تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818966745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك استاد اقتصاد مطرح كردافزايش قيمت نفت با مناقشه هسته‌اي ايران و غرب/حركت به سمت انرژي خورشيدي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك استاد اقتصاد مطرح كردافزايش قيمت نفت با مناقشه هسته‌اي ايران و غرب/حركت به سمت انرژي خورشيدي
يك استاد اقتصاد گفت: مناقشه اتمي ايران را سبب افزايش قيمت نفت بيان كرد و گفت: نظريه من اين بود كه با مناقشه اتمي ايران غرب قصد دارد قيمت نفت را افزايش دهد و طبيعي است با بالا رفتن قيمت نفت تمايل براي انرژي‌هاي نو زياد مي‌شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس نشست «در كجا ايستاده‌ايم» با موضوع «بررسي روند‌ها و آينده اقتصاد سياسي ايران» با حضور محسن رناني كارشناس اقتصادي در خانه انديشمندان علوم انساني تهران برگزار شد.

بنا‌بر اين گزارش در اين نشست نسرين قنواتي، روزبه حاتمي و آرش ابراهيمي به عنوان كارشناس حضور داشته و كتاب «مناقشه اتمي» را مورد نقد و بررسي قرار دادند. همچنين رناني به انتقادات اين افراد پاسخ مي‌داد.

رناني در پاسخ به انتقادات مطرح شده از اين كتاب اظهارداشت: زماني كه كتاب مناقشه اتمي را مي‌نوشتم، مانند فردي بودم كه در مسير بهمن ايستاده و فقط تلاش مي‌كند فرياد بزند، من هم در آن زمان به دنبال تدوين علمي نبودم، بلكه تلاش مي‌كردم فرياد بزنم تا هر سياست‌مداري از اوضاع كشور آگاه شود.

وي با اشاره به اينكه تصور من اين بود كه با اين روند به جايي مي‌رسيم كه راه بازگشت وجود ندارد، گفت: در ابتداي كتاب من خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان (خط لوله صلح) را مطرح كردم، زيرا تصور من اين بود كه با اين برنامه‌ها روند، كار‌ها به يك بلوغ مي‌رسند و ديگر راه بازگشتي نيست، همچنين دل من از بابت تحول انرژي در جهان خوشحال بود، اما عقل مي‌گفت از اين پس ممكن است حوادثي رخ دهد كه به كشور لطمه بزند، از اين رو تلاش مي‌كردم عامدانه فرياد زده و با تند‌روي ضربه‌اي به ذهن سياست‌مداران بزنم.

رناني در پاسخ به اين پرسش كه برخي پيش‌بيني‌هاي سياسي شما در اين كتاب محقق نشده است، گفت: دانش من براي حوزه‌هاي سياسي در حد رفع نياز است، زيرا من اقتصاد‌دان هستم و روشن است هنگامي كه وارد حوزه‌هاي غير تخصصي شوم، نتوانم به اعماق بروم، البته من مي‌خواستم بحث‌هاي اقتصادي را پيش ببرم و در زمينه هاي سياسي چار‌چوب‌هايي تعيين كنم و برخي از پيش‌بيني‌ها هم درست از آب درآمد.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تصوراتش در خصوص كاهش وابستگي غرب به نفت در فاصله سال‌هاي 2020 تا 2030 اظهار داشت: تصور من اين بود كه غرب در فاصله سال‌هاي 2020 تا 2030 از نفت رها مي‌شود، اما امريكا رسماً اعلام كرد كه تا سال 2020 صادر‌كننده نفت خواهد بود، يعني قصد افزايش توليد را دارد، البته در يك تئوري ممكن است برخي مفروضات غلط باشد، اما اگر پيش‌بيني‌ها درست باشد، آن تئوري خوب است.

رناني با اشاره به اينكه من يك اقتصاد‌دان نهاد گرا هستم، گفت: در بين اقتصاددانان من به عنوان يك نهاد‌گرا معروف هستم و اين امر صحيح است، البته من نهاد‌گرايي را معارض نئوكلاسيك نمي‌دانم، بلكه اين دو مكمل هم هستند، البته نهاد‌گرايي هنوز به بلوغ نرسيده و بايد برپايه نئو كلاسيك پيش رويم و از نهاد‌گرايي هم بهره ببريم، از اين رو مي‌گويم كه من يك نئو كلاسيك هستم و مي‌كوشم كه اين دو را آشتي دهم.

اين كارشناس اقتصاد در پاسخ به اين سؤال كه چرا شما در اين كتاب راه حل عملي بيان نكرده‌ايد، اظهار داشت: به نظر من اطلاعات ما با مردم چندان تفاوت ندارد؛ به عنوان مثال مشاهده مي‌شود كه اشتغال‌زايي با ايجاد فرصت شغلي همواره اشتباه مي‌شوند و اين نشانه‌اي است كه درك سياست مداران از اقتصاد پايين است، از اين رو من تلاش مي‌كنم، دانش عمومي را بالا ببرم و به دنبال راه‌كار نيستم.

رناني در پاسخ به يك كارشناس، مبني بر اينكه چرا در موضوعات مختلف و به صورت پراكنده كار مي‌كنيد؟ اظهار داشت: در دانشگاه هم همواره به من مي‌گويند كه تو در همه زمينه‌ها و حوزه‌ها مقاله داري، رشته تخصصي تو چيست؟ اما بايد بگويم در برخي عرصه‌ها، «اقتصاددان بازاري» هم نياز است، البته معيار من فروش نيست و احساس مي‌كنم، نياز دارم در حوزه‌هاي مختلف پيش بروم و هدف من رضايت خودم است.

وي در خصوص عدم ارائه مستندات آماري در كتاب مناقشه اتمي اظهار داشت: در مقدمه كتاب، من گفته‌ام كه همه اطلاعات مستند آماري دارد و تصميم‌ من اين بود كه بخوانم و بنويسم، از اين رو هر كجا فكر مي‌كنيد، مطالب كتاب مبهم است، مدارك و مستندات را ارائه مي‌كنم. همچنين يكي از اهداف من اين بود كه مسئولان، اين كتاب را بخوانند و از من مستندات بخواهند كه اين اتفاق رخ نداد.

عبور غرب از تمدن اسلامي، انتقاد ديگري بود كه به كتاب رناني وارد شد و وي در پاسخ آن گفت: گام اول كتاب، آينده انرژي است و هشدار دوم، تمدن اسلامي است. غرب مي‌خواهد نه به دنبال گفت‌وگو باشد و نه به دنبال نزاع، از اين رو تلاش مي‌كند، از تمدن اسلام عبور كند.

وي در پاسخ به سه انتقاد ديگر مبني بر مشورت اندك با كارشناسان، استفاده گزينشي از اطلاعات و پيش‌بيني‌هاي قاطع و بي‌سند، گفت: مشورت من با كارشناسان كم بوده زيرا هر چه نياز داشتم مطالعه مي‌كردم و اين انتقاد صحيح است، اما طبيعي است كه هر محققي به صورت گزينشي از اطلاعات و آمار استفاده كند و از اطلاعاتي كه سخن خود را نقض مي‌كند، بهره نبرد، همچنين درباره پيش‌بيني‌ها بايد بگويم من مي‌خواستم فرياد بزنم تا صدايم را بشنوند، البته بايد بگويم برخي پيش‌گويي‌ها هم محقق شده است.

اين استاد دانشگاه اصفهان نقدهاي ديگر حاضران مبني بر اينكه جهان را داراي دو بازيگر ديده‌ايد و استناد به تفكر بازي اظهار داشت: در اين كتاب من جهان را داراي دو بازيگر ديده‌ايم؛ يعني ايران و غرب، البته يك فصل ديگر كتاب درباره چين، هند و روسيه است كه منتشر شده و در واقع اين كتاب، سه بازيگر دارد.

وي ادامه داد: همچنين در آن فصل از كتاب بيان شده است كه روسيه با ما بازي خواهد كرد و پيش‌بيني من اين بوده كه امكان ندارد روسيه نيروگاه بوشهر را راه‌اندازي كند. درباره استناد به تفكر بازي ولي در عمل اعتقاد به توطئه بايد بگويم نظر من اين است كه بازي شروع شده و امريكا و غرب به گونه‌اي بازي مي‌كنند كه ما را به نقطه‌اي خاص ببرند كه به نفع آنها است. از اين رو تصورم اين است كه اين نظريه توطئه است.

رناني در پاسخ به نقدي مبني بر اينكه چرا بيان كرديد امريكا از زمان شوك اول نفتي به دنبال استقلال انرژي بوده، اظهار داشت: در آن زمان، منابع نفتي به دليل عقب‌ماندگي تكنولوژي بسيار گران بود، از اين رو به دنبال جايگزيني‌هايي براي آن بودند كه مهمترين آن انرژي اتمي بود، اما دو شوك كه يكي جنگ اعراب و اسرائيل و ديگري انقلاب اسلامي ايران بود، قيمت نفت را افزايش داد.

وي تصريح كرد: از سال 2000 به بعد افق‌هاي جديدي باز شد و به نظر من فناوري‌هاي سال 2000، حدود ۱۰ سال بعد وارد بازار شد، از اين رو، آنها از نظر تكنولوژي در مراكز تحقيقاتي جلو بودند و اين چشم‌انداز برايشان روشن بود.

اين كارشناس اقتصاد، مناقشه اتمي ايران را سبب افزايش قيمت نفت بيان كرد و گفت: نظريه من اين بود كه با مناقشه اتمي ايران غرب قصد دارد قيمت نفت را افزايش دهد و طبيعي است با بالا رفتن قيمت نفت تمايل براي انرژي‌هاي نو زياد مي‌شود؛ همچنين در سه سال گذشته هزينه توليد برق خورشيدي نصف شده و با ورود چين به اين بازار، هزينه‌هاي برق خورشيدي از اين هم پايين‌تر مي‌رود.

وي گفت: از اين رو ناچاريم به سمت انرژي‌هاي نو پيش برويم، البته ممكن است در آينده فناوري‌هايي كشف شود كه استفاده از نفت هم پاك باشد، اما اگر به اين صورت پيش برويم، رشد گرمايش زمين سبب مي‌شود، در سال‌هاي آينده تا صد كيلومتر از سواحل دنيا به زير آب برود كه اين خسارت زيادي است، پس بايد به سمت انرژي‌هاي نو رفت.

رناني با اشاره به قطعيت حمله امريكا به سوريه كه در جايي بيان كرده است، اظهار داشت: در بحث سوريه با قاطعيت گفته بودم، امريكا به سوريه حمله مي‌كند. تئوري من قيمت نفت است و هرگاه نفت از 90 دلار پايين‌تر بيايد، غرب و امريكا يك حركتي انجام مي‌دهند، همچنين مناقشه سوريه اتفاقي است كه در قيمت نفت بسيار اثر دارد و در آن زمان، قيمت نفت هم رو به كاهش بود، از اين رو من پيش‌بيني حمله امريكا به سوريه را قطعي دانستم، اما خطر سوريه رفع شده، زيرا سلاح‌هاي شيميايي سوريه نابود شده و قيمت نفت هم به كنترل درآمده است.

اين استاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه شما سطح آي‌كيوي مردم را پايين بيان كرده‌ايد، اظهار داشت: درباره اين انتقاد نمي‌خواهم زياد وارد شوم، زيرا ممكن است تعابير از نظر من خطرناك باشد، اما همواره گفته‌ام بسياري از مشكلات ما ژنتيكي است و آي‌كيوي ما از متوسط جهاني پايين‌تر است، البته ما در بالاي خط متوسط قرار داريم، اما اين انگاره كه ايراني‌ها باهوش هستند بايد اصلاح شود و ممكن است دليل آن به مواردي چون تغذيه، سلامت مادران و محيط زيست بازگردد.

رناني در پاسخ به اين سؤال كه در مناقشه هسته‌اي، دولت تدبير و اميد چه بايد بكند و از نظر شما نرمش قهرمانانه، اقتدار است يا نگراني؟ گفت: اين سؤال خطرناك است و بايد بگويم نمي‌دانم.

به گزارش فارس، جمله قصد تحليل علمي نداشتم و مي‌خواستم فقط فرياد بزنم، جمله‌اي بود كه محسن رناني بارها و بارها در پاسخ به انتقادات و سوالات حضار نسبت به كتاب خود بيان مي‌كرد.

انتهاي پيام/ب

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن