تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804431229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيد‌ياسر جبرائيليپاسخي منصفانه به يك سوال: آيا توافق ژنو نقض شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سيد‌ياسر جبرائيليپاسخي منصفانه به يك سوال: آيا توافق ژنو نقض شد؟
راه بينابيني در اين ميان متصور نمي توان شد؛ توافق ژنو يا نقض شده و يا نشده است و سخناني چون «تناقض تحريم ها با روح توافق ژنو»، موضع گيري هايي سياسي و بيشتر ابراز احساسات است كه به هيچ عنوان اعتبار حقوقي ندارد و به مقصدي ختم نمي شود.


دولت آمريكا در تاريخ 12 سپتامبر (20 آذر) مجموعا 37 فرد و شركت ايراني يا همكار ايران را در ليست سياه خود قرار داد كه با توجه به توافق انجام شده در ژنو مبني بر عدم اعمال تحريم جديد عليه تهران، در فضاي رسانه اي و محافل سياسي كشور با دو واكنش كاملا متضاد روبرو بوده ايم؛ گروهي تحريم هاي 12 سپتامبر را ناقض توافق ژنو خواندند و گروهي ديگر، منافاتي ميان اين تحريم ها و توافق ژنو نديدند. راه بينابيني نيز در اين ميان متصور نمي توان شد و توافق يا نقض شده و يا نشده است. سخناني چون «تناقض تحريم ها با روح توافق ژنو»، موضع گيري هايي سياسي و بيشتر ابراز احساسات است كه به هيچ عنوان اعتبار حقوقي ندارد و همان «راه ميانه»‌اي است كه اساسا وجود ندارد و به مقصدي ختم نمي شود.

آنچه در ميانه انبوه تحليل ها و موضع گيري ها گم شد، ارائه يك تصوير دقيق از ماهيت تحريم هاي اخير آمريكا و تحليل اين تحريم ها بر اساس متن حقوقي ژنو است كه نگارنده سعي مي كند در حد بضاعت خود به امر بپردازد.

تحريم هايي كه 12 سپتامبر توسط آمريكا اعمال شد، از آنجائيكه يك بسته كامل نيست و توسط دو وزارتخانه «خزانه داري» (Treasury) و بازرگاني (Commerce) اين كشور صورت گرفته، نيازمند بررسي جداگانه است؛ چرا كه مباني و اهداف متفاوتي دارند كه تفكيك‌شان، در يافتن ارتباط آنها با توافق ژنو به ما كمك مي كند.

الف- توصيف رويداد

1- تحريم هاي وزارت خزانه داري آمريكا

وزارت خزانه داري آمريكا يك ليست سياه به نام SDN(1) دارد كه اموال افراد يا شركت هاي قرار گرفته در اين ليست، مسدود مي شود و اتباع آمريكايي حق معامله با آنان را ندارند. اين ليست هرچند وقت يكبار به‌روز مي‌شود و به‌روز رساني فاصله زماني معيني نيز ندارد. بر اساس بيانيه‌اي كه وزارت خزانه داري آمريكا در تاريخ 12 دسامبر منتشر كرد، اين نهاد با دو هدف «عملياتي كردن تحريم هاي موجود» و نيز «حفظ فشار بر ايران درباره برنامه هسته‌اي اش»، 18 فرد و شركت جديد را كه «تحريم هاي بين المللي عليه ايران را دور زده»‌ و «به برنامه هسته اي ايران كمك كرده اند»، به ليست سياه خود اضافه كرد. (2) ذكر اين نكته نيز خالي از فايده نيست كه ليست كامل SDN هم اكنون 583 صفحه است(3) كه مي توان گفت بالغ بر 80 درصد افراد و شركت هاي قرار گرفته در آن، يا ايراني بوده و يا با ايران همكاري كرده اند، به طوريكه 5016 بار نام ايران در اين 583 صفحه آمده است و فقط بخشي از اين حجم انبوه، مربوط به برنامه هسته اي ايران است.

وزارت خزانه داري آمريكا در علل افزودن نام اين افراد و شركت هاي جديد به ليست SDN، به ابلاغيه هاي 13645، 13382، 13608 و 13599 رياست جمهوري آمريكا استناد كرده است كه همگي ابلاغ قوانين تحريم ايران هستند كه در كنگره به تصويب رسيده و توسط رئيس جمهور ابلاغ شده اند. به عبارت دقيق تر، ادعا شده افزوده شدن 18 فرد و شركت مذكور، در راستاي اجراي قوانين تحريمي هستند كه پيش تر توسط كنگره آمريكا به تصويب رسيده اند.

2- تحريم هاي وزارت بازرگاني آمريكا

وزارت بازرگاني آمريكا نيز مانند وزارت خزانه داري، يك ليست سياه با عنوانEntity List (4) دارد كه از سال 1997 توسط اداره صنعت و امنيت(BIS) منتشر و در فواصل زماني نامعين به‌روز رساني مي شود. افراد و شركت هايي كه در اين ليست قرار مي گيرند، از برقراري روابط تجاري و مالي عادي با آمريكا و در آمريكا محروم شده و براي انجام اين امور، نيازمند دريافت گواهينامه هاي ويژه اي هستند كه وزارت بازرگاني با لحاظ مسائل مرتبط با امنيت ملي و سياست خارجي آمريكا صادر مي كند؛ يعني عملا براي تجارت با آمريكا -و در آمريكا- با محدوديت هاي گسترده روبرو مي شوند كه يكي از آنها ممنوعيت تجارت اقلام خاص مانند قطعات هواپيماست. در تاريخ 12 دسامبر 2013 وزارت بازرگاني آمريكا اين ليست خود را بروز رساني كرده و 36 فرد جديد را به آن اضافه كرد. (5) از اين 36 نفر، 19 نفر افرادي هستند كه طبق بيانيه وزارت بازرگاني آمريكا، برخلاف مقررات آمريكا، در خريد و عرضه محصولات ممنوعه، با شركت هواپيمايي ماهان همكاري نموده اند. علت تحريم به دليل همكاري با هواپيمايي ماهان نيز اين امر اعلام شده كه اين شركت هواپيمايي از از تاريخ 7 اوت 2008 در ليست ممنوعه اداره صنعت و امنيت اين وزارتخانه قرار دارد و در سال 2011 نيز در ليست سازمان هاي بين المللي حامي تروريسم(SDGT) قرار گرفته است.

ب- تحليل رويداد

در واكنش به اقدام 12 دسامبر وزارتين آمريكايي، كساني كه معتقدند توافقنامه 24 نوامبر ژنو نقض نشده است، استدلال مي كنند كه آمريكا تحريم جديدي عليه ايران تصويب نكرده و آنچه انجام شده، اجراي قوانين تحريمي است كه پيشتر تصويب شده است. اما قائلان به نقض توافق ژنو، اقدام آمريكا را اعمال تحريم جديد مي دانند. حال بايد ديد، متن توافق ژنو دقيقا به ما چه مي گويد.

از آنجائيكه تحريم هاي وزارت بازرگاني آمريكا عليه 19 تن(بند2)،‌ با استناد به قرار گرفتن شركت ماهان در ليست ممنوعه SDGT صورت گرفته است، موضوع تحريم ارتباطي به توافقنامه ژنو كه درباره پرونده هسته اي است ندارد.

آنچه در توافقنامه ژنو درباره لغو برخي تحريم هاي صنعت هوايي نيز آمده، لغو ممنوعيت برخي خدمات ايمني در داخل ايران است كه پيش از توافق، در خارج از ايران انجام مي شده است. لذا نمي توان گفت تحريم هاي«وزارت بازرگاني» ناقض توافقنامه ژنو است و ما از آن عبور مي كنيم. (6)

اما در رابطه با تحريم هاي وزارت خزانه داري آمريكا كه در رابطه با فعاليت هاي هسته اي ايران اعمال شده، متن تعهد آمريكا در توافقنامه ژنو نيازمند موشكافي است. دقت كنيد: The U.S. Administration, acting consistent with the respective roles of the President and the Congress, will refrain from imposing new nuclear-related sanctions.(7) دولت امريكا، در چارچوب اختيارات قانوني رئيس جمهور و كنگره از تحميل تحريم‌هاي جديد هسته‌اي خودداري خواهد كرد.

منظور از عبارت The U.S. Administration دقيقا دولت آمريكا و به عبارت دقيق تر «قوه مجريه» آمريكاست كه متعهد شده است در چارچوب اختيارات رئيس جمهور و كنگره از تحميل تحريم جديد خودداري كند. روشن است كه قوه مجريه آمريكا اساسا اختيار «قانونگذاري» ندارد و نمي تواند تحريم جديد تصويب كند، لذا تعهدي كه كرده، مربوط به «اجرا و اعمال تحريم» است. طرف اروپايي در تعهد خود اين تفكيك را انجام نداده و به صراحت از «عدم صدور قطعنامه‌هاي جديدتحريم هسته‌اي از سوي اتحاديه اروپا» سخن گفته است. اما وقتي قوه مجريه آمريكا در متن توافق از كنگره تفكيك شده و «دولت» متعهد به عدم تحميل تحريم جديد شده، دولت آقاي اوباما تعهد كرده است در حوزه اختيارات خود دست به تحريم جديد عليه ايران نزند.

اين سخن درست است كه در 12 دسامبر «قانون جديد تحريم وضع نشده»، اما دوباره متذكر مي شويم كه در توافقنامه، اين دولت آمريكاست كه متعهد شده تحريم جديد اعمال (Impose) نكند. يعني نه تنها كاخ سفيد در حوزه اختياراتش، نبايد تحريم جديد تحميل كند، بلكه حتي اگر كنگره آمريكا قانوني مبني بر تحريم تصويب كرد، دولت طبق توافقنامه در چارچوب اختياراتش بايد از اعمال آن خودداري كند؛ بدين معني كه رئيس جمهور آمريكا بايد در صورت تصويب تحريم جديد در كنگره، آن را وتو كند مگر اينكه با تصويب مجدد دو سوم نمايندگان، «اختيار عدم اعمال» نداشته باشد. اما در تحريم هاي 12 سپتامبر شاهديم كه هنوز نوبت به كنگره نرسيده، دولت در چارچوب اختيارات خود، افراد و شركت هاي جديدي را تحريم كرده است و اين دقيقا بر خلاف تعهدي است كه آمريكا در توافقنامه ژنو داده است. و از آنجائيكه دوبار در متن توافقنامه تصريح شده «هيچ بخشي از توافقنامه مورد توافق قرار نمي‌گيرد مگر آنكه در مورد تمامي بخش‌هاي آن توافق حاصل شود»، عملا توافقنامه ژنو به طور كلي زيرپا گذاشته شده است.

اعمال تحريم هاي جديد دولت آمريكا عليه برنامه هسته اي ايران، ‌علاوه بر اينكه توافقنامه ژنو را نقض مي كند، نشان دهنده اين نيز هست كه بر خلاف تبليغات يا توهم برخي دوستان در داخل، فرآيند تحريم‌ها عليه ايران متوقف نشده است. علاوه بر اين، از اين پس تحليل ها و اظهارنظرهايي خنده دار نظير تحت فشار بودن آقاي اوباما از طرف كنگره و وجود دوگانگي ميان قواي مقننه و مجريه آمريكا درباره توافق با ايران، نمي تواند اعتبار داشته باشد؛ چرا كه اگر مشكل با دولت آمريكا حل شده و فقط كنگره «دارد كار را خراب مي كند»، وضع تحريم هاي جديد از سوي دولت بي معناست.

دولت جمهوري اسلامي ايران با توقف غني سازي 20 درصد و ساير امتيازاتي كه در توافقنامه ژنو به طرف غربي داد، سندي غيرقابل ترديد درباره صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود به امضا رساند؛ انتظار طرف ايراني در قبال اين اعتمادسازي تمام و كمال، «آغاز فروپاشي ساختار تحريم ها» و حذف گام به گام آنها بود، اما دولت آمريكا با اعمال تحريم هاي جديد، افق ترسيم شده در مقدمه توافقنامه ژنو را نيز مكدر كرد. كاخ سفيد همچنين اين پيام را مخابره كرد كه اقدامات انجام شده از طرف ايران را براي توقف فرآيند تحريم‌ها كافي نمي‌داند و در آينده از ايران امتيازات بيشتري مطالبه خواهد نمود. داغ شدن بحث هايي چون حقوق بشر و حمايت ايران از تروريسم! چيزي جز زمينه سازي براي روي ميز آمدن خواسته هايي جديد و البته مرتبط با اهداف لايتغير آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران، نيست. باور كنيم كه مطالبات دشمن حد يقف ندارد و اگر امروز كوتاه بيائيم و عقب بنشينيم، بايد اين رفتار تبديل به عادت ما شود. باور كنيم كه در نظام آنارشيك بين الملل، با دشمن نمي توان با «حاصل جمع مثبت» بازي كرد.

پانوشت ها

----------

1- مي توانيد اين ليست را در لينك زير مشاهده كنيد

http://www.treasury.gov/ofac/downloads/t11sdn.pdf

2- http://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/OFAC-Enforcement/Pages/20131212.aspx

3- http://www.treasury.gov/ofac/downloads/t11sdn.pdf

4- http://www.bis.doc.gov/index.php/policy-guidance/lists-of-parties-of-concern/entity-list

5- http://www.bis.doc.gov/index.php/about-bis/newsroom/press-releases/66-about-bis/newsroom/press-releases/608-bureau-of-industry-and-security-adds-36-parties-to-entity-list-for-actions-involving-illegal-shipments-of-goods-to-iran-and-china

6- مطالعه سخنان ديويد كوهن معاون وزير خزانه داري آمريكا در جلسه استماع سنا، موضوع را روشن تر مي كند:http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/texttrans/2013/12/20131212288869.html#axzz2nX6bmAaX

7- http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Documents/1392/09/03/13920903000147.pdf

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن