تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819652708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز جنگ قيمت نفت ايران و كشورهاي عربي در آسيا/ سقوط آزاد جايگاه نفتي ايران در اوپك


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آغاز جنگ قيمت نفت ايران و كشورهاي عربي در آسيا/ سقوط آزاد جايگاه نفتي ايران در اوپك
بيژن زنگنه وزير نفت هر چند از استقبال اعضاي اوپك براي بازگشت ايران به بازار جهاني خبر مي‌دهد اما عراق و كشورهاي عربي عضو اوپك با كاهش بهاي نفت خود در بازارهاي آسيايي جنگ قيمت نفت با ايران را آغاز كرده اند.

به گزارش مهر، بيژن زنگنه وزير نفت ايران هفته گذشته در حاشيه برگزاري يكصد و شصت و چهارمين اجلاس كشورهاي عضو اوپك با بيان اينكه اعضاي اوپك فضا را براي بازگشت ايران به بازار جهاني نفت فراهم كنند و به اصطلاح جا را براي بشكه‌هاي نفت ايران باز كنند، گفته بود: حتي اگر نفت به بشكه‌اي 20 دلار كاهش يابد، توليد نفت ايران به چهار ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد.

زنگنه پس از پايان نشست اوپك در جمع خبرنگاران با اشاره به ملاقات با وزيران نفتي عضو اوپك، تاكيد كرد: اعضاي اين سازمان از بازگشت ايران به بازار جهاني استقبال كرده‌اند.

روسيه اولين كشوري بود كه به اظهارات وزير نفت ايران واكنش نشان داد به طوري‌كه الكساندر نواك وزير انرژي روسيه با بيان اينكه ما بحثي براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي خود با اوپك نداريم، از افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز روسيه در بلندمدت خبر داد.

عراق دومين كشوري بود كه روز گذشته رسما جنگ قيمتي با ايران را در بازارهاي آسيايي طلاي سياه راه انداخت و بهاي هر بشكه نفت خام صادراتي بصره خود را 10 سنت در ماه ژانويه سال 2014 ميلادي براي پالايشگرهاي آسيايي كاهش داده است.

اين در حالي است كه همزمان با كاهش 10 سنتي بهاي نفت بصره عراق، كشورهايي همچون عمان و امارات متحده عربي اين سياست فروش را در ماه گذشته با كاهش 80 سنت در هر بشكه در دستور كار قرار داده اند.

از سوي ديگر بهاي نفت بصره در سالجاري كه با كاهش متوسط 40 سنت تا 1.10 دلار در هر بشكه نفت در ميان كشورهاي عربي مي‌رسد، مي‌تواند اين اجازه را به عراق بدهد تا براي صادرات نفت به چين، رقيبي براي ايران تبديل شود.

نكته قابل توجه در باره عراق آن است كه اين كشور رقيب ايران در ماه گذشته ميلادي با 192 هزار بشكه بيشتري افزايش توليد روزانه نفت در بين كشورهاي عضو اوپك را در اختيار داشته است.

بيژن زنگنه وزير نفت هم پيشتر در گفتگو با مهر با انتقاد از اقدامات عراق كه در شرايط تحريم به نوعي نفت خود را جايگزين ايران كرده است، اعلام كرده بود: اين اقدامات نفتي عراق دوستانه نيست.

هشدار كارشناسان نسبت به جنگ قيمتي

در اين بين پيش از اين برخي از كارشناسان اقتصاد انرژي ايران نسبت به كاهش و ارزان فروشي نفت توسط شركت ملي نفت ايران براي بازگشت به بازار جهاني نفت هشدار داده بودند.

غلامحسين حسن تاش رئيس اسبق موسسه مطالعات بين المللي انرژي اخيرا در گفتگو با مهر در پاسخ به اين سوال كه آيا ارزان فروشي نفت مي تواند تاكتيك مناسبي براي ايران به منظور تصاحب بازارهاي از دست رفته باشد؟ گفته است: قطعا ارزان فروشي نفت موفق نخواهد بود و شركت ملي نفت ايران بايد از ظرفيت اوپك براي بازگشت به بازار نفت استفاده كند.

محمدعلي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپك هم با بيان اينكه ارزان فروشي نفت و يا راه انداختن جنگ قيمتي فقط به سود مصرف كنندگان خواهد بود، خاطرنشان كرد: بايد يكسري از مذاكرت در سطح بالا توسط وزارت امور خارجه براي افزايش صادرات نفت انجام شود.

سقوط آزاد جايگاه ايران در اوپك

به گزارش مهر، ارتقاي جايگاه نفتي ايران در بين كشورهاي عضو اوپك يكي از سياست‌هاي كلان دولت تدبير و اميد بوده كه با گذشت حدود چهار ماه تاكنون امكان دسترسي به هدف كلان فراهم نشده است.

ايران تا پيش از افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي، پس از عربستان سعودي جايگاه دومين توليدكننده نفت اوپك را در اختيار داشت اما در رده بندي جديد اعلام شده توسط اوپك، جايگاه ايران پس از چهار كشور عربي به رتبه پنجم تنزل يافته است.

از سوي ديگر پيش بيني مي‌شود با كاهش برخي از مشكلات فني و ژئوپوليتكي در نيجريه و حتي ونزوئلا در ماه هاي آينده حتي اين دو كشور آفريقايي و آمريكاي جنوبي به نوعي تهديد كننده جايگاه پنجمي ايران در اوپك باشند.

بر اساس گزارش امروز دبيرخانه اوپك، هم اكنون عربستان با 9.6 ميليون بشكه، عاق با 3.1 ميليون بشكه، كويت با 2.78 ميليون بشكه و امارات متحده عربي با 2.73 ميليون بشكه بيشتري ميزان توليد روزانه نفت در ماه نوامبر 2013 (آبان 92) را در اختيار داشتند.

ايران هم هر چند ماه گذشته توليد روزانه نفت خود را حدود 37 هزار بشكه افزايش داده اما پس از اين چهار كشور عربي با توليد روزانه دو ميليون و 716 هزار بشكه جايگاهي بهتر از پنجمي براي خود در اوپك دست و پا نكرده است.

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن