تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803495674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آويختن كفش‌هايي كه هنوز هم قدرت داشت


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: آويختن كفش‌هايي كه هنوز هم قدرت داشت


گروه ورزشي – «مهدي مهدوي‌كيا از فوتبال خداحافظي كرد»، اين خبري بود كه در آخرين غروب پنجشنبه سال ۹۱ بازخوردهاي فراواني داشت و مي‌تواند يكي از تلخ‌ترين يا مهم‌ترين خاطره‌هاي بسياري از فوتبال‌دوستان و حتي كساني قلمداد شود كه با موشك نسل طلايي دهه ۷۰ زماني دلِ خوشي از اين فوتبال داشتند.
مهدوي‌ كيا كه مدتي است از بند آسيب ديدگي كهنه‌اش رها شده تصميم گرفت خبر خداحافظي‌اش از فوتبال را جلوتر بيندازد. به گفته خودش در صورتي كه پرسپوليس به فينال جام حذفي صعود كند، چند دقيقه‌اي در اين ديدار به ميدان خواهد رفت تا فينال جام حذفي ايران بشود بازي خداحافظي موشك هامبورگ. در غير اين صورت دربي ۷۶ آخرين بازي مهدوي كيا براي پرسپوليس خواهد بود چرا كه از اين بازي تاكنون اين بازيكن به دليل مصدوميت و همچنين صلاحديد كادر فني به ميدان نرفته و اين در حالي است كه در نيم فصل اول و زمان حضور ژوزه در پرسپوليس او يكي از تاثيرگذارترين بازيكن پرسپوليس بود.
پرسشي كه ذهن خيلي‌ها را مشغول كرده اين است كه چه شد مهدوي كيا در شرايطي كه چند هفته‌اي بيشتر به پايان ليگ نمانده تصميم به خداحافظي گرفت آن هم در حالي‌كه خودش اعلام كرده بود در پايان فصل از فوتبال خداحافظي مي‌كند. از صحبت‌هاي او اينگونه بر مي‌آيد كه نيمكت‌نشين شدن و خط خوردن از ليست ۱۸ نفره از سوي گل‌محمدي، در خداحافظي زودتر از موعدش بي‌تاثير نبوده و كاپيتان پرسپوليسي‌ها به خاطر تفكر حرفه‌اي كه دارد به تصميم كادر فني احترام گذاشته و كوتاه آمده است.
اين اما نخستين بار نيست وقتي دو نفري كه زماني همبازي بودند پس از اينكه يكي از آنها مربي مي‌شود و ديگري بازيكن آن تيم، آن بازيكن پس از مدتي نيمكت نشيني دم از رفتن مي‌زند. نمونه ديگر هم اتفاقا در همين پرسپوليس رخ داد. زماني كه علي دايي سرمربي پرسپوليس شد كريم باقري بازيكن اين تيم بود اما شماره ۶ پرسپوليس پس از مدتي تصميم گرفت از فوتبال خداحافظي كند آن هم در شرايطي كه آمادگي‌اش زبانزد بود. حالا هم مهدوي كيا در شرايطي خداحافظي كرد كه بسياري از كارشناسان و فوتبالدوستان معتقدند با ۳۵ سال سن آماده‌تر و تاثيرگذار‌تر از برخي بازيكناني است كه به اندازه يكي از صفرهاي زياد قراردادشان هم عرق نمي‌ريزند. البته از اين نكته هم نبايد غافل شد كه اين حق مربي است تا بر اساس تفكري كه دارد از بازيكناني كه به كارش مي‌آيد استفاده كند.
موضوع ديگري اين است كه پس از خداحافظي بازيكنان بزرگ از فوتبال، باشگاه‌ها براي قدرداني از زحمت‌هاي آنها چه كار كرده‌اند؟ همه، نسل طلايي دهه ۷۰ فوتبال ايران را مي‌شناسند؛ نسلي كه بازيكنانش به موشك، هلي كوپتر، غزال تيزپا و عقاب معروف بودند. نسلي كه هميشه براي مردم قابل احترام بودند و نسلي كه غيرت و تعصب برايشان بيش از تعداد ارقام قراردادشان مهم بود و نسلي كه «فوتبال» بازي مي‌كرد اما كمتر به ياد داريم كه براي اين بازيكنان مراسم خداحافظي در خوري گرفته شده باشد. اميدواريم براي مهدوي‌كيا مراسمي در خور گرفته شود و از بازيكني كه سال‌ها در موفقيت‌هاي فوتبال كشورمان و مطرح شدن نام ايران نقش داشته و كسي كه سهم زيادي در لحظه‌هاي شيرين مردم دارد به خوبي تقدير شود و همچنين اميدواريم در فوتبال ما به هر كسي به اندازه لياقت و توانايي‌هايش توجه شود و به گونه‌اي نباشد كه بي خود كسي را به عرش ببريم و بي جهت كسي را به فرش برسانيم.
پنج تصوير از افتخارات برجسته اسطوره ...

۱) بازيكن جوان سال آسيا در سال ۱۹۹۷
آن‌روزها مهدوي‌كيا در اوج جواني بود و يكي از ستاره‌هاي تيم ملي ايران براي رسيدن به جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه. در جواني پخته بود و پرانگيزه، همين امر نيز باعث شد تا او جز آن نسل طلائي دهه‌ ۷۰ باشد و در جمعي از بزرگان، يكي از برترين ستاره‌هاي ايران در جام جهاني ۱۹۹۸ باشد و ناگهان از ليگ آزادگان سر از بوندسليگاي آلمان و تيم بوخوم در آورد. اسطوره اين روزها و پديده‌ آن سال‌ها، تنها ستاره‌اي بود كه موفق شد اين عنوان را از آن خود كند .گلزني در چين و در بازي تاريخي داليان مهمترين دليلي بود كه انتخاب كنندگان را مجاب به اين تصميم كرد.

۲) گل‌زني به آمريكا در جام‌جهاني
گل‌زني به آمريكا آن‌هم در جام جهاني با آن فرار زيبا و دست‌نيافتني، يكي از جمله افتخاراتي بود كه پلي شد به سوي موفقيت و البته محبوبيت براي ستاره‌اي كه شايد در آن‌ سال‌ها در برابر ستارگاني همچون علي دائي، خداداد عزيزي، كريم باقري و احمدرضا عابدزاده چه از ديدگاه موفقيت و چه از ديدگاه محبوبيت محلي از اعراب نداشت، اما با آن گل نهالي از موفقيت و محبوبيت كاشت كه امروز درختي تنومند است كه به قول خود او شايد خيلي از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي هم نداشته باشند .

۳) سال ۲۰۰۳!
بي‌شك نمي‌توان سال ۲۰۰۳ را در كارنامه‌ مهدوي‌كيا همان‌طوري نگريست كه ديگر سال‌هاي عمر دوران حرفه‌اي او را مي‌نگريم. اين سال را بايد سال جادوئي دوران حرفه‌اي او ناميد.
فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲، طلائي‌ترين فصل حضور مهدوي‌كيا در خاك ژرمن‌ها بود. براي اولين بار بازيكن سال هامبورگ لقب گرفت، از سوي مجله‌ معتبر كيكر به عنوان برترين دفاع راست بوندسليگا لقب گرفت، به همراه هامبورگ به مقام چهارمي بوندسليگا رسيد و در نهايت نيز عنوان قهرماني جام حذفي آلمان را از آن خود كرد تا در سال ۲۰۰۳ پادشاهي فوتبال آسيا فقط برازنده‌ نام مهدي مهدوي‌كيا باشد و بس.

۴) قرار گرفتن در تركيب تيم قرن هامبورگ
كاپيتان سرخ‌پوشان پايتخت در جشن ۱۲۵ سالگي باشگاه هامبورگ چهره‌اي متمايز داشت، همان‌طور كه فليكس ماگات و رافائل فن‌درفارت داشتند. حضور در تركيب تيم قرن يك باشگاه مطرح اروپائي افتخاري است كه ميوه‌ سال‌ها ثبات، تلاش و جنگ بدون حاشيه‌ است.اگر از تاريخ باشگاه هامبورگ مطلع باشيد خواهيد دانست كه اين انتخاب افتخار كمي نيست ، چه ، هامبورگ فاتح جام قهرمانان اروپا و تيمي مهم در فوتبال آلمان است .

۵) آويختن كفش‌هائي كه هنوز هم قدرت داشت
شايد در اين سال‌ها كم‌تر شاهد آن بوده‌ايم كه كسي براي تيم محبوب خود، همان تيمي كه براي پوشيدن پيراهن آن در روزهاي خداحافظي از مستطيل سبز بي‌قراري مي‌كند، اين چنين آرام و بي‌حاشيه كنار مي‌رود. شايد سال‌ها حضور در سطح اول فوتبال اروپا، حضور در دو جام جهاني، حضور در چندين دوره از جام ملت‌هاي آسيا، انجام ۱۱۱ بازي ملي و داشتن افتخارات ريز و درشت ديگر زمينه‌هاي قدرت‌طلبي را براي يك اسطوره فرآهم كند تا در باشگاهش حكمراني كند. مشابه همان كاري كه ساير بزرگان كردند و تيم را تا خود پرتگاه بردند. اما مهدي يكي است . اين را مي توانيد از يحيي گل محمدي بپرسيد كه چه مي دانيم مهدوي كيا هنوز او را مثل گذشته دوست دارد يا نه....

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن