تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806389173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نور در خدمت بزك دوزك شهر تهران درآمده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نور در خدمت بزك دوزك شهر تهران درآمده است
معاون فني و طرح‌هاي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران، برنامه‌ريزي و طراحي شهري را به عنوان دو بال شهرسازي معرفي كرد و گفت: در شهرسازي تنها طرح تفصيلي پيگيري مي‌شود كه در سراسر آن به موضوعات كميتي پرداخته مي‌شود در حالي كه دغدغه‌ي امروز شهر در حوزه كيفيت است، امروز نيازمند تجديدنظر در نگاه شهرسازي و تقويت حوزه طراحي شهري هستيم.

شاپور ديوسالار در ميزگرد ايسنا با عنوان «تهران، شهر شب نيست» كه با حضور رئيس سازمان زيباسازي شهرداري تهران و ناصر فكوهي - مردم شناس در ايسنا برگزار شد، اگرچه به موضوع ميزگرد و حاشيه‌هاي آن پرداخت اما بخش قابل توجهي از صحبت‌هايش به تشريح اقدامات سازمان زيباسازي در اين عرصه هم منتهي شد.

وي گردشگري را به عنوان يكي از فعاليت‌هايي معرفي كرد كه مي‌تواند در شب جان بگيرد و افزود: با توجه به تجربه‌ چندين ساله فعاليت در حوزه شهرداري، مي‌توان چنين گفت كه امروز بيش از پيش خلاء جدي شهرسازي در بعد طراحي شهري احساس مي‌شود. امروز به بال دوم پرواز در شهرسازي يعني كيفيت و طراحي شهري توجه نشده و اين دو حوزه به صورت نصفه و نيمه تقويت شده است.

شهر در روز كيفيت ندارد

در روز كه شهر روشن است شهر گريزي داريم، چه برسد به شب

ديوسالار با اشاره به اين كه نور به تنهايي نمي‌تواند شب را زنده كند، گفت: شهر در روز هم كيفيت ندارد، در روز كه روشن است؛ شهر گريزي داريم، شهرمان شهر مكث نيست، شهر پياده نيست و به سرعت از كنار آن عبور مي‌كنيم در نتيجه چطور مي‌توانيم اين شهر كه در روز كيفيت ندارد تبديل كنيم به شهر شب؛ در بسياري نقاط روشنايي داريم ولي فعاليت وجود ندارد.

شهر در روز هم كيفيت ندارد، در روز كه روشن است؛ شهر گريزي داريم، شهرمان شهر مكث نيست، شهر پياده نيست و به سرعت از كنار آن عبور مي‌كنيم در نتيجه چطور مي‌توانيم اين شهر كه در روز كيفيت ندارد تبديل كنيم به شهر شب؟

وي افزود: در اين سالهايي كه در شهرسازي كار مي‌كنيم فقط يك طرح پيگيري مي‌شود و آن طرح تفصيلي است؛ طرحي كه در سراسر آن به موضوعات كميتي پرداخته شده اما آنچه كه امروز دغدغه‌ آن را داريم در حوزه كيفيت است. برنامه‌ريزي شهري در قالب طرح تفصيلي بايدهايي را مطرح مي‌كند و راه حل آن را در عدد و رقم جستجو مي‌كند. مثلا در خصوص عرض خيابان يا فعاليت‌هاي آن و تراكم ساختمان به سراسر تهران به يك نگاه پرداخته شده ، يعني همان نگاهي كه براي برنامه‌ريزي ميدان توحيد وجود دارد متاسفانه در تجريش هم همان نگاه را شاهد هستيم. همان ضوابطي كه براي كوچه و خيابان طراحي شده براي ميادين هم هست.

وي با بيان اينكه اين شرايط شهر را نيازمند تجديدنظر در نگاه شهرسازي موجود كرده است، گفت: شهردار تهران در دوره جديد مديريت اين خلاء را دريافت؛ پيش از اين قرار بود اين موضوع را با طرح‌هاي موضعي و موضوعي حل كنند در صورتي كه فلسفه چنين طرح‌هايي وجود نارسايي در حوزه برنامه‌ريزي شهري بوده است كه باعث اين مي‌شود نتوان به تمام مسائل كيفيت روز شهر پرداخته شود.

ديوسالار ضمن تاكيد بر زنده كردن طراحي شهري اين سوال را مطرح كرد كه مقصد كدام يك از شهروندان تهراني در طول روز ، فضاهاي مختلف تهران امروز است كه بتوانيم اين را به شب استمرار دهيم؟ و گفت: تجديد حيات فضاهاي شهري فقط با كمك طراحي شهري امكانپذير است.

در ساختار سازي، شهرها بايد جايگاه ويژه‌اي براي طراحي شهري بازكرد و به تعبير ديگر كم‌كم بايد حاكميت كميت بر كيفيت را در حوزه شهرسازي كم كنيم.

رشد سرسام‌آور فني و تكنولوژيكي شهر، مديريت شهري را به ستوه آورده است

معاون فني سازمان زيباسازي شهر تهران با بيان اينكه رشد سرسام‌آور و لجام گسيخته فني و تكنولوژيكي در شهر،‌ مديريت شهري را به ستوه آورده است، گفت: به دليل اينكه شهر در مقابل اين پيشرفت‌ها به روز نبوده و خاستگاه عملكردگرايانه پيدا كرده، شهر منظر مطلوبي پيدا نكرده است. اين در حاليست كه شهر بايد منظر انساني پيدا كند و انسان‌ها بايد شهر را متناسب با خاستگاهشان ببينند.

وي افزود: همين روحيه عملكردگرايانه باعث شده، كارها را تا دم در خانه مردم انجام مي‌دهيم و شكاف بين مردم و شهر بيشتر مي‌شود و جو و فضاي شهر از طراحي آن پيشي گرفته است و برنامه‌ريزي در حوزه طراحي شهري متاسفانه عقب افتاده است.

در چند سال اخير شهرداري تمام توان خود را براي ايجاد كردن راه و شبكه گذاشته است

عبور از بافت‌ مركزي شهر براي ايجاد راه در دنيا منسوخ شده است

به گزارش ايسنا، ديوسالار با اشاره به طراحي شهري به عنوان خاستگاه جامعه، گفت: ‌طراحي شهري از كيفيت سخن مي‌گويد و مدير را مجاب مي‌كند به كيفيت توجه كند؛ در سال‌هاي اخير شهرداري تمام توان خود را براي ايجاد كردن راه و شبكه گذاشته است و علت آن حجم عظيمي از ماشين است كه هر روز وارد شهر تهران مي‌شود. ورود روزانه 1200 خودرو در تهران و پلاك آنها نياز به زيرساخت دارد و اتفاقا چون در ايجاد اين شبكه‌ها و راه‌ها طراحي شهري حضور نداشته از بافت‌هايي كه زندگي در آن بوده است عبور كرده؛ و اين نوع ايجاد رسوخ در بافت مركزي شهر همان كاري است كه در دنيا منسوخ شده است.

وي با اشاره به نور به عنوان يك عمل پسين، گفت: اگر بپذيريم شهر يك موجود زنده است و فرم، عملكرد و معنا موجوديت آن را مي سازد، نور مي‌تواند هويت بخش اين فضا باشد. شهر موجودي است كه نيازمند جلوه‌گري در روز و شب است. بايد به موضوع جلوه‌گري شهر به عنوان يك موجود زنده در روز و شب توجه ويژه داشته باشيم.

وي با بيان اينكه نظام اجتماعي ما زندگي و اكثر فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي را در روز انجام مي‌دهد ، گفت: با توجه به فشارهاي اقتصادي موجود اين فعاليت‌ها در حال تداوم پيدا كردن در ساعت‌هاي طولاني‌تر شب است و در همين راستا بايد به حوزه گردشگري در شب و اوقات فراغت در آن توجه شود و با اين نگاه است زندگي در شب و فراغت در آن ضرورت پيدا مي‌كند.

ديوسالار با تاكيد بر اينكه نور به تنهايي فرم نمي‌سازد و تنها تقويت‌كننده فرم است، گفت: فرم شب بايد به عنوان عنصر شهري جلوه‌گري كند و نور مقوم عملكرد اين عنصر در شب باشد؛ نور مي‌تواند به عنوان يك عامل مقوم و پسين عمل كند و عناصر را در شب تقويت كند تا بيننده و ناظر از اين فضا لذت ببرد.

اين مقامل مسئول در شهرداري تهران در خصوص برنامه‌ريزي شهري به دو كميسيون ماده 5 و 100 اشاره كرد و افزود: چون خلاء‌هايي در اين حوزه وجود دارد ، برنامه‌ريزي شهري نمي‌تواند به كيفيت‌ها توجه كند و در نتيجه خلاف‌هايي صورت مي‌گيرد. بايد طراحي شهري را تقويت كنيم و بايد امنيت در طراحي شهري ديده شود چرا كه در اين صورت است كه نور به عنوان يك عنصر در طراحي شهري در خدمت طرح‌ها خواهد بود.

توان به كارگيري نور در كيفيت‌بخشي به شهر را نداريم

وي با اشاره به آغاز ساماندهي 30 ميدان از سال 90 تاكنون، گفت: در اين حوزه به دليل نداشتن آموزش ، خلاءهاي جدي وجود دارد، به طوري كه توان به كارگيري نور در كيفيت‌بخشي به شهر را نداريم و حتي اين توان در مهندسين مشاور هم ايجاد نشده است كه بتوانند طراحي شهري انجام دهند.

وي با تاكيد بر اينكه قبل از نور الزامات ديگري نظير امنيت وجود دارد كه اگر برقرار شوند زندگي در شب هم در دل اين الزامات همراه خواهد بود، گفت: امروز با قاطعيت به عنوان يك مدير شهري اعلام مي‌كنم كه تهران فاقد فضاي شهري در روز است؛ فضاي شهري بايد مقصد شود تا در شب تداوم پيدا كند. تهران استعدادهاي بسياري براي زندگي در روز و شب دارد و تمام الزامات در فضا موجود است اما به دليل عدم برنامه‌ريزي شهري حيات شبانه شكل نگرفته است.

اساسا امنيت را در طراحي شهري زير سوال برده‌ايم

ديوسالار با اشاره به ساخت 763 پل هوايي در سطح شهر تهران گفت: با شروع طرح برخي مباحث نظير نورپردازي به ناچار با يكسري عناصر روبرو هستيم و فكر مي‌كنيم بايد به اين فضاها نور بدهيم تا در شب اين عناصر را پيدا كنند. براي مثال در زمان ساخت پل جواديه اصلا به اين فكر نشده كه چطور نور در خدمت اين پل قرار گيرد، بنابراين پس از چهار سال الان بايد فكر كنيم كه چطور به اين فضاي شهري نور بدهيم.

به جاي جبران "طراحي شهري" مجبور به "بزك و دوزك" شهر شده‌ايم

وي افزود: در فلسفه وجودي شهر هدف اين است كه انسان پياده در آن زندگي كند اما امنيت اين انسان پياده را در روز به مخاطره مي‌اندازيم؛ زن، كودك، پير و جوان را مجاب مي‌كنيم با وجود مشكل قلبي پنج متر از پل هوايي بالا برود و پائين بيايد و در قدم بعد مي‌خواهيم امنيت اين فضا را در شب هم حفظ كنيم و اين برنامه‌ريزي براي تردد در شهر همان برداشت نادرست از طراحي شهري است. البته در بسياري از اين موارد كارهايي به ناچار انجام شده و يا مجبور بوده‌ايم كه برخي فضاهاي شهري را بزك دوزك كنيم. امروز هم نور در خدمت بزك دوزك قرار گرفته است نه طراحي شهري و يا چون از تلاقي سواره و پياده در سطح مي‌هراسيم و نمي توانيم آن را درست حل كنيم راحتترين راه را انتخاب مي‌كنيم و به عنوان نمونه در چهارراه وليعصر(عج) افراد را به زير سطح مي‌بريم.

برنامه‌ريزي شهريمان كاملا كميت‌گرا است

معاون فني سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به كميت‌گرا شدن برنامه‌ريزي در شهر تهران، گفت: هر اقدامي كه در شهر انجام مي‌شود كاملا تابع ضوابط است اما كيفيت ندارد. البته نبايد فراموش كنيم كه متولي شهر صرفا شهرداري نيست و همه‌ي بدي‌ها را نبايد به حساب شهرداري بگذاريم؛ شهري كه شهرداري تحويل گرفته مولود مداخله‌ي، مداخله‌كنندگان متعددي در شهر است. در اين ميان شهرداري تلاش مي‌كند به نوعي اينها را ساماندهي كند و اتفاقا در اين كار بايد به شهرداري نمره 20 داد.

وي با بيان اينكه در تمام دنيا براي تامين نيازهاي انسان شهري دو ديدگاه وجود دارد،گفت: عده‌اي ترقي‌گرا هستند و فكر مي‌كنند با توجه به تكنولوژي و موتوريزه كردن شهر مي‌توانند به راحتي به نيازهاي شهر پاسخ بدهند، اين افراد غافل از كيفيت عمل مي‌كنند و عده ديگري فرهنگ‌گرا هستند كه نگاه كاملا كيفيت گرا دارند. در شهرداري در خصوص اين دو ديدگاه هوشمندي لازم به وجود ‌آمده است به طوري كه در مقطعي به ناچار عملكردگرايانه اقدام كرده و تكنولوژي را براي پاسخ به نيازهاي فوري كه خود شهرسازي عامل آن نبود، به كار گرفته است و اكنون زمان توجه جدي به ارتقاي كيفي فضاهاي شهري رسيده است. نكته‌اي كه مديريت شهرداري به طور جدي در حال پيگيري و تعقيب آن است، تغيير اين نگرش را مي‌توان نقطه عطف تاريخ در توسعه شهر تهران لحاظ كرد.

عامل موتوريزگي در شهر ، شهرداري نيست

ديوسالار با اشاره به تحميل بعضي نيازهاي كاذب شهري به شهرداري تهران، گفت: امروز تسهيلات بانكي،‌ ليزينگ و پلاك كردن روزانه 1200 خودرو در تهران را نهادهاي ديگري انجام مي‌دهند و شهرداري با نيازهاي كاذب شهري مواجه مي‌شود كه مدام بايد براي پاركينگ و بزرگراه چاره انديشي كند.

وي عامل ديگر را در اين شرايط عدم تحقق مديريت واحد شهري دانست و گفت: مديريت واحد شهري در چندين برنامه اقتصادي گذشته ديده شده اما تاكنون محقق نشده است. در حال حاضر دنيا پا فراتر از مديريت واحد گذاشته و دست به مديريت يكپارچه متعالي زده است.

اين مقام مسئول اضافه كرد: شهرداري با وضعيتي در شهر روبروست كه به ناچار بايد با اقداماتي شهر را سر و سامان دهد و نمود آن را در نورپردازي پل‌ها مي‌توان ديد كه مشكلات زيادي دارد، مثلا تامين برق براي نورپردازي از بزرگترين مشكلاتي است كه شهرداري دارد. در صورتي كه طبق قانون وظيفه شهرداري نيست ولي در بسياري خيابان‌ها كه دولت و اداره برق امكان روشن كردن نداشته، شهرداري به كمك رفته و اين كار را انجام داده است. امروز بسياري از زير ساخت‌هاي روشنايي شهر فرسوده است و شهرداري با صبر در برنامه توسعه شهري خودش به اين موارد توجه كرده و در حال رفع مشكل است. نمود اين تلاش شهرداري تهران را در پل صدر مي‌توان به خوبي ديد ؛ يكي از نعمت‌هايي كه پل طبقاتي صدر براي شهر تهران داشته است ايجاد تونل مشترك تاسيسات بود كه باعث شد كابل‌هاي برق پرفشار كه به لحاظ امنيت و مسائل درماني به شهروندان آسيب مي‌زد به زير زمين برود.

وي در خصوص اقدامات انجام شده در زمينه نور و روشنايي، گفت: روشنايي 213 پل غيرهمسطح توسط شهرداري و بر اساس استانداردهاي جهاني اصلاح شد و در اين خصوص از كارشناسان آلماني كمك گرفتيم. البته اگر در جايي، پل خاموشي مي‌بينيد مسائل ديگري از جمله تامين برق و سرقت كابل‌ها باعث آن بوده كه قطعا تامين اين موارد در حيطه كار شهرداري نيست.

ديو سالار با بيان اينكه در حوزه روشنايي عملكرد خوبي داشته‌ايم، اظهار كرد: در خيابان وليعصر (عج) طي يك دوره سه ساله تمام تيربرق‌ها و عناصر روشنايي را اصلاح كرديم و اين خيابان و خيابان انقلاب به عنوان محوري‌ترين خيابان‌هاي تهران و اسكلت‌ اصلي شهر مورد توجه ويژه بوده است و بيشترين بودجه متمركز اين دو خيابان و ميادين شهر بوده است و روشنايي ميادين تا حدود 80 درصد اصلاح شده است.

وي با اشاره به مناسبت‌هاي متعدد در كشور، گفت: بخشي از نورپردازي به سمت اين مناسبت‌ها و جشنها‌ سوگيري دارد كه در چند سال اخير به خصوص سه سال اخير قابل مقايسه با گذشته نيست و شهرداري سعي كرده فارغ از نقص‌هايي كه در طراحي وجود دارد ، اين نورپردازي ها را پوشش بدهد. البته براي ايجاد فضايي كه بتواند مردم را جذب كند نورپردازي دائم است.

وي با بيان اينكه در بخش نورپردازي دائم نيز ابعاد مختلفي وجود دارد، گفت: در شهر عناصر مختلفي مانند مجسمه‌ها، المان‌ها و نشانه‌هاي قوي شهر نظير برج ميلاد و برج آزادي وجود دارد كه از قبل شكل گرفته و بايد نورپردازي شود. بودجه اين بخش ها را مصوب كرديم و طرح‌ها هم آماده است، اقداماتي در حال انجام است كه در شب هم اين عناصر به خوبي ديده شوند.

معاون فني سازمان زيباسازي شهر تهران ادامه داد: در نورپردازي‌ دائم يك شاخه به فضاهاي شهري و يك شاخه به بناهاي شهري رجوع مي‌كند. در خصوص فضاهاي شهري شهرداري ساماندهي ميادين را در دستور كار دارد و ميدان امام حسين(ع) نمونه اول آن بود كه اجرا شد.

ميدان‌هاي تجريش، انقلاب، امام خميني(ره)، بهارستان، وليعصر(عج) و نبوت نيز بايد ابتدا ساماندهي شوند و بعد نورپردازي شوند. ضمن اينكه همه بناهاي ذي قيمت به ويژه در محور وليعصر(عج) و انقلاب شناسايي شدند و طرح‌هاي آنها براي نورپردازي آماده شده است. بناهايي مانند امامزاده صالح(ع) كه به عنوان يك كانون عمل مي‌كند و يا تئاتر شهر، بلوار كشاورز و ساختمان راه آهن كه فضاي معماري خاص دارد متناسب با بودجه و توان ساليانه در دستور كار قرار گرفته‌اند.

وي اولويت اول را روشنايي و نورپردازي خيابان وليعصر (عج) و عناصر و احجام داراي ارزش اين خيابان مانند درختان وليعصر دانست و گفت: نورپردازي درختان وليعصر به صورت پايلوت از پارك وي تا تجريش كارش انجام شده است و كار را به شكلي انجام داديم كه به لحاظ زيست محيطي به اين درختان آسيب وارد نشود. همچنين سعي كرديم در اين منطقه اغتشاش نوري هم نداشته باشيم. در تمام اين زمينه‌ها اول دانش لازم را خلق كرديم و بعد كار انجام شده است.

وي با تاكيد بر اينكه امروز به دستاوردهاي قابل اتكا در اين زمينه رسيده‌ايم، گفت: در زمينه نورپردازي نمي‌توانيم بگوييم كارنامه 100 درصدي ارائه كرديم اما شهرداري تهران در دوره جديد به طور جدي به كيفيت توجه كرده است.

رويكرد جديد شهرداري تعريف شهر در مقياس انساني و كيفيت‌خواه است

وي با بيان اينكه شهرداري به اجبار در يك دوره‌هايي بايد به عملكردها و نيازهاي شهري هر چند غلظ پاسخ مي‌داد، گفت: شايد گفته شود صدر پاسخ غلطي به نياز ترافيك شهري است، ولي شهرداري از روي ناچاري بايد اين پاسخ را مي‌داد و يا در خصوص حجم عظيم پل‌هاي عابر پياده نيز به همين صورت است ، ولي رويكرد جديد شهرداري تعريف شهر در مقياس انساني و كيفيت‌خواه است. در اين كيفيت خواهي توجه به نور يكي از اصولي است كه شهرداري به دقت به دنبال آن است و تامين بودجه مناسبي شده است.

ديوسالار در ادامه منطقه 12 را به دليل وجود ابنيه‌هاي تاريخي و واجد ارزش جزو اولويت‌هاي زيباسازي معرفي كرد و گفت: در اين منطقه به طور جدي به ميدان مشق فكر كرده‌ايم و در حال مرمت ساختمان بلديه كه تخريب شده ، هستيم و بخش عمده كار استفاده از نور براي اين ساختمان انجام شده است.

طرح جامع نورپردازي در دستوركار سازمان زيباسازي

معاون فني سازمان زيباسازي شهر تهران با تاكيد بر اينكه نور بايد در خدمت طراحي شهري باشد، گفت: طرح جامع نورپردازي در دستور كار سازمان قرار گرفته است و اميدواريم تدوين شود و بر اساس آن فضاها با توجه به وزني كه دارند اولويت‌بندي مي‌شوند. قطعا بافت‌هاي تاريخي و محورهاي اصلي مورد تاكيد و توجه سازمان زيباسازي هستند.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن