تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803990707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهترين صله‌اي كه در عمرم گرفتم توفيق شاعري براي خدا، قرآن و اهل بيت (ع) بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهترين صله‌اي كه در عمرم گرفتم توفيق شاعري براي خدا، قرآن و اهل بيت (ع) بود
حبيب‌الله چاپيچيان متخلص به حسان در مراسم نكوداشت خود برترين صله‌اي را كه تاكنون براي سرايش شعر به دست آورده، توفيق شاعري براي خدا، قرآن و اهل بيت (ع) عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همايش تجليل از شاعر پيشكسوت آئيني كشور؛ حبيب‌الله چايچيان در قالب ويژه برنامه پرده عشاق، شب گذشته يكشنبه 24 آذر در تالار فرهنگي كوثر منطقه 13 شهرداري تهران برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه و پس از خوشامدگويي مديريت فرهنگي و ادبي فرهنگسراي اميد، حاج محمود تاري، مداح و شاعر اهل بيت‌ (ع) براي سخنراني و مرثيه‌سرايي به جايگاه دعوت شد.

وي در ابتداي سخنان خود اظهار داشت: من از كودكي با اشعار آقاي چايچيان آشنا بوده‌ام؛ البته نه فقط من كه تمام كساني كه به كار مديحه‌سرايي مشغول هستند با اشعار وي آشنايند و مداحان بسياري از ديرباز با اشعار ايشان آشنا بوده و آن را مي‌خوانده‌اند.

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين اسكندري براي سخنراني به جايگاه دعوت شد. وي در ابتداي سخنان خود با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم اظهار داشت: برترين، زيباترين و ماندگارترين سخنان، كلامي است كه در آن دعوت به خدا انجام مي‌شود و توام به عمل صالح است و امروز نيز در اين مراسم گرد هم آمده‌ايم تا از شخصيتي تجليل كنيم كه كلام و زندگي‌اش پاك بوده و يك عمر سخنش چيزي جز سخن خداوند نبوده است.

وي افزود: حضرت علي (ع) در جمله قصار 374 نهج‌البلاغه فرموده‌اند: تمام اعمال نيك عالم را اگر جمع كنيد؛ حتي جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف هيچ به حساب نمي‌آيد و مانند مقايسه آب دهان با يك درياي عميق است. سئوال من اين است كه آيا نوشته‌ها و فعاليت‌هاي اين استاد امر به معروف نيست؟

اين روحاني افزود: محافل و مجالس ما امروز به وجود شخصيتي‌ مانند او بسيار نيازمندند. در هيئتي كه افراد سوار بر موج پاك احساسات مردم مي‌شوند و در حالي كه مي‌رقصند، مي‌خوانند: «رقاصم و رقاصم/ رقاصه عباسم» جايگاه و ارزش‌هاي شعر استاد مي‌تواند خودش را بيش از پيش نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسكندري ادامه داد: من به ستاد چهره‌هاي ماندگار پيشنهاد مي‌كنم در سطحي كلان از ايشان تجليل شود؛ چرا كه جامعه ما به معرفي چنين ارزش‌هايي نيازمند است و در كنار آن نيز بايد برنامه‌اي براي باز‌چاپ و توزيع مناسب آثار او انديشيده شود. چايچيان كسي است كه در تاريكي طاغوت توانست به لطف الهي، انديشه‌ها و آثارش را فراگير كند و با علما همنشيني داشته باشد و در كنار اين ملازمت توانست متون اصيل ديني را مطالعه كند و مهم‌تر از همه اخلاص داشته باشد.

وي تاكيد كرد: در روزهايي كه آقايان مراجع فتوا دادند بيان اينكه هر كه براي عزاداري سيد‌الشهداء (ع) لخت نشود بايد از مجلس او بيرون رود، حرام است، بايد بار ديگر به فكر بازخواني برخي رفتارهايمان باشيم.

قزوه: شعر عاشورايي تلفيق حماسه و سوگ است

عليرضا قزوه، شاعر آئيني و مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري در ادامه اين مراسم و در سخناني اظهار داشت: شعر آئيني از شاخه‌هاي تنومند شعر انقلاب اسلامي است كه در كنار شعر دفاع مقدس شاخه‌هاي تنومند درخت شعر انقلاب را تشكيل مي‌دهد. شاعر آئيني ما روزگاري ارتباط چنداني با انقلاب اسلامي نداشت، اما شعر عاشوايي بود كه توانست حماسه و انقلاب و اسلامي را ايجاد كند. در روايت آمده است كه حضرت زينب (س) خطاب به كوفيان و گريه‌هاي آنها فرموده كه شما تنها گريه بلديد، نه حماسه‌سازي.

وي ادامه داد: شعر عاشورايي تلفيقي ميان حماسه و سوگ است. امروزه خيلي‌ها مي‌گويند ميان شعر انقلاب و شعر عاشورايي پيوندي نيست، اما اين يك امر نادرست است. حماسه و سوگ باهم تكميل مي‌شود و هر دو در كنار هم احترام دارند، اما متاسفم كه گاه ما تنها به گريه كردن علاقه داريم و نگاهي به فتاوا نداريم.

انساني: اميدوارم نكوداشت تبديل به نگون‌داشت نشود!

حاج علي انساني، مداح و شاعر آئيني نيز سخنران بعدي اين مراسم بود كه در ابتداي سخنان خود با تاكيد بر اينكه چايچيان و كارش بسيار بيش از اوست، گفت: شايد من هم شعري داشته باشم. چند بيتي سر هم كرده باشم كه بگويم شاعر آئيني‌ام، اما آقاي حسان از ابتداي جواني به اين موضوع اشتغال داشته و با آبروي تشيع، حضرت علامه اميني هم‌نفس بوده است. امروز هم من تنها به خاطر باوري كه به او دارم در اين نشست حاضر شده‌ام؛ وگرنه تواني براي حضور در اين مجالس ندارم و چندان هم دم دست نيستم. اما باور، مرا به اين مراسم آورد؛ همچنانكه كه استاد منبر ما، ميرزا اسماعيل دولابي هم مي‌گفت خدا در اين مسير باورت بشود كه ياورت بشود.

انساني افزود: آقاي چايچيان در زماني كه من هنوز به سراغ شعر نرفته بودم شعر آئيني مي‌سراييده است و مايه افتخار من است كه از ايشان شعري بخوانم. البته اميدوارم اين نكوداشت تبديل به نگون‌داشت نشود و چنين مراسم‌ درخور شاعران حماسي‌ و آئيني و اهل‌بيت (ع) برگزار شود تا اربابشان هم گلايه‌مند ما نباشد.

اين شاعر آئيني ادامه داد: اين روزها شنيدم كه كسي مي‌گفت سينه‌زني و عزاداراي پوست است و مفاهيم مغز. اما من مي‌گويم همين پوست است كه حافظ مغز است. كسي كه با روضه‌خواني و سينه‌زني گير داشته باشد، بداند كه ريشه خودش را مي‌زند. ما باور داريم كه انقلاب اسلامي بي‌نام امام حسين (ع) نيست و امام حسين (ع) هم بي‌نام انقلاب.

در بخش پاياني اين مراسم، حبيب‌الله چايچيان نيز با حضور در جايگاه اجراي برنامه در سخنان كوتاهي اظهار داشت: من خودم را لايق اين مطالب نمي‌دانم و از كوچك‌ترين نوكران و پابوسان امام حسين (ع) هستم.

وي گفت: از شما چيزي مي‌خواهم كه اجرش مال شماست و آن چيزي جز صلوات فرستادن نيست. براي شما دعا مي‌كنم در كشوري كه از عترت و قرآن دفاع مي‌كند و در دنيا تك است، زير لواي چهارده معصوم باشيد كه ارزش دارد.

چايچيان تاكيد كرد: من بهترين صله‌اي كه در عمرم براي شعر گرفته‌ام، اين است كه توفيق شعر سراييدن براي خدا، قرآن و چهارده‌ معصوم (ع) را به دست آورده‌ام.

وي در ادامه اين شعر را براي حاضران قرائت كرد:

ايران به نور عترت و قرآن منور است

ما را لواي مهدي موعود بر سر است

اينجاست كشوري كه فزون از هزار سال

بر تاركش ولاي علي سايه‌گستر است

اينجاست كشوري كه در آن عالمي فقيه

بر لطف حق بر امت اسلام رهبر است

اينجاست كشوري كه بسيجي و پاسدار

با ارتش دلاور ايران برادر است

نَبْود به شرق و غرب حسانا اميد ما

ما را شعار، نغمه الله اكبر است

كد خبر: 2196430

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۰:۰۴

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن