تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806715107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صداي قدم هاي زمستان هرلحظه نزديك تر مي شود/ شب يلدا بهانه اي براي صله ارحام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صداي قدم هاي زمستان هرلحظه نزديك تر مي شود/ شب يلدا بهانه اي براي صله ارحام
اراك - خبرگزاري مهر: صداي قدم هاي زمستان هرلحظه نزديك تر مي شود و زمستان با رويي سفيد ثانيه هاي پاييز را پر از شور و هيجان كرده است. دل ها مي تپد تا به به بلندترين شب سال برسد، به شب زنده شدن آئين ها، شب دوستي، شب ديدار و مهرباني و شب يلدا بهانه اي براي زنده كردن تمام خاطرات خوب كنار هم بودن شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شب يلدا، شب كنار هم بودن، بازديد و صله رحم است و اين سنت ارزنده در كنار ديد و بازديد نوروزي يكي از مراسم هاي باشكوهي است كه از پدران و مادرانمان به يادگار مانده است. يلدا شب دور هم نشستن و گفت و خند است، شب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با تمام حكايات و قصه هاشانف شب انار دانه شده و لبو و كدوي حلوايي، شب نخودچي و كشمش و شبِ.

يلدا هر چه كه باشد با تمام خوراكي ها و كادوهايش، ارزشي ويژه در فرهنگ ايراني اسلامي دارد و آن به دليل احياي امر مهم صله ارحام است. صله رحم و ديد و بازديد از ديرباز در فرهنگ ايراني بوده است و با ورود اسلام اين سنت به امري سفارش شده بدل شد كه نشان از اهميت و جايگاه آن دارد.

مردم استان مركزي هم به اين اميد، يلدا را جشن مي گيرند تا بتوانند ثانيه هايي بيشتر در كنار اعضاي خانواده خود باشند و در ميان خيل عظيم سوغاتي هاي دنياي مدرن از ديد و بازديدي كه فرصتش كمتر شده، بهره كافي ببرند.

شب يلدا، شب زنده شدن خاطره هاست

خانم احمدي يكي از شهروندان اراكي مي گويد: شب هاي يلدا براي ما كودكان ديروز پر از خاطره است، از مجمع هاي مسي مادربزرگ بر روي سفره هاي رنگي اي كه روي كرسي ها پهن مي شد تا سكه هاي پنج توماني كه پدربزرگمان به عنوان شادباش در مشتمان مي گذاشت.

وي كه 35 سال دارد، مي افزايد: البته خانواده ها هنوز اين رسم را گرامي مي دارند ولي متاسفانه برخي اسراف ها باعث شده كه اين سنت مثل گذشته صميميت نداشته باشد.

اين مادر اراكي معتقد است: از گذشته ها رسم بوده كه اولين شب زمستان را در خانه بزرگترها بگذرانند و ما نيز در اين شب به خانه پدر همسرم مي رويم تا در كنار آن ها باشيم.

وي ادامه مي دهد: صله رحم و ديد وبازديد زمان ندارد انسان بايد از هر فرصتي استفاده كند تا ديدارها را زنده كند، ولي شب يلدا و عيد نوروزبه طور ويژه در فرهنگ ايراني جايگاه صله ارحام است.

احمدي مي گويد: البته نمي شود خيلي خرده گرفت با مشكلات اقتصادي كه مردم دارند، ديگر نه فرصت و نه حوصله اي براي مهماني مانده است و چنين شب هايي بهانه هاي خوبي براي شب نشيني هاي طولاني است.

شب يلدا، فرصتي براي قدرداني از با هم بودن

آقاي عبدالملكي كه 63 سال دارد نيز مي گويد: شب يلدا، شبي است كه مي توانم تمام نوه ها و فرزندانم را كنار يكديگر ببينم.

وي مي افزايد: ديد و بازديد و صله ارحام از مواردي است كه خيلي به آن سفارش شده است و از طرفي باعث زياد شدن خير وبركت و روزي هم مي شود.

عبدالملكي ادامه مي دهد: البته بعضي تشريفات و تجملات امروزي باعث شده كه مردم كمتر كنار هم باشند مثلا 20 سال پيش شب يلدا را با نخودچي و كشمش و بادام سر مي كرديم و هندوانه و كدوي حلوايي ولي الان انواع آجيل ها و ميوه ها و شريني ها جز اصلي اين شب شده است، قطعا اين ها باعث مي شود كه خيلي ها از دور هم بودن دوري كنند.

اين شهروند اراكي مي گويد: اينكه كنار هم باشيم، لطيفه بگوييم و دل هم را شاد كنيم با يك چاي و يك نوع ميوه هم مهيا مي شود مهم كنار هم بودن است، مهم عشق و دوست داشتن است كه دارد كمرنگ مي شود.

وي معتقد است: در گذشته اقوام از حال يكديگر خبر داشتند و درمواقع ناراحتي از هم دستگيري مي كردند ولي خوب اين مورد خيلي كم شده و برخي از اقوام را سال به سال هم نمي شود ديد چه برسد به اينكه بداني اوضاعش از چه قرار است.

مهمان با خود بركت مي آورد

خانم عسگري كه 56 سال دارد نيز مي گويد: در اين شب من ميزبان هستم و پسرهايم بهمراه همسر و فرزندانشان مهمان ما هستند و البته مادر همسرم نيز با ما زندگي مي كند.
وي مي افزايد: هيجان و شوري كه مادرهمسرم دارد براي مهماني هميشه بيشتر از من بوده است، انگار قديم تر ها بيشتر قدر ديد وب ازديد را مي دانند.

اين مادربزرگ اراكي ادامه مي دهدك عشق به خانواده و اقوام در خون ايراني هاستف درس است كه اين روزها كمتر شده ولي هنوز هست و هنوز مهماني ها به راه است.

وي مي افزايد: همينكه فرزندان و نوه ام را كنارم شاد و سالم مي بينم انگار چندسال جوانتر مي شوم و مطمئنم خدا به خانه اي كه مهمان بيايد و برود بركت بيشتري مي دهد.

خانم عسگري با بيان اينكه دايره مهمان ها كمتر شده، مي افزايد: البته مثل گذشته ها ديگر فاميل هاي دور به ديدار هم نمي روند، من يادم است مثلا در شب هاي زمستان براي شب نشيني خانه پسرعمه و دخترخاله مي رفتي ولي اين ديدارها بيشتر به اعياد و مراسم هاي خاص خلاصه شده است.

وي مي گويد: به نظر من چون رفت و آمدها كم شده ، كرختي و افسردگي در بين جوانان بيشتر شده است، گاهي حتي يك تلفن كردن يك دلجويي هم در غم هم دل آدم را باز مي كند.

صله رحم از بافضيلت ترين اعمال است

معاونت فرهنگي، پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي استان مركزي نيز مي گويد: پيوند با خويشاوندان و نيكي به آن ها به ويژه پدر ومادر از راه هاي رشد و تعالي و تقرب به خداوند سبحان است كه پس از ايمان به خدا با فضيلت ترين اعمال ديني به شمار مي آيد كه اجر و پاداش مادي و معنوي فراوان دارد.

حجت الاسلام داوود چماني مي افزايد در مقابل اين امر قطع ارتباط با خويشاوندان هم نوعي پيمان شكني با خداوند محسوب مي شود كه در سه آيه از قرآن مورد لعن و نفرين خداوند قرار گرفته است.

وي در خصوص پاداش دنيوي و اخروي صله رحم مي گويد: به تاخير افتادن مرگ، گسترش روزي، ورود به بهشت، جلب محبت و دوستي خداوند، دفع كننده بلا ، مانعي براي گناه ، يكدلي و اتحاد، نشاط و خوش اخلاقي و سخاوتمندي تنها بخشي از آثار صله رحم است.

حجت الاسلام چماني ادامه مي دهد: صله رحم تنها رفتن به خانه بستگان نيست بلكه مصاديق فراواني دارد چون سلام كردن، ترك آزار آنان، احترام نمودنبه آن ها، عيادت نمودن در زان بيماري، شركت در مراسم عزا، اطعام كردن، زيارت و ديدار، هديه دادن، تامين نيازهاي مادي و معنوي و دفاع از آنان از جمله اينمصاديق است.

وي تاكيد مي كند: صله ارحام تنها به بستگان خوب و با ايمان بستگي ندارد بلكه وظيفه اي اخلاقي و فراگير است.

معاون فرهنگي، پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي استان معتقد است: يكي از خصوصيات ايرانيان صله رحم و ديدار با خويشاوندان است به ويژه بزرگترها و پدران و مادران است كه تنها اختصاص به شب يلدا ندارد و در همه زمان ها وجود دارد ولي در اين شب پررنگ تر و با اهميت تر است.

حجت لاسلام چماني مي گويد: بايد ديدارها و صله ارحام مطابق با معيارهاي الهي باشد تا بر رشد و تعالي روح كمك كند.

يلدا، ثانيه هايي بيشتر از شب هاي ديگر باشد اما همين بيشتر بودن مسئوليت ما را نيز بيشتر مي كند، مسئولتي كه در قبال وديعه الهي دوست داشتن داريم، مسئوليت در برابر خانواده و دوستان، مسئوليت در برابر آئين هايي كه ميراث معنوي ما هستند و مسئوليت در برابر انسانيت و اخلاق. يلدا شبي است پر از ستاره براي خانواده هاي ايراني كه زندگي شان عشق ها و ريشه هاي هزار ساله دارد.

....................................

گزارش: سميه انصاري فر

كد خبر: 2200065

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۱۵:۳۱

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن