تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819057019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش مبادلات تجاري ايران و اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: افزايش مبادلات تجاري ايران و اروپا
سياوش رضايي

مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در اكتبر ۲۰۱۳(9 مهر تا 9 آبان 92) ۱۷ درصد افزايش يافت. در اين ماه مجموع تجارت دو طرف به ۵۲۲ ميليون يورو رسيد كه ۴۶۷ ميليون يورو از اين رقم شامل صادرات اتحاديه اروپا به ايران است.
اين در حالي است كه بر اساس گزارش واحد اطلاعات اقتصادي كميسيون اروپا (يورو استات) مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در 10 ماه نخست سال‌جاري ميلادي 51 درصد كاهش داشته است. بنابراين با بهبود روابط سياسي ايران و اروپا مبادلات تجاري طرفين نيز روبه افزايش گذاشته است.
بر اساس اين گزارش مبادلات تجاري ايران و 27 عضو اتحاديه اروپا از 6/11 ميليارد يورو در 10 ماه نخست سال 2012 به 67/5 ميليارد يورو در 10 ماه نخست سال‌جاري ميلادي كاهش يافته است.
به گزارش ايران اجراي تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران كه به توقف واردات نفت ايران از سوي اين اتحاديه منجر شده است مهمترين علت افت مبادلات دو طرف اعلام شده است به‌طوري كه كل واردات اتحاديه اروپا از ايران در 10 ماه نخست سال‌جاري ميلادي با كاهش 89 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 608 ميليون يورو رسيده است. اتحاديه اروپا در 10 ماه نخست سال 2012 بالغ بر 503/5 ميليارد يورو كالا از ايران وارد كرده بود.
اما صادرات اتحاديه اروپا به ايران تأثير كمتري از تحريم‌ها پذيرفته است. كشورهاي اروپايي در 10 ماه نخست سال‌جاري ميلادي 06/5 ميليارد يورو كالا به ايران صادر كرده‌اند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 17 درصد كاهش داشته است. صادرات اتحاديه اروپا به ايران در 10 ماه نخست سال 2012 بالغ بر 1/6 ميليارد يورو اعلام شده بود.
بر اساس اين گزارش در ماه اكتبر 2013 مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا با افزايش 17 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و از 446 ميليون يورو به 522 ميليون يورو رسيده است.
صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه اكتبر 2013 نسبت به ماه قبل رشد 17 درصدي داشته است. در حالي كه اروپا در ماه سپتامبر 398 ميليون يورو كالا به ايران صادر كرده اين رقم در ماه اكتبر به 467 ميليون يورو افزايش يافته است. واردات اين اتحاديه از ايران نيز در ماه اكتبر با رشد 14 درصدي مواجه شده و به 55 ميليون يورو رسيده است. كشورهاي اروپايي در ماه سپتامبر 48 ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده بودند.
بر اساس آمار گمرك ايران در هفت ماهه نخست سال 1392 مجموع تجارت غير نفتي ايران و اتحاديه اروپا به رقم 1/6 ميليارد دلار رسيده كه 687 ميليون دلار آن مربوط به صادرات به اتحاديه اروپا و 5/5 ميليارد دلار واردات از اين قاره بوده است. بنابراين آمار سهم اتحاديه اروپا از صادرات 2/17 ميليارد دلاري ايران در هفت ماهه سال‌جاري حدود 4 درصد است. اما اين سهم در واردات 24 ميليارد دلاري ايران طي اين دوره به 9/22 درصد مي‌رسد.
در هشت ماهه نخست امسال نيز تجارت خارجي ايران با 27 كشور اروپايي به 1/7 ميليارد دلار رسيده است. طي اين دوره ارزش كالاهاي صادراتي به اتحاديه اروپا به 780 ميليون دلار مي‌رسد. اما مقايسه هشت ماهه امسال با مدت مشابه سال قبل گوياي كاهش 22 درصدي صادرات ايران به اروپاست. در حالي كه سهم اين قاره در 8 ماهه سال گذشته از صادرات غير نفتي كشورمان 57/4 درصد بوده اين سهم در 8 ماهه امسال به 97/3 درصد رسيده است.
در بخش واردات نيز ارزش كالاهايي كه از اروپا وارد ايران شده است به 4/6 ميليارد دلار مي‌رسد كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 36 درصد افت مواجه شده است.بر اين اساس سهم 28 درصدي اتحاديه اروپا در تأمين كالاهاي وارداتي ايران در 8 ماهه نخست سال 91 به 9/22 درصد در 8 ماهه نخست امسال رسيده است.
هر چند اعمال تحريم‌ها در سال‌هاي اخير باعث افت تجارت خارجي ميان ايران و اروپا شده است ولي افزايش 17 درصدي آن در ماه اكتبر 2013 حاكي از اين است كه بهبود روابط سياسي بر مبادلات تجاري طرفين نيز اثر گذاشته است. كارشناسان معتقدند طي ماه‌هاي آينده و با لغو بخش ديگري از تحريم‌ها چرخش بي‌سابقه‌اي در شركاي تجاري ايران رخ خواهد داد.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن