تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803136898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمار نگران‌كننده از افزايش آمار مرگ و مير در اثر گاز‌گرفتگي در خانه‌هاوقتي مرگ از لوله بخاري مي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آمار نگران‌كننده از افزايش آمار مرگ و مير در اثر گاز‌گرفتگي در خانه‌هاوقتي مرگ از لوله بخاري مي‌آيد
همه ساله و با فرارسيدن فصل سرما شاهد جان باختن تعدادي از شهروندان‌مان در اثر گاز‌گرفتگي با گاز مونوكسيدكربن يا همان قاتل خاموش هستيم.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس، روزنامه وطن امروز، نوشت: همه ساله و با فرارسيدن فصل سرما شاهد جان باختن تعدادي از شهروندان‌مان در اثر گاز‌گرفتگي با گاز مونوكسيدكربن يا همان قاتل خاموش هستيم. موضوعي كه بنا بر گزارش‌هاي سازمان پزشكي قانوني با كاهش دما و در روزهايي كه دماي هوا سردتر است بيشتر اتفاق مي‌افتد. آماري كه به تازگي درباره گازگرفتگي منتشر شد از ركوردزني شهر تهران در اين موضوع حكايت داشت و تهران با ثبت 72 مورد مسموميت در يك روز ركورد ساعتي سه قرباني را براي خود ثبت كرد. در جزئيات اين خبر كه از سوي اورژانس تهران عنوان شده بود، آمده است كه در آن روز با دريافت تماس‌هاي تلفني از گوشه و كنار استان تهران بي‌درنگ گروه‌هاي درماني اعم از آمبولانس، موتورلانس و اتوبوس آمبولانس به محل‌هاي حادثه اعزام شدند و تكنسين‌هاي اورژانس تهران در مجموع اين ماموريت‌ها، 72 نفراز هموطنان را كه دچار مسموميت با گاز منواكسيدكربن شده بودند مورد مداوا قرار داده و 47 نفر را براي ادامه درمان و مراقبت‌هاي پزشكي به بيمارستان‌هاي مختلف انتقال دادند.

گازگرفتگي عادي شده است

به نظر مي‌رسد به دليل بالا بودن آمارهاي اين نوع از مسموميت و مرگ ناشي از گاز مونوكسيدكربن كه به دنبال سوختن گاز متان يا همان گاز خانگي در بخاري و ساير وسايل گازسوز توليد مي‌شود به نوعي براي همگي ما عادي شده است و انگار شنيدن جان باختن همنوعي در اثر گاز‌گرفتگي چندان كه بايد اثرگذار نيست، چرا كه بي‌توجه به اين موضوع به سادگي از كنار آن عبور مي‌كنيم.

وقتي مرگ از لوله بخاري مي‌آيد

بارها و از زبان بسياري از كارشناسان ايمني و آتش‌نشاني يا اورژانس شنيده‌ايم كه گاز مونوكسيدكربن گاز بي‌رنگ و بدون بويي است كه همين موضوع تشخيص وجود اين گاز را كه به قاتل خاموش شهرت دارد در محيط زندگي‌مان با مشكل مواجه مي‌كند اما اگر از نحوه صحيح نصب دودكش و سالم بودن وسيله گرمازاي منزل و محيط كارمان اطلاع داشته باشيم نبايد از قاتل خاموش كه از راه دودكش وارد محيط مي‌شود هراسي داشته باشيم.

اكسيژن را هم جدي بگيريد

موضوع ديگري كه در باره استفاده از وسايل گازسوز همواره از جانب كارشناسان مورد توجه و هشدار بوده است موضوع وجود اكسيژن در محيط براي سوخت كامل و بدون زيان گاز طبيعي است. در حال حاضر و با نصب پكيج‌هاي ديواري در منازل مشكل ديگري كه به وجود آمده اين بوده كه چنين پكيج‌هايي نياز به وجود مقادير بالايي از اكسيژن دارند چراكه با ايجاد شعله‌هاي بزرگ و مشعل‌هاي پرمصرف نياز به وجود اكسيژن هم بيشتر مي‌شود در عين حال در بيشتر خانه‌هاي تازه‌ساز از در و پنجره‌هاي دوجداره استفاده مي‌شود كه نسبت به مدل‌هاي فلزي پيشين نفوذپذيري كمتري دارد و اين موضوع باعث كم شدن اكسيژن در محيط مي‌شود كه كارشناسان راه غلبه بر اين مشكل را نصب اين نوع از پكيج‌ها در محيط باز و بالكن منازل مي‌دانند يا اينكه راه ورودي براي هوا و گردش هوا در اطراف چنين وسايلي را در نظر بگيريد.

راه‌هاي آسان براي پيشگيري از گازگرفتگي

در همين باره احمد مويدي، كارشناس ايمني به «وطن امروز» مي‌گويد: استفاده از هر وسيله گازسوز و بهره‌مندي از نعمت گاز طبيعي مستلزم دانستن و به كارگيري چند نكته ساده است كه بايد به طور كامل جدي گرفته شود. به گفته مويدي اولين نكته در به كارگيري وسايل گرمازاي گازسوز اتصال صحيح دودكش است و با نصب صحيح دودكش درصدبالايي از موارد مسموميت هرگز پيش نخواهد آمد. مويدي با تاكيد بر اينكه لوله دودكش بايد بدون كوچك‌ترين درز و ترك باشد، مي‌افزايد: دودكش هر واحد مسكوني بايد مستقل باشد و خروجي دودكش و كلاهك آن نيز بايد علاوه بر داشتن مقاومت لازم بايد يك متر هم از لبه بام بلندتر باشد. وي استفاده از كلاهك‌هاي اچ شكل را از لحاظ فني مناسب‌تر دانست و خاطر نشان كرد: در تمام طول زمستان به طور دوره‌اي و مرتب از لوله بخاري و مسير آن بازديد داشته باشيد.

ساده‌ترين آزمايش

اين كارشناس ايمني لمس لوله بخاري را ساده‌ترين راه براي آزمايش صحت عملكرد آن عنوان كرد. مويدي مي‌گويد: با لمس لوله خروجي بخاري مي‌توان تشخيص داد كه عمل مكش را به درستي انجام مي‌دهد يا نه. اگر لوله بخاري سرد باشد نشانه آن است كه عمل خروج از دودكش به خوبي صورت نمي‌گيرد و لوله بخاري بايد همواره داغ باشد.به گفته اين كارشناس ايمني، در صورتي كه وسايل گرمايشي، اكسيژن فضاي داخل يك واحد را مصرف كنند، گازهاي سمي از درون دودكش به داخل خانه وارد مي‌شود كه جلوگيري از اين امر نيازمند باز گذاشتن محفظه‌هاي ورود و خروج هواست. مويدي مي‌افزايد: نصب دستگاه‌هاي هشدار دهنده وجود گاز سمي مونوكسيدكربن در محيط از ديگر راه‌هاي مقابله با قاتل خاموش است و اين دستگاه‌هاي هشدار دهنده وسيله‌هاي ساده‌اي هستند كه قيمت مناسبي داشته و با نصب در فاصله حدود يك و نيم متري بخاري مي‌توانند در صورت انتشار گاز مونوكسيدكربن هشدار داده و فرد را متوجه اين خطر كنند. وي رنگ آبي شعله را هم مهم دانست و از هموطنان خواست در صورت تغيير رنگ شعله بخاري از آبي به نارنجي و قرمز آن را به عنوان هشداري درباره احتراق ناقص گاز و توليد مونوكسيدكربن در نظر بگيرند. مويدي معتقد است رعايت همين نكات ساده مي‌تواند ضامن سلامت خانواده در استفاده از وسايل گازسوز باشد.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن