تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804240961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير بهداشت: چراغ پزشك خانواده هنوز هم روشن است تنها فيتيله‌اش كمي پايين كشيده شده


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير بهداشت: چراغ "پزشك خانواده" هنوز هم روشن است تنها فيتيله‌اش كمي پايين كشيده شده
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آخرين وضعيت برنامه "پزشك خانواده و نظام ارجاع" را تشريح كرد.

دكتر سيدحسن هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ضمن اشاره به چالش‌هاي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و گلايه‌هاي ارايه دهندگان خدمات در اين برنامه كه در دولت دهم استارت آن در حدود 9 استان كشور زده شد، در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر آن كه پيش از اين قرار بود چراغ پزشك خانواده هر هفته در يك استان روشن شود، اين برنامه در وزارت بهداشت دولت يازدهم چه سرانجامي خواهد داشت، گفت: چراغ پزشك خانواده هنوز هم روشن است اما فيتيله آن كمي پايين كشيده شده است.

وي در ادامه توضيحاتش در اين باره گفت: هنگام شروع كارمان در وزارت بهداشت، مواجه بوديم با حدود 9 استان كه «پزشك خانواده» اسما در آن‌ها آغاز شده بود كه البته يكي از آنها تهران بود. اين برنامه در تهران تا مرحله‌اي پيش رفت كه تنها 300 هزار نفر در آن ثبت نام كرده بودند و هيچ خدمتي ارايه نمي‌شد.

وزارت بهداشت تعريف درستي از تربيت نيرو و ارايه خدمت پزشك خانواده نداشت

هاشمي به مشكلات ارايه دهندگان خدمات در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اشاره كرد و افزود: پرواضح بود كه وزارت بهداشت تعريف درستي از تربيت نيرو و ارايه خدمت پزشك خانواده نداشت و همين امر مشكلات زيادي را براي همكاران ايجاد كرده بود.

وي در اين باره افزود: البته سردرگمي هم در اين زمينه وجود داشت؛ به طوري كه امروز استارت برنامه در يك استان زده مي‌شد و دو روز بعد در استاني ديگر. تقريبا كار محتوايي در قالب اين برنامه انجام نمي‌شد الا در دو استان فارس و مازندران كه البته آن هم به همت روساي محترم استان‌ها و عوامل اجرايي دانشگاه‌هاي مربوطه بود.

وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم اجراي آزمايشي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و گسترش آن پس از احصا و رفع مشكلات مربوطه، گفت: متاسفانه اين برنامه حتي در دو استان فارس و مازندران هم پايلوت نشد، هر سه سطح آن به اجرا گذاشته شد و نتيجه آن مشكلاتي است كه اكنون وجود دارد.

وي به توقف گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و پيگيري اين برنامه در دو استان فارس و مازندران اشاره كرد و افزود: از سوي معاونت بهداشتي وزارتخانه دو تيم براي آسيب شناسي اين برنامه مامور شده‌اند و نتايج آن به زودي در اختيار شما قرار خواهد گرفت. بي‌ترديد لازم است براي آشنايي بيشتر با مشكلات احتمالي در حين اجرا، ابتدا اين برنامه به اجراي آزمايشي گذاشته شود.

وزير بهداشت افزود: هرچند كه چگونگي اجراي آزمايشي اين برنامه هنوز مشخص نيست اما شايد براي سال 93 شهرهاي زير 50 يا 20 هزار نفر يا يك شهر از هر استان و با اقليم‌ها فرهنگ‌هاي مختلف انتخاب شوند. البته در اينكه اجراي اين برنامه براي نظام سلامت كشور ضروري است، شكي نيست، اما به اين سوال كه آيا مي‌توان برنامه را در ايران نيز به شكلي اجرا كرد كه همان كاركرد كشوري نظير انگليس را داشته باشد، هيچ كس نمي‌تواند به روشني پاسخ دهد.

وي همچنين گفت: برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع براي اجرا به ابزارهاي زيادي نياز دارد؛ با توجه به عادت ايجاد شده در مردم و تخصص‌گرايي، بايد فرهنگسازي‌هاي لازم در اين زمينه نيز صورت گيرد. بخشي ديگر نيز به آموزش پزشكي كشور مربوط مي‌شود كه بي‌ترديد بايد متحول شود.

وزير بهداشت با تاكيد بر آنكه قطعا "پزشك خانواده" همه "نظام ارجاع" نيست، افزود: برخي‌ها تصور مي‌كنند "پزشك خانواده" همان "نظام ارجاع" است؛ اين درحاليست كه پزشك خانواده بخشي از زنجيره نظام ارجاع است و البته اين زنجيره هنوز كامل تعريف نشده است. به اين معنا كه در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع براي حاشيه شهرها كه وضعيتي بدتر از روستاها دارند، تعريفي نداريم. زماني جمعيت روستايي ما 70 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌داد اما اكنون برعكس شده و روستاها بين 25 تا 27 درصد جمعيت كشور را تشكيل داده و بسياري از آنها در حاشيه شهرها متمركز شده‌اند.

وي در اين باره افزود: يك سري مراكز بهداشتي سازمان نيافته در حاشيه شهرها وجود دارند كه در صورت اجراي برنامه پزشك خانواده، معلوم نيست در چنين مراكزي بايد پزشك خانواده مستقر كنيم يا بهورز و .... اكنون در برخي مراكز بهورزها به نوعي به عقب رانده شده‌ و جاي آن‌ها پزشك خانواده گذاشته شده است؛ اين درحاليست كه پيش از اين بهورزها كار پيشگيري را خيلي خوب انجام مي‌دادند، اما اكنون پزشكي كه جايگزين آنها شده شروع به نسخه نويسي كرده؛ اقدامي كه هم مردم را بيشتر گرفتار مي‌كند و هم هزينه‌ تراشي براي بيمه‌ها دارد. اين‌ موارد از جمله مشكلاتي است كه در "پزشك خانواده" وجود دارد.

وزير بهداشت در اين باره گفت: در هر حال امروز نمي‌توان دقيق پاسخ سوالات درباره برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را داد. بايد منتظر ماند تا نتيجه كارشناسي‌ها مشخص شود.

انتهاي پيام

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن