تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803622590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش برنا از ميراث يك مهمان خوانده در جامعه ايراني؛ فرياد بي‌بندوباري در شبكه‌هاي نوپديد/متاهلان بيشتر در معرض خطرند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: گزارش برنا از ميراث يك مهمان خوانده در جامعه ايراني؛ فرياد بي‌بندوباري در شبكه‌هاي نوپديد/متاهلان بيشتر در معرض خطرند
شايع شدن شبكه‌هاي نوپديد بلاخص ميان جوانان و متاهلان سبب شده تا مسئولان از نمايندگان مجلس گرفته تا جامعه‌شناسان و كارشناسان فضاي مجازي نسبت به اين پديده واكنش نشان دهند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي برنا

«سيم‌كارت‌هاي تلفن‌هاي همراه به اينترنت مجهز شدند» اين موضع سرآغازي بود براي ارتباط آنلاين و لحظه به لحظه افراد باهم. در اين ميان «وي چت»، «تانگو»، «وايبر» از همه شناخته تر هستند و افراد نصب چنين نرم افزارهايي را به هم پيشنهاد مي‌دهند. ترويج لحظه اي اين شبكه ها و شايع شدن آن بلاخص ميان جوانان سبب شده تا مسئولان از نمايندگان مجلس گرفته تا جامعه شناسان و كارشناسان فضاي مجازي نسبت به اين پديده واكنش نشان دهند. به نظر مي‌رسد اين روزها متاهلان از مشتريان پر و پا قرص اين شبكه ها شدند و روز به روز به آمارشان اضافه مي‌شود كه البته نياز به تلنگر دارند؛ چرا كه براساس آمارها استفاده از فضاي مجازي توسط آن‌ها به تدريج طلاق عاطفي و فاصله گرفتن زوجين از يكديگر را در پي دارد.

البته بايد متذكر شد كه فضاي مجازي مانند شمشير دو لبه هستند كه از طرفي يك نعمت هستند و از طرفي ديگر نقمت! فضاي مجازي در كنار برخورداري از مزايا، موانع و تهديداتي نيز به همراه دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرند.

متاسفانه در حال حاضر استفاده از وي چت و تانگو در كشور ما به يكي از داغ ترين مباحث روز مبدل شده تا جايي كه در وهله اول با هركسي كه برخورد مي كني با اين سئوال رو به رو مي شوي؛ عضو وي چت يا تانگو هستي؟ اين مورد را هم بايد اضافه كرد كه اين شبكه ها ديگر مجرد و متاهل نمي‌شناسد و همه را درگير خودش كرده، اين خود هشداري به متاهلاني است كه نمي‌خواهند دچار طلاق عاطفي و يا از هم پاشيدگي شوند؛ چرا كه بسياري از جامعه شناسان معتقدند ترويج بي‌بند و باري و عادي سازي خيانت از سوي چنين شبكه‌هايي روز به روز در حال افزايش است!

شايد يكي از دلايل جذابيت نرم‌افزار «وي چت» اين باشد كه تمام دارندگان تلفن همراه با استفاده از اين نرم افزار مي‌توانند با كساني كه در اين مجموعه عضو هستند، چت كنند و صداي يكديگر را بشنوند.

نظارت پليس بر وي چت و اينستاگرام

در نخستين واكنش پليس نسبت به شبكه هاي جديد، رييس پليس امنيت اخلاقي ناجا از نظارت پليس بر فضاي «اينستاگرام» و «وي‌چت» خبر داده است. سرهنگ زاهديان در ادامه تاكيد مي كند كه نيروي انتظامي در حوزه‌ اينترنت حضور داشته و فضاهايي نظير فيس‌بوك، اينستاگرام، وي‌چت و امثال آن تحت نظارت است.

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا بر اين باور است؛ پليس براي حفظ سلامت افراد و جلوگيري از گرفتاري شهروندان در دام فساد و فحشا در اين فضا حضور خواهد داشت.

وقتي كار به مراجع تقليد مي‌كشد

فاطمه آليا، نماينده تهران در مجلس و كارشناس مسائل اجتماعي با بيان اينكه مراجع قم درباره آسيب‌هاي شبكه‌هاي مجازي تذكر داده‌اند، مي‌گويد: نرم‌افزا‌رهاي جديد، بسيار آثار جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته و بايد بدانيم دشمن پشت آن‌ها است و بايد استفاده نادرست اين فضاي مجازي آموزش داده شود تا شاهد گسترش آسيب‌هايي مثل ترويج روابط خارج از قاعده ميان دختر و پسر نباشيم.

وي تأكيد مي‌كند كه «فيس‌بوك نبايد رفع فيلتر شود» و در بيان دليل آن‌هم مي‌گويد: «ما به طور آشكار مي‌دانيم كه دشمن درصدد است تا با گسترش چنين شبكه‌هايي، به هدف خود برسد؛ با توجه به همين نكته، شاهد تلاش براي گسترش بي‌بند و باري و اباحه‌گري در جامعه هستيم».

فرياد بي‌بندوباري در شبكه «وي‌چت»

همچنين رئيس بسيج جامعه زنان در واكنش به شيوع اين شبكه ها مي گويد: انتشار پيام‌هاي شرم‌آور جنسي ، عمل بسيار زشت و به دور از انسانيت است كه در تمام روم‌ها مشاهده مي‌شود و مرزي ندارد كه به خودي خود ، مخصوصا براي نوجوانان و جواناني آسيب زايي جدي دارد در جامع ايراني و اسلامي بايد اين موارد حذف شود و جلوي آسيب‌ها گرفت.

وي معتقد است: بازگو كردن موضوعات كاملاً خصوصي، جنسي، تن نمايي ،توهين به اعتقادات ديگران از مواردي است كه در چت‌روم‌ها شاهد آن بوده و اخيراً با رويه عادي سازي اين موضوع در «وي‌چت» به چشم مي خورد كه در نهايت اباحه‌گري جنسي و بي‌بندوباري را فرياد مي‌زنند.

وي چت و تانگو شنود مي شوند

طبيب‌زاده با بيان اينكه ممكن است برخي از مطالب چت توسط نرم‌افزار «وي‌چت» و «تانگو»شنود شود، عنوان كرد: ترويج بي‌بند و باري و عادي سازي خيانت از سوي چنين شبكه‌هايي رخ مي‌دهد؛ حضور دختران و پسران نوجوان در «وي‌چت» باعث روابط شديد و وابستگي آن‌ها به فرد ناآشنا مي‌شود كه اين امر آسيب جدي است چرا كه مشكلات عديد‌ه‌اي را به دنبال دارد.

اين كارشناس با بيان اين‌كه بسياري از خانواده‌ها با وجود چنين شبكه‌هايي كه مشخص است از سوي دشمن حمايت مي‌شوند، از هم مي‌پاشد، افزود: رايگان بودن شبكه‌ و نرم‌افزار «ويچت» و «تانگو» از مواردي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد چرا كه رايگان بودن اين نرم‌افزار ما را به تامل وا‌‌ مي‌دارد و دليل اين امر منطقي نيست.

افزايش شكايات به پليس اينترنتي

مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران درباره شبكه ‌هاي اجتماعي جديد، اظهار كرد: در حال حاضر شاهد تنوع و گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و به خصوص نرم افزارهاي تلفن همراه هستيم كه برخي از افراد از آن سوء استفاده كرده و اين فضا را به نوعي براي ترويج بي‌بند‌و‌باري مناسب مي‌بينند.

وي با بيان اينكه در كشورهاي غربي استفاده از نرم افزار «وي‌چت» و «تانگو» براي گسترش ارتباطات است ولي در كشور ما اين موضوع جوابگو نيست و ما در اين زمينه نيز شاهد شكايات به پليس اينترنتي هستيم، ادامه داد: عادي‌سازي روابط دختر و پسر در چنين شبكه‌هايي از عوارض منفي آن است كه در فرهنگ ما تاثيرگذار است همچنين استفاده از شبكه اجتماعي فيس‌بوك خود يك مشكل اساسي است چراكه اين موضع با قانون ما مطابقت ندارد و يك محدوديت مطرح است.

طلاق عاطفي در انتظار زوجين

سيد حسن حسيني عضو هيات علمي دانشگاه تهران، درباره آسيب هاي غير قابل جبران اعتياد به اينترنت و فضاي مجازي مي گويد: اعتياد به اينترنت، مثل اعتياد به مواد مخدر، انسان را از ارتباط مناسب با ديگران باز مي دارد، تا جايي كه فرد نمي تواند وظايف خود را در نقش همسري،‌ پدري يا مادري،‌ فرزندي و ديگر نقش هاي محوله در جامعه به درستي انجام دهد و با بحران مواجه مي شود. حضور بيش ار اندازه متاهلان در فضاي مجازي ممكن است به منزوي شدن مرد يا زن منجر شود و نتيجه اين دوري طلاق عاطفي زير يك سقف است.

كلام آخر...

با توجه به هشدار مسئولان مرتبط و غير مرتبط نسبت به گسترش لحظه اي اين شبكه ها بايد ديد كه چه زماني سكوت مسئولان شكسته خواهد شد و چه اقدامي براي جلوگيري از شيوع آن ها صورت خواهند داد؟ البته صحبت هايي از فيلتر شدن وي چت و تانگو به تازگي بر سر زبان ها افتاده اما فعلا نمي توان درباره صحت و سقم آن نظري داد. بايد ديد كه مسئولان مستقيم و غيرمستقيم اين حوزه، چه زماني در برابر سؤال‌ها و اما و اگرهاي هشدار دهنده اين پديده‌، اقدام عملي انجام مي‌دهند؟

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن