تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819402493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مكتوب ... آهن پلاسري ، فرصتي مناسب براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ... آهن پلاسري ، فرصتي مناسب براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال
زاهدان/ واحد مركزي خبر/ اجتماعي

گزارش مكتوب ... آهن پلاسري ، فرصتي مناسب براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال

آهن پِلاسِري يكي از شيوه هاي جديد استحصال ذخاير آهن است كه شرايط اقليمي سيستان و بلوچستان چنين شيوه اي را به راحتي ايجاد كرده است.
سيستان و بلوچستان اقليمي گرم و خشك دارد و بر همين اساس داراي بيابان هايي وسيع بدون پوشش گياهي و يا با پوشش گياهي بسيار ضعيف است.
وزش باد و طغيان رودخانه هاي فصلي و موقت با كمبود پوشش گياهي ، فرسايش زيادي را در استان موجب مي شود.
در اين فرسايش ، كاني هاي فلزات مختلف جابجا شده و در محل هايي انباشته مي شود ، در اين ميان كاني هاي آهن به دليل سنگين تر بودن نسبت به ساير كاني ها كمتر جابجا مي شود و همين امر باعث افزايش غلظت آنها در مكان هاي انباشت شن و خاك مي شود ، اين انباشت كاني ها را در خاك quotation mark پلاسِر quotation mark مي گويند.
با اين وجود ، تپه هاي ريگ و ماسه و محل انباشت شن ها در سيستان و بلوچستان ، پلاسرهايي غني از كاني هاي آهن هستند. اين پلاسرها در سال هاي اخير مورد توجه صنعت و معدن قرار گرفته است. چرا كه استحصال آهن از آنها قابل مقايسه با سختي هاي استخراج سنگ آهن از معادن نيست ،‌ در اين روش نيازي به كندن و كاويدن معدن براي به دست آوردن ذخاير آهن نيست.
براي استحصال آهن از پلاسرها ،‌يك غلطك با استفاده از انرژي برق ، ميداني مغناطيسي ايجاد مي كند كه هنگام قرار گرفتن در خاك ،براده هاي آهن را جذب خود مي كند و براده هاي جذب شده توسط غلطك به يك نوار نقاله منتقل و از آنجا وارد مخزن مي شود.

آهن استحصال شده به روش آهن پلاسري در استان سيستان و بلوچستان به كارخانه هاي ذوب آهن در خارج از استان ارسال مي شود .
معاون معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان مي گويد : ارزش پلاسرهاي آهن بستگي به ميزان آهن موجود در آن دارد و اگر از هر 100 گرم آهن مي توان حداقل چهار گرم آهن به دست آورد و اغلب پلاسرهاي موجود در سيستان و بلوچستان ارزش استحصال آهن را دارند .
آقاي شهركي ، استحصال آهن را از اين طريق كم هزينه ترين شيوه مي داند و مي گويد : حداكثر هزينه اي كه در اين شيوه صرف مي شود حدود يك ميليارد تومان است كه صرف خريد تجهيزات آن مي شود و قابل مقايسه با هزينه استخراج از معادن نيست.
وي مي افزايد :‌ حتي يك سرمايه گذار مي تواند با خريد تجهيزات آهن پلاسري كه شامل يك غلطك مغناطيسي، ژنراتور و سيستم نوار نقاله براي جداسازي براده هاي آهن است ، آنها را براي استحصال آهن به بخش خصوصي اجاره دهد.
معاون معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، روش آهن پلاسري را براي استان يك مزيت شغلي مي داند و مي گويد : در هر مكاني كه امكان استحصال آهن به اين روش فراهم مي شود ، 20 نفر از مردم منطقه اشتغال به كار پيدا مي كنند.
آقاي شهركي مي افزايد : در حال حاضر 200 درخواست ثبت محدوده براي استحصال آهن به روش آهن پلاسري از سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مطرح شده است كه بخشي از اين درخواست ها مربوط به سرمايه گذاران داخلي استان است كه مي تواند به اشتغال افراد بومي در منطقه كمك بيشتري كند.
وي مي گويد :‌در برخي از نقاط استان مانند بخش بزمان ايرانشهر و شهرستان دَلگان ، پلاسرهاي آهن به طور كامل اقتصادي هستند.
معاون معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سيستان و بلوچستان مي افزايد : مكان هايي كه پلاسرهاي آهن قرار دارند اغلب بياباني هستند و هيچ فعاليت كشاورزي در آنجا انجام نمي شود اما برخي حسايست ها در خصوص كاهش ذخيره مواد معدني خاك ايجاد شده است . آقاي شهركي مي گويد : سيستان و بلوچستان از كمبود آب در بخش كشاورزي به شدت رنج مي برد اما معادني قوي دارد كه مي تواند به توسعه و اشتغال كمك كند و شيوه آهن پلاسري كه نسبت به ساير فعاليت هاي معدني ، كم هزينه تر و آسان تر است ، فرصتي بسيار مناسب براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در اين استان خواهد بود.
وي مي افزايد : از طرفي ديگر ، فرسايش هاي مداوم در استان ذخاير آهن خاك را حفظ مي كند و جاي نگراني نيست.
ايجاد امكانات و تامين تجهيزات فرآوري ذخاير و معادن استان ، كه اغلب به خارج از استان منتقل مي شود ، مستلزم ايجاد بستري مناسب براي سرمايه گذاران و نگاهي ويژه به اين امر است .
0002

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن