تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803828435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیرینگی مهدویت در میان ادیان الهی و غیر الهی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت تبیین کرد؛
دیرینگی مهدویت در میان ادیان الهی و غیر الهی خبرگزاری رسا ـ وجود روایات بسیاری که از معصومین(ع) درباره مهدویت به یادگار مانده، خود دلیل روشنی است بر اینکه عمر اندیشه مهدویت به صدر اسلام باز گشته و همزمان با طلوع اسلام با روایات پیامبر گرامی اسلام جزو باورداشت مسلمانان تلقی شده است.



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، همه ادیان الهی و غیر الهی از دیرباز به مسأله منجی اعتقاد داشته‌اند و آن را از باورهای خدشه‌ناپذیر خود می‌پندارند، به عبارت دیگر عقیده به منجی قبل از ظهور اسلام نیز وجود داشته است.
حجت‌الاسلام الهی‌نژاد عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت در یادداشتی به بررسی همین موضوع پرداخته است که توجه علاقه‌مندان را به آن جلب می‌کنیم.
باروداشت منجی باورداشتی است پردامنه و دارای گستره وسیع به طوری که همه پیروان ادیان آسمانی و غالب ادیان غیر آسمانی را در نوردیده و همه آنان به نوعی بدان اذعان و اعتقاد دارند. بی شک وقتی که وجود و پیدایش ادیان دارای سابقه طولانی و دیرینه باشد پس بالتبع منجی‌گرائی که در اسلام از آن به مهدویت یاد شده نیز دارای سابقه دیرینه خواهد بود. اما دلیل قدمت منجی باوری به قرار ذیل است.
آیات:
«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏» و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.
چنانکه امام باقر (ع) در تفسیر آیه می‌فرماید: هم أصحاب المهدی فی آخرالزمان :‏ آن‌ها (بندگان صالح وشایسته) اصحاب امام زمان(ع) هستند.
نکته‌ای که لازم است در این جا بیان شود این است که در کتاب‌های تفسیری پیرامون آیه فوق دیدگاه‌های مطرح شده است:
1ـ زبور به معنای همه کتاب‌های اسمانی و ذکر به معنای لوح محفوظ یا ام‌الکتاب است
2ـ زبور به معنای کتابی که بر حضرت داوود نازل شده و ذکر به معنای تورات است
حال اگر تفسیر نخست را در نظر بگیریم دیرینگی و قدمت منجی گرایی و نجات بخشی که در اسلام درقالب مهدویت تبلور پیدا کرده به خوبی قابل برداشت است یعنی موضوع موعودگرایی و مهدویت به قبل ازخلقت بنی‌آدم بر گشته و نزد علم الهی محفوظ بوده است.
و اگر تفسیر دوم را در نظر بگیریم باز می‌توانیم قدمت نجات بخشی و مهدویت را به ادیان اسمانی گذشته سرایت داده و دیرینگی ان را به تاریخ قبل از اسلام باز گردانیم.
البته آیات بسیاری در قران پیرامون مهدویت وارد شده است که در این جا به همین مقدار اکتفا می‌شود.
روایات:
قدمت اندیشه مهدویت از منظر روایات به دو طریق قابل اثبات است:
1ـ وجود روایات بسیاری که از معصومین(ع) خصوصاً پیامبر گرامی اسلام (ص) پیرامون مهدویت به یادگار مانده، خود دلیل روشنی است بر اینکه عمر اندیشه مهدویت به صدر اسلام باز گشته و همزمان با طلوع اسلام با روایات پیامبر گرامی اسلام جزو باورداشت مسلمانان تلقی شده است و در طول تاریخ اسلامی در میان مسلمانان ادامه حیات داده و هم اکنون جزو باورهای اصیل اسلامی می‌باشد.
چنانکه پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «إِنَّ الْمَهْدِیَّ مِنْ عِتْرَتِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَخْرُجُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ تُنْزِلُ لَهُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ بَذْرَهَا فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مَلَأَهَا الْقَوْمُ ظُلْماً وَ جَوْرا»؛ مهدى از عترت و اهل بیت من است و در آخر الزمان قیام نماید. آسمان براى او باران ببارد و زمین بذرهاى خود را بیرون دهد. او هم زمین را پر از عدل و داد کند چونان که مردم پر از ظلم و ستم کرده باشند.
باز حضرت فرمودند: «لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِیَ الْمَهْدِیُّ فَیَنْزِلَ رُوحُ اللَّهِ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ فَیُصَلِّیَ خَلْفَهُ وَ تُشْرِقَ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ یَبْلُغَ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِب»؛ اگر نماند از دنیا مگر یک روز هر آینه خدا این یک روز را طولانى کند تا آنکه فرزندم مهدى ظهور کند و روح اللَّه عیسى بن مریم فرود آید و پشت سرش نماز بخواند و زمین بنورش روشن گردد و حکومتش به مشرق و مغرب برسد.
2ـ در میان احادیث مهدویت یکسری روایاتی وجود دارند که اندیشه مهدویت را به پیش از اسلام باز می گردانند و به نوعی انبیا و اولیای گذشته را بشارت دهنده امام مهدی(ع) و ظهور او می دانند.
پس از بیان مطالب بالا به این نتیجه می‌رسیم که بر اساس آیات و روایات، حج و مهدویت در امر دیرینگی با هم مشترک هستند و قدمت آن دو به ابتدا آفریش انسان باز می‌گردد بلکه باید گفته شود که حج از لحاظ دیرینگی و قدمت از مهدویت نیز بیشتر بوده و از این نظر قبل از آنکه مورد توجه بنی آدم قرار بگیرد مورد توجه موجودات آسمانی یعنی فرشته‌ها و ملائک بوده است./9191/د101/ی



۱۳۹۲/۹/۲۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن