تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804720872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرمت سراي ملك؛ پروژه اي طولاني و ناتمام/ جولان باد در سرايي كه روزگاري خاستگاه هنرمندان صنايع دستي بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرمت سراي ملك؛ پروژه اي طولاني و ناتمام/ جولان باد در سرايي كه روزگاري خاستگاه هنرمندان صنايع دستي بود
زنجان - خبرگزاري مهر: طي سالهاي اخير در استان زنجان پروژه ها و بناهاي تاريخي متعدد با صرف هزينه هاي كلان از بيت المال مرمت و بازسازي شده اند كه تنها مي توان در يك نگاه كلي و منصفانه، ظاهرسازي و مرمت منظر بيروني بناها و ابنيه تاريخي را فرايندي ديد كه طي سالهاي گذشته در خصوص برخي بناهاي تاريخي انجام شده و سراي ملك تنها نمونه اي از اين مرمت ها است كه چندان جدي به آن پرداخته نشده است .

به گزارش خبرنگار مهر،در قلب بافت بازار تاريخي زنجان سرايي خود را نمايان مي كند كه روزگاري بخشي از جنب و جوش بازار بزرگ زنجان بود در سكوت و درب هاي بسته حجره هايشان در سكوتي غمناك رفته و برنامه ريزيهاي مسئولان تا به امروز نتوانسته اين سرا را كه قرار بود بازاچه صنايع دستي شود احيا كنند. به رغم ادعاي مرمت توسط مسئولان گذشته امروز اين سرا در برخي نقاط با وضعيت نامناسب روبه رو است.

عدم مرمت مناسب و تنها اتكا به ظاهر سازي در مرمت بنا موجب شده اين بنا با چالش هاي زيادي مواجه شود و خطر ريزش در برخي نقاط آن به عينه قابل مشاهد باشد .

سرپرست دفتر فني ميراث فرهنگي استان زنجان در اين خصوص به خبرنگار مهر مي گويد: سراي ملك در مجموعه بازار تاريخي زنجان قرار گرفته و جزو مجموعه بازار زنجان است كه اين مجموعه با شماره ثبت 1440 در تاريخ 56.7.11 ثبت شده است.

حامد بيگدلي مي افزايد: مرمت صفر تا 100 سراي ملك از سال 88 شروع شد .

وي مرمت حجره ها، آوار برداري، مرمت طاق ها، نما و داخل حجره ها، كف سازي، محوطه سازي را از ممهمترين فعاليت هاي صورت گرفته در سراي ملك عنوان كرد و افزود: فرآيند مرمت سراي ملك سال 89 به پايان رسيد.

اين گفته هاي سرپرست دفتر فني ميراث فرهنگي استان زنجان در حالي عنوان مي شود كه طبق مشاهدات صورت گرفته از فعاليت هاي مرمت صورت گرفته در ظلع غربي سراي ملك شاهد ريزش آوار و خطر ريزش ديوارهاي مجموعه وجود دارد.

بيگدلي در اين خصوص مي گويد: عدم حضور ملكان در حجره هاي مجموعه سراي ملك روند نگهداري از اين بنا را دچار مشكل كرده به نحوي كه شاهد بروز برخي مشكلات در اين مجموعه تاريخي باارزش هستيم.

برخي مجموعه هاي تاريخي كه توسط ملكان شخصي اداره مي شوند از اثرات تخريبي سراي ملك بر وضعيت بناي خود نگران بوده خواستار توجه ويژه مسئولان به وضعيت سراي ملك هستند.

در سوي ديگر فعالان صنايع دستي استان و شهر زنجان امروز علي رغم وجود حجره هاي خالي سراي ملك هاي اجاره اي و فاقد فضاي مناسب براي فعاليت هستند به گونه اي كه اين عامل باعث شده بسياري از فعالان صنايع دستي بنا به دليل ضرر دهي در اين صنعت هنر صنايع دستي را رها كرده و يا آن را در اولويت دوم كاري خود قرار دهند.

در حالي هنرمندان صنايع دستي استان زنجان اكثرا در محل هاي اجاره و يا خارج از محدوده شهري فعاليت مي كنند در قلب بازار تاريخي زنجان سراي ملك كه قرار بود به عنوان بازارچه صنايع دستي باشد به حال خود رها شده است.

وجود واحدهاي صنايع دستي در سطح شهر زنجان و پراكندگي اين واحدها به نوعي است كه اين واحدها از ديد علاقمندان به صنايع دستي پنهان بوده است و اين عدم در دسترس بودن واحدهاي صنايع دستي باعث ايجاد عدم

مسئولان سابق ميراث فرهنگي استان زنجان كه مدعي بودند مي خواهند سراي ملك را به عنوان بازارچه صنايع دستي به فعالان اين صنعت واگذار كنند، حرفي كه تا به امروز واقعيت پيدا نكرده و تنها بر روي كاغذ خود را نشان داده است.

يك هنرمند صنايع دستي استان زنجان با يادآوري وعده هاي مسئولان گذشته ميراث فرهنگي استنان زنجان در خصوص تبديل سراي ملك به عنوان بازارچه صنايع دستي مي گويد: متاسفانه اين وعده ها تاكنون در حد حرف و وعده باقي مانده و حجره هاي اين سرا بدون استفاده به حال خود رها شده است.

اين هنرمند صنايع دستي كه به نخواست نامش فاش شود مي گويد: در حال حاضر اكثر هنرمندان و فعالان صنايع دستي زنجان در كارگاه هاي خانگي و يا محل هاي اجاره اي فعاليت مي كنند كه اين روند آسيب جدي به روند فعاليت آنهاو فروش تواليداتشان دارد.

معاون سابق صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان در سال 91 در خصوص وضعيت سراي ملك مي گويد: 95 درصدي مرمت اين سرا محقق شده است و سرا از ابتداي سال 90 آماده واگذاري به هنرمندان است اما به دليل عدم همكاري مالكان سرا اين امر محقق نشده است.

حميد حسني مي افزايد: پس از مطالعات لازم جهت مرمت و تبديل سرا به بازارچه صنايع دستي ، تكميل فرم ماده 32 و تعيين رديف اعتباري ويژه 600 ميليون تومان به مرمت و بازسازي سرا تخصيص يافت، در پي اين اقدامات مرمت سرا آغاز و بيش از 90 درصد كار انجام شد. با حضور ماكان سرا نيز جلساتي برگزار شد و مالكان متعهد شدند پس از مرمت سرا توسط ميراث فرهنگي استان، يا خود مالكان حجره ها را به كارگاه و فروشگاه صنايع دستي تبديل كنند و يا در ازاي دريافت اجاره بها به هنرمندان اجاره دهند.

وي ادامه مي دهد: به رغم پيگيري هاي مكرر از سوي ميراث فرهنگي،پس از مرمت، برخي از مالكين به تعهدات خود عمل نمي كنند، درهاي حجره ها را قفل كرده و بهانه هايي از قبيل عدم تكميل صد در صدي مرمت بنا ، نبود سرويس بهداشتي و آب را دستمايه تعهد گريزيشان قرار داده اند.

در همين حال معاون فعلي صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان نيز مي گويد: متاسفانه مالكان سراي ملك به هيچ يك از پيشنهادات مبني بر احياي سراي ملك تن نمي دهند و كماكان از اين فضا به صورت انباري استفاده مي كنند.

لطف كريمي ادامه مي دهد: از شش ماه پيش اين پيشنهادات را مطرح كرده و تا كنون واكنشي در اين زمينه دريافت نشده است.

قرار گرفتن سراي ملك در قلب بازار تاريخي زنجان و در مسير تردد مسافران و گردشگران و همچنين شهروندان با تبديل شدن اين محل به بازارچه تخصيصي صنايع دستي مي تواند نقش موثري در توسعه و ارتقاي جايگاه و فروش صنايع دستي استان زنجان داشته باشد فرصتي كه مغفول مانده و اين روند فرصت سوزي با تدوام غيرمنطقي خود ضربه مهلك بر پيكره بناهاي تاريخي و همچنين صنايع دستي اين استان مي زند.

طبق اظهارات كسبه سرا، ساخت اين بنا در سال 1330 ﻫ .ق به پايان رسيده و در سال 1345 ﻫ .ق مرمت و تعميرات بنا انجام شده است و عمليات بازسازي اين سرا طبق طرحي كه مشاور در سال 86 مطالعه و ارائه كرددر سال هاي اخير به پايان رسيد.

سراي ملك؛ قلب تپنده بازار زنجان در گذشته

در خصوص توصيف شيوه معماري اين بنا، بايد گفت سراي ملك به مساحت 82/2811 متر مربع، داراي يك حياط و سه دالان ورودي و يك دالان ورودي جنوبي كه از سمت شرق داراي يك ورودي ديگر است و در يك طبقه بنا شده است. اين بنا از الگوي سراهاي رواق دار تبعيت كرده است كه امروزه رواق هاي آن مسدود شده و به حجره ها اضافه شده است . حياط داراي معماري چهار ايوانه با پلان مربع كه دور تا دور آن داراي بيست حجره و چهار راهروي دسترسي بين حجره هاي شرقي و غربي است .

ستون هاي رواق ها به صورت مستطيل با نيمه ستوني گرد اجرا شده است . ايوان شمالي از همه مرتفع تر بوده و سه ايوان ديگر با ارتفاع كمتر و قوس كليل آذري پوشش داده شده است . معماري با تزئينات آجر كاري و كاشي معقلي يكي از زيباترين سراهاي زنجان است .

تاريخچه ساخت و نام سازنده بنا چنين آمده : «... ابتدا در روز عيد غدير 1298 كردند و با اتمام عجل السادات الغطا آقا ميرزا هدايت الله ملك التجار زنجاني در عيد غدير 1300 (هـ .ق)به اتمام رسيد.»

سراي ملك در ابتداي بازار پايين زنجان از طرف خيابان فردوسي سمت راست، نرسيده به سراي گلشن واقع شده است.

...........................................

گزارش: رحيم مقدمي

عكس: فاطمه هاشم نژاد

كد خبر: 2197153

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۱:۵۷

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن