تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804049782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر بهداشت: چراغ "پزشک خانواده" هنوز هم روشن است تنها فیتیله‌اش کمی پایین کشیده شده


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
وزیر بهداشت: چراغ "پزشک خانواده" هنوز هم روشن است تنها فیتیله‌اش کمی پایین کشیده شده

وزیر بهداشت: چراغ "پزشک خانواده" هنوز هم روشن است تنها فیتیله‌اش کمی پایین کشیده شده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت برنامه "پزشک خانواده و نظام ارجاع" را تشریح کرد.
به گزارش نامه نیوز، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ضمن اشاره به چالش‌های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و گلایه‌های ارایه دهندگان خدمات در این برنامه که در دولت دهم استارت آن در حدود 9 استان کشور زده شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آن که پیش از این قرار بود چراغ پزشک خانواده هر هفته در یک استان روشن شود، این برنامه در وزارت بهداشت دولت یازدهم چه سرانجامی خواهد داشت، گفت: چراغ پزشک خانواده هنوز هم روشن است اما فیتیله آن کمی پایین کشیده شده است.

وی در ادامه توضیحاتش در این باره گفت: هنگام شروع کارمان در وزارت بهداشت، مواجه بودیم با حدود 9 استان که «پزشک خانواده» اسما در آن‌ها آغاز شده بود که البته یکی از آنها تهران بود. این برنامه در تهران تا مرحله‌ای پیش رفت که تنها 300 هزار نفر در آن ثبت نام کرده بودند و هیچ خدمتی ارایه نمی‌شد.

وزارت بهداشت تعریف درستی از تربیت نیرو و ارایه خدمت پزشک خانواده نداشت
هاشمی به مشکلات ارایه دهندگان خدمات در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و افزود: پرواضح بود که وزارت بهداشت تعریف درستی از تربیت نیرو و ارایه خدمت پزشک خانواده نداشت و همین امر مشکلات زیادی را برای همکاران ایجاد کرده بود.

وی در این باره افزود: البته سردرگمی هم در این زمینه وجود داشت؛ به طوری که امروز استارت برنامه در یک استان زده می‌شد و دو روز بعد در استانی دیگر. تقریبا کار محتوایی در قالب این برنامه انجام نمی‌شد الا در دو استان فارس و مازندران که البته آن هم به همت روسای محترم استان‌ها و عوامل اجرایی دانشگاه‌های مربوطه بود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و گسترش آن پس از احصا و رفع مشکلات مربوطه، گفت: متاسفانه این برنامه حتی در دو استان فارس و مازندران هم پایلوت نشد، هر سه سطح آن به اجرا گذاشته شد و نتیجه آن مشکلاتی است که اکنون وجود دارد.

وی به توقف گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و پیگیری این برنامه در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و افزود: از سوی معاونت بهداشتی وزارتخانه دو تیم برای آسیب شناسی این برنامه مامور شده‌اند و نتایج آن به زودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بی‌تردید لازم است برای آشنایی بیشتر با مشکلات احتمالی در حین اجرا، ابتدا این برنامه به اجرای آزمایشی گذاشته شود.

وزیر بهداشت افزود: هرچند که چگونگی اجرای آزمایشی این برنامه هنوز مشخص نیست اما شاید برای سال 93 شهرهای زیر 50 یا 20 هزار نفر یا یک شهر از هر استان و با اقلیم‌ها فرهنگ‌های مختلف انتخاب شوند. البته در اینکه اجرای این برنامه برای نظام سلامت کشور ضروری است، شکی نیست، اما به این سوال که آیا می‌توان برنامه را در ایران نیز به شکلی اجرا کرد که همان کارکرد کشوری نظیر انگلیس را داشته باشد، هیچ کس نمی‌تواند به روشنی پاسخ دهد.

وی همچنین گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای اجرا به ابزارهای زیادی نیاز دارد؛ با توجه به عادت ایجاد شده در مردم و تخصص‌گرایی، باید فرهنگسازی‌های لازم در این زمینه نیز صورت گیرد. بخشی دیگر نیز به آموزش پزشکی کشور مربوط می‌شود که بی‌تردید باید متحول شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر آنکه قطعا "پزشک خانواده" همه "نظام ارجاع" نیست، افزود: برخی‌ها تصور می‌کنند "پزشک خانواده" همان "نظام ارجاع" است؛ این درحالیست که پزشک خانواده بخشی از زنجیره نظام ارجاع است و البته این زنجیره هنوز کامل تعریف نشده است. به این معنا که در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای حاشیه شهرها که وضعیتی بدتر از روستاها دارند، تعریفی نداریم. زمانی جمعیت روستایی ما 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد اما اکنون برعکس شده و روستاها بین 25 تا 27 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و بسیاری از آنها در حاشیه شهرها متمرکز شده‌اند.

وی در این باره افزود: یک سری مراکز بهداشتی سازمان نیافته در حاشیه شهرها وجود دارند که در صورت اجرای برنامه پزشک خانواده، معلوم نیست در چنین مراکزی باید پزشک خانواده مستقر کنیم یا بهورز و .... اکنون در برخی مراکز بهورزها به نوعی به عقب رانده شده‌ و جای آن‌ها پزشک خانواده گذاشته شده است؛ این درحالیست که پیش از این بهورزها کار پیشگیری را خیلی خوب انجام می‌دادند، اما اکنون پزشکی که جایگزین آنها شده شروع به نسخه نویسی کرده؛ اقدامی که هم مردم را بیشتر گرفتار می‌کند و هم هزینه‌ تراشی برای بیمه‌ها دارد. این‌ موارد از جمله مشکلاتی است که در "پزشک خانواده" وجود دارد.

وزیر بهداشت در این باره گفت: در هر حال امروز نمی‌توان دقیق پاسخ سوالات درباره برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را داد. باید منتظر ماند تا نتیجه کارشناسی‌ها مشخص شود.






1392/9/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن