تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804780637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرين خبرها از بيمه هنرمندان و پيشكسوتان صنايع دستي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آخرين خبرها از بيمه هنرمندان و پيشكسوتان صنايع دستي
نزديك به 80هزار نفر از جمعيت نامشخص هنرمندان صنايع دستي در سراسر كشور در دو سال گذشته بيمه شده‌اند و مشكل بيمه‌ي پيشكسوتان صنايع دستي هم‌چنان به قوت خود باقي است!

به گزارش خبرنگار سرويس صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال 1388 آيين‌نامه‌ي اجرايي قانون «بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه‌دار» مصوب شد كه براساس ماده‌ي 2 اين آيين‌نامه، وزارت بازرگاني و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موظف‌اند نسبت به شناسايي و معرفي مشمولان به سازمان آموزش فني و حرفه‌اي اقدام كنند. سازمان آموزش فني و حرفه‌اي نيز موظف است مهارت فني معرفي‌شدگان و متقاضيان را بررسي و در مدت يك‌ماه پس از وصول معرفي‌نامه نسبت به صدور كارت مهارت فني آن‌ها اقدام كند. بهره‌مندي افراد موضوع اين ماده از مزاياي قانوني، منوط به ارائه‌ي كارت مهارت فني توسط سازمان يادشده است.

اما بخشي از همين ماده‌ي قانوني، چالشي براي بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي شده است؛ استادكاران زيادي با سال‌ها تجربه كار و آموزش هستند كه اكنون رضايت نمي‌دهند دوره‌هاي آموزشي سازمان فني و حرفه‌اي را بگذرانند تا آنچه را خود بهتر مي‌دانند يا حتي به شاگردان‌شان آموزش داده‌اند به‌خاطر بيمه‌ شدن دوباره فراگيرند. استادكاران تجربي‌ هم هستند كه سواد چنداني ندارند و حضورشان در دوره‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي و شركت در آزمون‌هاي آن، چالش بزرگ ديگري شده است. با وجود همه‌ي اين مسائل، كامران سبزميداني - مديركل حمايت از توليد معاونت صنايع دستي - به‌عنوان مسوول مستقيم پيگيري بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي، روند بيمه شدن اين هنرمندان را در دو سال گذشته «روبه رشد» ارزيابي كرد.

او به خبرنگار ايسنا گفت: مصوبه‌ي بيمه‌ي قاليبافان و صنعتگران نيمه‌ي دوم سال 89 ابلاغ شد كه تقريبا از همان زمان يا بهتر است بگوييم از سال 90، عملياتي شد كه روند آن در دو سال روبه رشد بوده است و طبق آمار تأييدشده‌ي سازمان تأمين اجتماعي در اين مدت، نزديك به 80هزار نفر از هنرمندان صنايع دستي بيمه شده‌اند.

البته سبزميداني به آسيب‌هايي هم كه در اين ميان به روند بيمه‌ي صنايع دستي وارد شده است، اشاره‌اي كرد و افزود: شرايطي وجود دارد كه ما را محدود مي‌كند، يعني هنرمند بايد از طريق سازمان فني و حرفه‌اي كارت مهارت بگيرد. سپس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كارت صنعتگري صادر و هنرمند را به سازمان تأمين اجتماعي براي بيمه معرفي كند. هنرمندان فرش نيز چنين شرايط مشابهي دارند.

او درباره‌ي آزمون و دوره‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي كه مانعي براي بيمه شدن برخي هنرمندان صنايع دستي شده است اظهار كرد: قانون، اين مشكل را دارد و اين چالشي براي برخي هنرمندان شده، چون وقتي شخص، عمري كار هنري كرده ديگر برايش توجيه ندارد در دوره‌هاي آموزشي و آزمون فني و حرفه‌اي شركت كند و اين، يكي از دلايل محدود كردن و شركت نكردن هنرمندان در اين دوره‌ها بوده است. در واقع، هنرمندان هنوز خود را با اين شرايط مطابقت نداده‌اند، حتي با وجود آن‌كه ما روشي را با كم‌ترين آسيب اتخاذ كرده‌ايم.

سبزميداني درباره‌ي اين روش كم‌آسيب، اين‌طور توضيح داد: فني و حرفه‌اي رشته‌هايي خاص خود را دارد، صنايع دستي هم رشته‌هاي مخصوص خود را دارد، براي اين‌كه هنرمندان ما دچار آسيب نشوند و دوره‌هايي مرتبط با رشته‌ي كاري خود را بگذرانند، با كارشناسان سازمان فني و حرفه‌اي تفاهم كرديم تا رشته‌ها تطبيق داده شوند و كد رشته‌هاي مخصوص و مشتركي را تعريف كرديم كه رشته‌هاي جديد براي هنرمند صنايع دستي مشكل‌ساز نشود.

مديركل حمايت از توليد معاونت صنايع دستي در پاسخ به اين پرسش كه چرا براي اصلاح اين مشكل قانوني كه مانع بيمه شدن بسياري از هنرمندان شده است، گامي برداشته نمي‌شود؟ گفت: براي اصلاح اين قانون، مجلس بايد تصميم بگيرد و ما براي اين موضوع، با هيئت دولت نامه‌نگاري كرده‌ايم؛ ولي هنوز دستور جديد نداده‌اند.

او در عين حال تأكيد كرد: ما دنبال اصلاح قانون هستيم نه كنار گذاشتن سازماني خاص (فني و حرفه‌اي) كه اين كار به كارشناسي نياز دارد و مي‌خواهيم كاري كنيم كه مرحله‌ي سازمان فني و حرفه‌اي كم‌ترين آسيب را داشته باشد.

سبزميداني همچنين گفت: در هر حال، اين يك روش قانوني است و ما و هنرمند بايد تابع آن باشيم. دولت 20 درصد از حق بيمه را پرداخت مي‌كند و لازم است صنعتگر هم از اين قانون تبعيت كند.

وي بيان كرد: ما براي استادكاران نيز تفاهم ديگري را با سازمان فني و حرفه‌اي داشته‌ايم و از استان‌ها خواسته‌ايم اين همكاري را با استادكاران داشته باشند تا روند بيمه‌ي آن‌ها راحت و سريع انجام شود، براي اين منظور معاونت‌هاي صنايع دستي استان‌ها نامه‌اي را به اداره‌هاي فني و حرفه‌اي مي‌نويسند كه طبق توافق صورت‌گرفته با سازمان فني‌ و حرفه‌اي با شخصي كه به‌عنوان «استادكار» معرفي مي‌شود، مساعدت‌هاي لازم صورت گيرد.

او همچنين بدون اين‌كه آماري مشخص از تعداد هنرمندان صنايع دستي كشور بدهد، گفت: هر روز به جمعيت هنرمندان اضافه مي‌شود و ما با گروه‌هاي جوان‌تري روبه‌رو هستيم كه نمي‌توان به‌شكل دقيق و مشخص گفت از چه تعداد، 80هزار نفر بيمه شده‌اند؛ اما شكل كار براي بيمه شدن به اين ترتيب است كه ما هنرمندان را در نقاط مختلف كشور شناسايي و به آن‌ها درباره‌ي بيمه اطلاع‌رساني مي‌كنيم و اقدامات بعدي انجام مي‌شود.

سبزميداني در عين حال با تأكيد بر اين‌كه بايد براي بيمه كردن هنرمندان، مديران اداره‌ها، اختلافات سليقه‌اي را كنار بگذارند اظهار كرد: در استان‌ها بايد تفاهم‌ها و روابط مديريتي به‌گونه‌اي باشد كه ضوابط اجرايي را تسهيل كند، گاهي اختلاف سليقه‌ها بين مديران سازمان‌ها، مشكلاتي را براي هنرمندان به‌وجود مي‌آورد.

او در ادامه‌ي سخنانش درباره‌ي سرانجام بيمه‌ي هنرمندان بالاي 50 سال نيز گفت: قانون در يك جايي براي افراد سن‌بالا، مشكل دارد؛ اما با توجه به نگاه ويژه‌اي كه رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين معاون صنايع دستي به موضوع بيمه‌ي پيشكسوتان داشتند، دستور دادند طرحي براي بيمه‌ي افراد بالاي 50 سال تهيه شود كه با توجه به حمايتي كه مي‌طلبد دولت در اين‌باره داشته باشد، در فاز نخست يك‌هزار نفر از هنرمندان بالاي 50 سال را براي بيمه در نظر گرفته‌ايم كه اگر اين اعتبار داده شود، بيمه‌ي آن‌ها نيز تحقق مي‌يابد.

وي ادامه داد: براي بيمه‌ي اين تعداد هنرمند در فاز نخست، به 38ميليارد تومان اعتبار نياز است كه درخواست اين اعتبار همراه طرح بيمه‌ي هنرمندان بالاي 50 سال به شوراي معاونان فرستاده و دستور داده شد كه به‌صورت لايحه‌اي براي مجلس تنظيم شود.

البته سبزميداني توضيح داد: استان‌ها تا كنون آمار يك‌هزار و 700 نفر از هنرمندان بالاي 50 سال را براي بيمه به معاونت صنايع دستي فرستاده‌اند؛‌ ولي ما با اين آمار مقداري مشكل داريم، چون فكر مي‌كنيم دقيق نيست و احتمال مي‌دهيم تعداد، كمتر از اين جمعيت باشد.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا اين احتمال را نمي‌دهيد كه با توجه به پراكندگي هنرمندان در سطح كشور و فعاليت برخي از آن‌ها در نقاط بسيار دورافتاده و گاه اختلافات سليقه‌اي موجود بين مديران و هنرمندان كه مانع معرفي آن‌ها در محافل مختلف شده است، تعداد هنرمندان فعال بالاي 50 سال بيشتر از اين آمار باشد و فكر مي‌كنيد كمتر است؟ گفت: شناسايي و معرفي هنرمندان، سليقه نيست بلكه قانون است و بايد طبق آن، پيش رفت و براساس ضوابط اجرايي و دستورالعمل‌ها رفتار كرد. علاوه بر اين، مطمئنا شخصي كه تا 50 سالگي كار كرده حتما تا كنون براي بيمه اقدام كرده، مگر اين‌كه امكانات و دسترسي‌هاي مربوط را نداشته است. براي همين در مرحله‌ي نخست، يك‌هزار نفر را در نظر گرفتيم تا آمارها بررسي و دقيق شود.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن