تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805646342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسلط مؤلف «حق المبين» در علوم مختلف شايان توجه است/شروح نهج البلاغه تصحيح و منتشر مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تسلط مؤلف «حق المبين» در علوم مختلف شايان توجه است/شروح نهج البلاغه تصحيح و منتشر مي شوند
رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) عصر امروز 25 آذرماه در مراسم رونمايي از كتاب «حق المبين» با بيان اينكه احياي آثار با محتواي بالاي تبليغي مد نظرماست، گفت: تسلط مرحوم شاهرودي در علوم مختلف واقعا شايان توجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسين قشقايي رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) عصر امروز 25 آذرماه در مراسم رونمايي از كتاب «حق المبين» با بيان اينكه اين اثر ارزشمند مرحوم آيت الله شاهرودي است، گفت: بخشي در پژوهشكده باقرالعلوم(ع) بنام گروه احياي آثار وجود دارد. به دنبال هدف گيري پژوهشكده كه پشتيباني از شيوه هاي تبليغ است در اين گروه به احياي آثاري كه محتواي تبليغي دارند و براي مبلغان مفيد هستند اقدام مي شود.

وي افزود: شروحي را كه بر ادعيه و زيارات و ديگر مواردي كه مشحون از معارف اهل بيت(ع) است و بايستي مبلغ شيعه دست پُري از آنها داشته باشد مورد احيا قرار مي گيرند كه از جمله اين كتاب بوده است. از جمله كارهاي آينده اين گروه كه آغاز شده است تصحيح و چاپ شروح نهج البلاغه است كه دائرة المعارفي از معارف اهل بيت(ع) با تصحيح و احياي شروح نهج البلاغه به ميدان خواهد آمد و در عرصه علم و دانش ديني مطرح خواهد شد.

قشقايي تصريح كرد: نكته اساسي راجع به احياي آثار اين است كه اين دقت را داشته باشيم كه احياي اثر علمي به معناي بازخواني آن اثر است، يعني كسي كه عهده دار تصحيح و احياي اثر مي شود بايد در حد دانش مؤلف و نويسنده را داشته باشد تا بتواند محتواي اثر را در عرصه علمي مطرح كند. اين گونه نيست كه بگوئيم كه چاپ خطي را تبديل به تايپي كرديم. اين گونه نيست.

وي با اشاره به اينكه مصحح به گونه اي اثر را مي آورد كه قابل عرضه در شكل نوين است، اظهار داشت: مصحح مستندسازي مي كند. در بسياري از موارد بايد به اثر پاورقي بزند. اثري كه در سالهاي گذشته و دور از زمان حاضر و با فضاي آن زمان نوشته شده است توسط مصحح در فضاي كنوني متناسب با مقتضيات روز و با زباني كه مخاطب روز دارد عرضه مي شود تا قابل فهم باشد. اين كار جز با اينكه مصحح داراي توان علمي بالا و مسلط به اثر باشد امكان پذير نيست.

وي با تأكيد بر اينكه مصححي كه در حد نويسنده نيست نمي تواند كار را خوب تحويل بدهد و در واقع احياكننده اثر باشد، بيان كرد: اگر اين كار را انجام دهد از اثر كم گذاشته است چون بايد متن را خوب بفهمد و خوب تحليل كند تا بتواند خوب عرضه كند و حتي جاهايي متن را نقد كند.

رئيس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اگر مي گوئيم دانشنامه گزارشي است از دانشهاي موجود بدون نظريه پردازي، بايد در وصف اين اثر بگوئيم گزارشي است از دانشهايي كه در موضوع اين اثر هست همراه با نظريه پردازي.

وي با بيان اينكه تسلطي كه مرحوم شاهرودي در علوم مختلف داشتند واقعا شايان توجه است، گفت: به طوري كه اين كتاب را با همين وصفي كه گفتم به يك دانشنامه همراه با نظريه پردازي تبديل كرده است. از صفحه 322 تا 333 اين كتاب را به صورت خلاصه براي شما گزارش مي دهم تا تسلط نويسنده را توجه كنيد. در صفحه 322 تسلط ايشان بر علم اصول بارز است. ايشان فشرده اي از مبحث حجيت ظواهر را به صورت فني و علمي مطرح مي كند. كساني كه در علم اصول دستي دارند آنها فقط مي فهمند كه چگونه اين شخص با قلم بيشتر ادله را در سه صفحه بيان كرده است.

اين محقق با تأكيد بر اينكه حجيت ظواهر از مباحث بسيار بنيادي و اساسي علم اصول است كه مرحوم شاهرودي به صورت فني و علمي بيان كرده است، بيان كرد: در صفحه 320 و 321 مجموعه اي از روايات را آورده كه اگر كسي با امكانات امروز مي خواست اين كار را انجام دهد بايد پنجاه صفحه مطلب مي نوشت اما مرحوم شاهرودي در دو صفحه با ظرافتي شايد حدود 100 تا روايت را آورده است. تسلط ايشان بر قرآن و تفسير نيز مشخص است. در بسياري از موضوعاتي كه وارد شده است از جنبه هاي مختلف آيات را به عنوان شاهد و اقامه دليل آورده است.

وي با بيان اينكه نويسنده در صفحه 329 تا 321 بحث عميق عرفاني در مراتب ائمه(ع) مطرح كرده است. ولايت كليه، وساطت مطلقه و مقاميت تامه ائمه(ع) را مستدلا و مستندا آورده و بحث كرده است، گفت: ايشان اين بحث كه مقام پيامبر(ص) در قوس صعود و قوس نزول كه در قوس نزول اول و در قوس صعود آخر است را بيان مي كند كه از مباحث مهم عرفاني است. كسي مي تواند اين مباحث را بر مقامات ائمه(ع) پياده كند كه فتوحات و فصوص و كتابهاي عمده عرفاني را مسلط باشد. اين مباحث را در حدود چهار صفحه پياده كرده است.

وي تأكيد كرد: كساني كه داراي دانش علمي در حوزه هاي مختلف علوم اسلامي هستند مي توانند به ارزش بالاي اين كتاب گواهي دهند. اين اثر شايسته اين بوده كه برايش مراسم رونمايي برگزار كنيم.

يادآور مي شود در پايان اين مراسم لوح تقدير توسط رئيس سازمان تبليغات اسلامي به حجت الاسلام والسلمين محمدحسن قدردان قراملكي مصحح كتاب اهدا و طي مراسمي از كتاب رونمايي شد.

كد خبر: 2196972

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۷:۱۵

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن