تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819103775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رحماني فضلي: قاچاق مواد مخدر با رشد قابل توجهي به پيش مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رحماني فضلي: قاچاق مواد مخدر با رشد قابل توجهي به پيش مي‌رود
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه در حال حاضر در كشور يك ميليون و 350 هزار معتاد داريم، گفت: اگر اين عدد را در يك خانواده پنج نفره ضرب كنيم، شش ميليون نفر با مسئله اعتياد به صورت مستقيم درگير هستند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ‌خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالرضا رحماني فضلي در دهمين جشنواره سراسري معرفي آثار مكتوب در زمينه مبارزه با مواد مخدر، روان گردانها و پيش‌سازها گفت: تا زماني كه با موضوع مواد مخدر به نوعي درگير نشويم نمي‌توانيم به ابعاد آن پي ببريم اين در حاليست كه از ضعف‌هاي كنوني افكار عمومي و جامعه اين است كه نتوانسته‌ايم مردم را مستقيماً دخالت داده و سطح آگاهي آنها را افزايش دهيم.

وي افزود: از اين راه خسارت‌هاي زيادي به ما وارد شده و بايد در حوزه‌هاي مختلف به روش‌هاي قابل فهم براي مخاطبان تفهيم كنيم تا اين موضوع به جريان بيفتد.

وزير كشور ادامه داد: نگاهي كه ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر داريم، رويكرد اجتماعي محور است چرا كه اگر موضوع اعتياد مانند همه موضوعات مسئله اصلي افكار عمومي و مردم نشود با همين روش‌هاي جاري و سابق نمي‌توانيم در اين امر موفق باشيم.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ عليرغم توفيق‌هايي كه نيروي انتظامي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، نيروهاي اطلاعاتي و ... به دست آورده‌اند، نمي‌توانيم ادعا كنيم جلوتر از قاچاقچيان حركت كرده‌ايم و در يك جمع‌بندي ساده به اين نتيجه مي‌رسيم كه از معتادان و قاچاقچيان عقب افتاده‌ايم و روند رشد اعتياد و ميزان كشف آن بيشتر شده، اين موضوع بيانگر اين است كه قاچاق مواد مخدر با رشد قابل توجهي به پيش مي‌رود.

رحماني فضلي با تاكيد بر اينكه بايد از ظرفيت مردم استفاده كنيم و در اين راه سطح آگاهي و دانش مردم بالا برود و متناسب با مخاطبان مختلف مطلب داشته باشيم، خاطرنشان كرد: عموم مردم مخاطب اصلي ما هستند و براي ارتباط برقرار كردن بايد ببينيم چند درصد از ظرفيت رسانه و فعاليت دانشگاهي را به آن اختصاص داده‌ايم.

وي افزود: اگر بپرسيم كه آيا فعال كردن اين ظرفيت‌ها اهميت دارد، مي‌بينيم كه وقتي به آمار مراجعه كنيم، در همه نظرسنجي‌ها اشتغال و اعتياد بيشترين مطالبه مردم است و اين آمار نشان مي‌دهد دغدغه مردم كه نگراني و مطالبه جدي آنها است به اعتياد برمي‌گردد و اگر ادعا كنيم كه مي‌خواهيم به مطالبه مردم پاسخ دهيم بايد به اين مسائل توجه كنيم.

رحماني فضلي تصريح كرد: مسئله مهم ديگر تعداد معتادان است؛ در روش‌هاي شيوع‌شناسي و نمونه‌اي به اين نتيجه رسيديم كه حدود يك ميليون و 325 هزار معتاد در كشور داريم كه اين افراد براي تأمين مواد مخدر، توزيع كننده هم مي‌شوند و اگر اين آمار را در بُعد خانوار پنج نفره ضرب كنيم، شش ميليون نفر به طور مستقيم با آن درگيرند و اين آمار بالايي است.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر آنهايي كه غيرمستقيم و با واسطه درگير مواد مخدر هستند را به اين آمار اضافه كنيم رقم خيلي بالاتر مي‌شود، بنابراين ارزش دارد كه براي 6 ميليون نفري كه مستقيم با اعتياد در ارتباطند موضوع را اجتماعي كنيم.

«تبليغات» رقيب اصلي مبارزه كنندگان با مواد مخدر

وي افزود: از طرفي تبليغات در اين حوزه به عنوان رقيب اصلي ما محسوب مي‌شود و حوزه اثرگذاري تبليغات مواد مخدر بيشتر از عملكرد ما خود را نشان مي‌دهد، چرا كه براي درمان افسردگي، كاهش وزن و غيره يك راه‌حل واحد تجويز مي‌كنند و آن مصرف مواد مخدر است، در حالي كه اين مواد افراد را به ورطه نابودي مي‌كشد.

رحماني فضلي گفت: همچنين از منظر اقتصادي، گردش مالي قاچاق مواد مخدر در دنيا بيش از هزار ميليارد دلار است كه اين رقم وسوسه‌انگيز بوده و قدرت ريسك افراد را بالا مي‌برد، لذا مجموعه اين عوامل اقدام ما را براي اجتماعي شدن موضوع اعتياد توجيه مي‌كند تا آن را براي مردم باز كنيم و به آنها بگوييم با چه روبه‌رو هستند.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در اين حوزه فقط نبايد به بحث‌هاي امنيتي و پزشكي پرداخت بلكه بخش‌هاي روانشناسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي نيز از مقوله‌هايي است كه بايد در حوزه پژوهش مدنظر قرار گيرد و هر مطالعه‌اي كه در حوزه مواد مخدر مي‌شود بايد يك معضل از اين حوزه را حل كند، بنابراين پژوهش‌ها در اين عرصه بايد كاربردي شوند، لذا 90 درصد مطالعات بايد براي رفع ايراد و اشكالات باشد.

2 برابر شدن تعداد زنان معتاد، زنگ‌هاي خطر را به صدا درآورد

رحماني فضلي با اشاره به اعتياد زنان نيز تصريح كرد: آمار زنان معتاد طي سالهاي اخير از 5.2 به 9.8 درصد رسيده و اين يك فاجعه است، چرا كه هسته اوليه تعليم و تربيت را در جامعه خانواده تشكيل مي‌دهد كه محور آن زنان هستند؛ زماني كه در مدت كوتاهي ميزان زنان معتاد دو برابر مي‌شود، يعني همه زنگ‌هاي خطر بايد به صدا در آيند.

كدام نهاد حمايتي از خانواده معتادان حمايت مي‌كنند؟

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: زماني كه فردي معتاد مي‌شود آثار اجتماعي، اخلاقي و رواني خانواده او را درگير مي‌كند و بايد از خود بپرسيم چگونه از خانواده معتادان مي‌توانيم صيانت كنيم.

وي ادامه داد: پدري كه معتاد است به مسائل خلاف عفت عمومي دست مي‌زند، بچه‌فروشي راه مي‌اندازد و همه اين مسائل را به خانواده‌اش تحميل مي‌كند؛ بايد ببينيم كدام نهاد حمايتي از خانواده معتادان حمايت مي‌كنند؟

وي با بيان اينكه دركشور يك خيريه كه خانواده معتادان را تحت پوشش قرار دهد وجود ندارد، گفت: مطالعات بايد در حوزه پيشگيري، درمان، مقابله و صيانت از معتادان بعد از ترك انجام شود.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولان جامعه معتادان را به عنوان مخاطبان بعدي ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد و گفت: مخاطبان بعدي جامعه علمي هستند كه فقط نبايد به نوشتن مقاله بسنده كنند بلكه بايد ببينيم چگونه سهم عمومي مردم را آماده كنيم، در اين زمينه با نوشتن كتاب، داستان، فيلمنامه و ... مي‌توانيم مسئله را اجتماعي كنيم، لذا بايد ببينيم جامعه به چه طريقي جذب اين موضوع مي‌شود، چرا كه مواد مخدر براي نسل جوان فريبندگي دارد.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن