تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802993309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبيين ضعف اقتصادي ايران به روايت محسن رضاييسياست ايران تحت تاثير نفت است/دولت دهم از فروش 650 ميليارد دلار ‌نفت يك ريال هم باقي نگذاشت‌


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تبيين ضعف اقتصادي ايران به روايت محسن رضاييسياست ايران تحت تاثير نفت است/دولت دهم از فروش 650 ميليارد دلار ‌نفت يك ريال هم باقي نگذاشت‌
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دولت دهم از فروش 650 ميليارد دلار ‌نفت يك ريال هم باقي نگذاشت‌.


به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، محسن رضايي بعد از ظهر امروز در همايش ملي نفت و توسعه اقتصادي در دانشگاه بوعلي سينا اظهار داشت: مسئله نفت بيش از 100 سال است كه وارد اقتصاد و سياست ايران شده و سرنوشت دولت‌ها را تعيين مي‌كند.

وي عنوان كرد: نفت سياسي‌ترين كالاست كه سياست داخلي و خارجي ايران را تحت تأثير خود قرار داده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: بعد از كشف نفت در ايران، اهميت ژئوپولتيك كشور افزايش يافت و بعد از افزايش قيمت نفت در سال 52، ميزان وابستگي به درآمدهاي نفتي بيشتر شد.

وي ادامه داد: در اين شرايط نفت در مديريت توسعه اقتصادي برونزا و با جهشي منفجرانه به بخش سرنوشت‌سازي از اقتصاد كشور تبديل شد.

60 درصد نفت در چاه‌ها مي‌ماند و قابل برداشت نيست

رضايي به مشكلات موجود در توليد نفت ايران اشاره كرد و اذعان داشت: 60 درصد نفت در چاه‌هاي ايران مي‌ماند و قابل برداشت نيست بنابراين موضوع برداشت صيانتي از نفت مطرح است يعني بايد نفت را طوري برداشت كنيم تا حداكثر استفاده از اين برداشت را ببريم.

وي با طرح اين سئوال كه از درآمد نفتي چگونه بايد استفاده كنيم؟ خاطرنشان كرد: اگر درآمدهاي ناشي از نفت به عنوان بودجه دولت خرج شود مشكلاتي از جمله تورم ساختاري را در پي دارد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اين تورم ساختاري به علت شيوه غلط استفاده از درآمدهاي نفتي است.

وي در ادامه عنوان كرد: در 50 سال گذشته، تورم ايران به زير 10 درصد نيامده است.

رضايي اقتصاد با رشد قيمت 3 درصد را بسيار خوب دانست و تصريح كرد: وقتي رشد قيمت از چهار درصد بالاتر مي‌رود وارد بيماري اقتصادي مي‌شويم.

وي گفت: اقتصاد ايران 50 سال است كه با بيماري تورم درگير است زيرا درآمدهاي نفتي تبديل به مخارج دولت مي‌شود.

مديريت مالي دولت، يك چالش اساسي در كشور

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: وابستگي مالي دولت به بخش نفت و وضعيت اخذ ماليات در كشور باعث شده مديريت مالي دولت در كشور به عنوان يك چالش اساسي مطرح شود.

وي ادامه داد: از طرف ديگر يك روند افزايشي در قيمت‌هاي نفت در سال‌هاي متمادي باعث كاهش فشار روي بخش مالي دولت و كاهش ملاحظات مالي و افزايش هزينه‌ها شده است.

رضايي تأكيد كرد: بايد ديد درآمدهاي نفتي و مالياتي دولت صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود يا عمراني؟ چرا كه اگر صرف هزينه‌هاي عمراني شود خود نوعي سرمايه‌گذاري است و اگر صرف هزينه‌هاي جاري شود يعني نحوه هزينه كردن دولت غير سرمايه‌گذاري است.

وي افزود: البته دولت به دليل وابستگي به پرسنل خود، اكثراً درآمدهاي نفتي را صرف بودجه‌هاي عمراني نمي‌كند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: در اين حالت درآمدهاي نفتي فرصت توسعه را براي كشور فراهم نكرده و صنعت نفت نمي‌تواند همانند برخي صنايع در كشورهاي توسعه يافته به توسعه كشور كمك كند.

ايران كشور پرقدرت اوپك است

وي با اشاره به اين موضوع كه ايران در كانون مناطق نفتي جهان قرار دارد بيان كرد: سهم ايران در توليد نفت خام اوپك در سال 2011، 12 درصد بوده است.

رضايي گفت: بنابراين هم نفت و هم جايگاه نفتي ايران در اقتصاد بين المللي تعيين‌كننده است چرا كه ايران به عنوان كشور پرقدرت اوپك به شمار مي‌رود.

زنگ خطر صادرات كم و مصرف بالاي نفت

وي اظهار داشت: در سال 84 پيك صادرات نفتي ايران 2 ميليون و 600 هزار بشكه در روز و در سال 90 نيز، 2 ميليون بشكه در روز بوده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: از سال 90 به بعد اين صادرات به زير يك ميليون بشكه در روز كاهش يافت به طوري كه صادرات ايران به دليل تحريم‌ها و افزايش جمعيت به وضعيت سال‌هاي قبل از 60 رسيد.

وي تأكيد كرد: از طرفي سهم مصرف داخلي ايران روز به روز در حال افزايش است به‌ طوري كه به مصرف 4 ميليون بشكه در روز رسيده است.

رضايي ادامه داد: اگر اين روند ادامه پيدا كند به جايي مي‌رسيم كه يك بشكه نفت براي صادرات نخواهيم داشت.

وي تصريح كرد: در سال 80 نسبت درآمد نفت به كل منابع عمومي كشور 53 درصد و در سال 91، 47 درصد بوده است و در بين اين سال‌ها به طور متوسط 45 درصد دولت وابسته به نفت بوده است.

بايد رويكرد اصلاحي به درآمد و اقتصاد نفت داشته باشيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: مهم‌ترين نقشي كه نفت در اقتصاد ايران ايفا مي‌كند، آثار درآمدي آن بر اقتصاد ايران است چرا كه نفت درآمدهاي ارزي مورد نياز بخش‌هاي مختلف اقتصادي و درآمدي دولت را فراهم مي‌كند.

وي اذعان داشت: بايد از وابستگي دولت و اقتصاد به نفت كاسته شود و در نهايت بهره‌وري توسعه را از درآمدهاي نفتي افزايش دهيم تا درآمدهاي نفتي صرف سرمايه‌گذاري شده و رويكرد اصلاحي به درآمد نفت داشته باشيم.

رضايي گفت: بايد نحوه برداشت و توليد صحيح نفت را رعايت كنيم تا بتوانيم مشكلات جدي را حل كنيم.

وي با اشاره به اين موضوع كه بودجه دولت بطور مستقيم و غير مستقيم به نفت وابسته است اظهار داشت: با در نظر گرفتن ساير درآمدهاي دولت به ماليات و درآمدهاي حاصل از صادرات نفت وابسته است، يعني ميزان وابستگي واقعي بودجه دولت به نفت خيلي زياد است.

فروش 650 ميليارد دلار نفت در دولت قبل/ نفت يك پس انداز ملي

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در دولت قبل 650 ميليارد دلار فروش نفت داشتيم و اين درآمد مصرف شده است؛ در حالي كه بايد 300 ميليارد دلار در صندوق توسعه ملي باقي مانده باشد.

وي تأكيد كرد: اگر دولت نخواهد وضعيت را تغيير دهد ديگر توان پرداخت حقوق كارمندان را هم نخواهد داشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان شد: بايد وابستگي دولت را به نفت كاهش داد و رويكرد غلط به درآمدهاي نفتي را اصلاح كنيم.

وي نفت را يك ثروت بزرگ ملي دانست و عنوان كرد: بايد شيوه‌هاي نادرست استفاده از درآمدهاي نفتي را حذف كنيم و نفت را به عنوان يك پس‌انداز ملي نگه داشته و با اين كار موتور ديگري به موتورهاي اقتصاد كشور اضافه كنيم.

رضايي نقطه آسيب‌پذير اقتصاد ملي را وابستگي اقتصاد ملي به نفت دانست و گفت: اگر اين وابستگي نبود اين تحريم‌ها شكل نمي‌گرفت.

انتهاي پيام/89028/ك40

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن