تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819636592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قتلِ مشكوك عزيز؛‌ كتابفروش افغاني كه كتاب‌هاي شيعي ايراني مي‌فروخت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: قتلِ مشكوك عزيز؛‌ كتابفروش افغاني كه كتاب‌هاي شيعي ايراني مي‌فروخت
عزيز كتابفروشي در افغانستان بود كه به جرم فروش كتاب‌هاي شيعه منتشر شده در ايران،‌ هفته گذشته در غزني،‌ پايتخت تمدني جهان اسلام به قتل رسيد.اين مهمترين گمانه در مورد يك اتفاق مشكوك در افغانستان است.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،‌ هفته گذشته در افغانستان اتفاقي رخ داد كه شايد شنيدن در وهله نخست به ظاهر اتفاق جديدي نباشد و بارها پيش از آن رخ داده باشد،‌ اما بطن حادثه متفاوت ‌است. آخرين روز هفته گذشته ساعت 10 صبح زماني كه عبدالله معروف به عزيز كتابفروش به كتابفروشي خود در شهر غزني در يك كيلومتري فرماندهي پليس اين شهر مي‌رفت،‌ توسط يك موتورسوار به ضرب گلوله كشته شد.

يكي از فعالان فرهنگي افغانستان، امروز در گفتگو با خبرنگار تسنيم اين واقعه را اين گونه شرح داد: عزيز كتابفروش از شيعيان افغانستان بود كه طي سال‌هاي اخير بارها براي خريد كتاب به تهران به ويژه به قم سفر مي‌كرد،‌ او قرآن و كتاب‌هاي مذهبي را كه عمدتاً‌ در قم منتشر مي‌شدند، خريداري مي‌كرد و در افغانستان به فروش مي‌رساند،‌ عمده شيعيان شهر غزني از كتابفروشي عزيز به جديدترين كتاب‌هاي منتشر شده مذهبي در ايران دسترسي داشتند.

به گفته همكاران عبدالله معروف به عزيز كتابفروش، روز چهارشنبه هفته گذشته فرد ناشناسي به كتابفروشي مراجعه كرده و مي‌خواهد قرآن خريداري كند،‌ عزيز به او مي‌گويد كه تمام قرآن‌هايم روز گذشته به يكي از مشتريانم فروخته شده است،‌ هفته آينده مراجعه كن تا برايت قرآن بياورم. اين فرد با اشاره به كتاب‌هاي مذهبي شيعه و منتشر شده در ايران مي‌گويد، اين همه كتاب كافري داري اما قرآن نداري و ظاهرا مجادله‌اي لفظي ميان آنها اتفاق مي‌افتد.

اين فعال فرهنگي كه به دليل ناامني‌هايي مشابه با همين قضيه ، مايل نيست نامش مطرح شود مي‌گويد:فرداي آن روز عزيز كتابفروش توسط يك موتورسوار در محل كارش كشته مي‌شود، هنوز هيچ دليل رسمي براي علت اين واقعه شرح نشده است؛ اما همكاران و اهالي محل او به دليل وقوع اتفاقات مشابه معتقدند احتمالا ماجراي كشته شدن او مربوط به ماجراي روز گذشته او و كتاب‌هايي كه او از ايران براي فروش گذاشته بود است.

طي 10 سال اخير بيشترين كتاب‌هايي كه در افغانستان به فروش رفته است،‌ كتاب‌هايي هستند كه در ايران منتشر مي‌شوند،‌ از ميان تمامي كتاب‌هايي كه در ايران منتشر مي‌شوند،‌ كتاب‌هايي با موضوعات فلسفي،‌ قرآن،‌ دين،‌ تاريخ، حقوق، ادبيات و سياست بيشترين استقبال را داشته‌اند.

كتابفروشي در افغانستان يكي از مشاغل كم‌درآمد و در عين حال سخت است،‌ ماليات‌هاي سنگين و وضع قوانين گمركي براي محموله‌هاي سنگين‌ از جمله موانع و مشكلاتي است كه بر دشواري اين حرفه در افغانستان افزوده است،‌ اين در حالي است كه بنا به گفته رئيس تعاوني ناشران و كتابفروشان افغانستان متوسط فروش روزانه كتابفروش‌هاي افغانستان 200 تا 300 تومان است،‌ بنابراين اغلب كتابفروشان توان پرداخت ماليات‌هاي سنگين و اضافه بردرآمد خود را ندارند.

هم‌چنين شيوه سنتي كتابفروشي در افغانستان يعني همان كتاب فروختن در كنار پياده‌روها موجب شده تا كتابفروشي‌ها و نمايشگاه‌هاي كتاب در اين كشور چندان رونقي نداشته باشند و مردم اغلب كتاب‌هاي خود را از دستفروشان تهيه كنند.

واردات كتاب‌هاي مذهبي از ايران؛‌ راهي براي مقابله با شيوع انديشه‌هاي وهابيت

بخش عمده‌اي از كتاب‌هاي موجود در افغانستان از ايران وارد مي‌شوند،‌ عمده واردكنندگان كتاب از ايران در افغانستان شيعيان هستند كه تلاش دارند با عرضه كتاب‌هاي نويسندگان و ناشران ايراني به ويژه كتاب‌هاي مذهبي با شيوع انديشه‌هاي وهابي كه عمدتاً از طريق واردات كتاب از پاكستان انجام مي‌شود،‌ مقابله كنند. اين اقدام طي سال‌هاي گذشته موجب شده تا امنيت كتابفروشان تحت‌الشعاع قرار بگيرد.

حساسيت مرزي براي ورود كتاب از ايران به افغانستان

نكته حائز اهميت در اين زمينه اين است كه در نقاط مرزي كشور افغانستان حساسيت بالايي بر روي ورود كتاب از ايران وجود دارد،‌ ماجراي ريخته شدن هزاران جلد كتاب از ناشران ايراني در رود هيرمند كه در سال 1388 رخ داد،‌ مويد اين نكته است. اين كتاب‌ها به بهانه اينكه موجب اختلافات قومي و مذهبي مي‌شدند،‌ در گمرگ توقيف و در نهايت به رود هيرمند ريخته شدند،‌ نهج‌البلاغه،‌ صحيفه سجاديه ،‌ تفسير الغدير،‌اصول كافي و ...از جمله اين كتاب ها بودند.

محمدسرور رجايي رئيس خانه ادبيات افغانستان در ايران در اين زمينه مي‌گويد:‌ چون بيشتر شيعيان افغانستان از ايران با خودشان كتاب مي‌برند، بعضي مسئولان مرزي دوست ندارند كتاب‌هاي ايراني به خصوص كتاب‌هاي ديني و با اهداف روشنگري از ايران وارد افغانستان شود و اين سياست‌هاي سليقه‌اي در مناطق مختلف افغانستان جداي از سياست‌هاي فرهنگي دولت افغانستان است و معمولا افرادي كه در مرزها هستند سليقه شخصي خود را درباره كتاب‌ها اعمال مي‌كنند و از ورود كتاب‌ها با راي خود جلوگيري مي‌كنند.

وي هم‌چنين درباره نوع نياز مردم افغانستان گفته است: در شرايط فعلي كتاب‌هاي ارزشي درباره مذهب و دين و ارزش هاي مشترك جهادي مورد نياز مردم افغانستان است چرا كه غرب تلاش كرده به گونه‌اي خاك غفلت را بر ارزش‌هاي جهادي افغانستان بپاشد كه سراغ افتخارات جهادي خود نروند لذا بهترين گزينه‌اي كه مردم را به گذشته جهادي و خاطراتشان نزديك مي‌كند، ارسال كتاب‌هاي دفاعي و ارزشي دفاع مقدس است.

با وجود همه خطرات، مشكلات اقتصادي و دسترسي كتابفروشان افغان به نشر ايران، (حتي در سايه فعاليت انتشارات الهدي به عنوان توزيع‌كننده در افغانستان باز هم كتابفروشان بسياري هم‌چون عزيز كتابفروش وجود دارند كه هر روز صبح كركره مغازه خود را با اميد بالا مي‌برند.

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن