تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819206033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادعاي مسجدجامعي درباره شنيده شدن همه صداها در دوران اصلاحات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ادعاي مسجدجامعي درباره شنيده شدن همه صداها در دوران اصلاحات
احمد مسجدجامعي در مراسم اعطاي جايزه ملي ايسپا با اشاره به دوران اصلاحات گفت: اين فضا در مديريت فرهنگي آن زمان حاكم بود كه همه صداها شنيده شود. استفاده از مطالب پژوهشي و تحقيقي دولت وقت از طرف آقاياني چون مرتضي نبوي و عباس عبدي براي ما خوشحال كننده و البته در كشور بي‌سابقه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين مراسم اعطاي جايزه ملي ايسپا، دوشنبه‌شب 25 آذر با حضور احمد مسجدجامعي، رئيس شوراي شهر تهران، حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي و سيدضياء هاشمي، معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم در ساختمان مركزي جهاد دانشگاهي برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه رحيم يعقوب‌زاده دبير جايزه ملي ايسپا به ارائه گزارشي كوتاه درباره اين جايزه پرداخت و سيدحسين سراج‌زاده دقايقي را به سخنراني علمي درباره نظرسنجي اختصاص داد.

در ادامه احمد مسجدجامعي، رئيس شوراي شهر تهران گفت:‌ در اين برنامه به ياد زماني افتادم كه اولين هفته پژوهش در سال 75 برگزار شد. همان زمان اين بحث پيش آمد كه آيا با وجود جايزه خوارزمي، حوزه فرهنگي و اجتماعي بايد جايزه مستقلي داشته باشد يا خير؟ رياست جمهوري وقت به اين نتيجه رسيد كه فرهنگ اجتماعي به ويژه با شاخه‌هاي درون‌رشته‌اي، يك حوزه در حال گسترش است. بنابراين بايد دبيرخانه و سازماندهي در حوزه پژوهش و نظرسنجي داشته باشد. 3 سال بعد بود كه در دولت آقاي خاتمي بحث پيمايش‌ها مطرح شد و اگر فعاليت‌هاي نظرسنجي همراه با پيمايش‌ها در سال 80 آغاز شد، بحث‌ها و گفتگوهاي مربوط به آن از 3 سال قبلش آغاز شده بود و درباره يك جايگاه مستقل براي نظرسنجي صحبت كرده بوديم.

وي افزود: اين كار مقدمات زيادي مي‌طلبيد، يعني مشكلات راهي را كه در پيش گرفته بوديم، مي‌دانستيم. بنابراين اين پژوهش‌ها با سختي فراوان پيش مي‌رفت. از اين رو، مرحله به مرحله مطالعات در شوراي فرهنگ عمومي مطرح مي‌شد و اسنادش به تصويب مي‌رسيد. گروه‌هايي هم در شوراي انقلاب فرهنگي بودند كه در اين باره گزارش مي‌دادند. بنابراين براي نخستين بار در برنامه سوم توسعه، بحث نظرسنجي در قالب پيمايش گنجانده شد.

رئيس شوراي شهر تهران گفت:‌ با چنين رويكردي، پژوهش‌هاي فرهنگي شكل گرفت و در نخستين گام خود، به تجربه‌هايي كه از پيشينه تحقيق در اين زمينه وجود داشت، بايد توجه كرد. يكي از اين پيشينه‌ها، تحقيق مرحوم علي اسدي بود كه در سال 53 انجام شده بود. اين توجه طوري متمركز شد تا ظرفيت مقايسه براي پژوهشگران پيش بيايد. پژوهش مورد نظر در 3 نوبت انجام شد. در هر صورت اطلاعات در سال 83 كامل شد، اما انتشارش به زمان دولت بعدي موكول شد كه به هر حال، ممكن نشد. جاي تشكر از آقاي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات دارد كه با بودجه خودشان 100 نسخه از نتايج بررسي را چاپ كردند. در غير اين صورت، چيزي از آن را نمي‌داشتيم چون اين كار استمرار پيدا نكرد.

مسجدجامعي گفت: يكي از ويژگي‌هاي اين پژوهش آن بود كه سليقه‌هاي مختلف در آن دخيل بودند. اين فضا در مديريت فرهنگي آن زمان حاكم بود كه همه صداها شنيده شود. اين كه مطالب اين پژوهش از يك طرف مورد استفاده آقاي مرتضي نبوي و از طرف ديگر مورد استفاده آقاي عباس عبدي قرار مي‌گرفت، براي ما خوشحال كننده و البته در كشور بي‌سابقه بود. در همان زمان گزارشي در دولت ارائه داديم كه سازمان آموزش و پرورش با اتكا به اين پژوهش، به تحليل وضعيت خودش پرداخت. در ارشاد هم به تحليل وضعيت فرهنگي پرداختيم كه برخي از نتايج آن بسيار شنيدني است، اما فرصت بيانشان نيست.

وي در ادامه گفت: قرار بود كل اين روند مستند شود كه البته در مرحله انتشار متوقف شد. خوب است كه پيگيري كنيم تا به انتشار برسد؛ چون معتقد بوديم كه اين نظرسنجي و پژوهش در واقع يك كارگاه آموزشي عملي است. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين پژوهش اين بود كه محدوديتي قائل نمي‌شد و در اختيار همگان قرار مي‌گرفت. بعد از اين كه اين پژوهش در دولت متوقف شد، سندي را در شوراي شهر تهران تبيين كرديم كه به موجب آن، شهرداري تهران موظف شد، اين پژوهش را در اين شهر به ثمر برساند و استمرار را دراين تحقيق حفظ كند. قرار بر اين بود كه از نتايج نظرسنجي مورد نظر استفاده شود و اين از مظلوميت پژوهش است كه نتايجش مورد استفاده قرار نگرفت. صريح بگويم با وجود اينكه اين پژوهش در برنامه بود، بودجه‌اش قطع شد و اطلاعاتش فرمت شد. همان‌طور كه اشاره كردم باز جاي تشكر از آقاي خاموشي وجود دارد كه 100 نسخه از آن را چاپ كردند. شايد مشكلي براي اين پژوهش وجود نداشت، اما نمي‌دانم چه شد كه به سرانجام نرسيد.

كد خبر: 2197190

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۰:۰۶

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن