تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802898628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني:1000 مؤسسه قرآني در كشور داريم/ مسئولان اعتقادي به جايگاه مردمي مؤسسات ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني:1000 مؤسسه قرآني در كشور داريم/ مسئولان اعتقادي به جايگاه مردمي مؤسسات ندارند
مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني تعداد مؤسسات فعال قرآني در كشور را بيش از يكهزار مؤسسه دانست و گفت: طي سال‌هاي اخير بيشترين بار آموزش قرآن بر عهده مؤسسات قرآني بوده است اما مسئولان ما اعتقاد خاصي به جايگاه مردمي مؤسسات ندارند.


به گزارش خبرنگار فعاليت‌هاي قرآني خبرگزاري فارس، سيدعلي سرابي قائم‌مقام شوراي عالي قرآن و حسن محمدي مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني با حضور در برنامه شب گذشته «فصل نو» به بيان مشكلات و چالش‌هاي جايگاه آموزش و انس قرآن پرداختند.

* همراه با انقلاب اسلامي يك انقلاب قرآني هم شكل گرفته است

سرابي در ابتداي اين برنامه در خصوص اينكه آيا روند آموزش قرآن نسبت به بعد از انقلاب مطلوب بوده است، گفت: در واقع جايگاه قرآن و تأثير آن بر رشد و تعالي جامعه اسلامي آنقدر مهم و والا هست كه هرچه در اين زمينه تلاش كنيم كم است، همراه با انقلاب اسلامي يك انقلاب قرآني هم شكل گرفته است اما بايد براي قرآن، تلاش بسياري كنيم.

محمدي اظهار داشت: بحث گسترش فرهنگ قرآن آنطور كه بايد شايسته نبوده و آموزش قرآن در قبل از انقلاب با بعد از پيروزي انقلاب قابل قياس نيست، دلايل متعددي هم براي اين موضوع وجود دارد از جمله عدم دسترسي به جايگاه اصلي و اعتقاد راسخي كه بايد در فرهنگ قرآن در ميان مردم وجود داشته باشد نيست.

* بايد تلاش شود تا آموزش قرآن به صورت يك مطالبه عمومي درآيد

قائم‌مقام شوراي عالي قرآن عنوان كرد: به هر حال ايجاد حس نياز و مطالبه در سطح عموم جامعه، نيازمند فرهنگ‌سازي، تبيين جايگاه و كاركردهاي انس و آموزش قرآن است و اين كار عظيم فرهنگي است كه بايد تلاش شود تا آموزش قرآن به صورت يك مطالبه عمومي درآيد.

وي ادامه داد: از طرف ديگر بايد اين موضوع در ميان افكار و انديشه مديران ارشد فرهنگي جامعه، جا بيفتد كه قرآن كريم قدرت آن را دارد كه در تمامي عرصه‌هاي زندگي اعم از سياسي، اجتماعي، فرهنگي مي‌تواند حرف اول را بزند و اگر بخواهيم در اين عرصه‌ها پيشرفت داشته باشيم بايد به دستورات آن عمل كنيم.

مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني با بيان اينكه حدود هزار مؤسسه فعال قرآني و 10 كارشناس فعال در هر يك از اين مؤسسه‌ها در سراسر كشور وجود دارد، گفت: يكي از ضعف‌هاي جامعه قرآني براي تدوين استراتژي و راهبرد واحد اين است كه ما شناخت جامع از ظرفيت علمي و قابليت مؤسسه‌ها در دست نداريم.

سرابي در پاسخ به اين سؤال كه براي چه كساني بايد فرهنگ‌سازي صورت بگيرد، خاطرنشان كرد: براي آحاد مردم و مسئولان فرهنگي و مسئولان نظام بايد درخصوص گسترش قرآن كريم فرهنگ‌سازي انجام شود البته ممكن است در فرهنگ سازي براي عموم مردم از روش‌هاي رسانه‌اي بهره برده شود اما در ارتباط با خواص، روشي متفاوت در نظر گرفته شود.

* مسئولان ما اعتقاد خاصي به جايگاه مردمي مؤسسات ندارند

مديرعامل اتحاديه تشكل‌هاي قرآني تصريح كرد: ما معتقديم كه بيشترين بار آموزش قرآن در كشور در سا‌ل‌هاي اخير بر عهده مؤسسات قرآني بوده است حتي قبل از انقلاب نيز اين درك وجود داشت كه مؤسساتي براي قرآن تشكيل شود اما امروزه لازم است ساختار پراكنده مؤسسات كه گستره زيادي دارد به ساختار واحدي تبديل شود.

وي ادامه داد: ما سعي كرديم در مجامع مختلف حضور داشته باشيم هرچند مؤسسات قرآني با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند. بنابراين شايد اوضاع نسبت به سال‌هاي قبل بهتر شده باشد اما مسئولان ما اعتقاد خاصي به جايگاه مردمي مؤسسات ندارند.

محمدي با بيان اينكه در ساختارهاي قرآني و فرهنگي دو مرحله اساسي سياست‌گذاري و تدوين راهبرد و مرحله ثبت آن وجود دارد، تصريح كرد: مؤسسه‌هاي قرآني ظرفيت ويژه‌اي دارند كه رسانه ملي بايد با اين ظرفيت آشنا شود و ما مي‌توانيم به عنوان نماينده مؤسسات، در سياست‌گذاري‌ها كمك كنيم.

سرابي در خصوص اينكه چند درصد از بودجه نيم‌درصدي قرآن در سال 1390 به اتحاديه تشكل‌هاي قرآني اختصاص يافته است، گفت: حدوداً نيم درصد، به طور كلي بودجه‌هايي در نظر گرفته شده اما واقعيت اين است كه ما در واگذاري امور در سطح اجرا، سازمان‌هاي مردم نهاد در كشور در يك دوره بحران يا گذار هستيم لذا مقاومت‌هايي را در دستگاه‌هاي مختلف مي‌بينيم بنابراين مؤسسات با مشكلات عديده‌اي روبرو هستند.

* نگاه بلندمدتي كه مؤسسات قرآني را به استقلال مالي سوق دهد وجود ندارد

محمدي ادامه داد: اين بودجه پاسخگوي نيازهاي مؤسسات نبوده و اصلاً قابل قياس با نيازهاي آنها نيست. مشكل اين است كه يك نگاه بلندمدت در حمايت از موسسه‌ها كه آن را به سوي استقلال مالي پيش ببرد وجود ندارد و تلاش ما بر آن است كه موسسه‌ها را با راهبردي به سويي پيش ببريم كه از كمك‌هاي دولت مستقل شوند.

قائم‌مقام شوراي عالي قرآن خاطرنشان كرد: در دهه 80 ميزان اعتبارات حمايت از مؤسسه‌ها بسيار كمتر از ظرفيت آنها بود كه البته اين مبلغ به صورت مستقيم به مؤسسه‌ها داده شد كه اگر از طريق اتحاديه به مؤسسات پرداخت مي‌شد مي‌توانست سياست‌هاي كلان را بيشتر پيش ببرد.

وي افزود: ما در حال گذار از يك مرحله مهندسي اجتماعي هستيم و مي‌خواهيم دست مردم را در تمام عرصه‌ها گرفته و به وسط ميدان بياوريم تا برنامه‌هاي ملي در تمام عرصه‌ها به اجرا درآيد.

* توزيع بخشي از اعتبارات قرآني دائر‌مدار بر سماجت مسئولان مؤسسه‌ها است

سرابي اظهار داشت: براي تحقق اين موضوع بايد فرهنگ‌سازي كنيم. ما كشوري بوده‌ايم كه دولت ما هم سياست‌گذار، مجري و قانون‌گذار بوده است و تا زمان توسعه فرهنگي بايد مدت زماني سپري شود از اين رو نياز است روش‌هاي منطقي و عادلانه براي پشتيباني‌ها و انتقال هزينه‌ها و اعتبارات پيدا كنيم كه متأسفانه بخشي سليقه‌اي و بخشي دائر‌مدار بر سماجت مسئولان مؤسسه‌ها است.

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن