تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803291718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار دوباره سازمان يونسكو نسبت شرايط محوطه‌هاي تاريخي سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هشدار دوباره سازمان يونسكو نسبت شرايط محوطه‌هاي تاريخي سوريه
دبيركل سازمان يونسكو با صدور بيانيه‌اي، بار ديگر شرايط محوطه‌هاي تاريخ سوريه را بحراني اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر «ايرينا بوكووا» دبيركل سازمان يونسكو با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه جنگ سوريه علاوه بر مرگ صدها هزار تن و آواره‌شدن ميليون‌ها تن ديگر، تاريخ سوريه را نيز نابود كرده است.

به گزارش رويترز، طي دو سال و نيمي كه جنگ داخلي در سوريه در جريان است، بيشتر محوطه‌هاي تاريخي و موزه‌هاي سوريه به حال خود رها شده‌اند و براساس تصاوير ماهواره‌اي، كاوش‌هاي غيرمجاز براي كشف آثار تاريخي ارزشمند در آن‌ها به طور شبانه‌روزي توسط مردم محلي و همچنين گروه‌هاي مسلح با هدف فروش آن‌ها براي بدست آوردن پول يا اسلحه ادامه دارد.

دكتر بوكووا در اين گزارش با اشاره به اينكه براساس تصاوير ماهواره‌اي بيشترين حجم كاوش در محوطه‌هاي تاريخي در شهر تاريخي صحرايي «پالميرا» و محوطه تاريخي «ابلا» بر جاي مانده از عصر برنز صورت مي‌گيرد، خواستار عزم جهاني براي پايان خونريزي‌ها در سوريه و همچنين تاراج آثار تاريخي اين كشور شد.

وي همچنين شرايط موزه‌هاي سوريه را بحراني دانسته و اعلام كرد كه بيشتر آن‌ها به غير از موزه‌هاي شهر دمشق، غارت شده‌اند و آثار تاريخي آن‌ها به ديگر كشورهاي همسايه سوريه بويژه اردن قاچاق شده‌اند كه در آخرين مورد از اين غارت‌ها يك ‌مجسمه مشهور طلايي رومي كه قدمت آن به قرن هشتم پيش از ميلاد بازمي‌گشت، از موزه شهر «حما» به سرقت رفته است.

در جريان برگزاري سي‌وهفتمين اجلاس سالانه كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو در كامبوج، شش محوطه تاريخي سوريه شامل شهر تاريخي «حلب»، شهر تاريخي «آلپپو»، بخش تاريخي «دمشق» و «بصرا»، شهر تاريخي «پالميرا»، مجموعه قلعه‌هاي «شجاعان» و «صلاح‌الدين» و مجموعه دهكده‌هاي تاريخي شمال سوريه را به دليل صدمات زيادي كه در طول جنگ داخلي در سوريه به آنها وارد شده، در فهرست ميراث جهاني در خطر خود قرار داد.

البته سازمان جهاني يونسكو، براي حفظ ميراث فرهنگي سوريه از آغاز درگيري‌هاي خونين در اين كشور دست به تدابير گوناگوني زده است. كارشناسان معتقدند كه اين سازمان با استفاده از تجارب حاصله از غارت آثار باستاني افغانستان و عراق، در مقابله با تاراج موزه‌ها و اماكن باستاني سوريه موفق بوده است.

با پشتيباني اين سازمان، از جمله بيش از ۴ هزار اثر عتيقه در شهرهاي دمشق، پالميرا و حمص به مكان‌هاي امن منتقل شده‌اند. به گفته‌ي ايرينا بوكووا، مدير كل يونسكو، اين سازمان هم‌چنين كاتالوگي به كمك كارشناسان و مسئولان فرهنگي سوريه تهيه كرده است كه پليس بين‌الملل (اينترپل) با استفاده از آن اغلب راه‌هاي فروش آثار سرقت‌ شده را مسدود ساخته است. در اثر تلاش‌هاي پليس بين‌الملل، تا كنون ۷۳ اثر عتيقه كه به طور قاچاق وارد لبنان شده ‌بودند، از سوي ماموران ضبط شدند.

شوراي جهاني موزه‌ها (ICOM) نيز براي حفظ ميراث فرهنگي اين كشور از خطر قاچاق و تجارت غيرقانوني، "فهرستي اضطراري" حاوي مشخصات و نام آثار و اشياي فرهنگي در خطر سوريه منتشر كرده است كه به‌طور مستمر به‌روز مي‌شود. كارشناسان با اين حال، خسارات ناشي از جنگ را كمتر از پيامدهاي سنگين برآمده از سرقت‌هاي مافيايي، ارزيابي مي‌كنند. به گفته‌ي مامون عبدالكريم، رئيس موزه‌ها و اماكن باستاني سوريه، زيان‌هاي وارده از تاراج ميراث فرهنگي اين كشور كه از سوي باندهاي مافيايي و با نقشه و برنامه و تجهيزات مدرن فني صورت مي‌گيرد، حتي ‌بيش از خسارات ناشي از جنگ و خرابكاري‌ها است.

انتهاي پيام

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن