تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819183758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيتر اوتول ستاره لورنس عربستان درگذشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيتر اوتول ستاره "لورنس عربستان" درگذشت
پيتر اوتول بازيگري كه هشت بار نامزدي اسكار را در كارنامه اش داشت، در 81 سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، پيتر اوتول بازيگري كه در نقش هاي مختلفي ظاهر شده بود و با بازي در فيلم "لورنس عربستان" در سال 1962 يكي از هشت نامزدي اسكارش را كسب كرد، در 81 سالگي درگذشت.

اين بازيگر ديروز شنبه در بيمارستاني در ولينگتون در لندن و پس از مدت‌ها تحمل بيماري چشم از جهان فروبست.

اوتول در ماه ژوييه 2012 بازنشستگي خود از دنياي بازيگري را اعلام كرده و گفته بود ديگر قلب اين كار را ندارد و مي داند دوباره اين توان را به دست نمي آورد. با اين حال او هنوز دو فيلم اكران نشده دارد كه شامل "كاترين اسكندريه" و "مري" است.

اوتول كه پدرش ايرلندي و مادرش اسكاتلندي بود، در طول دوران بازيگري اش كه تقريبا 6 دهه به طول انجاميد، به جز "لورنس عربستان" براي بازي در "بكت" در سال 1964، "شير زمستان" در سال 1968، "خداحافظ آقاي چيپس" در سال 1969، "طبقه حاكم" در سال 1972، "مرد كوتاه" در سال 1980، "سال محبوب من" در سال 1982 و "ونوس" در سال 2006 نامزد دريافت جايزه اسكار شد، اما هيچ‌يك از آنها را به خانه نبرد. او در سال 2003 جايزه اسكار افتخاري را دريافت كرد.

با اين حال او براي بازي در فيلم‌هاي "لورنس عربستان" و "بكت" جايزه بهترين بازيگر بريتانيا را برد. او در فيلم "بكت" در نقش هنري دوم در برابر ريچارد برتون بازي كرده بود.

اوتول در نقش هاي متفاوت از كمدي تا درام بازي كرده بود. "چطور بايد يك ميليون دزديد" در سال 1966، "شب ژنرال ها" در سال 1967 و "مردي از لامانچا" در سال 1972 از ديگر فيلم هاي وي هستند.

حرفه بازيگري وي در سال 1960 با انتخاب ديويد لين براي بازي او در نقش "لورنس عربستان" مسيري ديگر پيدا كرد و اوتول براي بازي در اين فيلم كه توليد آن يك سال طول كشيد، 28 پوند وزن كم كرد، يك قوزك پايش را شكست و جمجمه اش ترك برداشت و او به ستاره اي بين المللي بدل شد كه براي بازي فوق العاده اش در صحرا با آن چشم هاي آبي كاملا در خاطره ها ماند.

"لورنس عربستان" نامزد دريافت 10 جايزه اسكار شد و 7 جايزه را دريافت كرد كه شامل بهترين فيلم (در 222 دقيقه به عنوان بلندترين فيلمي كه تا آن زمان جايزه اسكار را برده بود) مي شد. اما در رقابت براي كسب جايزه بهترين بازيگر اوتول اين جايزه را به گريگوري پك براي "كشتن مرغ مقلد" واگذار كرد.

او بازيگر صحنه تئاتر هم بود و در نقش هاي بزرگ و متفاوتي ظاهر شد كه "در انتظار گودو" ، "مكبث" و "پيگماليون" از جمله آنها هستند. او به درخواست لارنس اوليويه در سال 1963 براي اولين بار به صحنه نمايش رفت و در نقش هملت در تئاتر ملي ظاهر شد.

او كه در دهه 70 و 80 ميلادي در اوج كاري اش بود، متولد سال 1932 در ايرلند بود و در كودكي به مسابقات اسب سواري علاقه نشان مي داد. او كارش را با شغلي دفتري در نشريه يوركشاير ايوينيينگ نيوز آغاز كرد و خيلي زود به يك گزارشگر بدل شد. وي بعد وارد رويال آكادمي هنر شد و به تحصيل پرداخت و به زودي جايگاه خودش را عرصه هنر كسب كرد. او در 73 نقش متفاوت سينمايي ظاهر شد كه اولين آنها "گروگانگيري" در سال 1960 بود.

در سال هاي اخير اوتول يك جايزه امي براي بازي در ميني سريالي با عنوان "ژاندارك" در سال 1999 دريافت كرد. او در نقش شاه فيلم "ترويا" در سال 2004 نيز ظاهر شد و براي بازي در "ونوس" آخرين نامزدي اسكارش را به دست آورد.

كد خبر: 2196384

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۰۹:۰۸

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن