تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805801020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اميدوارم اقتدار فرهنگي وسياسي نظام افزايش يابد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اميدوارم اقتدار فرهنگي وسياسي نظام افزايش يابد
اميدوارم با افزايش اقتدار فرهنگي وسياسي نظام توطئه ها خنثي شود.


به گزارش حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل آموزش و پژوهش سيما، نشست تخصصي «راهكارهاي بهره‌مندي از يافته‌هاي پژوهشي در برنامه‌سازي تلويزيوني» با حضور جمعي از مدرسان دانشگاه و مديران و برنامه‌سازان صداوسيما امروز، 25 آذر ماه در ساختمان جام‌جم برگزار شد.

اين نشست با هدف تبيين آسيب‌هاي وارد بر معاونت سيما و صداوسيما به واسطه پژوهش‌محور نبودن برنامه‌ها، كارشناسي استانداردهاي پژوهش برنامه‌اي و راهكارهاي تحقق آن در فعاليت‌هاي پژوهشي و شناسايي زمينه‌هاي كاربست يافته‌هاي پژوهشي در برنامه‌سازي تلويزيون برگزار شد.

حسن اسلامي‌مهر - مدير كل آموزش و پژوهش سيما - در ابتداي اين نشست ضمن خوش‌آمدگويي به حاضران عنوان كرد: با توجه به اينكه حوزه كاري قبلي من توليد بوده و اكنون از بخش توليد به پژوهش آمده‌ام، معتقدم بين توليد و پژوهش بايد ارتباط برقرار باشد و توليد بدون پژوهش امكان ندارد.

وي افزود:‌ از ابتدا اين نگراني را داشتم كه حوزه‌ي پژوهش را به توليد ارتباط دهم و اكنون كه وارد حوزه پژوهش شده‌ام از برنامه‌سازان مي‌خواهم كه به نزديكي اين دو حوزه كمك كنند.

اسلامي‌مهر همچنين خاطرنشان كرد: ما هميشه اصطلاح مستشرق را داشتيم ولي اصطلاح مستغرب نداريم و اين جاي تأمل دارد كه چرا شرقي‌ها به دنبال شناختن غربي‌ها نرفته‌اند.

وي در پايان گفت: اميدوارم اقتدار فرهنگي و سياسي نظام افزايش يابد و توطئه ها خنثي شود.
پاسدار، مدرس دانشگاه و برنامه‌ساز پس از اسلامي‌مهر به تعريف پژوهش برنامه‌اي و پژوهشگر برنامه‌اي پرداخت.
وي در پاسخ به پرسش‌هايي كه در نشست مطرح شد، عنوان كرد: چرا تلويزيون ما در حال حاضر نامش تلويزيون نيست؛ چون فقط توليد مي‌كند. تلويزيون يك سيستم است. برنامه تلويزيون هم يك سيستم است، سيستم يا بي‌جان است كه در تعامل با محيط پيشتاز و يا جان‌دار است كه براي بقا و پويايي مدام بايد با محيط در ارتباط باشد به همين دليل وقتي برنامه‌اي را كه دو سال پيش پخش شده اكنون دوباره نگاه مي‌كنيم، خوشمان نمي‌آيد.

اين مدرس دانشگاه همچنين عنوان كرد: خيلي وقت‌ها من به عنوان تهيه‌كننده ايده‌اي به ذهنم مي‌رسد ولي نمي‌دانم به درد چه كسي مي‌خورد و اين كار پژوهشگر است كه آن شخص را براي من پيدا كند؛ دانش برنامه‌سازي بالا رفته و تهيه‌كننده و برنامه‌ساز به عنوان رأس هرم مجبور هستند از پژوهشگران استفاده كنند.

وي ادامه داد: يك محقق برنامه‌اي چند وظيفه انجام مي‌دهد كه عبارتند از زمينه‌اي، توليدي، مخاطب‌شناسي، دانشگاهي و آرشيوي؛ پژوهشگران افرادي هستند كه در خدمت تهيه‌كنندگان‌ هستند نه اينكه بخواهند استراتژي دهند.

دكتر نقاش‌زاده، مدرس دانشگاه و فيلم‌ساز نيز بيان كرد: پژوهش يك فرايند پويا است كه از ايده‌پردازي تا زمان پخش بايد استمرار داشته باشد. اگر پژوهشگر خودش را به جاي فيلم‌نامه‌نويس بگذارد، حاصل پژوهشگر تبديل به يك جريان روايي مي‌شود و اگر پژوهشگر در زمينه فيلم‌نامه‌نويسي آموزش ديده باشد مي‌تواند بهترين كمك‌ها را داشته باشد.

وي افزود: وقتي پژوهشگر مي‌خواهد از منظر فيلمنامه‌نويس نگاه كند، مي‌دانيم كه در فيلم‌نامه داستاني مولفه‌هاي اصلي يك متن دراماتيك ماجرا و شخصيت هستند و باقي اجزا در ذيل اين دو تعريف مي‌شود.

نقاش‌زاده ادامه داد: اگر قرار است براي يك فيلم نمايشي، پژوهشي صورت گيرد بايد در قالب داده‌هايي مناسب با كنش بر شخصيت اجتماعي صورت‌بندي شود. تحليل‌هاي گسترده انتزاعي اگرچه مي‌توانند ارزشمند باشند ولي دردي از فيلم‌نامه‌نويس دوا نمي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: متأسفانه ما فكر مي‌كنيم براي داستان‌هايي كه در زمان حال مي‌گذرد نيازي به تحقيق و پژوهش نداريم در حالي كه فيلمنامه كلا نياز به دانش متمركز و تحقيق عميق دارد.

اين فيلم‌ساز ادامه داد: براي نمايش داستاني به دو گونه تحقيق روايي و پژوهش در فرهنگ يا زمينه‌اي نياز است. فيلمنامه‌نويس از طريق پژوهشگري كه با فيلم‌نامه آشنايي دارد تمام نيازهايش را به صورت بسته‌بندي شده دريافت مي‌كند. فيلمنامه‌نويس و پژوهشگر بايد يك روح در دو كالبد تلقي شوند و بايد تعامل‌شان زياد باشد.

وي عنوان كرد: پژوهشگران نيز بايد علاقه‌مند باشند و از اعضاي خلاق و علاقه‌مند به توليد به حساب بيايند.

نقاش‌زاده گفت: مردم تلويزيون نمي‌بينند كه حرف‌هاي عمومي بشنوند و اطلاعاتي كه خودشان دارند از ديگري بگيرند بلكه مي‌خواهند حرف‌هايي را بشنوند كه كمتر شنيده‌اند به همين دليل برنامه نياز به پژوهش دارد.

او خاطرنشان كرد: پژوهشگر برنامه‌اي حتما بايد آموزش‌هاي تخصصي لازم را ببيند چرا كه تحصيلات در رشته دانشگاهي خاص كفايت نمي‌كند. پژوهشگر بايد بتواند مجموعه‌ داده‌هايش را درك و سازماندهي كند؛ حداقل در مقطع كارشناسي ارشد بايد رشته پژوهش برنامه‌اي داشته‌ باشيم چرا كه پژوهشگر است كه يكي از گام‌هاي پردازش برنامه را برمي‌دارد و داده‌هاي لازم يك برنامه را فراهم مي‌كند.

نقاش‌زاده همچنين در پايان صحبت‌هاي خود بيان كرد: كاش مي‌شد راهي پيدا كنيم كه مديران صداوسيما كمي به حرف كارشناسان گوش دهند. زماني كه يك مدير فرصت مطالعه و پژوهش ندارد من به عنوان كارشناس اين كار را انجام مي دهم و حاصلش را در اختيار او مي‌گذارم.

دكتر جلالي - مدير گروه خانواده شبكه دو - با اشاره به بخش‌هايي از صحبت‌هاي نقاش‌زاده گفت: كاركرد روايت در برنامه مبتني بر آن چيزي است كه مخاطب دريافت مي‌كند اما شايد آنچه كه گفته مي‌شود، شنيده نشود چون مخاطب پيش‌فرض‌هاي خودش را دارد و اين نكته‌اي است كه بايد به آن توجه داشت.

مريم جلالي خاطرنشان كرد:‌ ما به جاي اينكه به چرايي برنامه‌هاي رسانه‌اي‌مان فكر كنيم به چگونگي‌ها فكر مي‌كنيم؛ در حالي كه چرايي‌ها مي‌توانند مهمترين دليل براي داشتن اثربخشي باشند.

او همچنين بيان كرد: اگر بپذيريم پژوهش، ايمان برنامه است، آدم گرسنه ايمان ندارد.

دكتر جواد ظهيري، مدرس دانشگاه و تهيه‌كننده تلويزيون كه در اين نشست حضور داشت، بيان كرد: چرا پولي را كه هزينه مي‌كنيم به برنامه تبديل نمي‌شود و برنامه‌ها فاقد پيام مطلوبند و اثربخشي لازم را ندارند؛ اگر به دنبال هدفي هستيم وقتي راه را درست انتخاب نكنيم بعدا پشيماني به بار مي‌آورد.

وي ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم وظيفه اصلي شبكه‌هاي تلويزيوني فقط توليد و پخش برنامه است اما وظيفه اصلي آن‌ها به ويژه شبكه‌هاي دولتي و غيرسرگرمي، حفاظت، مراقبت و صيانت از زندگي انسان، كمك به تصميم‌سازي و تصميم‌گيري توسعه انساني، آموزش همگاني براي اجراي توسعه و در نهايت پر كردن اوقات فراغت است؛ نقش شبكه‌هاي تلويزيون مهم‌تر از توليد و پخش برنامه است. يك شبكه تلويزيوني بيشتر به يك دانشگاه بزرگ همگاني شبيه است.

اين تهيه‌كننده تلويزيوني همچنين بيان كرد: اصطلاحي كه بين مديران و يكسري از افراد در فرايند برنامه‌سازي رايج است عبارت است از ايده تا پخش در حالي كه عبارت است از ايده تا اثربخشي؛ اثربخشي به نيروي فكري بستگي دارد. يك شبكه بدون وجود كارگردان، فيلمنامه‌نويس و ساير عوامل توليد خالي از ارتباط است. همه مي‌دانيم بدون يك تصويربردار هيچ برنامه‌اي ضبط نمي‌شود ولي باور نداريم كه بدون پژوهشگر برنامه‌هاي‌مان فاقد اثربخشي هستند.

ظهيري همچنين درباره حذف شدن پژوهشگر سازماني گفت: فقط پژوهشگر برنامه‌اي حذف نشده بلكه تهيه‌كننده هم حذف شده است. تهيه‌كننده فقط كسي نيست كه يك برنامه يا فكر را تصويري مي‌كند، تهيه‌كننده در يك شبكه ارتباطي حضور دائمي دارد. وقتي تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان ما در شبكه‌ها حضور ندارند طبيعي است كه پژوهشگر هم حذف مي‌شود.

وي افزود: ما بايد نظام برنامه‌سازي‌مان را مورد بازنگري قرار دهيم و تهيه‌كنندگان، كارگردان‌ها، پژوهشگران، كارشناسان، عوامل توليد و تعداد اندكي از مديران را به شبكه‌ها برگردانيم.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: سه چهار سال پيش در همايش ABU يك بررسي كوچكي انجام شد درباره فرآيند برنامه‌سازي در كشورهاي مختلف نظير ژاپن، كره، مالزي، اندونزي، هند و ...؛ اين بررسي نشان داد كه در شبكه‌هاي همه اين كشورها، به ويژه شبكه‌هاي دولتي‌شان، برنامه‌سازان از صبح وارد شبكه مي‌شوند، كارت مي‌زنند و تا آخر وقت هم مي‌مانند اما ما تهيه‌كنندگان‌مان را از شبكه‌ها دفع مي‌كنيم.

او همچنين بيان كرد: مغفول ماندن پژوهشگر برنامه‌اي در برنامه‌هاي ما يك اشكال ساختاري است و نه تقصير پژوهشگر است و نه مدير و نه برنامه‌ساز. ما بايد شبكه‌هاي تلويزيوني‌مان را از نظر ساختاري بازنگري كنيم.

انتهاي پيام/ اس

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن