واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاه توحيدي تنها راه حل بسياري از مشكلات جهان امروز
اصفهان - خبرگزاري مهر: كارشناس مسائل سياسي و استراتژيك با اشاره به اينكه نگاه توحيدي تنها راه حل بسياري از مشكلات جهان امروز است، نسبت به تماشاي برخي انيميشن هاي كودك هشدار داد و گفت: غربي ها از طريق انيميشن هايي همجون پانداي كونگ فو كار پيش از شكل گيري اصول توحيدي در كودكان به طريق غير مستقيم سبك زندگي غيرتوحيدي را به آنها القاء مي كنند.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباسي دوشنبه شب در همايشي با عنوان دكتريال سبك زندگي اسلامي كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به تفاوت سبك زندگي اسلامي و غربي اظهار داشت: سبك زندگي غربي ها بر اساس اومانيزم پايه گذاري شده و آنها اصالت زندگي را بر محور بشريت قرار داده اند.
وي افزود: بر اساس اين ديدگاه همه چيز در هستي حول محور بشريت مي چرخد و به همين دليل انسان مبناي تعيين حق و باطل قرار گرفته است.
منشاء حقوق بشر( Human right) از اومانيزم است
كارشناس مسائل سياسي و استراتژيك با بيان اينكه منشاء حقوق بشر اومانيزم است، بيان كرد: زماني كه بشر براي خودش حقوقي تعيين كرد مقولهاي به نام سبك زندگي به وجود خواهد آمد كه اين سبك زندگي در تفكر غربي دين ناميده شده است.
وي ادامه داد: غرب 10 تعريف در ارتباط با دين دارند كه مهم ترين آن بيان مي دارد كه دين همان سبك راه و راه روش زندگي است و در نتيجه بر اساس اين ديدگاه دين هاي متعددي در غرب ايجاد شده كه حتي جادوگري نيز جزو آن است.
مبناي پاردايم توحيدي خدامحوري است
عباسي با اشاره به سبك زندگي اسلامي تاكيد كرد: در اين سبك محوريت همه چيز تشخيص حق و باطل به جاي ديدگاه بشري، خداوند است و بر اين مبنا پروردگار در قاب شارع مقدس و قرآن اين اصول را بيان مي كند و اين گونه اعلاميه جهاني حق خدا در برابر حقوق بشرغربي قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه از دل حق خدا چارچوبي به نام دين شكفته مي شود، اضافه كرد: انبياء در راه دين خدا جاده اي از دنيا به آخرت مي سازند كه در دو طرف اين جاده گارديل هاي معروف و منكر قرار دارد.
كارشناس مسائل سياسي و استراتژيك تاكيد كرد: بدين ترتيب پيامبران چارچوب حركت در راه صحيح را با تعيين حدود ايجابي و سلبي امر خدا تعيين مي كنند كه خروج از هركدام از اين گارديل هاي معروف و منكر خروج از جاده مستقيم هدايت است.
در تفكر خدامحور، دين تعيين كننده سبك زندگي است
وي با بيان اينكه چنين ديني واحد است و برخلاف سبك غربي متعدد نيست، افزود: تفاوت بين تفكر اومانيسم و خدامحوري اين است كه در تفكر اومانيسم دين از دل سبك زندگي بيرون مي آيد اما در در تفكر خدامحوري دين تعيين كننده سبك زندگي است.
عباسي اظهار داشت: از گذشته تاكنون سه دسته فهم در امر دين به نام هاي پاردايم تثليثي، ثنويتي و توحيدي وجود داشته است.
وي با اشاره به اينكه از پيش از قرون وسطي تا كنون تمام علوم غربي بر پايه تثليث بنيان نهاده شده است، افزود: در زمان يونانيان، پس از ورود مسيحيت به دل انديشه يوناني و در دوره رنسانس كه مسيحيت كنار گذاشته شد اين ديدگاه تغييري نداشته است.
كارشناس مسائل سياسي و استراتژيك با اشاره به اينكه درشرق نيز نگاه ثنويتي درباره علوم وجود دارد، گفت: اين ديدگاه امور متضادي همچون شب و روز، زن و مرد، حق و باطل همگي را لازم و ملزوم هم مي داند در حاليكه از ديدگاه اسلامي گرچه ثنويت را در برخي مسايل مانند شب و روز مي پذيرد اما درباره اموري مانند حق و باطل اين دو را لاز م و ملزوم نمي داند.
شرقي ها در حال القاي دديگاه ثنويتي از طريق رسانه هستند
وي با اشاره به اينكه شرقي ها در حال القاي ديدگاه ثنويتي از طريق رسانه هاي ديجيتال و فيلم هستند، تاكيد كرد: در بخشي از انيميشن پوي خبيث از سريال انيميشين پانداي كونگ فو، پو در آينه خودش را به شكل پوي خير وشر مي بيند.
عباسي ادامه داد: پوي خير احمق است و پوي شر جذاب است و در نهايت اين دو تلفيق مي شوند و پو مي فهمد كه در وجودش خير و شري است كه بايد آنها را به تعادل برساند و بدين ترتيب به كودكان تنها در طي 22 دقيقه القا مي كند كه كه خباثت را در وجود خود پذيرفته و ميان خير و شر هماهنگي ايجاد كنند.
وي پارادايم توحيدي را سومين فهم ديني عنوان كرد و تاكيد كرد: در دين ما چهار ثنويت متباين، ضد هم (شب و روز)، ثنويت مترادف (بشر و انسان) و ثنويت توحيدي مطرح است كه در نوع آخر يكي از دو امر ثنوي نفي و ديگري اثبات مي شود و حد وسطي وجود ندارد.
كارشناس مسائل سياسي و استراتژيك اضافه كرد: حق و باطل ، كفر و ايمان، شك و يقين، نور و ظلمات، هدايت و ضلالت از اين دسته هستند كه حد تعادلي براي آن وحود ندارد و يكي از آنها از ديدگاه ديني قابل پذيرش است.
وي تصريح كرد: كودكان با مشاهده انيميشن هاي ياد شده پيش از شكل گيري بنيه اعتقادي و توحيدي از طريق انيميشني زيبا با ثنويت آشنا مي شود و از طريق القاي غير مستقيم به جاي مفهوم توحيدي در مي يابد كه بايد ميان حق و باطل تعادل برقرار كند.
پاردايم اسلامي كامل ترين فهم ديني است
عباسي تاكيد كرد: پارادايم اسلام كاملترين فهم از دين است و فهم تثليثي و نگاه ثنويت ديني گرچه در برخي موارد صحيح است اما كامل نيست.
وي با اشاره به فرمايشي از رهبر معظم انقلاب كه سبك زندگي از اصول اساسي در تمدنسازي نوين اسلامي است، تاكيد كرد: بنابراين سبك زندگي محدود به ظواهر نميشود و بايد براساس علم توحيدي تبيين شود.
نگاه توحيدي تنها راه حل مشكلات جهان امروز است
كارشناس مسائل سياسي و استراتژيكي با بيان اينكه نگاه توحيدي تنها راه حل بسياري از مشكلات جهان امروز است، گفت: براي تببين سبك زندگي دين فهم درست دين لازم است و بر اين اساس علوم ما نيز بايد ديني شود.
كد خبر: 2197118
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۰۹:۳۴
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]