تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830233985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبيين مفاهيم نمايش مونودرام در قالب يك كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تبيين مفاهيم نمايش مونودرام در قالب يك كتاب
كتاب «مونودرام» با عنوان فرعي «تئاتر براي بازيگر» نوشته بهزاد خاكي‌نژاد توسط انتشارات لوح زرين منتشر و راهي بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مولف كتاب در ابتداي اثرش اشاره كرده است كه تا به حال كتابي درباره مونودرام در ايران به چاپ نرسيده است و تنها تعداد انگشت‌شماري مقاله نه چندان بي‌نقص و چند پايان‌نامه محدود در دانشكده‌هاي معدود تئاتري كشور گردآوري شده‌اند كه آن‌ها هم از نارسايي كمبود منبع داخلي و خارجي رنج مي‌برند.

تك‌گويي كلامي خواسته يا ناخواسته از بدو شكل‌گيري‌اش در اواخر قرن نوزده تا اوج آن در قرن بيستم و تا امروز همراه هميشگي مونودرام بوده و هيچ‌گاه نخواسته راه ديگري براي رابطه درون‌گراي خود بيابد. اين روش تكراري گويش كه با روش‌هاي مدرن تئاتر قرن بيستم همگام نشده است، همان علت عدم ارتباط مخاطب و ريزش روز افزون تماشاگرش بوده است. دغدغه كتاب «مونودرام» پيدا كردن تعريف مشتركي از گونه‌هاي تك‌گويي و نمايش كامل تك‌گو (مونودرام) و همچنين گشايش راه ارتباطي جديد وراي گويش كلامي تكراري تاريخي آن است.

تئاتر تك‌نفره كه بر پايه تك گويي استوار شده، همواره با تك‌گويي كلامي و در قالب قصه‌گويي مبتني بر ادبيات داستاني شكل گرفته است. اين شيوه تكراري گويش آرام آرام مخاطب خود را از دست داده، با ريزش تماشاگر روبرو شده و در بيشتر اجراها بسيار كمتر از نمايش‌هاي پر بازيگر داشته است. با اين وجود هنرمندان بسياري در سراسر جهان به مونودرام رو آورده و در عصر بحران‌هاي اقتصادي و سياسي كه انزواي بشر را به دنبال داشته، بيش از پيش به گوشه‌نشيني و تك‌گويي پناه برده‌اند.

منيژه محامدي يادداشتي براي ابتداي اين كتاب نوشته است كه با عنوان «پيش از گفتار» درج شده است. او در بخشي از يادداشتش اشاره مي‌كند كه «چند سال پيش در امريكا تئاتري ديدم از يك بازيگر جوان كه تولد كودكي خود را تا زندگي آن روزش به صورت خاطره‌گويي اجرا مي‌كرد و اين اجرا كاملا خسته‌كننده بود و چيزي براي نمايش نداشت. خاطره‌گويي با تئاتر تفاوت دارد. مي‌توان از خاطره‌ها در تئاتر استفاده كرد اما روش اجرا و تجربه و جذابيت هم مهم است. خوشبختانه نمايش‌هاي تك‌نفره در ايران كمي تفاوت دارد و بيشتر تئاتر است تا نمايش تفريحي سرگرمي‌ساز.»

اين كتاب چهار فصل اصلي دارد كه هر كدام يك پاره نام دارند و اسامي پاره‌هاي يك تا چهار اين كتاب به ترتيب عبارت است از:‌ «تك‌گويي در تئاتر»، «مونودرام؛ تئاتر براي يك بازيگر»، «گردش گويش در مونودرام» و «برچسب‌ها».

در قسمتي از اين كتاب مي‌خوانيم:

تئاتر روان‌گرا كه فاصله محتوايي و ساختاري بسياري با تئاتر درماني و سايكودرام دارد، پس از موشكافي و ريزپردازي روان پريشي‌هاي انسان در قالب درام قرار مي‌گيرد و نمايشنامه‌هاي آن مي‌تواند برايند درون يك انسان (همچون مونودرام «قوي‌تر») يا جامعه انساني (همچون نمايشنامه «باغ وحش شيشه‌اي») باشد. اينگونه آثار برخلاف سايكودرام و دراماتراپي براي اجراي عمومي تالارهاي تئاتري توسط هنرمندان به كار گرفته مي‌شوند و هدف اساسي آن‌ها اجراي تئاتر و نه درمانگري بوده بلكه ممكن است درمانگري را در ناخودآگاه جمعي تماشاگران هويدا سازند.

همچنين نمايشنامه‌هاي روانشناسيك از شخصيت پردازي تحليلي و موشكافي نسبت به ديگر آثار نمايشي برخوردارند چراكه هدف از تماشاي آن‌ها شناخت درون پيچيده شخصيت تئاتر است. شخصيت پردازي آثار روانشناسانه دشوارترين شيوه پردازش آدم‌هاي نمايشي است، همانگونه كه شناخت همه سويه روان پيچيده انسان همچنان بر علم روانشناسي ناپيدا و دور است. نشان دادن روان شخصيت اينگونه نمايشها از راه نشان دادن رفتار آن‌ها ممكن مي‌شود و نشان دادن رفتارشان نيز با شناخت كارشناسانه از علوم روانشناسي و جامعه شناسي شدني خواهد بود؛ بنابراين تئاتر درون‌گرا زماني توان ارتباط با مخاطب خود را خواهد داشت كه نمايشنامه اين سبك، نگارنده و انديشه‌ها و جامعه و انگيزه رفتارهايش را بازشناسد...

اين كتاب 222 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قيمت 11 هزار تومان منتشر شده است.

كد خبر: 2195803

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۲:۰۱

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن