تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798582582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه/ آيا متون درسي اسلامي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ضرورت ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه/ آيا متون درسي اسلامي مي شود
تبريز – خبرگزاري مهر: ورود انديشه ها و انحرافات جديد غير ديني در دانشگاه ها و متون درسي، ضرورت توجه به ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه احساس مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، 27 آذر كه به مناسبت روز شهادت آيت‌الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده از يادگارهاي ارزشمند امام راحل و بزرگوار ماست. است، اهميت توجه بيش از پيش به اسلامي شدن دانشگاه ها و بررسي متون درسي غربي را مي رساند.

با توجه به برنامه ريزي هاي دشمنان براي جدا كردن قشر تحصيل كرده دانشگاهي كشور از اعتقادات و مبناي ديني لزوم ساختار شكني و تحول در دروس ارائه شده به دانشجويان در دانشگاه ها احساس مي شود.

دانشجويي كه وارد دانشگاه مي شود و تضادهاي مختلفي بين باورهاي گذشته خود و نيز دروس مطرح شده توسط اساتيد را مي بيند، دچار سردرگمي مي شود كه در بلند مدت مي تواند انحرافات ذهني را بوجود آورده و نسل جوان را به بيراهه بكشاند.

البته در اين بين علوم انساني جايگاه برجسته اي دارد، چرا كه علوم انساني نقش مهمي در ارتقاي جايگاه يك كشور و توسعه كمي و كيفي آن دارد و در اكثر كشورهاي توسه يافته يا در حال توسعه ، سرمايه گذاري هاي كلاني را در اين بخش انجام مي دهند و علاوه بر اين نيز تئوري هاي علوم انساني كه در اكثر دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود، برگرفته از انديشه هاي نادرست و در تضاد با اسلام است.

چنانچه موانع بر سر راه تحقق ارتباط حوزه و دانشگاه برداشته شود، دور از انتظار نخواهد بود به جايي برسيم كه جامعه اسلامي به عنوان يك مكتب و الگو جهت رشد و توسعه به دنيا معرفي شود.

توجه به محتواي متون درسي مقدمه اي براي ارتباط حوزه و دانشگاه است

استاد دانشگاه تبريز و عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي كلانشهر تبريز با اشاره به اينكه توجه به محتواي متون درسي مقدمه اي براي ارتباط حوزه و دانشگاه است، گفت: نگرش ديني تا حدودي در سال هاي اخير وارد كتاب هاي درسي شده است ولي بايد بيشتر از اينها به مسائل فكري و عقيدني نسل جوان توجه كرد.

علي شياري در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه محتواي متون درسي غربي امانيسمي و بر اساس انسان گرايي است، ادامه داد: دانشجو در ابتداي ورود به دانشگاه با تضاد و پارادوكس مواجه مي شود و دروس تدريس شده با طرز فكري قبلي وي سازگاري ندارد.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه حوزويان هم در اين زمينه نقش قابل توجهي دارند، اظهار كرد: امروزه نياز به وحدت نسبت به گذشته بيشتر احساس مي‌شود چرا كه دشمن به تمام قوا به مقابله با اسلام و ايران حمله كرده است و حوزه و دانشگاه با وحدت خود در مقابل سد دشمني‌ها بايد بايستد.

اين استاد دروس معارف با انتقاد از برنامه ريزي هاي مسئولان دانشگاهي براي اختصاص ندادن وقت كافي به دروس عمومي و معارف اسلامي در برنامه ريزي هاي درسي، ادامه داد: كيفيت فداي كميت مي شود و بنابراين مجالي براي اساتيد نمي ماند كه بر روي اعتقادات دانشجويان كار اساسي شود.

كاهش بودجه ي فرهنگي اثرات نامطلوبي به همراه دارد

شياري همچنين با اشاره به اينكه وحدت حوزه و دانشگاه مكمل تعالي رشد و بالندگي فكري نسل جوان است، افزود: فضا و مكان و امكانات براي اساتيد به حداقل رسيده است و سال به سال بودجه هاي فرهنگي هم كم مي شود و در دراز مدت مي تواند اثرات نامطلوبي داشته باشد.

وي همچنين درخصوص آيت الله شهيد مفتح و نقش ايشان در ارتباط حوزه و دانشگاه افزود: شهيد مطهرى و دكتر مفتح كه از شخصيتهاى برجسته حوزه علميه بودند به دانشگاه رفتند و مقدمات ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه را فراهم ساختند.

شياري با اشاره به اينكه شهيد مفتح اقدام عملى در راه رسيدن به چنين وحدتى را تغيير نظام آموزشى دانشگاه مى دانست، گفت: دانشگاهى كه هدف آن پرورش انسانهاى دانشمند و ديندار است، بايد علم و تخصص خود را در راه اعتلاى كشور و تأمين سعادت مردم به كار گيرد و در طريق استقلال، عزت و عظمت كشور از خود اهتمامى توأم با صداقت و جديت به خرج دهند.

وي با بيان اينكه دشمن براي بيگانه كردن نسل‌هاي رو به رشد كشورهاي اسلامي از اسلام و خاموش كردن مساله ايمان و وجدان ديني در بين آحاد مردم اقدامات متعددي انجام داده است، افزود: بسترهاي شناخت بايد فراهم شود و جوانان بايد با علاقه ي خود به سمت اسلام بيايند و زمينه بايد در جامعه فراهم شود.

شياري همچنين با اشاره به اينكه قبول ندارم جوانان دين گريز هستند، ادامه داد: گسترش علوم نقلي و عقلي در گذشته در دست حوزويان بود و اين نشانگر اهميت ويژه و جايگاه حوزه در جامعه است.

اسلامي كردن علوم اولين گام براي رسيدن به ذهن پويا/ حوزه ها متوليان مسائل فرهنگي در جامعه هستند

يكي ديگر از اساتيد دانشگاه در خصوص نامگذاري روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: اين نامگذاري از يادگارهاي ديگر امام خميني(ره) بود كه ايشان به درستي در آن زمان ضرورت و اهميت ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه را احساس كرده بود.

ميكائيل جمالپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه امام (ره) با آگاهي كامل نسبت به واقعيت‌هاي تاريخي، راه حل مشكلات، بقاء استقلال و شعار نه شرقي و نه غربي در كشور را، در آميخته شدن روشنفكران و تحصيلكرده هاي جديد، با دين و ايمان مذهبي و نيز آشناشدن روحانيون با پيشرفت‌هاي علمي جهان و تجربه روش‌هاي جديد مي‌دانستند، افزود: در اين برهه ي زماني كه دشمن با سلاح هاي مختلف بر نسل جوان ما حمله مي كند، نقش حوزه ها و مدرسان حوزه به عنوان متوليان فرهنگي پررنگ تر مي شود.

وي با اشاره به اينكه شهيد مفتح از جمله افرادي بود كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهي و روحاني، از هم را با تمام وجود احساس كرده بود، ادامه داد: سخنراني‌هاي ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيلكرده به اسلام اثر بسزايي داشت.

وي با تاكيد بر اينكه اسلامي شدن دانشگاه ها بايد با برنامه ريزي درست انجام پذيرد، افزود: انقلاب ايران بيشتر از آنكه يك انقلاب سياسي باشد يك انقلاب ديني و تمدني است و براي همين دشمن سعي دارد در باورهاي جوانان ما رخنه ايجاد كند.

جمالپور با تاكيد بر اينكه وحدت حوزه و دانشگاه نبايد مختص به يك روز باشد، گفت: حوزه مي تواند اثبات كند علم غير ديني نداريم و دانشگاه هم بايد نشان دهد كه فعل و قدرت خداوند در آفرينش جهان تا چه حدي عظمت دارد.

وي همچنين ادامه داد: اكثر دانشجويان علوم انساني با منابع ترجمه شده غربي مواجه هستند كه اين امر اصلا راضي كننده نيست و بايد دولت فعلي با حمايت از دانشمندان داخلي ، سياست هاي لازم و مناسب مبني بر اسلامي كردن علوم را اتخاذ نمايد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه وزير علوم بايد ارتقاي جايگاه علوم انساني در كشور را با محوريت اسلامي و ديني كردن آن در اولويت قرار دهد، افزود: علوم انساني تدريس شده در دانشگاه ها جوابگوي نيازهاي ذهن يك جوان مسلمان نيست و اسلامي كردن علوم اولين گام براي رسيدن به ذهن پويا است.

-----------------------------------------------
گزارش از محمدرضا علي اشرفي

كد خبر: 2197980

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۹:۱۸

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن