تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818842649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار شماره جديد فصلنامه «مطالعات معنوي»/ بررسي رياضت مشروع


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انتشار شماره جديد فصلنامه «مطالعات معنوي»/ بررسي رياضت مشروع
به همت پژوهشكده باقرالعلوم(ع) شماره جديد فصلنامه علمي - تخصصي «مطالعات معنوي» با موضوع عرفان و جنبشهاي نوپديد معنوي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در مقاله جهاني‏ شدن و معنويت‏ گرايي نوشته مهناز فرهمند آمده است: فرآيند جهاني شدن، عرصه جهان را در ابعاد متعدد در نورديده است و سبب نزديكي ملل، دول و جوامع به يكديگر شده است. اين پديده اگرچه قدمتي طولاني دارد اما به نظر مي‏ رسد در دو و سه دهه اخير با تحولات فراوان در عرصه‏ هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي، بسيار تشديد شده است. يكي از پديده ‏هايي كه در فرايند جهاني‏ شدن بسيار مورد توجه واقع شده رابطه جهاني‏ شدن و معنويت‏، تغيير و تحولاتي است كه در عرصه معنويت ‏گرايي به وقوع پيوسته است.

در مقاله "تلاشي در سنخ‏ شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران" نوشته بهزاد حميديه آمده است: سنخ‏ شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي در ايران، اهميت زيادي دارد، زيرا ما را با گستره تعريف جنبش‏هاي مزبور آشنا مي‏ سازد و به علاوه، مي ‏توان بر اساس تفاوت‏هاي موجود ميان گونه‏ ها به اتخاذ سياست‏هاي مواجهه مناسب با هرگونه، اقدام كرد. نويسنده، با تكيه بر مشاهدات و مطالعات ميداني و الهام گرفتن از دسته ‏بندي‏ هاي محققين غربي، يك سنخ‏ شناسي دو سطحي هفت‏ گانه ـ سه ‏گانه عرضه كرده است.

در مقاله محمد حسين كياني با عنوان "جنبش‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني" تأكيد شده است: جنبش‏هاي نوپديد ديني هرگروه و حركت اجتماعي ـ معنوي است كه بعد از دهه 1800 ميلادي مبتني بر مولفه ‏هاي مدرنيته بالاخص اومانيسم، سكولاريسم، عقلانيت ابزاري و غيره، داعيه ايده جديد و آساني در به سعادت رساندن انسان معاصر را دارند. هر چند كه مراد از سعادت در مصاديق گوناگون بسيار پراكنده و بعضا متناقض است. مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‏هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‏شود؟ و ديگري، چگونه مي‏توان مواجهه مناسب و كارآمدي با گسترش جنبش‏هاي نوپديد ديني به دست آورد؟

مقاله "رياضت مشروع (آثار معنوي ـ معرفتي آن)" كاري از محمدجواد رودگر است كه در آن توضيحاتي در مورد انواع رياضات ارائه كرده است: رياضت، تمرين تدريجي نفس در مقام تكامل وجودي است تا انسان سالك در سيرمنازل به مقامات معنوي برسد و با نور الهي، زندگي روحاني داشته باشد. رياضت، دوقسم كلي دارد: 1. رياضت مشروع، معقول و معتدل؛ 2. رياضت نامشروع، نامعقول و نامعتدل.

حسن معلمي در مقاله "معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيطاني" آورده است: كشف و شهود از اركان عرفان قلمداد مي‏گردد در حالي كه تعارضات بين مكاشفات عرفان اسلامي، وجود عرفان‏هاي هندي، بودايي، مسيحي، يهودي و نادرست بودن كثيري از دعاوي در اين باب و باطل بودن پاره‏اي از راه‏هاي رسيدن به اين امور، ضرورت معيار يا معيارهايي براي تمييز صحيح از خطا را مي‏طلبد كه به نظر مي‏رسد عقل قطعي (بديهي و قريب به بديهي) و نقل قطعي (قرآن كريم و سنّت معصومين(ع) معيار قاطع است.

وي با اشاره به مقاله "نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي" گفت نويسندگان اين مقاله آقايان علي آقانوري و قادر حافظ هستند كه گزارش و بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين را در اين مقاله آورده اند. مراد از عرفا در اين مقاله بزرگان و افراد برجسته عرفان است. افرادى كه رشد و رواج تعاليم اهل حقيقت وامدار آنان بوده است و مورد قبول اهل حقيقت، نيز هستند. بررسى رفتار و گفتار منسوبان و پيروان اين راه و رسم و كسانى كه ظاهر درويشى را به ارث برده ‏اند تحقيقى جدا مى‏ طلبد و طبعاً نتايج ديگرى نيز در پى‏ خواهد داشت.

هادي تركمني در مقاله "مباني شريعت‏گريزي در عرفان‏هاي نوظهور" نوشته است: از مهمترين مشتركات جنبش‏هاي معنوي نوپديد كه ره‏آورد مدرنيته و معنويت‏گرايي نوين غرب‏اند شريعت‏گريزي، رهايي از انجام تكاليف و دستورات الهي در اعمال و رفتار معنوي آنهاست. شريعت ‏گريزي در عرفان‏هاي نوظهور بر پايه باورهايي بنيان نهاده شده است. در اين مقاله برخي از مباني شريعت ‏گريزي اين فرقه ‏هاي معنوي مثل انكار خداوند، دين ‏ستيزي، اعتقاد به تناسخ، خلقتي بي‏ هدف، ترويج اباحي ‏گري و بي ‏بند و باري مورد بررسي و نقد قرار گرفته است.

در پايان اين فصلنامه گزارشي از نشست علمي (علل پيدايش و گسترش عرفان ‏واره ‏ها و راه‏كارهاي مقابله با آنها) آمده است.

همچنين در خبر ديگري آمده است كه كتاب «تا ابد...» با موضوع وقف منتشر شد

مجتمع فرهنگي پژوهشي معاونت فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امورخيريه در راستاي پر رنگ نمودن فرهنگ حسنه وقف در اجتماع كتاب تا ابد را به چاپ رساند.

اين كتاب كه به مناسبت هفته وقف به چاپ رسيده است، برگرفته از بيانات حجت الاسلام و المسلمين قرائتي پيرامون وقف است كه در برنامه درسهايي از قرآن مطرح شده است.

از نكات جالب پيرامون كتاب فوق طراحيهاي زيباي اين مجموعه است.

كد خبر: 2197472

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۴:۱۷

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن