تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819444676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينماگران از رييس سازمان سينمايي گفتند/ راه رفتن ايوبي در ميدان مين


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سينماگران از رييس سازمان سينمايي گفتند/ راه رفتن ايوبي در ميدان مين
مراسم رونمايي از كتاب "1970 روز در شماره شش ژان پارت" نوشته حجت‌الله ايوبي رييس سازمان سينمايي در حالي برگزار شد كه سينماگران سرشناسي از عملكرد وي در زماني كه رايزن فرهنگي ايران در فرانسه بود و چند ماه فعاليتش در اين سازمان دفاع كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم رونمايي از كتاب "1970 روز در شماره شش ژان پارت" نوشته حجت الله ايوبي فرشته طائرپور تهيه كننده سينماي ايران گفت: اگر آن زماني كه من در فرانسه براي اجراي برنامه اي كنار وي بودم مي دانستم كه قرار است روزي در سينما كنار هم كار كنيم چقدر حرف‌هاي بيشتري داشتيم كه با هم بزنيم.

وي افزود: كسي كه خاطرات روزانه چاپ مي كند، آدم جدي و منطقي است. وقتي شما براي سينما انتخاب شديد خيلي ها شما را نمي شناختند. ولي آدم هايي كه قبل از اين پست با شما كار كرده بودند مي دانستند قرار است چه اتفاقي بيفتد. شما حرف‌هاي دل خود ما را با شجاعت بيشتري بيان كرديد. اميدوارم روزي شاهد روزنگار شما در عرصه سينما باشيم.

اين كتاب يك سند فرهنگي است

اين تهيه كننده سينما ادامه داد: من خواندن اين كتاب را توصيه مي كنم؛ مثل فيلم "حاجي واشنگتن" كه يك سند تاريخي است و همه بايد آن را ببينند. ما در پاريس نظم و پشتيباني و فهم فرهنگي شما را تجربه كرديم. مي دانم در داخل كشور كار كردن حتي سخت‌تر از خارج از كشور است چرا كه در ايران هر چقدر حرف حق داشته باشيد تعمدانه شنيده نمي شود.

وي تاكيد كرد: اميدوارم در ساير حوزه ها و سينما شاهد اتفاقي باشيم كه در همان 1970 روز افتاد. نگاه شما باعث خواهد شد كه افق ديد محدود نشود. همانطور كه اين روزها حالمان بهتر است كارهايمان هم بهتر خواهد شد. به نشر ثالث تبريك مي گويم كه در اين شرايط سردي بازار كتاب اين اثر را منتشر كرد.

طائرپور در پايان صحبت‌هايش افزود: ابراز تاسف دارم چرا كه من از برنامه اي كه در پاريس برگزار شد فيلم خوبي دارم و اي كاش امروز از من مي خواستيد تا آنها را در اختيار شما قرار دهم. اميدوارم باز هم شاهد همبستگي و هم‌افزايي در كنار شما باشيم.

در ادامه اين مراسم يونس شكرخواه استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار گفت: من اجازه مي‌خواهم تا بيشتر روي اين كتاب متمركز شوم. البته سطر سطر آن را در راه در ترافيك ديدم. قصد انتقاد ندارم. در گام اول كتاب نثر رواني دارد. از معدود كتاب هايي است كه سريع مخاطب آن را تعقيب مي كند تا تمام شود. البته اين بخش مديون سابقه ژورناليستي ايوبي است. در اين كتاب ايوبي سكانس به سكانس زمينه‌گذاري كرده است. شايد اين يك يادداشت روزانه است اما به عقيده من سناريو دارد چرا كه همراه با تعليق است. متن ها قطعا تصادفا كنار هم قرار نگرفته اند. كتاب وي پيامي به تهران است و يادگاري براي پاريس نيست.

ايوبي يك متخصص فرهنگي است

اين استاد دانشگاه ادامه داد: ايوبي به عقيده من شخصيت متخصص فرهنگي است. حضور او در حوزه سينما يك فرصت مغتنم است. جامعه روشنفكري ما بايد صحنه را بي دريغ در اختيار او قرار دهد. اميدوارم از تجارب او درست استفاده كنيم تا تاثير تسهيل‌گر خود را ايفا كند.

رضا ميركريمي نويسنده و كارگردان سينماي ايران هم در اين مراسم گفت: 12 يا 13 سال پيش من در ميان سفرهايي كه براي فيلم مي رفتم، قرار بود "كودك و سرباز" در پاريس به نمايش در آيد. روزي قبل از اين سفر با من تماس گرفتند و ديدم رايزن فرهنگي ايران پشت خط است. من از اين موضوع شگفت زده شدم چرا كه دكتر ايوبي عنوان كردند كه در جريان اكران فيلم من هستند. تا آن زمان چنين برخوردي از يك رايزن فرهنگي نديده بودم.

وي افزود: دكتر ايوبي به من گفت كه قرار است براي من برنامه اي تنظيم كند تا زماني كه براي اكران فيلم در پاريس هستم از كتابخانه فرانسه، دانشگاه و... ديدن كنم. درست چند ساعت بعد از اين تماس نامه اي به دفتر من فكس شد كه برنامه ريزي دقيقي در اين‌باره روي آن نوشته شده بود. آنجا بودم كه متوجه شدم با يك ذهن منظم و كاربلد روبرو هستم.

استفاده از "ايران" به جاي "من"

ميركريمي ادامه داد: براي من جالب بود كه وي در اين كتاب سعي كرده از كلمه "من" استفاده نكند و به جاي آن مدام از كلمه ايران استفاده كرده است. اين نشانه عشق و علاقه و تعهد وي به ايران است كه من با ديدن آن لذت بردم.

اين كارگردان سينما ادامه داد: زماني كه آقاي ايوبي مسئوليت رياست سازمان سينمايي را پذيرفتند به وي گفتم كه نگران آبرو و شخصيت علمي شما هستم. چون شرايط آن موقع سينما را مي دانستم. اما با حضور وي اتفاقات خوبي افتاد. كسي كه صادقانه و علمي به مقوله اي نگاه كند در آن مقوله اتفاق‌هاي خوبي مي افتد. قطعا وي بعد از آن كه از ميدان مين كه قبلي ها گذاشتند گذر كرد حركت‌هاي خوبي انجام مي دهد كه منشا خير و بركت است.

كارگردان "يه حبه قند" ادامه داد: بهترين رايزني فرهنگي در دوره وي بوده است. كتاب او مي‌تواند الگويي باشد براي كساني كه در اين عرصه كار مي كنند. اين سند و يك درس آموزشي است كه با امكانات كم چه كارهاي بزرگي مي شود انجام داد. وي سفارت ايران را تبديل به مركز فرهنگي نمونه در زمان خود كرد. حتي از شهردار هم جايزه گرفت. فرصت‌هاي كشور بر اساس حضور آدم هاي نابلد سوخته مي شود. اين كتاب مي تواند سرمشق خوبي باشد.

همچنين رخشان بني اعتماد كارگردان سينماي ايران نيز در ادامه اين مراسم گفت: در ابتدا از علي جعفري مدير نشر ثالث تشكر مي‌كنم چون با روحيه اي كه از ايوبي مي دانم اصلا اين كار آسان نبوده است. اين يك اتفاق مبارك است. يكي از پست هاي حساس فرهنگ و هنر اين كشور در يد توانا و قدرتمند كسي است كه خودش از عرصه فرهنگ و هنر است.

رايزنان فرهنگي غالبا درك درستي از فعاليت‌هاي فرهنگي بين‌المللي ندارند

وي افزود:در ميان اين هزار و چند روزي كه گزارش نويسي شده است، چند روز آن را من هم همراه اين يادداشت ها بودم. من اگر در جايي خارج از اين مرز و بوم براي سينماي ايران برنامه‌اي بود آرزو داشتم رايزن فرهنگي و يا همكارانش حضور نيابند چون عدم شناخت از موقعيت باعث مي شد كه تمام تلاش‌هاي ما زير سوال برود و حتي فشارهاي بسياري به وجود آيد چراكه رايزنان فرهنگي بيشتر به عنوان بازرس مي آمدند و تمام مدت شما را زير نگاه عيب ياب جستجو مي كردند و تازه ما بايد جواب سوالهاي آنها را هم مي داديم.

اين كارگردان سينماي ايران ادامه داد: خاطرات تلخي از اين حضورها دارم كه بايد حتي جواب سوالهاي ابتدايي را مي دادم. اما در چند روزي كه همراه خاطرات اين كتاب در پاريس بودم نمي دانستم برا ي اولين بار سفرم برنامه متعلق به رايزن فرهنگي است. زماني هم كه شنيدم موضع گرفتم چون تجربه خوبي هم از قبل نداشتم. اما واقعا با يك برنامه ديگري روبرو شدم. در يك مهماني ساده‌اي جمعي از هنرمندان كه حتي در خارج از كشور زندگي مي كنند هم حضور يافتند.

وي در پايان عنوان كرد: در اين سفر براي اولين بار به عنوان فيلمساز ايراني در كنار اين مراسم قد كشيدم. ايوبي آشنا به روابط بين‌الملل است و نگاه غير سياسي به فرهنگ داشت. به لحاظ تاريخي ما در گزارش نويسي و خاطره نويسي خيلي شناخته شده نيستم بر عكس كشورهاي خارجي كه در اين زمينه فعاليت دارند. آقاي ايوبي شما شهامت انتشار يادداشت هايي را داشتيد كه يك حركت فرهنگي بسيار موثر است. اين كتاب مي تواند يك سرمشق و الگويي براي افراد ديگري باشد كه مي‌خواهند در اين عرصه فعاليت كنند.

كد خبر: 2199253

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۱:۲۲

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن