تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819356072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابتكار: مهلت خودروسازان رو به اتمام است


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ابتكار: مهلت خودروسازان رو به اتمام است
معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه محيط زيست با آينده تك تك ما گره خورده است، گفت: اگر نتوانيم محيط زيست مان را سالم نگه داريم آينده‌اي را نمي توانيم متصور باشيم.

به گزارش ايسنا، دكتر معصومه ابتكار در يك برنامه راديويي با بيان اينكه جوانان ايراني دغدغه هاي زيادي نسبت به آينده خود دارند گفت: بخاطر همين دغدغه و احساس مسئوليت است كه جوانان روي مسئله محيط زيست بيشتر از ساير افراد دقت نظر دارند؛ چرا كه محيط زيست با آينده تك تك ما گره خورده است و اگر نتوانيم محيط زيست مان را سالم نگه داريم آينده اي را نمي توانيم متصور باشيم. جوانان حق دارند كه به اين موضوع نگران باشند.

وي در خصوص گزارش ۱۰۰ روزه سازمان محيط زيست از زمان رياست ايشان تا كنون نيز گفت: ما در اين ۱۰۰ روز ابتدا در بحث كاهش آلودگي هوا تصميماتي مبتني بر مطالعه و برنامه زمان بندي شده و فرابخشي اتخاذ كرديم. چرا كه در بحث آلودگي هوا قسمت هاي مختلفي در توليد آلاينده ها نقش دارند. يكسري بخش ها مثل نيروگاه ها، پالايشگاه‌ها، صنايع، مصارف خانگي مثل موتورخانه‌هاي خانگي در آپارتمان ها، اين ها همواره به طور ثابت در آلودگي هوا نقش دارند. مثلا درهمين بخش مصرف خانگي ما اگر اصلاح الگوي مصرف انجام ندهيم و نظارتي بر عملكرد موتورخانه يا پكيجي كه در منزل استفاده مي كنيم نداشته باشيم ، همان موتورخانه نقش بسزايي در آلودگي هواي شهرمان ايفا مي كند و به نوعي ما هم در آلودگي هوا سهيم مي شويم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اينها منابع ثابت تاثيرگذار در بحث آلودگي هوا هستند. به جز اين، خودروها در بخشي ديگر بر آلودگي هوا بخصوص در شهر تهران يا ساير شهرهاي بزرگ كشورمان مثل مشهد و اصفهان و تبريز اثرگذار هستند. وي تصريح كرد: با توجه به همه اين موارد آمديم و برنامه اي كه از سالهاي قبل بود ولي متاسفانه اجراي آن متوقف شده را مجدداً اجرايي كرديم. كميته هاي كاري و اجرايي در خصوص آلودگي هوا را مجددا فعال كرديم تا برنامه هايي كه از ساليان قبل در خصوص كاهش آلودگي هوا برنامه ريزي شده بود رو به جلو حركت كند. علاوه بر اين در زمينه استانداردهاي محيط زيستي هم در بخش سوخت و هم در ساير بخش ها مجدداً بازنگري اي صورت داديم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ما اولين جلسه كمتيه ملي مقابله با آلودگي هوا را با حضور خود من و نيز معاونان وزراي نفت، صعنت و معدن و تجارت، كشور، بهداشت و نيز نيروي انتظامي برگزار كرديم. به شهرهاي مختلف هم مثل كرج، اراك، اهواز و اصفهان، سفرهايي داشتيم و آنجا هم ما جلساتي در خصوص برنامه هاي كاهش آلودگي هوا را برگزار كرديم. در واقع برنامه هايي براي هر شهر بطور جداگانه برنامه ريزي و تدوين كرديم.

وي خاطرنشان كرد: زماني كه من گزارشي از وضعيت آلودگي هوا در هيات دولت ارائه دادم رئيس جمهوري دستور دادند كه دومين جلسه شوراي عالي هم هر چه سريعتر با حضور خود دكتر روحاني برگزار شود. متاسفانه شوراي عالي محيط زيست هم سالها بود كه تعطيل شده بود و برنامه هايش متوقف باقي مانده بود، به دستور دكتر روحاني - رئيس جمهوري، شوراي عالي محيط زيست مجدداً احيا شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ما تا به اين جا دو جلسه براي مقابله با آلودگي هوا در سطح ملي برگزار كرديم كه يكي در خصوص گرد و غبار و بحث ريزگردها بود كه به نظر ما يكي از دلايل اصلي آلودگي هوا در حال حاضر همين بحث ريزگردهاست كه متاسفانه روز به روز شاهد افزايش ميزان اين ريزگردها در هوا هستيم. در اين زمينه برنامه‌هايي كه از سوي دولت قبل برنامه ريزي شده بود را همچنان ادامه مي دهيم. همه اين مسائل و همه اين بحث ها به مديريت سرزمين باز مي گردد. يعني اگر ما به خوبي زمين مان را مديريت نكنيم ، زمين ما به راحتي مي تواند تبديل به بيابان شود و بيابان ها ريزگردهاي هر چه بيشتري را در هوا ايجاد كنند.

وي تاكيد كرد: براي مديريت سرزمين هم برنامه‌هايي در سطح كشور و ملي داريم و هم در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي كه آنها را با جديت دنبال مي كنيم. به هر روي موضوع آلودگي هوا به تك تك ما مربوط مي شود. ما وقتي نسبت به آلودگي هوا نگران هستيم و اعتراضي داريم؛ ابتدا خودمان بايد كمك كنيم تا آلودگي هوا افزايش نيابد. مثلا موتورخانه خانگي خودم را كنترل كنيم يا در زمينه استفاده از خودرو شخصي تجديدنظر كنيم. يا حتي اگر قصد استفاده از خودروي شخصي خود را داريم نسبت به معاينه فني آن توجه بيش از پيشي داشته باشيم. همه ما در بحث آلودگي هوا سهيم هستيم و اگر نسبت به آن توجهي نكنيم ناخودآگاه آن را تشديد مي كنيم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه خوشبختانه وسايل حمل و نقل عمومي رو به افزايش است گفت: پيشرفت هاي خوبي در زمينه تاكسيراني، اتوبوسراني، مترو و بي آرتي در كشور ما انجام شده است كه در هر زمان و مكاني مي توانيم به آنها دست پيدا كنيم و واقعاً فاصله هر كدام از آنها تا در منزل ما بسيار اندك شده است.

وي با بيان اينكه نبايد از نقش خودروسازها نيز در بحث آلودگي هوا غافل شد افزود: خودروسازها بر اساس برنامه اي كه ما از آنها خواستيم متعهد شدند تا در اولين فرصت تمام استاندارد هاي يورو۴ را كه ما در شرايط فعلي مي توانيم آن را اجرا كنيم انجام دهند.اگر اينگونه شود شرايط به مراتب از وضعيت فعلي بهتر خواهد بود. از فرصتي كه ما به آنها داديم چند ماهي بيشتر از آن باقي نمانده و سازمان محيط زيست هم به آنها اعلام كرده است كه ما از آنها برنامه مي گيريم و نسبت به اينكه برنامه سر وقت خود اجرا شود ، به هيچ وجه سازمان محيط زيست اغماض نخواهد كرد چرا كه به نظر ما دستيابي به اين استاندارد جزو حقوق اصلي مردم است و مطالبه و خواسته مردم از خودروسازان نيز بر همين اساس است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: علاوه بر اين استانداردهايي را نيز براي بخش سوخت درنظرگرفته‌ايم كه آنها نيز بايد هر چه سريعتر در زمينه سوخت به سوخت يورو۴ دست يابند. سوخت يورو۴ در تهران امري است كه به شدت واجب و حياتي است تا با اين استانداردها بتوان وضعيت بهتري را نسبت به آلودگي هوا بخصوص در شهر تهران داشته باشيم. از سوي ديگر در بحث بنزين، گازوئيل و گازي كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، همه اينها بطورجدي توسط سازمان محيط زيست در حال پيگيري است و ما تا آخرين لحظه سعي مي‌كنيم استانداردهاي خودمان را در اين خصوص به استانداردهاي مطلوب نزديك تر كنيم.

وي كمك جوانان به بحث آلودگي هوا را اصلي‌ترين نقش در اين مبحث دانست و گفت: همانطور كه گفتم در بحث آلودگي هوا همه مي توانند نقش داشته باشند كه جوانان به نظر من سردمدار مبارزه با آلودگي هوا هستند. چه از طريق رفتار فردي و چه از طريق رفتارهاي گروهي. يعني من به عنوان يك فرد رفتارهايي كه انجام مي دهم و نگاهي كه نسبت به موضوع دارم نبايد نگاه و رفتاري از سر بي‌تفاوتي و بي اهميتي نسبت به اين مساله باشد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه در قانون اساسي ايران نيز قيد شده است كه حفاظت از محيط زيست وظيفه اي همگاني است تصريح كرد: درست است كه مسئولين دولتي وظايفي دارند و بايد وظايف خود را انجام دهند و نسبت به اين وظايف پاسخگو باشند ولي علاوه بر اين مردم نيز تك تك در آلودگي هوا نقش دارند. محيط زيست بدون حضور جوانان و بودنشان در سازمان‌هاي مردم نهاد، قدرت لازم را ندارد. خوشبختانه دولت يازدهم و شخص دكتر روحاني به شدت از اين سازمان‌هاي مردم نهاد حمايت مي‌كند و مردم مي توانند از طريق موسسات خيريه ، سازمان هاي مردم نهاد ، انجمن ها در بحث هاي مختلف محيط زيستي مشاركت كنند و نسبت به جامعه خودشان مسئوليت پذير باشند و در آن نقش داشته باشند.

وي گفت: توجه سازمان محيط زيست به انجمن ها و سازمان هاي مردم نهاد از قبل نيز بيشتر شده است. ما دعوت مي كنيم كه جوانان كشورمان در هر كجاي ايران كه هستند نسبت به موضوع محيط زيست با حساسيت بالا فعاليت كنند و در جمع هاي محيط زيستي مشاركت داشته باشند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن