تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803012075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه و دانشگاه دو بال تكامل جامعه/ ضرورت ايجاد وحدت فرا محيطي بين حوزه و دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: حوزه و دانشگاه دو بال تكامل جامعه/ ضرورت ايجاد وحدت فرا محيطي بين حوزه و دانشگاه
يكي از افتخارات بزرگ كشور ما علاوه بر سبقه تمدني بيش از 2 هزار ساله، در كنار هم بودن علم و دين است كه سابقه‌اي بيش از هزار ساله دارد و همراهي اين دو مي‌تواند باعث تكامل جامعه شود.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، با نگاهي گذار به تاريخ ايران خواهيم ديد پزشكان، دانشمندان، منجمان، معماران، رياضي دانان و كيمياگران بزرگ اين كشور جزو علما و صاحبان دين و متفكران ديني به شمار مي‌روند كه ابن سينا، ابوريحان بيروني، زكرياي رازي، شيخ بهايي و بسياري از افراد ديگر، علاوه بر اينكه متبهر در علوم روز جامعه خود بحساب مي‌آمدند يك عالم تمام عيار و برجسته زمان خود نيز بودند.

استعمارگران در كشورهاي اسلامي به منظور بيگانه كردن نسل‌هاي جديد از مباني اسلامي و كمرنگ كردن وجدان ديني در جامعه در قرون اخير تلاش‌هاي بسيار چشمگيري داشتند و اقدامات گسترده‌اي به منظور جدايي جامعه از اعتقادات اسلامي و ديني در دستور كارقرار دادند.

قرن نوزدهم را بايد قرن اوج تحقيقات علمي در عالم غرب دانست كه در اين دوران تلاش‌هاي فراواني به منظور جدا كردن دين از متن و صحنه زندگي به كار بسته شد كه البته اين تفكر بر كشور ما نيز تاثير گذاشت و در‌‌ همان دوره پايه‌هاي تاسيس دانشگاه بر مباني غير ديني گذاشته شد كه ماحصل آن رويگردان شدن علما از دانشگاه و كنار زدن حوزه‌هاي علميه و عالمان دين از دانشگاه‌ها بود.

حوزه و دانشگاه همانند دو بالي است كه مي‌توانند جامعه اسلامي را در مسير تعالي و رشد مادي و معنوي به پيش ببرد كه اين دو ركن ارزشمند علمي و فرهنگي، يكي از ثمرات انقلاب اسلامي و از جمله ميراث‌هاي ماندگار امام خميني(ره) به شمار مي‌رود كه وحدت اين دو نهاد مهم مي‌تواند به عنوان مغز متفكر و بازوان قوي، كشور و انقلاب را از پيچ‌هاي خطرناك عبور دهد.

وحدت، گمشده‌اي مشترك بين حوزه و دانشگاه است كه بايد آن را يافت تا مجموعه نظام آموزشي، علمي و فرهنگي كشور در يك صف واحد بتواند مسائل مختلفي كه جامعه با آن دست به گريبان است را مرتفع كنند.

حفظ استقلال كشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه

يك پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص ضرورت و اهميت وحدت بين حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: در برهه‌اي فعاليت‌هاي دشمنان اسلام و انقلاب در زمينه جدايي حوزه و دانشگاه تا بدان جا پيش رفت كه دانشگاهيان حوزه‌هاي علميه را نماد تحجر و جمود فكري مي‌دانستند و در مقابل حوزويان نيز دانشگاه را محل ترويج بي‌ديني و غرب‌زد‌گي مي‌شناختند.

حجت الاسلام ابوذر كاظميان گفت: امام خميني(ره) با آگاهي كامل نسبت به واقعيت‌هاي تاريخي راه حل مشكلات، بقاء استقلال و حفظ شعار نه شرقي و نه غربي در كشور را آميخته شدن روشنفكران و تحصيل كردگان جديد با دين و ايمان مذهبي و نيز آشنا شدن روحانيون با پيشرفت‌هاي علمي جهان و تجربه روش‌هاي جديد مي‌دانستند.

وي افزود: تعريفي را كه مي‌توان براي مفهوم دانشگاه داشت اين است كه با روش‌هاي تجربي و عقلي به تبيين پديده‌هاي طبيعي مي‌پردازد و از راه شناخت عالم وآدم در حوزه‌هاي علوم طبيعي و علوم انساني نظريه‌پردازي مي‌كند.

طلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم، ادامه داد: حوزه‌هاي علميه نيز مراكز آموزشي به شمار مي‌روند كه همه كارهاي دانشگاه را بر اساس تعليم قرآن و سنت انجام مي‌دهند كه به عبارتي ديگر از حوزه علميه مي‌توان، به دانشگاه معصومين تعبير كرد.

حجت الاسلام كاظميان، با بيان اينكه مقام معظم رهبري در جايي اشاره دارند كه وحدت حوزه ودانشگاه كه امام راحل به عنوان يك شعار مطرح كردند، اغلب از واقعيت تلخي در جامعه ما و يا همه جوامع اسلامي نشأت مي‌گرفت، افزود: رهبري بار‌ها تاكيد كردند آن واقعيت تلخ، ساخته و پرداخته مستقيم و حساب شده دست استعمار بود و آن واقعيت اين بود كه وقتي استعمارگران، نقشه‌هاي فتوحات سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي خود را طرح كردند به يك مانع عمده بر خورد كردند و آن اعتقادات ديني ملت‌ها بود.

وي با اشاره به روند تاريخي شكل‌گيري دانشگاه به سبك جديد و امروزي در ايران اظهار داشت: تاسيس دانشگاه در ايران توسط تفكري انجام گرفت كه خود نماد سكولاريسم بود و طبيعي به نظر مي‌رسيد در چنين دانشگاهي نه تنها توجهي به علوم ديني نشان داده نشود بلكه در راستاي دين‌زدايي و مقابله با جلوه‌ها و مظاهر ديني نيز تلاش شود.

از موانع اصلي وحدت حوزه و دانشگاه عدم شناخت اين دو مركز آموزشي از يكديگر است

دانشجوي ارشد اديان و عرفان، يكي از موانع اصلي وحدت حوزه و دانشگاه را عدم شناخت اين دو مركز آموزشي مهم از يكديگر برشمرد و ابراز داشت: عدم شناخت ماموريت‌ها و كاركردهاي اين دو مركز فكري و علمي كشور از همديگر را مي‌توان از دلايل اصلي عدم وحدت بين اين دو است كه در اين راستا بزرگان و عالمان حوزه‌هاي علميه و اساتيد دانشگاه‌ها نقش مهمي در شناساندن ظرفيت‌هاي خود براي جامعه بر عهده دارند.

وي با تاكيد بر آنكه مي‌بايست ميان حوزه ودانشگاه وحدتي فرامحيطي ايجاد شود تصريح كرد: حوزه و دانشگاه مي‌توانند با حركتي همسو و هماهنگ با هم در زمينه همگرايي و سوق دادن جامعه به مباني ارزشي و فرهنگي، جامعه را از خطرات گسست فرهنگي نجات دهند و مسير علمي كشور را براي بومي سازي پيشرفت‌هاي روز دنيا و توليدات علمي هموار كنند.

حجت الاسلام كاظميان در پايان عنوان كرد: با وحدت كلمه بين حوزه و دانشگاه مي‌توان بين علم وعمل اتحاد ايجاد كرد و بين تفكر ميان طالبانيزم وسكولاريزم بين سلطنت سنتي و دموكراسي غربي ميان انزواي رهباني شرق وشهوت پرستي غرب ميان فقر و سرمايه داري افسار گسيخته و بين تهجر و قشري نگري راه سومي كه راه خلاقيت، اجتهاد و نوانديشي در عين اصالت خواهي و اصول گرايي و ارزش محوري كه نتيجه آن‌‌ همان تمدن اسلامي است حاصل شود./س

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن