تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803124203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مركز پژوهش‌هاي مجلس: طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي با اصل ۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مركز پژوهش‌هاي مجلس: طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي با اصل ۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد
ايجاد تشكيلات و تأمين نيرو در نيروي انتظامي كاري جديد خواهد بود و شناسايي نقاط حادثه‌خيز توسط نيروي انتظامي نيز موازي‌كاري با فعاليتي است كه هم‌ اكنون در معاونت حمل‌ و ‌نقل جاده‌اي در دست انجام است. مركز پژوهش‌هاي مجلس: طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي با اصل ۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد


ايلنا: مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در اظهارنظر كار‌شناسي خود درباره «طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي» اعلام كرد: طرح نمايندگان درباره مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي با اصل هفتاد ‌و ‌پنجم قانون اساسي مغايرت دارد.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، اين مركز در اظهارنظر كار‌شناسي خود درباره «طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي» اعلام كرد: در ارتباط با حوادث و سوانح رانندگي در جاده‌هاي كشور در جلسه علني شماره ۱۴۸ مجلس شوراي اسلامي در سه‌شنبه تاريخ ۱۴/۸/۱۳۹۲ طرحي با عنوان «طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي» كه در ۱۲ ماده و ۱۳ تبصره تهيه شده اعلام وصول شد.

در اين طرح در ماده (۱) آن تشكيل «شوراي عالي ايمني و حمل ‌و ‌نقل كشور» به رياست رئيس‌ جمهور و عضويت ۵ وزير، دادستان كل كشور، فرمانده نيروي انتظامي و دو نفر از نمايندگان عضو كميسيون‌هاي شورا‌ها و امور داخلي كشور و عمران مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده ضمن اينكه در بقيه مواد وظايفي براي نيروي انتظامي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جمعيت هلال‌احمر كشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه‌ و ‌شهرسازي، وزارت آموزش ‌و‌ پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و صدا‌ و‌ سيماي جمهوري اسلامي ايران پيش‌بيني شده است.

در ارتباط با اين طرح قابل ذكر است:

۱. در ماده (۱) طرح پيشنهادي تشكيل «شوراي عالي ايمني و حمل ‌و ‌نقل كشور» پيش‌بيني شده است.

از آنجا كه حمل‌ و ‌نقل كشور مشتمل بر حمل ‌و ‌نقل زميني (جاده و ريل)، حمل ‌و ‌نقل هوايي و حمل‌ و ‌نقل دريايي است با پيشنهاد مذكور، انتظار اين است كه در طرح پيشنهادي، شوراي عالي ايمني، حمل ‌و ‌نقل كشور را زيرپوشش داشته باشد در صورتي‌ كه با مطالعه طرح ملاحظه مي‌شود تنها در بند‌هاي «۱» و «۲» ماده (۴) كه به وظايف پيشنهادي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اختصاص يافته، تنها به ارائه خدمات درماني به حادثه‌ديدگان امور حمل‌ و ‌نقل (اعم از جاده‌اي، درون‌شهري، ريلي، هوايي و...) بدون فوت وقت، اشاره شده و در بقيه مواد عموماً موارد مربوط به حمل ‌و نقل جاده‌اي است كه اين امر حكايت از آن دارد كه مشخصاً طرح پيشنهادي بر حمل‌و‌نقل جاده‌اي نظر دارد.

با تمركز بر حمل‌ و‌ نقل جاده‌اي مي‌توان گفت عنوان طرح با محتواي آن چندان مطابقت ندارد.

۲. ماده (۱) طرح پيشنهادي تشكيل «شوراي عالي ايمني و حمل ‌و‌ نقل كشور»، به رياست رئيس جمهور و عضويت وزرا (۵ وزير) و رؤساي يكي دو دستگاه مرتبط را پيشنهاد داده است.

مطمئناً امضا‌كنندگان طرح با هدف متعالي، سامان‌بخشي حمل‌ و ‌نقل و ارتقاي سطح ايمني و كاهش ميزان تصادفات رانندگي در جاده‌ها و كاهش ميزان مرگ‌ و‌ مير ناشي از آن را تهيه كرده‌اند و با توجه به اهميت موضوع و كشته شدن حدود ۲۰ هزار نفر در سال در حوادث رانندگي در جاده‌هاي كشور اصلح آن است كه تصميم‌گيري در زمينه افزايش ايمني و كاهش تصادفات رانندگي در جاده‌هاي كشور در بالا‌ترين سطوح اجرايي كشور صورت گيرد اما با توجه به حجم سنگين وظايف رئيس‌جمهور و وزرا آيا مي‌توان انتظار داشت:

اولاً در صورت تشكيل شوراي عالي ايمني و حمل‌ و‌ نقل كشور، اين شورا جلسات به موقع و مستمر تشكيل خواهد داد؟ ثانياً در همه جلسات، رئيس جمهور و وزراي پيشنهادي خود شخصاً حضور خواهند داشت؟

از آنجا كه در صورت عدم امكان حضور و شركت رئيس جمهور و وزرا در جلسات شوراي پيشنهادي، نمايندگان مقامات مذكور در اين شورا در صورت تشكيل جلسه حضور خواهند داشت و تصميمات اين شوراي عالي (در صورت تشكيل در هر سطحي) بر رده‌هاي مديريتي پايين دستگاه‌هاي مرتبط، براي اجرا ابلاغ مي‌شود، بنابراين به هر شكل، رده‌هاي مديريتي پايين دستگاه‌هاي مرتبط، در موضوع ايمني حمل‌ و‌ نقل (جاده‌اي) بيشتر درگير هستند.

در اين ارتباط لازم به يادآوري است كه هم‌اكنون كميسيون ايمني راه‌ها با دبيري متولي حمل‌ و ‌نقل كشور (وزارت راه‌ و ‌شهرسازي، معاون راهداري و حمل ‌و ‌نقل جاده‌اي) و عضويت نمايندگان وزرا و دستگاه‌هايي كه در طرح پيشنهادي براي عضويت در شوراي عالي پيشنهاد شده، تشكيل مي‌شود و وسايل و مباحث مربوط به تصادفات رانندگي، ايمني حمل ‌و ‌نقل، سياست‌گذاري در كاهش تصادفات و به‌كارگيري ابزارهايي به منظور ارتقاي ايمني را در دست بررسي و اقدام دارد.

حال كه اين كميسيون در حال حاضر فعال بوده و دستگاه‌هاي مرتبط با ارتقاي سطح ايمني در حمل ‌و‌ نقل را به دور خود جمع كرده و از تجربه چند ساله نيز برخوردار است بهتر نيست كه به‌ جاي تشكيل شوراي عالي ايمني و حمل ‌و ‌نقل و در‌گير كردن رئيس جمهور و وزرا، معايب همين كميسيون ايمني راه‌ها را برطرف كرده و با افزايش اختيارات و امكانات، ميدان وسيع‌تري براي فعاليت اين كميسيون به‌ وجود آورد و در مقابل از اين كميسيون هم مسئوليت خواست.

به‌ عبارت ديگر به‌ جاي ارتقاي سطح جايگاه تشكيل جلسات، به ارتقاي ايمني از طريق متولي حمل ‌و‌ نقل كشور و نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط كمك كنيم.

۳. در طرح پيشنهادي در مواردي پيشنهاد‌ها در قالب مواد ۱۲گانه ماهيت بودجه‌اي دارد و يا فعاليت موازي به ‌وجود مي‌آورد.

در ارتباط با ماهيت بودجه‌اي مي‌توان به بند «۲» و تبصره «۲» بند «۷» از ماده (۲) اشاره كرد.

در بند «۲» ماده (۲)، مربوط به نيروي انتظامي آمده است «ضمن گسترش پاسگاه‌هاي پليس راه و ايستگاه‌هاي پليس راهور نسبت به تقويت نيروي انساني آموزش‌ديده و تجهيزات و امكانات لازم با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح اقدام كند».

در تبصره «۲» بند «۷» از ماده (۲) نيز آمده «دولت موظف است بودجه لازم براي اجراي اين تكاليف را در سر‌فصل برنامه‌هاي نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي مسئول محاسبه و پيش‌بيني و منظور كرده و نيروي انساني مورد نظر را تأمين كند».

به ‌طوري كه ملاحظه مي‌شود هم بند «۲» و هم تبصره «۲»، هر دو ماهيت بودجه‌اي دارند كه معمولاً از طريق لايحه بودجه يا اصلاحيه آن توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود، لازم به يادآوري است كه ارائه موضوعاتي اين‌چنيني در طرح نمايندگان با اصل هفتاد ‌و ‌پنجم قانون اساسي مغايرت دارد.

در ارتباط با به ‌وجود آمدن فعاليت ‌موازي در طرح پيشنهادي، مي‌توان به بند «۶» ماده (۲) اشاره كرد.

در اين بند نيروي انتظامي موظف شده «به‌ صورت مستمر نسبت به شناسايي و اعلام نقاط حادثه‌خيز در سطح معابر درون و برون‌شهري اقدام كند.

وزارت راه‌ و‌ شهرسازي در معابر برون‌شهري و شهرداري‌ها در داخل شهر‌ها، موظف به اصلاح اين نقاط برابر نظر نيروي انتظامي است....» در اين رابطه بايد گفت اولاً نقطه حادثه‌خيز در سطح جاده‌هاي كشور و حمل‌و‌نقل برون‌شهري مورد پيدا مي‌كند و در حمل ‌و نقل درون‌شهري از چنين اصطلاحي استفاده نمي‌شود.

ثانياً هم‌ اكنون معاونت راهداري و حمل‌ و ‌نقل جاده‌اي بر اساس شرح ‌وظايف، شناسايي و حذف نقاط حادثه‌خيز در جاده‌هاي كشور را در برنامه سالانه خود در دست اقدام دارد و در اين زمينه مجهز به نيروي انساني متخصص و فني و نيز اعتبارات در قالب بودجه سالانه است.

انجام اين امر در نيروي انتظامي علاوه ‌بر تشكيلات، به نيروي انساني و منابع مالي نياز دارد، ضمن اينكه معاونت راهداري و حمل ‌‌و‌ نقل جاده‌اي وزارت راه ‌و‌ شهرسازي در شناسايي نقاط حادثه‌خيز و حذف اين نقاط، از تجربه چند ساله و نيز امكانات مرتبط برخوردار است، ايجاد تشكيلات و تأمين نيرو در نيروي انتظامي كاري جديد خواهد بود و شناسايي نقاط حادثه‌خيز توسط نيروي انتظامي نيز موازي‌كاري با فعاليتي است كه هم‌ اكنون در معاونت حمل‌ و ‌نقل جاده‌اي در دست انجام است.

۴. در ارتباط با تكليف پيشنهادي براي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه در ماده (۴) آمده است بند «۱» ماده (۴) ماهيت بودجه‌اي دارد زيرا در اين بند آمده: «نسبت به توسعه و گسترش خدمات درماني و اورژانس اعم از پايگاه‌هاي امداد جاده‌اي، درون‌شهري و اورژانس هوايي اقدام كرده و تجهيزات و امكانات خود را در اين زمينه به روز كنند» در اين خصوص گفتني است كه هم توسعه و گسترش خدمات درماني و اورژانسي و هم به روز كردن تجهيزات و امكانات در قالب لايحه بودجه و پيشنهاد لايحه توسط دولت قابل ارائه است و آوردن اين بند در طرح نمايندگان مغاير اصل هفتاد‌ و پنجم قانون اساسي است.

۵. در تكاليف تعيين شده براي ساير دستگاه‌ها در اين طرح نيز موارد مشابه آنچه در بندهاي «۳» و «۴» عنوان شده آمده است كه قابل نقد است.

۶. با توجه به مراتب بالا پيشنهاد مي‌شود به جاي درگير كردن رئيس جمهور، وزرا و رؤساي دستگاه‌ها در شورايي به‌ نام شوراي عالي ايمني و حمل ‌و نقل كشور، با اعطاي اختيارات بيشتر و موظف شدن دستگاه‌هاي عضو كميسيون ايمني راه‌ها به تأمين منابع و امكانات براي اجراي مصوبات كميسيون مذكور، كماكان كميسيون ايمني راه‌ها با رياست متولي حمل‌ و‌ نقل كشور (وزارت راه ‌و شهرسازي، معاونت راهداري و حمل ‌و‌ نقل جاده‌اي) به ‌عنوان متولي اصلي امر ايمني حمل‌ و ‌نقل در جاده‌هاي كشور فعاليت كند.

با ادامه فعاليت كميسيون ايمني راه‌ها، تصويب طرح مديريت و كاهش حوادث و سوانح رانندگي پيشنهاد نمي‌شود.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن