تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804644738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضربه‌هاي عاطفي در بروز لكنت زبان مؤثرند


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: ضربه‌هاي عاطفي در بروز لكنت زبان مؤثرند
روان‌شناس و درمانگر مركز مشاوره جهاد دانشگاهي مشهد گفت: هر كودكي داراي توانايي‌ها، استعدادها، ويژگي‌ها و خصوصيات رفتاري خاصي است كه او را از ساير كودكان متمايز مي‌كند.
احسان گلي تصريح كرد: هيجانات، احساسات، تنش‌ها و ضربه‌هاي عاطفي از جمله عوامل رواني گوناگوني هستند كه مي‌توانند تأثيرات منفي بر گويش و كلام بگذارند.
وي عنوان كرد: كندي زبان بر اثر اختلال‌هاي بدني يا برآشفتگي‌هاي عاطفي در انسان رشد پيدا مي‌كند.
گلي درخصوص علل بروز لكنت زبان اظهار كرد: تحقيقات نشان مي‌دهد كه لكنت زبان بر اثر مجموعه‌اي از عوامل از جمله وجود زمينه‌هاي ژنتيكي، آسيب‌هاي مغزي، اختلال سيستم گويايي، الگوهاي نامناسب محيطي، عقب‌ماندگي ذهني، اختلالات شنيداري و بحران‌هاي روحي و رواني به وجود مي‌آيد.
وي بيان كرد: اين عوامل شايد به تنهايي علت بروز لكنت زبان در كودك نباشد اما زمينه را براي ابتلاي او به نارواني‌هاي گفتاري هموار مي‌كند.
گلي درخصوص عوامل ژنتيكي و عصب‌شناسي بروز لكنت زبان، ‌اذعان كرد: كودكاني كه خانواده‌هايي با سابقه اختلالات گفتاري و نارواني در صحبت هستند، احتمال بيشتري وجود دارد كه دچار نقص سيستم گويايي شوند.
وي با بيان اينكه سلامت مغز در گفتار و كلام كودك اهميت ويژه‌اي دارد و به همين دليل هرگونه فشار و ضربه به مغز موجب بروز عوارضي در فرد مي‌شود، گفت: آسيب‌هاي هنگام زايمان، نرسيدن اكسيژن به نوزاد هنگام تولد، آسيب‌هاي مغزي، صرع و بيماري‌هاي عفوني كه منجر به اختلال سيستم گويايي در مغز مي‌شوند؛ مي‌تواند زمينه‌ساز لكنت زبان شود.
اين روان‌شناس بيان كرد: متأسفانه در برخي موارد والدين مانع سخن گفتن عادي كودك مي‌شوند و او را به عجولانه صحبت كردن و اشتباهات گفتاري وا‌مي‌دارند.
گلي افزود: قطع نابه‌جاي كلام كودك، انتقاد بيش از اندازه از صحبت‌هاي كودك، كامل كردن جملات او، فشارهاي انضباطي شديد و شتاب‌زده صحبت كردن مي‌تواند موجب بروز اين بيماري شود.
وي عنوان كرد: لكنت زبان به دو صورت «كلونيك» يعني حالت تكراري در بيان كلمه و لكنت«تونيك» به معني توقف در تلفظ است.
لكنت زبان در پسرها 5 برابر دختران است
گلي اظهار كرد: ميزان شيوع لكنت زبان در بين كودكان تقريبا 5 درصد است و معمولا تا سنين جواني حدود 80 درصد اين افراد با رسيدگي و درمان به موقع بهبود پيدا مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه اين بيماري در پسرها 5 برابر دختران است، افزود: سير بيماري نيز در ميان پسران طولاني‌تر است.
اين روان‌شناس بيان كرد: به طور كلي، اغلب مشكلات گفتاري در سنين 2 تا 5 سالگي يعني زماني كه كودكان در حال فراگيري مهارت‌هاي كلامي گوناگون و استفاده از لغات جديد هستند هم‌چنين 5 تا 7 سالگي كه زمان آغاز مدرسه، برانگيختگي براي يادگيري و كنجكاوي و كسب مهارت‌هاي اجتماعي است به وجود مي‌آيد.
اين روانشناس و مشاور دانشگاه فردوسي با اشاره به اينكه اغلب كودكان در 12 تا 15 ماهگي شروع به صحبت كردن مي‌كنند، تصريح كرد: كودكاني كه لكنت دارند ميانگين زمان گفتارشان پايين است و تكلم را ديرتر آغاز مي‌كنند البته اين كودكان لزوما در ساير مهارت‌هاي رشدي نيز كند نيستند.
وي با بيان اينكه اين كودكان در مقايسه با كودكان سالم دو ماه تاخير رشد كلامي دارند، اظهار كرد: تشخيص لكنت زبان در مراحل اوليه بسيار مشكل است زيرا اغلب كودكان خردسال بدون اينكه هيچ مشكل يا زمينه‌اي براي گسيختگي‌هاي گفتاري داشته باشند، علائمي از لكنت زبان دارند.
گلي تصريح كرد: گروهي از كودكان به اين مشكل خود اهميت نمي‌دهند و گروهي ديگر نيز سخت تلاش مي‌كنند تا لغات و واژگان را به درستي ادا كنند و در نهايت احساس ناكامي و نااميدي مي‌كنند.
اين روان‌شناس گفت: متخصصان گفتار درماني براي تشخيص و شناسايي اين كودكان به علائمي چون تكرار صداها و هجاها، در ميان‌اندازي، مكث درون واژه‌ها، تكرار واژه‌هاي تك‌هجايي، انجام حركات اضافي مثل تيك، لرزش فك و كشش يا امتداد دادن صداها توجه مي‌كنند.
وي درخصوص درمان اين بيماري اذعان كرد: روش زباني يا تلفظي يكي از روش‌هاي درمان است كه براي انجام آن بايد بهترين هماهنگي‌ها بين حنجره، گونه‌ها، زبان و لب‌ها صورت گيرد.
گلي ادامه داد: در روش دوجانبه يا مكمل نيز به بازپروري و پرورش جنبه‌هاي دوگانه فكري و زباني اهميت فراوان داده مي‌شود كه بيشتر براي كودكان 3 تا 7 ساله استفاده مي‌شود.
وي اظهار كرد: روش روان‌درماني به ويژه براي افرادي كه دچار كشمكش‌هاي عاطفي و اختلالات رواني و عصبي هستند، به كار مي‌رود همچنين با استفاده از روش دارودرماني نيز مي‌توانند تا حدودي كودك را از اضطراب هيجانات عاطفي دور نگه دارند.
درمانگر مركز مشاوره جهاددانشگاهي مشهد با اشاره به اينكه يكي از علل لكنت زبان كودك رفتارهاي سازش نايافته يا ناهنجار است، اذعان كرد: در اين روش سعي بر اصلاح رفتار‌ها و تقليل لكنت زبان كودك است.
وي اضافه كرد: روش خود درمان‌گري كه در واقع مي‌تواند نوعي روش رفتاردرماني نيز تلقي شود بر اين اساس استوار است كه بيمار با انگيزه قوي و ايجاد تغييرات لازم در زمينه بازخوردها و نگرش‌هايش نسبت به لكنت خود با برنامه‌اي منظم، اختلال گويايي خود را اصلاح كند.

ارسال نظر

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن