تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819485576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره هنر براي صلح كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جشنواره "هنر براي صلح" كليد خورد
با برگزاري نشست خبري و رونمايي از پوستر جشنواره «هنر براي صلح»، اين جشنواره هنري رسما در خانه هنرمندان ايران كليد خورد.


به گزارش حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، نشست خبري جشنواره «هنر براي صلح» دوشنبه ۲۵ آذر با حضور دكتر «مجيد سرسنگي» مديرعامل خانه هنرمندان ايران، دكتر «عبدالمهدي مستكين» معاون فرهنگي كميسيون ملي يونسكو، «فريدون فربد» مدير پروژه جهاني هنر براي صلح و «محمد صحرانورد» نماينده پروژه جهاني «هنر براي صلح» در سالن استاد «غلامحسين اميرخاني» خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست «مجيد سرسنگي» مديرعامل خانه هنرمندان ايران با تكيد بر اهميت «صلح» در نزد ايرانيان از ديرباز تا امروز گفت: «ايرانيان با موضوع صلح در هيچ دوره‌اي از تاريخ خود بيگانه نبوده‌اند، با اينكه كشور و ملت ايران در طول تاريخ خود بار‌ها و بار‌ها مورد حمله، هجوم و جنگ قرار گرفته است، اما همواره بر موضوع صلح و دوستي تاكيد داشته است، و هم چنان به اين امر اعتقاد دارد كه سرنوشت بشريت بايد به صلح، نيكي و دوستي ختم شود».

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به برگزاري جشنواره «هنر براي صلح» و نكاتي درباره آن اشاره كرد و گفت: «در طول سال‌هاي گذشته برنامه‌هاي مختلفي با موضوعات صلح، انسان دوستي، مهرباني در سطح ملي و بين‌المللي از سوي ايرانيان برگزار شده است، و امروز شاهد برگزاري برنامه‌اي ديگر با عنوان «هنر براي صلح» هستيم. در وضعيتي كه بسياري از كشور‌هاي غربي دائماً از طريق رسانه‌هاي خود صلح دوستي ايرانيان را زير سوال برده‌اند، برگزاري اين برنامه فرصتي است تا همگان پيام صلح دوستي و گفت‌و‌گو ايرانيان را بشنوند، و تصوير غلطي كه امروز از ايرانيان در سطح جهان وجود دارد، از بين برود. از سوي ديگر اين پروژه تنها ارزش هنري ندارد بلكه وجوه نمادين آن از اهميت زيادي برخوردار است».

مديرعامل خانه هنرمندان ايران در پايان صحبت‌هاي خود ابراز اميدواري كرد كه: «اميدوارم برگزاري اين جشنواره بتواند كارنامه صلح دوستي ايرانيان را به نحو احسن در دنيا به تصوير بكشد».

در بخش ديگري از اين نشست دكتر «عبدالمهدي مستكين» معاون فرهنگي كميسيون ملي يونسكو با تاكيد بر موضوع «فرهنگ» در زندگي امروز، به برگزاري اين جشنواره اشاره كرد و گفت: «۱۶ نوامبر، روز جهاني مدارا است، با توجه به چنين روزي و البته مفهوم ارزشمندي چون «صلح»، برگزاري جشنواره‌اي همچون جشنواره «هنر براي صلح» مي‌تواند چه در سطح ملي و چه در سطح بين‌المللي دستاورد‌هاي خوب و نيكويي داشته باشد،‌‌ همان طور كه شاعر بزرگ ما فردوسي فرموده است، براي روان تندرست بايد به سراغ فرهنگ در زندگي برويم، فرهنگي كه قطعاً در وضعيت نابه سامان امروز، كه دنيا از جنگ و رنج به ستوه آمده است، مي‌تواند بشر را نجات و زندگي زيبا را به او ببخشد».

وي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: «پرداختن به مسئله صلح با ابزار فرهنگي، به ويژه در دوران جنگ و نزاع، امر بسيار ارزشمندي است كه بايد به طور مستمر نه فقط در روز جهاني صلح و يا مدارا، ادامه پيدا كند، سازمان يونسكو تلاش مي‌كند در دوران اقتدارگرايي برخي از كشور‌ها كه به دنبال جنگ و زورگويي هستند، گفتمان فرهنگي را در سطوح مختلف ترويج نمايد».

در بخش ديگري از اين نشست «محمد صحرانورد» نماينده پروژه جهاني «هنر براي صلح» به جريان شكل گيري هنر براي صلح در تاريخ هنر اشاره كرد و گفت: «در برابر تاريخ چند هزار ساله هنر، هنر براي صلح يك جريان به شدت تازه‌اي است، هنر در طول تاريخ خود بيشتر در خدمت جنگ بوده است، تنها از حوالي ۴۰۰ سال پيش جرياني در برابر جنگ و نه گفتن به آن شكل گرفت، هنري كه اين بار به مفهوم جنگ نمي‌پردازد، و مي‌كوشد از صلح و دوستي تصويري ارائه دهد. اين جريان در جنگ جهاني اول و دوم به اوج رسيد، و در سال ۱۹۹۴ «كا‌ترين جوستن» توانست بنيانگذار جشنواره «هنر براي صلح» باشد، اما در كشور ايران كمتر به مسئله صلح در زمينه هنر پرداخته شده است، اين جشنواره مي‌تواند گام نخستي براي فعاليت‌هاي هنري در اين زمينه باشد».

در ادامه اين نشست «فريدون فربد» مدير پروژه جهاني «هنر براي صلح» به برگزاري اين جشنواره اشاره كرد و گفت: «روز جهاني مدارا در واقع بهانه‌اي براي برگزاري جشنواره هنر براي صلح تا ما بتوانيم اين پروژه را كليد بزنيم، ايران تنها كشوري است كه تا امروز اين جشنواره را برگزار نكرده است، با توجه به اين موضوع تصميم گرفتيم اين پروژه را براي نخستين بار در ايران اجرا كنيم».

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به اهداف اين جشنواره پرداخت و گفت: «ترويج فعاليت‌هاي هنر براي صلح، ايجاد زمينه‌هاي تعامل و گفت‌وگو ميان هنرمندان و فعالان صلح، برطرف كردن موانع و معضلات مانع در دستيابي به صلح و هم‌زيستي مسالمت آميز در جهان، برپايي نمايشگاه‌هاي آثار هنرمندان با موضوع صلح در خارج از ايران، ثبت و ارائه جايزه بزرگ هنرمندان صلح، اهداي مدال و نشان هنر براي صلح و اشاعه فرهنگ مدارا و صلح طلبي با انتخاب سفيران صلح از اهداف پروژه «هنر براي صلح» است».

در پايان اين نشست از پوستر پروژه «جهاني براي هنر» رونمايي شد.
اين پروژه با حمايت خانه هنرمندان ايران، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن حمايت از حقوق كودكان، فرهنگسراي نياوران، گالري محسن، نگارخانه آن، كميته ملي موزه‌هاي ايران و كميسيون ملي يونسكو ايران برگزار مي‌شود.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن