تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802896867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج اقدام مثبت دولت يازدهم در صنعت نفت گزارش مقايسه‌اي ايران از عملكرد 2 وزير نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: پنج اقدام مثبت دولت يازدهم در صنعت نفت گزارش مقايسه‌اي ايران از عملكرد 2 وزير نفت
رفتار برخي از دولتمردان سابق بسيار اعجاب‌آور است. آن‌ها در نقد دولت فعلي كه 100 روز و اندي از آن گذشته و ميراث دار دولتي شده است كه فقط يك ثمره آن كاهش رشد اقتصادي كشور به منفي 8/5 درصد و تورم بيش از 40 درصدي است به گونه‌اي سخن مي‌گويند كه گويا در دوره خود به توفيقات بزرگي دست يافته‌اند.يكي از اين دولتمردان، مسعود ميركاظمي، وزير نفت دور دوم دولت احمدي‌نژاد است.
مسعود ميركاظمي كه به پشتوانه يكسال وزارت نفت توانسته است رياست كميسيون انرژي را در دست بگيرد در گفت‌و‌گو با يكي از خبرگزاري‌ها به انتقاد از دولت پرداخته و «پير بودن» دولت و تجربه نداشتن در مقابله با «تحريم» را از نقاط ضعف دولت برشمرده و اظهار داشته است كه صادرات نفت در دولت روحاني كاهش يافته است. بدون شك قضاوت در مورد عملكرد يك دولت كه تازه 100 و اندي روز از آن گذشته نه امكان پذير است و نه منصفانه. اما مي‌توان به يك نكته اشاره كرد و آن اين است كه روند عملكرد دولت روحاني در اين مدت به گونه‌اي بوده است كه دوست و دشمن اذعان دارند آرامش و اميدي كه در اين مدت به وجود آمده، توانسته است بسياري از ترفندها را خنثي كند. يكي از اين ترفندها دور نگه داشتن نفت ايران از بازار جهاني است كه به نظر مي‌آيد با سياست جديد دولت در حال خنثي شدن است، به‌طوري كه براساس آخرين گزارش اوپك توليد نفت ايران در ماه نوامبر(آبان - آذر) حدود 37 هزار بشكه افزايش يافته است و آن طور كه پيش‌بيني شده ايران تا پايان امسال مي‌تواند صادرات نفت خود را از 800 هزار بشكه در روز به حدود 900 هزار بشكه برساند.
اما «نقد» با «نقد» فرق دارد. بدون شك دانشجويي كه نتوانسته معدل قابل قبولي بدست آورد و مشروط شده نمي‌تواند منتقد دانشجوي ديگري باشد كه چرا درس نمي‌خواني، صرفنظر از آن‌كه اين دانشجو نشان داده كه نه تنها مشروط نشده بلكه بهترين نمره را در دوره قبلي دانشجويي خود به دست آورده و در حال حاضر هم پشتكار و تلاش خود را مي‌كند تا بتواند بالاترين نمره را كسب كند.
سوابق و عملكرد مسعود ميركاظمي و مديران منصوب او در جداول يك و سه آمده است كه در يك نگاه مي‌توان آن را با سوابق بيژن زنگنه و مديران منصوب او مقايسه كرد و پي برد كه كدام مديران تجربه كار با صنعت نفت را داشته و دارند.
پنج اقدام مثبت زنگنه
در همين ارتباط نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي و عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران درباره عملكرد بيژن زنگنه در وزارت نفت اعتقاد دارد كه طي چندماه اخير در وزارت نفت اقداماتي صورت گرفت كه نشان‌دهنده تجربه و تخصص ايشان بود. سازماندهي وزارت نفت و انتصاب مديران شايسته و آشنا با صنعت را مي‌توان نخستين اقدام مثبت ايشان دانست. حميد حسيني در گفت‌و‌گو با ايران دومين اقدام مثبت زنگنه را اولويت بندي پروژه‌هاي نفتي مي‌داند و مي‌گويد: وي در اين چند ماه عمده پروژه‌هاي نفتي كشور را با در نظر گرفتن منابع و امكانات محدودي كه در اختيار داريم اولويت‌بندي كرد و از جمله آن مي‌توان به فازهاي 12، 15 و 16، 17 و 18 ميدان مشترك پارس جنوبي و پالايشگاه ستاره خليج فارس با توجه به اهميت بالاي تكميل اين پروژه‌ها با توجه به نياز كشور اشاره كرد.
به گفته وي سومين اقدام سازنده مهندس زنگنه را مي‌توان مربوط به حوزه بين‌الملل دانست. شرايط اين حوزه طي ساليان گذشته موجب لطمه خوردن شركت نفت شده بود اما زنگنه توانست بار ديگر شرايط مساعدي را احيا كند كه مي‌توان به كسب دبيركلي اوپك گازي در اين مدت اشاره كرد كه با مديريت مطلوب وي و همينطور توانمندي و شايستگي كانديداي معرفي شده از سوي ايشان كشور موفق شد براي نخستين بار سمت دبيركلي اين مجمع را به دست آورد.
مورد ديگري كه در حوزه بين‌الملل مي‌توان به آن اشاره كرد تسريع در بهبود روابط و افزايش امكان روابط با شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان است كه با تجربه و تدبير وزير نفت توجه سرمايه‌گذاران قدرتمند جهاني براي بار ديگر به سمت حوزه نفت و گاز ايران جلب شد.
حسيني در ادامه افزود: مبحث ديگري كه در حوزه بين‌الملل وزارت نفت در اين دوره مي‌توان به آن اشاره كرد تلاش براي تجديد نظر در قراردادهاي نفتي شركت با توجه به قانون جديد وزارت نفت بوده است.
نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي تصريح كرد: در بودجه سال 92 ميزان صادرات يك ميليون و 303 هزار بشكه نفت و ميعانات گازي در روز مقرر شده بود اما در اين 8‌ماه نتوانستيم مطابق با اين حجم مقرر شده پيش برويم. البته ميزان صادرات با توجه به تحريم‌ها نمي‌توانست بيشتر از اين مقدار باشد.
وي اضافه كرد: وزير نفت حاضر نيست كه منافع كشور را به خطر بيندازد و ريسك نابجا كند. مهندس زنگنه با توجه به اتفاقاتي كه در سال‌هاي اخير رخ داد، نفت كشور را به فرد يا شركتي كه ريسك بالايي براي كشور به همراه دارد براي افزايش حجم صادرات كشور نمي‌سپارد كه در آخر هم با وجود افزايش حجم صادرات پولي به كشور باز نگردد و اين فرد غير قابل اعتماد خودش و ديگران را گرفتار كند.
عضو هيأت رئيسه اتاق تهران گفت: با توجه به بسترهايي كه در اين چند ماه در حوزه نفت و گاز فراهم شده به احتمال زياد طي يكي دو ماه آينده شاهد اين خواهيم بود كه آن بخش از صادرات تعيين شده در بودجه كه تا به حال محقق نشده تحقق مي‌يابد.
چهار اقدام اشتباه ميركاظمي
حسيني در ادامه اضافه كرد: ميركاظمي نيز با ديدگاه خاصي وارد وزارت نفت شد و در ابتداي وزارت خود بسياري از مديران با تجربه و نيرو‌هاي متخصص شناخته شده را اخراج و جابه جا كرد و نيرو‌هايي كه آورد توانمندي لازم را نداشتند كه به نظر من تصميم غلطي بود كه در زمان وزارت ايشان گرفته شد.
وي در زمان وزارت خود براي توسعه پارس جنوبي قراردادهايي را با شركت‌هاي كم تجربه و بدون صلاحيت فني و مالي تنظيم كرد كه با وجود نگاه توسعه‌اي چون اين شركت‌ها اغلب دولتي و شبه دولتي بودند حركت رو به جلويي را شاهد نبوديم.
وي گفت: مورد ديگر مي‌توان به بحث حذف سوآپ توسط ايشان اشاره كرد كه به سبب گزارش‌هاي غلط وي ما 55 هزار بشكه‌اي كه در روز سوآپ مي‌كرديم و برايمان منافعي را به همراه داشت از دست داديم و اگر سوآپ كشور قطع نمي‌شد در شرايط تحريم به ما كمك بسياري مي‌كرد چرا كه مي‌توانستيم بخشي از بازار را در اين شرايط به خودمان اختصاص دهيم.
موضوع ديگر بحث توليد بنزين از محصولات پتروشيمي در زمان وزارت ميركاظمي است كه به سبب كمبود بنزين، بنزيني را توليد كرد كه بسيار خطرناك بود و مشكلات بي‌شماري را با توجه به سرطان‌زا بودن تركيبات آن براي محيط زيست ايجاد كرد.
صادرات نفت كاهش نداشته است
همچنين نايب رئيس دوم كميسيون انرژي مجلس درباره اين‌كه گفته شده صادرات نفت در دولت جديد كاهش يافته است، گفت: بر اساس گزارشي كه مهندس زنگنه وزير نفت به كميسيون انرژي مجلس ارائه كرد صادرات نفت و ميعانات گازي طي چند ماه اخير هيچ گونه كاهشي نداشته است و به‌طور ميانگين در 5 ماه اخير هيچ كاهشي در صادرات نفت كه از راه قانوني نيز صورت گرفته است نداشته‌ايم.
علي مروي به ايران گفت: حتي در برخي از موارد نظير برگرداندن پول نفت كشور و تأمين سوخت زمستان و تلاش براي تسريع در امر بهره‌برداري از ميادين داراي اولويت و... عملكرد مهندس زنگنه مثبت ارزيابي مي‌شود.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن