تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803482511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجليل از معلم بي‌ادعا تئاتر حوزه هنري/ معيار «حسين عابد» عشق است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تجليل از معلم بي‌ادعا تئاتر حوزه هنري/ معيار «حسين عابد» عشق است
مراسم نكوداشت حسين عابد پيشكسوت تئاتر كشور و از بنيان‌گذاران تئاتر حوزه هنري همزمان با برگزاري مراسم معرفي در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد.


به گزارش خبرگزاري فارس،‌ آيين نكوداشت حسين عابد پيشكسوت تئاتر كشور و از بنيان‌گذاران تئاتر حوزه هنري همزمان با برگزاري مراسم معرفي برگزيدگان نخستين مسابقه نمايشنامه‌نويسي «استعدادهاي تازه» امروز يكشنبه 24 آذرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري در آغاز اين مراسم به تجليل از صفات پسنديده‌ اخلاقي حسين عابد پرداخت و گفت: آيه شريفه‌اي در قرآن به اين نكته اشاره مي‌كند كه تنها كلام پاك است كه به سوي خداوند صعود مي‌كند و عمل صالح نيز پشتيبان اين عروج است و حسين عابد به زعم من، مصداق آشكار اين آيه‌ شريفه است. آثار و كلام ايشان همواره پاك و زلال بوده و اعمال‌شان نيز هميشه چون كلام شان پاك بوده است. من حسين عابد را به عنوان شخصيتي با متانت، متفكر و معلمي ارزشمند مي‌شناسم.

وي ادامه داد: همزماني اختتاميه جشنواره نمايشنامه‌نويسي «استعداد‌هاي تازه» با بزرگداشت اين معلم بزرگ، اتفاقي مبارك است. استاد عابد همواره در دستگيري از جوانان زبانزد بوده و در مسير لغزنده‌ هنر به پرورش استعدادها همت گماشتند و در معرفي بسياري از چهره‌هايي كه همينك در عالم هنر ما افتخاربرانگيز هستند نقش داشته است.

رئيس حوزه هنري تصريح كرد: تاكيد مي‌كنم كه هنر، مسير لغزنده‌اي است و اگر هنرمند به فضائل اخلاقي آراسته نباشد در اين مسير به بي‌راهه مي‌رود. معناي هنر در پيشينه ما همين است و هنر ستايشگر فضائل اخلاقي است. حسين عابد در عمر هنري خود بر خلاف بسياري كه شيفته‌ شهرت و نام شدند، مسير معلمي را برگزيد و زندگي پاكي را در پيش گرفت.

در ادامه اين مراسم رحمت اميني رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري نيز روحيه معلمي حسين عابد را ستايش كرد و گفت: من از شاگردان استاد عابد بوده‌ام و امروز نيز من به عنوان يك معلم، هرجا سخني از تئاتر و معلمي و حوزه هنري مي‌شود بي‌درنگ نام حسين عابد به ذهن متبادر مي‌شود. اولين بار كه من ايشان را ملاقات كردم، زماني بود كه مي‌خواستم يك نمايشنامه بنويسم و از اين رو از راهنمايي‌هاي حسين عابد بسيار استفاده كردم. استاد عابد از جمله افرادي است كه تعهد به كار و هنرش را هيچ‌گاه ترك نكرد و در اين مسير خالصانه گام برداشت.

رئيس مركز هنرهاي نمايشي سپس به مسابقه‌ نمايشنامه‌نويسي «استعدادهاي تازه» اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: اين مسابقه به جهت معرفي نسل تازه‌اي از نمايشنامه‌نويسان كودك‌ونوجوان برگزار شده و تفاوتش با ديگر مسابقه‌هاي اين چنيني در آن است كه امروز و در اين مراسم تمام نمي‌شود. به اين معني كه هدف از اين مسابقه، حمايت از استعدادها و آموزش آنهاست. لذا هنرمنداني كه امروز به عنوان برگزيده معرفي مي‌شوند تحت حمايت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري آموزش مي‌بينند تا در نهايت متون شايسته‌اي براي تئاتر كودك و نوجوان توليد شود.

نصراله قادري مدير انتشارات نمايش و كارگردان تئاتر به عنوان سخنران بعدي به دوران همكاري‌اش با حسين عابد اشاره كرد و گفت: امروز به حرمت هنرمند بزرگي كه همچنان بوي آدميت مي‌دهد به اين جا آمدم. گلايه دارم از دوستاني كه سال‌ها پيش در زير زمين نمور حوزه هنري با حسين عابد همكار بودند و امروز به بهانه‌‌هاي پوچ مشغله داشتن، از حضور در اين جمع بازماندند. حسين عابد از نظر من شبيه ابوذر است. او تنها به دنيا آمده، تنها زندگي مي‌كند و تنها خواهد رفت. در زمانه‌اي كه پول معيار ارزش‌ها شده، معيار حسين عابد، عشق است.

اين نمايشنامه‌نويس اضافه كرد: ما در شرايطي در حوزه هنري با حسين عابد كار نمايش انجام مي‌داديم كه هيچ امكاناتي در اختيارمان نبود. عابد به ما ياد داد كه به بهانه نبودن امكانات نبايد به آثار سطحي رو بياوريم. عابد در تئاتر عاشقانه كار كرد و براي همين در تئاتر ايران خواهند ماند.

در ادامه مراسم حسين پارسايي كارگردان و رئيس اسبق اداره كل هنرهاي نمايشي نيز به يادآوري خاطراتي از حسين عابد پرداخت و تصريح كرد: من از زماني كه نوجوان بودم در زير زمين كوچك حوزه هنري كه اكنون پلاتوي تمرين شده با حسين عابد آشنا شدم. او هرگز در تئاتر خواسته‌‌اي براي خودش نداشت و تلاش مي‌كرد تا زمينه‌ رشد من و همنسلان من را فراهم كند.

اين كارگردان ادامه داد: از ويژگي‌هاي بارز حسين عابد، پايبندي به اصول مباني انقلاب اسلامي است و امروز نيز همچنان بر سر اصول خود ايستاده است؛ نه مثل برخي كه مدام رنگ عوض مي‌كنند و بنا به شرايط تغيير ماهيت مي‌دهند. حسين عابد را مي‌توان به عنوان انساني صبور، بردبار، با اخلاق و متين معرفي كرد. كسي كه به همه ما مسئوليت و تعهد به هنر را آموخت.

در پايان اين مراسم بزرگداشت، هدايايي به رسم يادبود از طرف مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، كانون بازنشستگان حوزه هنري، خانه هنرمندان ايران و انتشارات نمايش به حسين عابد تقديم شد.

حسين عابد نيز در سخناني كوتاه از برگزاركنندگان اين مراسم تشكر كرد و گفت: اتفاقي كه در تئاتر حوزه هنري در سه دهه قبل رقم خورد محصول شرايط استثنايي آن زمان و حركت مردم در سايه هدايت امام راحل بود.

وي ادامه داد: تحولات فرهنگي و هنري از خواست توده‌هاي مردم بود. من در بدو ورودم به حوزه هنري با كمترين امكانات روبرو شدم. شرايط و ضرورت‌ها به كنار هم جمع شدن هنرمنداني منجر شد كه هسته‌ اوليه حوزه هنري را بوجود آوردند و ما امروز شاهد فعاليت اين سازمان معظم در اين ابعاد هستيم. مي‌توانم بگويم كه در اين زمينه يك به ره صد ساله رفتيم و اين نتيجه تلاش هنرمندان مسئول و مسئولين هنرمند است.

حسين عابد متولد 1328 تهران، كارگردان پيشكسوت تئاتر و از بنيانگذاران حوزه هنري در سال‌هاي آغازين انقلاب است.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن