تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805392761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت قيمت گاز در ايران و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تفاوت قيمت گاز در ايران و عربستان
همزمان با ارسال لايحه افزايش 5 برابري قيمت گاز پتروشيمي‌ها به مجلس، مركز پژوهش‌هاي مجلس هم افزايش قيمت گاز پتروشيمي‌ها از 70 به 325 تومان را منطقي اعلام كرد و يادآور شد: هم اكنون پتروشيمي‌هاي ايران به دليل گاز ارزان 2 برابر عربستان سود مي‌برند.
مهر: وجود بيش از 33 تريليون مترمكعب ذخاير گاز طبيعي يكي از برگ برنده هاي توسعه صنايع پتروشيمي و پليمري در ايران است به طوري كه وجود ذخاير گاز مطمئن، پايدار و ارزان قيمت منجر به توسعه كمي و كيفي صنعت پتروشيمي در ايران خواهد شد.

كاهش خام فروشي نفت و گاز، توسعه صنعتي در استان‌هاي محروم، اشتغال آفريني پايدار، كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و استفاده حداكثري از ظرفيت ذخاير گاز طبيعي مهمترين دستاوردهاي توسعه صنعت پتروشيمي در ايران است.

با اين وجود تعيين قيمت فروش گاز به پتروشيمي‌ها در طول يك دهه گذشته تاكنون همواره مورد انتقاد فعالان و سرمايه گذاران صنايع پتروشيمي ايران بوده است به طوري كه برخي از كارشناسان فروش هر مترمكعب گاز 2 تا 3 سنتي به پتروشيمي ها را عاملي براي ايجاد رانت مي‌دانند.

در اين بين اخيرا شركت ملي صنايع پتروشيمي به نمايندگي از دولت طرح افزايش قيمت هر مترمكعب گاز پتروشيمي از سه سنت فعلي به 12 تا 14 سنت را در قالب لايحه بودجه سال 1393 تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده است.

همزمان با ارسال لايحه افزايش قيمت گاز پتروشيمي‌ها، مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي، درباره آخرين وضعيت قيمت گذاري گاز پتروشيمي‌ها، اعلام كرد: عدم اجراي مصوبه تيرماه سال 1391 ستاد ويژه اقتصادي مبني بر افزايش قيمت خوراك پتروشيمي‌هاي گازي و اصرار برخي از مسئولان و كارشناسان مبني بر لزوم حفظ مزيت رقابتي پتروشيمي‌هاي گازي از طريق پايين نگهداشتن قيمت، باعث پيچيده شدن موضوع تعيين قيمت خوراك در صنعت پتروشيمي شده است.

صنايع پتروشيمي را مي توان به سه بخش صنايع بالادستي، مياني و پايين دستي طبقه بندي كرد. نتايج مطالعات نشان مي دهد كه صنايع بالادستي شامل سرمايه گذاري بالا، اشتغال زايي پايين و ارزش افزوده كمتر است در صورتي كه صنايع پايين دستي به لحاظ اندازه كوچكتر، حجم سرمايه گذاري كمتر، اشتغال زايي بيشتر و نرخ بازگشت سرمايه در اين صنايع دو برابر صنايع بالا دستي است.

اين در حالي است كه غالب طرح‌هاي مصوب در صنعت پتروشيمي مربوط به اوره، آمونياك و متانول است كه جزء محصولات بالادستي طبقه بندي مي شوند و داراي ارزش افزوده پايين در بين محصولات پتروشيمي هستند.

بررسي روند صادرات محصولات پتروشيمي نيز نشان مي‌دهد كه بيش از 65 درصد از صادرات محصولات پتروشيمي كشور به صورت مواد اوليه صادر مي‌شود. اين در حالي است كه كشورهاي پيشرفته در حوزه صنايع پتروشيمي همچون سنگاپور، چين، هنگ كنگ و آلمان محصولات پتروشيمي ايران را به عنوان خوراك استفاده كرده محصولات نهايي را با ارزش تقريبا 3 برابر ايران صادر مي‌كنند.

سود پتروشيمي‌هاي ايران 2 برابر عربستان است

بررسي وضعيت مالي شركت‌هاي پتروشيمي گازي نشان دهنده سود نامتعارف در اين صنعت است. براي نمونه حاشيه سود بك واحد متانول حدود 63 درصد در سال 1391 بوده است كه اين ميزان دو برابر سودي است كه نصيب پتروشيمي‌هاي مشابه در كشور عربستان مي شود. اين سود نا متعارف حاصل تخفيف در قيمت خوراك گازي است كه در اختيار اين واحدها قرار مي گيرد.

در صورتي كه خوراك تحويلي واحد پتروشيمي و واحدهاي مشابه به كشور تركيه صادر شود، اين قابليت وجود دارد كه از درآمد حاصل از آن علاوه بر پوشش هزينه هاي داخلي شركت و پرداخت سود سهامداران، مبلغ 150 ميليارد تومان نيز به حساب خزانه دولت واريز شود. در واقع اين واحد پتروشيمي و واحدهاي مشابه توليد كننده متانول در حال حاضر طلا را به مس تبديل مي كنند.

قيمت فعلي گاز تحويلي به مجتمع‌هاي پتروشيمي 70 تومان است در حالي كه طبق مصوبه ستاد تدابير ويژه مقرر شده بود كه قيمت خوراك گاز مجتمع هاي پتروشيمي از ابتداي مهرماه سال 91 به ازاي هر متر مكعب به 325 تومان افزايش يابد.

تفاوت قيمت گاز در ايران و عربستان

دليل اصلي مخالفان با افزايش قيمت خوراك پتروشيمي هاي گازي لزوم حفظ مزيت رقابتي اين صنعت در رقابت با كشورهايي مانند عربستان و قطر و ديگر كشورهاي رقيب است. كه در پاسخ به اين ايراد مي توان به چند نكته اشاره كرد:

1- در صورتي كه قيمت خوراك ثابت بماند پتروشيمي‌هاي بالا دستي كنوني هيچ تمايلي به توسعه زنجيره ارزش محصولات خود نخواهند داشت يعني محصول خود را صادر و هيچ اهميتي به توسعه صنعت داخلي نمي‌دهند. از سوي ديگر سرمايه‌گذاران جديد نيز به دليل رانت ايجاد شده حاصل از قيمت ناچيز گاز به سمت ايجاد پتروشيمي‌هاي پرسود بالادستي روي آورده و عملا كمتر توجهي به واحدهاي با خوراك مايع، الفين و پايين دستي خواهد داشت و ناهمگوني صنعت پتروشيمي با نياز داخلي ادامه مي يابد.

2- گاز تحويلي به پتروشيمي‌هاي عربستان گاز همراه با نفت است كه ارزش منفي دارد و دولت عربستان اين گاز با ارزش منفي را به قيمت حدود 3 سنت به واحدهاي پتروشيمي مي فروشد. از سوي ديگر كشور عربستان از اين نوع پتروشيمي‌ها ماليات سنگين مي‌گيرد. در حالي كه توليد فرآيند تبديل به گاز از بنزين و مواد با ارزش ديگر (GTL) را به عنوان محور قرارداده است. ثانيا دولت قطر اعلام كرده است كه تمامي امكان سنجي هاي اقتصادي براي طرح‌هاي پتروشيمي بايد بر مبناي خوراك 10 سنت (370 تومان) انجام شود و قيمت خوراك گاز پتروشيمي‌هاي كود شيميايي قطر در حال حاضر 11 سنت است.

از اينرو مطابق با محاسبات انجام شده قيمت 13 سنت (325 تومان) نرخ مناسبي براي قيمت خوراك پتروشيمي هاي گازي است اين قيمت مي تواند سود پتروشيمي هاي گازي كنوني را تا حدي متعارف ساخته و نقطه عطفي در توسعه همگون صنعت پتروشيمي، توسعه زنجيره ارزش صنايع مياني و پايين دستي و جلوگيري از فروش مواد اوليه صنايع ميان دست و پايين دست در صادرات محصولات پتروشيمي كشور باشد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن