تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802202102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مره‌صدق: حقوق اقليت‌هاي ديني در ايران با تغيير دولت‌ها تغيير نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مره‌صدق: حقوق اقليت‌هاي ديني در ايران با تغيير دولت‌ها تغيير نمي‌كند
«سرنوشت ما از سرنوشت بقيه مردم جدا نيست، ما به عنوان جزء جدايي ناپذير از ملت ايران به اين اصل اعتقاد داريم كه دشمن ايران دشمن ما و دوست ايران دوست ماست و ما سرنوشتي جدا از سرنوشت مردم ايران نداريم.»

اين بخشي از اظهارات نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني ايسناست.

او همچنين اضافه مي‌كند كه اقليت‌هاي ديني در ايران با وجود داشتن دين متفاوت، شهروند ايرانند و از نظر مسائل سياسي و روابط خارجي كاملاً به چارچوبي كه نظام جمهوري اسلامي تعريف مي‌كند، پايبند هستند.

سابقه زندگي يهوديان در ايران، مطالبات ايرانيان يهودي از تنها نماينده‌شان در مجلس، تفكيك يهوديت و صهيونيسم، ارتباط ايرانيان يهودي با يهوديان در خارج از كشور، حقوق اقليت‌هاي ديني در ايران و نگاه ايرانيان يهودي به سياست داخلي و خارجي جمهوري اسلامي از جمله مسائلي است كه سيامك مره‌صدق نماينده كليميان در مجلس در گفت‌و‌گو با ايسنا مطرح كرده است.

سيامك مره صدق يكي از پنج نماينده اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي است، او از دوره هشتم تا كنون نماينده كليميان در مجلس بوده است، مره صدق 48 ساله متخصص جراحي عمومي و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس است و مسووليت بيمارستان خيريه دكتر سپير را نيز به عهده دارد، او پيش از نمايندگي مجلس رئيس انجمن كليميان تهران بود و هم‌اكنون هم مديرمسئول نشريۀ افق بينا (ارگان انجمن كليميان تهران) است.

نمايندگان مجلس نماينده تمام مردم ايران هستند

نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني ايسنا، گفت: من معتقدم هر نماينده بعد از راهيابي به مجلس، نماينده همه مردم ايران است و بر اين اساس تمامي نمايندگان مجلس نماينده تمام مردم ايران هستند، اما متأسفانه گاهي توقعات بومي و منطقه‌اي از نمايندگان زياد است و تعدادي از نمايندگان هم با نگاه بومي و منطقه‌اي‌شان به اين نگاه دامن مي‌زنند كه اين باعث بروز مشكلاتي مي‌شود.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد: مثلا در حوزه سلامت كه حيطه تخصصي من است شاهد اين هستيم كه بعضا در مناطقي كه نياز نيست، بيمارستان تأسيس شده و امروز براي اداره اين بيمارستان‌ها مشكلاتي وجود دارد، زيرا تعداد بيماران حتي از تعداد پرسنل‌ هم كمتر است بنابراين آنچه اهميت دارد اين است كه نگاه نمايندگان پيش از اينكه نگاه استاني و منطقه‌اي باشد،‌ يك نگاه كشوري و ملي باشد تا نياز به اين نباشد كه منابع ملي به خاطر مسائل سياسي در يك منطقه خرج شود و شاهد اتلاف منابع در اين زمينه باشيم.

خود را تنها در برابر جامعه كليمي مسئول نمي‌دانم

مره‌صدق يادآور شد: من معتقدم كه نماينده تمام مردم ايران هستم و وظيفه اصلي‌ام حراست از منافع ملي مردم ايران در چارچوب قانون اساسي است و به هيچ وجه خود را تنها در برابر جامعه كليمي مسئول نمي‌دانم، همين الان هم چيزي حدود 20، 30 درصد از مراجعين من از هم‌وطنان غيركليمي هستند.

نماينده كليميان در مجلس با بيان اينكه مشكلات ايرانيان كليمي با مشكلات بقيه مردم ايران تفاوت خاصي ندارد، اضافه كرد: مشكل استخدام براي جوانان و مشكلاتي كه به دنبال تورم و فشارهاي اقتصادي ايجاد مي‌شود نوعا مشكلاتي است كه همه مردم را درگير كرده و اين‌ها مسائل عمده‌اي است كه جامعه كليمي هم با آن مواجه هستند طبيعتا به دليل اينكه ما اقليت ديني هستيم يك‌سري مشكلات خاصي‌هم برايمان ايجاد مي‌شود كه من براي حل آنها مسئوليت مضاعفي احساس مي‌كنم.

مقاومت برخي مسئولين رده پايين درخصوص استخدام و ادامه تحصيل يهوديان

وي ادامه داد: بهترين مثال براي چنين مشكلاتي مقاومتي است كه گاهي از سوي برخي مسئولين رده پايين در امر ادامه تحصيل يهوديان در مقاطع عالي يا فوق‌تخصصي ديده مي‌شود يا مسائلي كه در مورد استخدام اقليت‌هاي ديني وجود دارد. در حاليكه طبق قانون هيچ منعي دراين باره وجود ندارد اما برخي مسئولان رده پايين از روي كج‌سليقگي اين كار را انجام مي‌دهند و نكته جالب اين است كه وقتي اين موضوع به مقامات بالاتر گزارش مي‌شود، مشكلات به راحتي قابل حل است. بنابراين هرچه بالاتر مي‌آييم مشكل ما با مسئولان در سيستم كمتر مي‌شود.

تلاش نمايندگان اقليت‌هاي ديني براي اصلاح قانون ارث

مره‌صدق خاطر نشان كرد: البته مسائلي هم از نظر قانوني براي ايرانيان يهودي وجود دارد و اين قانون‌ها نوعا قوانيني است كه از زمان رژيم سابق باقي مانده است. يكي از آنها قانون 881 مكرر مدني در رابطه با مسأله ارث است(كه در آن آمده كافر از مسلم ارث نمي‌برد). اين موضوع در ديدار با آقاي روحاني مطرح شده و تمامي نمايندگان اقليت‌هاي ديني به دنبال حل آن هستند. ما اميدواريم با تفسيري كه طبق توصيه آقاي آملي لاريجاني، علي لاريجاني و حتي آقايان روحاني و يونسي به صورت ضمني مورد قبول قرار گرفته بتوانيم اصلاح آن را به مجلس ارائه دهيم تا اين مشكل حل شود.

لزوم تفكيك يهوديت از صهيونيسم

وي در ادامه تصريح كرد: مشكلات محدود ديگري هم درباره يهودي بودن وجود دارد و آن هم تبليغات سوء از سوي برخي افرادي است كه نمي‌توانند بين يهوديت و صهيونيسم افتراق قائل شوند. در بيانات امام(ره) و مقام معظم رهبري بارها تاكيد شده كه يهوديت و صهيونيسم دو موضوع كاملا جدا از يكديگر هستند. يهوديت يك دين الهي است كه براساس تعليمات حضرت موسي شكل گرفته و منابع ديني مشخصي دارد. در حالي كه صهيونيسم جرياني سياسي است و براي بهره‌برداري‌هاي سياسي ايجاد شده است.

مره‌صدق افزود: لزوما يهودي بودن به معناي صهيونيست بودن نيست و حتي الزاما صهيونيست بودن هم به معني يهودي بودن نيست بلكه تعداد قابل توجهي مسيحيان صهيونيست داريم كه به ويژه در آمريكا و كشورهاي غربي فعاليت مي‌كنند و تعداد قابل توجهي از يهوديان هم با صهيونيسم موافق نيستند و انتقادات جدي به رفتار و عملكرد دولت اسرائيل دارند. اين گرايش از طيف مذهبي شديد تا طيف كمتر مذهبي و حتي غيرمذهبي در جامعه يهودي قابل مشاهده است. از افراد اولترا ارتدكسي كه خيلي مذهبي‌اند و بنا به دلايل مذهبي و عدم رعايت مسائل شرعي با حكومت اسرائيل مشكل دارند تا افراد ليبرال و حتي چپي مثل نوام چامسكي و وودي آلن كه يهودي‌اند ولي به خاطر رفتار غيرانساني و عدم رعايت حقوق بشر در اسرائيل با آن احساس جدايي مي‌كنند و مشكل دارند.

نماينده كليميان در مجلس اظهار كرد: بنابراين اين تصور بايد از بين برود البته خوشبختانه اين نگاه در سطوح عالي نظام و همچنين بين مردم ايران وجود ندارد و ندرتا يك سري افراد به اين تصورات دامن مي‌زنند كه در بهترين حالت دوستان ناآگاهي هستند كه درك درستي از فرمايشات امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري ندارند. عده‌اي ديگر هم جرياني هستند كه ازسوي صهيونيسم و استكبار براي دامن‌زدن به اين مسأله و ايجاد اختلاف بين پيروان اديان توحيدي تشويق مي‌شوند.

سيامك مره‌صدق كه ده سال است مسئوليت بيماستان خيريه سپير را بر عهده دارد، درباره تاريخچه اين بيمارستان كه از سوي ايرانيان يهودي ساخته شده، گفت: اين بيمارستان درسال 1319 براي همه مردم ايران تأسيس شده و جزء قوانين اساسنامه آن اين است كه چه موقع پذيرش بيمار و چه در زمان استخدام پرسنل هيچ سوالي راجع به دين افراد پرسيده نمي‌شود.

وي افزود: از زماني كه اين بيمارستان تأسيس شده از همان روزهاي اول حداقل 50 درصد مراجعين از هم‌وطنان غيريهودي بوده و رفته رفته با مهاجرت يهوديان از اين قسمت شهر(خيابان شهيد مصطفي خميني) به قسمت‌هاي ديگر، محله از حالت يهودي‌نشين خود خارج شده است و امروز بيش از 90 درصد پرسنل غيريهودي هستند. ما معتقديم خدمت‌رساني، نياز به داشتن دين خاصي ندارد وتمامي افراد، فارغ از دين‌شان، مي‌توانند از خدمات بيمارستاني استفاده كنند.

با تعاليم ابراهيمي، ارزش‌هاي توحيدي را بر روابط سياسي جهان حاكم كنيم

وي افزود: ما اعتقاد داريم نه تنها در ايران بلكه در سطح دنيا براساس تعاليم ابراهيمي و دستورات اديان توحيدي مي‌شود چارچوب خوبي براي همراهي و همفكري موحدان دنيا فراهم كرد تا براساس آن به سلطه سكولاريسم و لائيسيته بر تفكر سياسي دنيا پايان داد و كاري كرد كه ارزش‌هاي الهي و توحيدي بر روابط سياسي جهان حاكم شود. متاسفانه در حال حاضر اكثر روابط سياسي در دنيا براساس ماكياوليسم شكل مي‌گيرد يعني قدرت نظامي، ثروت و توان اقتصادي كشورهاي تعيين كننده روابط است نه حق، منطق، استدلال و احترام متقابل.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس يادآور شد: اگر ما بتوانيم نگاه دنيا را به سياست از ماكياوليسم به سمت ارزش‌هاي توحيدي سوق دهيم كه شايد بهترين راه آن اتحاد پيروان اديان توحيدي با يكديگر باشد، خيلي از مسائل كلاني كه در زيرساخت‌هاي سياسي دنيا امروز ايجاد مشكل كرده حل مي‌شود. مثلا اگر از ديدگاه اديان توحيدي نگاه كنيم، جايي براي وجود حق وتو نيست. حق وتو در واقع انعكاسي از اصول ماكياولي است كه هركه قدرت نظامي، مالي ، زور و توان بيشتري داشته باشد مي‌تواند نظرش را بر بقيه دنيا تحميل كند.

روابط خارجي ايرانيان يهودي براساس سياست‌هاي كلي نظام تعريف مي‌شود

مره‌صدق درباره ارتباط ايرانيان يهودي با يهوديان در خارج از كشور نيز گفت: ما نيز مثل بقيه مردم ايران شهروند همين كشور هستيم. بنابراين ارتباطات ما با بقيه دنيا مثل ارتباط ساير مردم ايران است. طبيعي است ما با يك‌سري از يهوديان آزاده دنيا كه ارتباطي با سيستم‌هاي صهيونيستي ندارند در سطح جهان ارتباط داريم ولي روابط خارجي كلي ما براساس سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي تعريف مي‌شود و استراتژي ما به جز استراتژي وزارت خارجه جمهوري اسلامي چيز ديگري نيست. ما با وجود داشتن دين متفاوت، شهروند ايرانيم و از نظر مسائل سياسي و روابط خارجي كاملا به چارچوبي كه نظام جمهوري اسلامي تعريف مي‌كند، پايبنديم.

نماينده كليميان در مجلس خاطر نشان كرد: ما ارتباط‌مان را به عنوان پيرو يك مذهب با يهوديان بقيه دنيا كه مخالفت جدي با چارچوب‌هاي نظام جمهوري اسلامي نداشتند، ادامه داده‌ايم و مي‌توانيم با آنها ارتباط داشته باشيم. من در مسافرت اخيرم به نيويورك در چند كنيسه حضور يافتم و نظرات واقعي نظام جمهوري اسلامي ايران را توضيح دادم. متاسفانه به خاطر برخورد رسانه‌هاي غربي با تفكرات جمهوري اسلامي، نگرش نسبت به ايران در خارج، نگرش واقعي نيست و نوعا براساس تبليغات رسانه‌اي نگرش خصمانه‌اي به ايران نه تنها در يهوديان خارج بلكه در خيلي از افراد شكل گرفته است.

رويكرد خصمانه به ايران، در حال تغيير است

وي تصريح كرد: ديالوگي كه اخيرا آغاز شده و تفكري كه آقاي روحاني در مسافرت اخيرشان به نيويورك مبلغ آن بودند اين نويد را داد تا شاهد اين باشيم كه در همان نيويورك كه مهد تفكر استكباري است رويكرد نسبت به ايران تغيير مي‌كند و آن حالت خصمانه‌اي كه قبلا وجود داشت كمرنگ‌تر شده است. حتي در ميان بسياري از آنها شاهد جوانه‌هاي تفكر و ديدگاه مثبت نسبت به رويكرد ايران بوديم.

مره صدق

مذاكرات هسته‌اي نشان داد ايران به دنبال صلح است

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 گفت: شركت ايران در جريان ديپلماسي به صورت فعال اگر هيچ فايده‌اي هم نداشته باشد و به صدور قطعنامه و ايجاد صلح هم منجر نشود، اين فايده را داشت كه در سطح جهاني نشان داد ما به دنبال صلح و آرامشيم و در واقع تلاش آنها براي نشان دادن ايران به عنوان يك كشور انعطاف‌ناپذير و جنگ‌طلب كاملا با شكست روبرو شده است.

مره‌صدق ادامه داد: در دوره قبلي مذاكرات هم ديديم كه افكار عمومي جهان علت عدم موفقيت كامل جهان را از چشم فرانسه و اسرائيل ديدند و به همه دنيا ثابت شد ديپلماسي جمهوري اسلامي براساس دستورات مقام معظم رهبري كه فعلا تاكتيك نرمش قهرمانانه را انتخاب كرده‌اند، مي‌تواند قدمي روبه جلو براي حل مشكلات منطقه‌اي باشد اما متاسفانه ادبيات نامناسب طرف غربي مثل روي ميز بودن گزينه نظامي‌ واقعا ادبيات غيرقابل قبولي است و باعث مي‌شود ما اين پاسخ را بدهيم كه ملت ايران با توان بالا براي مقاومت پاي ميز مذاكره حضور دارد.

عاقبت صدام نتيجه طبيعي رفتار غيرانساني او در حمله به ايران بود

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان كرد: تمامي كساني كه راه‌حل نظامي را در ذهن خود دارند بهتر است به سرنوشت صدام نگاه كنند. در اولين سال‌هاي پيروزي انقلاب كه انقلاب نهال نوپايي بود و توان اقتصادي و نظامي اكنون را نداشت صدام كه تمامي دنياي غرب و شرق و جهان بين‌المللي كمونيسم و امپريالسيم پشتيبان آن بودند نتوانست كوچك‌ترين امتيازي از حمله به ايران به دست بياورد و نهايتا بنا به پيش‌بيني امام راحل صدام در چاهي كه خودش كنده بود گرفتار شد. بدون شك عاقبت صدام نتيجه طبيعي رفتار غيرانساني او در حمله به ايران بود و اينكه او برآورد درستي از توان مردم ايران نداشت.

حقوق اقليت‌هاي ديني در ايران با تغيير دولت‌ها تغيير نمي‌كند

وي درباره تاثير فضاي سياسي داخلي ايران بر وضعيت اقليت‌هاي ديني گفت: حقوقي كه براي اقليت‌هاي ديني در ايران وجود دارد با تغيير دولت‌ها تغييري نمي‌كند. اين حقوق برخاسته از قانون اساسي جمهوري اسلامي است. همچنين سابقه طولاني هم‌زيستي ايرانيان يهودي با بقيه مردم ايران به 35 قرن پيش برمي‌گردد. حتي قبل از پيروزي انقلاب هم ايرانيان يهودي با بقيه مردم ايران تعامل داشتند و در فعاليت‌هاي سياسي مشاركت مي كردند. اسناد مستدلي از شركت يهوديان در انقلاب مشروطيت وجود دارد. از جمله روزنامه نسيم شمال قزويني در زمان مشروطه در چاپخانه كليميان به چاپ مي‌رسيد.

نماينده كليميان در مجلس اضافه كرد: در دوره ششم مجلس شوراي ملي در زمان رضا شاه يكي از نمايندگان كليمي به اسم مستر هيم به خاطر مخالفت‌ها با رضا شاه و همكاري با مدرس براي ايجاد حركتي عميق عليه رضا شاه دستگير و اعدام شد. ايرانيان يهودي در مبارزات عليه رژيم شاهنشاهي هم حضور فعالي داشتند و بسياري از مسئولان نظام كه اكنون در رأس امور هستند در خاطراتشان از هم‌سلولي‌هاي يهودي خود كه عليه رژيم شاه مبارزه مي‌كردند، مطالبي را نقل كرده‌اند.

هم‌بستگي ايرانيان يهودي با ساير مردم در انقلاب و جنگ

وي همچنين اظهار كرد: در طول انقلاب اسلامي ايرانيان يهودي هم‌بستگي خود را با انقلاب اعلام كردند در همين بيمارستان سپير تعداد قابل توجهي از مجروحان انقلاب بستري شدند و فرمانداري نظامي دو بار براي دستگيري آنها به بيمارستان مراجعه كرده اما با مقاومت پرسنل و مسئولين بيمارستان مواجه شدند و شبانه مجروحان را از درب پشتي بيمارستان تخليه كردند كه امام راحل در اين مورد تشكر مستقيمي از بيمارستان داشت.

مره‌صدق با بيان اينكه تعداد قابل توجهي از جوانان يهودي در زمان جنگ تحميلي به عنوان سرباز يا داوطلب در جبهه‌هاي جنگ حضور داشتند، گفت: ما 11 شهيد در طول دورن جنگ داشتيم و تعداد قابل توجهي آزاده، جانباز و بيشتر از آن تعداد كساني كه در داوطلبانه در جنگ بودند. خود من در زمان دانشجويي به عنوان امدادگر 18 ماه در جبهه حضور داشتم كه منتي براي آن قائل نيستم زيرا اين كار را وظيفه خود مي‌دانم.

عقايد سياسي در چارچوب نظام، در جامعه يهودي وجود دارد

وي درباره گرايش‌هاي سياسي بين ايرانيان يهودي نيز گفت: جامعه‌ يهودي هم ازنظر تفكر سياسي مثل كل جامعه ايران، چندوجهي است. ما در انتخابات‌ها به صورت رسمي از هيچ فرد خاصي حمايت نمي‌كنيم چون تمامي عقايد سياسي كه در چارچوب نظام مي‌گنجند در جامعه يهودي وجود دارد. مثلا در انتخابات اخير ما براي تمامي كانديداها، هواداراني داشتيم اما همانطور كه اكثريت مردم ايران به آقاي روحاني راي دادند، اكثريت جامعه يهودي هم گرايش‌شان به همان سمت بود و اين به دليل مسائل و مشكلات اقتصادي بود كه در مدت اخير براي مردم ايجاد شده بود.

ايرانيان يهودي جزء جدايي ناپذير از ملت ايرانند

نماينده كليميان در مجلس تاكيد كرد: اعتقاد ما اين است كه سرنوشت ما از سرنوشت بقيه مردم جدا نيست، ما گذشته، اكنون و آينده مشترك با مردم ايران داريم. هرچه باعث پيشبرد و تعالي ايران شود باعث پيشبرد و بهتر شدن شرايط زندگي ايرانيان يهودي هم خواهد شد و هرچه به ايران آسيب بزند به ما هم آسيب خواهد زد. در واقع ما به عنوان جزء جدايي ناپذير از ملت ايران به اين اصل اعتقاد داريم كه دشمن ايران دشمن ما و دوست ايران دوست ما است و ما سرنوشتي جدا از سرنوشت مردم ايران نداريم. بنابراين هر تحول مثبت براي ايران يك تحول مثبت براي ايرانيان يهودي خواهد بود و هر حركت رو به عقب و قهقرايي براي ملت براي ما هم حركتي روبه عقب و قهقرايي خواهد بود.

وي اضافه كرد: اميدواريم تحت رهبري‌هاي خردمندانه مقام معظم رهبري و با سياست‌هايي كه ان‌شاءالله در دولت تدبير و اميد اتخاذ مي‌شود آينده مردم ايران روز به روز بهتر شود و بتوانيم براي مشكلات اقتصادي مثل تورم، بيكاري و ركود هم راه‌حل مناسبي پيدا كنيم. چرا كه در حوزه‌هاي ديگر هم به خاطر وجود مشكل اقتصادي، مشكلاتي وجود دارد و حل مسائل اقتصادي مي‌تواند به برطرف شدن آن مشكلات هم كمك كند.

ضرورت اتكاء به توليد داخلي

مره‌صدق تصريح كرد: من معتقدم علاوه بر اينكه بايد در رابطه با ديپلماسي خارجي فعال برخورد كنيم، در رابطه با مسائل و رويكردهاي داخلي به ويژه در زمينه اقتصادي هم نيازمند بازنگري جدي هستيم. متاسفانه اقتصاد ما توليدمحور نيست و بيشتر در زمينه‌هاي خدماتي فعاليت مي‌كند. ما در طول تاريخ معمولا واردكننده يك سري اجناس و فروشنده يك جنس بوديم كه اين براي ما رابطه اقتصادي خوشايندي نيست و با توجه به توانمندي كه وجود ذخاير انرژي در كشورمان ايجاد كرده بهترين كار اين است كه با اتكاء به توليد داخلي از اين ذخاير موجود انرژي به عنوان منبع اوليه رشد و توسعه اقتصادي استفاده كنيم نه كالايي كه آن را بفروشيم و با آن نيازمان را برآورده كنيم.

نماينده كليميان در مجلس درباره نحوه حضور نمايندگان اقليت مجلس در جبهه‌بندي‌هاي سياسي نيز تصريح كرد: تمامي اقليت‌ها از نظر سياسي تركيب موزاييكي دارند و تاجايي كه من اطلاع دارم زرتشتيان و مسيحيان هم همين وضعيت را دارند. ما در مسائل سياسي، در هر موردي براساس تفسير شخصي‌مان و اينكه رويكرد كدام تفكر به نفع منافع ملي‌مان است تصميم‌گيري مي‌كنيم و تا به حال برخورد فراكسيوني و جبهه‌اي نداشته‌ايم.

وي با بيان اينكه نمايندگان اقليت‌هاي ديني در هيچ كدام از فراكسيون‌هاي سياسي مجلس عضويت ندارند، گفت: البته ممكن است براي آشنا شدن با نظارت فراكسيون‌ها در جلسات برخي از آنها شركت كنيم اما به صورت رسمي عضو فراكسيون نيستيم.

همگرايي نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس

مره‌صدق اضافه كرد: اقليت‌هاي ديني مجلس در مواردي از جمله اصلاح ماده مكرر 881 مشتركا پيگيري اين مسأله بوده‌اند همچنين در مورد رايگان شدن حق انشعاب آب، گاز و هزينه آب، برق و گاز اماكن مذهبي اقليت‌هاي ديني كه دو سال است در بودجه به تصويب رسيده هم‌گام حركت كرده‌ايم و در مورد تلاش براي افزايش رديف بودجه كمك وزارت كشور به فعاليت‌هاي فرهنگي اقليت‌هاي ديني هم هم‌نظر بوده‌ايم. نمايندگان اقليت همچنين در مورد مسائل مربوط به استخدام اقليت‌ها و مدارس خاص اقليت‌هاي ديني در چارچوب مشترك با يكديگر فعاليت داشته‌اند.

در موضوعات ملي با ساير نمايندگان هم‌عقيده‌ايم

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در بسياري از موارد هم ما با بقيه نمايندگان در خصوص مسائل ملي هم‌نظر بوديم . از جمله آخرين بيانيه نمايندگان در پشتيباني از گروه ديپلماتيك ايران به امضاي تمامي نمايندگان اقليت مجلس رسيده و ما هرجا حس مي‌كنيم به خاطر منافع ملي بايد موضع‌گيري جمعي داشته باشيم اين كار را انجام مي‌دهيم.

وي درباره انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمين يونسي به عنوان دستيار ويژه رئيس جمهور در امور قوميت‌ها و اقليت‌هاي ديني گفت: ما اميدواريم با اين انتخاب ارتباط نزديك‌تر و تنگاتنگي بين ما و رياست جمهوري برقرار شود و اين امكان باشد كه سريعا نظرات و خواسته‌هاي خود را به اطلاع رياست جمهوري برسانيم. با شناختي كه آقاي يونسي از مسائل مربوط به اقليت‌هاي ديني دارند، اميدواريم بتوانيم براي حل مسائل و مشكلات پيش رويمان از كمك ايشان بهره‌مند شويم.

اجازه نمي‌دهيم كسي از مساله اقليت‌ها در ايران سوءاستفاده كند

مره‌صدق با اشاره به ديدار خود با يونسي اظهار كرد: در اين ديدار قرار شد مقدمات ملاقات نمايندگان اقليت‌هاي ديني با ايشان فراهم شود. ما اميدواريم تلاش و همكاري ايشان با نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس به نحوي باشد كه در پايان اين دوره مجلس شاهد حل بسياري از مشكلات جوامع اقليت درون كشور باشيم. زيرا ما معتقديم مسائل ما داخلي و مشكلات ما بايد در چارچوب نظام حل شود و به هيچ وجه به دايه‌هاي دلسوزتر از مادر كه ازخارج براي ما دل مي‌سوزانند نيازي نداريم و اجازه نمي‌دهيم كسي بخواهد مساله اقليت‌ها را در ايران مورد سوءاستفاده قرار دهد و از آن به عنوان ابزاري براي آسيب زدن به منافع ملي ايران استفاده كند زيرا هر آسيبي به منافع ملي ايران آسيب به ما هم به حساب مي‌آيد.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ايام ميلاد عيسي مسيح - به عنوان نمادي براي حضور اقليت‌هاي ديني در كشورمان - گفت‌و‌گوهايي را با پنج نماينده اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي انجام داده كه متعاقباً ارسال خواهد شد.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلماني ايسنا: الهه حميدي كيا

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن