تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804228722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك خبرگزاري كوچك براي اهل ادبيات


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك خبرگزاري كوچك براي اهل ادبيات
رسول آباديان با اشاره به امكان استفاده اهل ادبيات از فيس‌بوك براي انتشار داستان، نقد و خبرهاي مربوط به كتاب‌هاي‌شان، معتقد است، فيس‌بوك مانند يك خبرگزاري كوچك در اختيار اهل ادبيات قرار گرفته است.

اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبيات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره علت فعاليت ادبي‌اش در فيس‌بوك گفت: فضاي مجازي به هر شكلي مي‌تواند به عنوان زبان دوران مدرن در هر حوزه‌اي مورد استفاده قرار بگيرد. فيس‌بوك به دليل برد بالا و همه‌گير بودن در سطح جهان مي‌تواند به صورت آني بين فارسي‌زبانان دنيا ارتباط برقرار و ذهنيت‌هاي ادبي منتقدان و نويسندگان را به يكديگر منتقل كند و حتا سريع‌تر از خبرگزاري‌ها عمل مي‌كند.

او در ادامه افزود: يكي از ويژگي‌هاي فيس‌بوك اين است كه دنيايي بسيار شخصي در آن وجود دارد و افراد مي‌توانند بدون رعايت هيچ چارچوبي در آن اظهارنظر كنند. خوبي فيس‌بوك اين است كه هر كس به فراخور شخصيت خود از فضاي آن استفاده مي‌كند. آدم عاقل در دوران مدرن بايد از اين فرصتي كه تكنولوژي در اختيارش گذاشته است، به نحو احسن استفاده كند و صدايش را به گوش ديگران برساند؛ چراكه من فكر نمي‌كنم در هيچ دوره‌اي بشر اين شانس را داشته كه با كسي در ينگه دنيا به صورت آني گفت‌وگو كند.

آباديان همچنين گفت: هركس مي‌تواند به شكلي از فيس‌بوك استفاده كند، دوستان اهل ادبيات هم همين‌طور. من خود سعي مي‌كنم معرفي كتاب، اظهارنظر ادبي‌، داستان، داستانك و مطالب اين‌چنيني در فيس‌بوك بگذارم و چون هر مطلب را حداقل 200 ‌- 300 نفر دنبال مي‌كنند كه همه اهل ادبيات هستند، به نوعي فيس‌بوك مانند يك خبرگزاري كوچك در اختيار ما قرار گرفته است.

او افزود: يكي از ويژگي‌هاي فيس‌بوك، نامطمئن بودن و فضاي شلوغ آن است. جدا نشدن سره از ناسره هم از بزرگ‌ترين مشكلاتي است كه در اين فضا وجود دارد. در فيس‌بوك هر كس مي‌تواند ادعاي شاعري، نويسندگي و هنرمندي كند، اما كسي كه قدرت تشخيص دارد، به سراغ آثاري نمي‌رود كه به نام شعر يا داستان عرضه مي‌شوند، اما ويژگي‌هاي يك اثر ادبي را ندارند. يك فرد كتاب‌خوان با نگاهي به صفحات اوليه يك اثر متوجه مي‌شود كه با چه كسي روبه‌روست.

آباديان همچنين گفت: هر كسي در اين فضا افرادي متناسب با خود را به عنوان دوست انتخاب مي‌كند. البته شايد در ليست دوستان ما 199 نفر مطالب مفيدي منتشر نكنند و فقط صفحه ما را اشغال كنند، اما يكي - دو نفر هم هستند كه از آثارشان استفاده مي‌كنيم. همچنين در اين فضا مي‌توانيم از افراد به صورت آني خبر بگيريم و فرصتي است كه هر كس به فراخور شخصيتش از آن استفاده مي‌كند. بچه‌هاي اهل ادبيات هم در اين فضا تبادل نظر مي‌كنند.

او درباره تأثير فيس‌بوك بر جريان ادبيات، اظهار كرد: رشد ادبيات به بن‌مايه تفكري جامعه ما برمي‌گردد. كتابي كه با هزار نسخه چاپ مي‌شود و به چاپ دوم مي‌رسد، در جامعه 80 ميليوني ما سروصدا مي‌كند و اين فاجعه است. فيس‌بوك مي‌تواند كاربرد تبليغاتي داشته باشد، اما ريشه بذر ادبيات به ذهنيت نويسنده‌هاي ما برمي‌گردد كه روي آثارشان كار كنند. فيس‌بوك در حد محكم كردن رشته‌هاي ارتباطي عمل مي‌كند.

آباديان درباره سرقت ادبي در فيس‌بوك گفت: سرقت ادبي در مورد من اتفاق نيفتاده است، اما در اين زمينه در سايت‌ها براي همسرم (فرزانه قوامي) مشكل پيش آمده است. اين مشكلات هست، اما شاعر و يا نويسنده‌اي كه دستش در جيب ديگران باشد، تا چه اندازه مي‌تواند اسم خود را شاعر يا نويسنده بگذارد؟ اگر سرقت ادبي اتفاق بيفتد ،هميشه به رسوايي آن فرد مي‌انجامد و يك طرفدار واقعي ادبيات مي‌داند كه شكل شعر يا داستان نمي‌تواند متعلق به فرد مدعي باشد. ماه هيچ وقت پشت ابر نمي‌ماند. اين مسائل علاوه بر فيس‌بوك در ساير فضاهاي مجازي هم وجود دارند، اما نبايد به خاطر آن‌ها نگران باشيم، چرا كه موقتي هستند. مديريت فضا هم بر عهده خود افراد است. همه مي‌دانيم فضاي فيس‌بوك، فضاي ناامني است و نمي‌توان صددرصد در آن عرض اندام كرد، اما بايد به محاسن آن هم توجه كرد.

اين نويسنده با اشاره به اين‌كه در فيس‌بوك دو-سه نقد خوب خوانده است، گفت: من به‌شدت طرفدار رفع فيلتر از اين فضاي جهاني‌ام. در فيس‌بوك خبرها را به‌خوبي مي‌توان دنبال كرد؛ مثلا من خبر فوت فرزند دوست عزيزمان عليرضا نادري را در فيس‌بوك ديدم. اين خود يك تبادل فرهنگي است كه ما در خانه خود نشسته‌ايم و مي‌فهميم فلان اتفاق بد براي دوست‌مان افتاده است و زنگ مي‌زنيم و عرض ادبي مي‌كنيم. اين موارد ريشه‌هاي انساني ما را تقويت مي‌كند. از لحاظ ادبي هم فكر مي‌كنم در آينده نزديك دوستان ما ياد مي‌گيرند كه از اين فضا بهتر استفاده كنند.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن