تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نويسنده «حق المبين» دغدغه دفاع از دين داشته است/ زمان شناسي از ويژگيهاي بارز آيت الله شاهرودي بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نويسنده «حق المبين» دغدغه دفاع از دين داشته است/ زمان شناسي از ويژگيهاي بارز آيت الله شاهرودي بود
حجت الاسلام قدردان قراملكي در مراسم رونمايي از كتاب «حق المبين» با بيان اينكه آيت الله شاهرودي يك عالم وارسته و «علامه» و در تمام فنون و علوم اسلامي مسلط بوده است، گفت: ايشان «مدينة الاسلام روح التمدن» را در نقد سكولارها مي نويسد و به طور كلي مي توان گفت ايشان دغدغه دفاع از دين داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن قدردان قراملكي، مصحح كتاب «حق المبين» عصر امروز 25 آذرماه در مراسم رونمايي از كتاب «حق المبين» در مورد اين اثر نكاتي را بيان كرد و گفت: كار بنده تصحيح نيست اما به خاطر محتواي بالاي اين اثر قبول مسئوليت كردم.

وي افزود: محتواي كتاب از علمي، بسيار قوي است. نوع ورود و خروج نويسنده به مطالب خيلي مهم است و مؤلف اين اثر در اين كار بسيار توانا بود. اين كتاب انصافا از نظر نوع بيان و محتوا خيلي غني است. افتخار مي كنم كه كار تصحيح اين كتاب را پذيرفتم و حدود دو سال بر روي آن كار كردم.

قدردان قراملكي در ادامه سخنانش اظهارداشت: انگيزه مؤلف از نوشتن اين كتاب نقد مسائل روز بود. آيت الله شاهرودي يك عالم وارسته و «علامه» و در تمام فنون و علوم اسلامي مسلط بوده است. اين كتاب در 550 صفحه بزرگ بوده است كه برخي از كلمات ناخوانا بود كه باعث شد چند بار اين كتاب را بخوانم. ايشان در عرفان، فلسفه، علم درايه، روايت، كلام و ... جامع بود كه توانسته اين كتاب را بنويسد.

وي با اشاره به اينكه نقد بسيار مهم است و اگر كسي توانايي لازم را نداشته باشد چه بسا خواننده شيفته نويسنده و صاحب شبهه شود، گفت: آيت الله العظمي شاهرودي در همه علوم زمان خودش متخصص و در حد علامه بوده است و انصافا نقدها با جامعيت و تخصص بوده است. آيت الله مرحوم شاهروردي كتابي در نقد بهائيت مي نويسند و بعد از انجام اين كار سه كتاب مهم بهائيت به دست ايشان مي رسد كه باعث مي شود ايشان بار ديگر در اين كتاب به صورت مفصل به اين مسأله بپردازند كه اين نشان دهنده اهتمام و انگيزه ايشان در پاسخ به شبهات بوده است.

قدردان قراملكي در ادامه سخنانش بيان كرد: در آن زمان ترويج اديان و مذاهب و فرق جعلي و .. شايع بود كه ايشان به همه اين مباحث پاسخ مي دهد. در همه زمينه ها ايشان دست به نقد مي شود و «مدينة الاسلام روح التمدن» را در نقد سكولارها مي نويسد كه مدعي بودند اسلام جامعيت ندارد و نمي تواند وارد حكومت شود و منحصر به مباحث عبادي است. اخلاق ايشان در نقد هم جالب توجه است و اصلا وارد مسائل حاشيه اي نمي شود. نويسنده اين اثر دغدغه دفاع از دين داشته است.

وي با اشاره به اينكه آيت الله العظمي بروجردي مي فرمايد «مرحوم شيخ احمد، فخر شيعه بوده است» اظهار داشت: به هر حال آيت الله شاهرودي در حدي بوده كه مرجع تقليدي مانند آيت الله بروجردي مي گويد ايشان فخر شيعه بوده است. آيت الله العظمي صافي گلپايگاني هم در مورد ايشان مي گويد: «كتابهاي مرحوم شيخ احمد شاهرودي، كتابهاي مفيدي است. ايشان در كتابها احاديث مشكل را مطرح كرده و با بيان شافي و كافي شرح نموده است.» آيت الله شاهرودي براي اينكه زنده بودن حضرت مهدي(ع) را اثبات كند سيصد روايت در اين مورد نقل مي كند.

قدردان قراملكي با اشاره به اينكه آيت الله شاهرودي به كتابهاي محي الدين ابن عربي ارجاع مي دهد، گفت: ايشان رويكرد علمي، فلسفي، عقلي و عرفاني داشته است. از محي الدين به نيكي ياد مي كند و به رأس العارفين و مشايخ طريقت تعبير مي كند. البته از عرفايي كه از شريعت جدا شده اند به خوبي ياد نمي كند. بنابراين عرفان ايشان متخذ از مكتب اهل بيت(ع) بوده است.

در ادامه اين مراسم «مهدوي» از نوادگان آيت الله شاهرودي طي سخناني به معرفي شخصيت اين عالم و نويسنده شيعه پرداخت.

وي با تقدير و تشكر از دست اندركاران چاپ اين كتاب گفت: مرحوم آيت الله احمد شاهرودي مانند آثارش مجهول القدر و مظلوم واقع شده است. ايشان آثار زيادي دارد. از اثر و تأليف ايشان نكاتي گفته شده است. در مورد شخصيت ايشان مي توان گفت: زمان شناسي از نكات بارز شخصيت ايشان بوده است. در زماني كه همه به فقه و اصول پرداخته بودند ايشان در عين اهتمام به فقه و اصول و سرآمد شدن در اين علوم، احساس كرد كه زمانه نيازمند چيزهاي ديگري است.

وي افزود: مرحوم شاهرودي به كلام و به طور اختصاصي و تخصصي به مسأله اديان و فرق روي آورد و توانست در طول عمر خود آثار بسيار فاخري را ارائه دهد. ايشان در فقه و اصول شخصيت كمي نبودند. مرحوم پدر از آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نقل مي كرد كه آقاي بروجردي گفته بودند اگر مرحوم شيخ احمد زنده مي بود نوبت به من نمي رسيد. اين نشان مي دهد كه جايگاه ايشان يك جايگاه بسيار رفيعي بوده است.

مهدوي در ادامه سخنانش در مورد روش بحث مرحوم شاهرودي اظهار داشت: مرحوم آيت الله العظمي احمد شاهرودي با كتاب و استدلال به پاسخگويي به شبهات مي پرداخت و مناظره و مباحثه مي كرد. نكته ديگر شخصيت ايشان الگو بودن و نمونه بودن ايشان براي مردم بود. مردم در همه كارها به ايشان مراجعه مي كردند و ايشان نظر و راهنمايي و قضاوت مي كردند.

در پايان اين مراسم لوح تقدير توسط رئيس سازمان تبليغات اسلامي به حجت الاسلام والسلمين محمدحسن قدردان قراملكي مصحح كتاب اهدا و طي مراسمي از كتاب رونمايي شد.

كد خبر: 2196998

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۸:۰۴

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن