تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819652498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لوپوئن: فرانسه در جمهوري آفريقاي مركزي، «مزدور» اروپا است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: لوپوئن: فرانسه در جمهوري آفريقاي مركزي، «مزدور» اروپا است
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/24
نشريه لوپوئن نوشت، فرانسه به نام جامعه بين الملل در جمهوري آفريقاي مركزي مداخله كرده و شركاي آن اين اجازه را به فرانسه داده اند كه به جاي آن ها وارد عمل شود.
اين هفته نامه فرانسوي در تحليلي به قلم ميشل كولومس در اينترنت افزود اين دست كم براي دومين بار طي يك سال اخير است كه فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه لباس فرماندهي جنگ به تن مي كند و ارتش فرانسه را در عملياتي با هدف برقراري نظم در آفريقا به اين قاره گسيل
مي دارد.
البته رئيس جمهور فرانسه براي اين اقدام به موجب قطعنامه 2127 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، حمايت بين المللي را در پشت سر خود مي‌بيند. اما حمايت جامعه بين المللي و به خصوص شركاي اروپايي پاريس از اين مشروعيت اعطا شده به فرانسه به طرز عجيبي متوقف شده است.
البته دو هزار و پانصد سرباز از كشورهاي مختلف آفريقايي در ميدان نبرد در كنار هزار و ششصد سرباز اعزامي از پاريس حضور دارند. اما اين نيروهاي چند مليتي آفريقايي اگر چه از فرماندهان خود دستور تضمين خلع سلاح گروه هاي مسلح را دريافت كرده اند اما تا كنون در عمل به مراقبت از ساختمان ها و گشت زدن پرداخته اند و كار دشوار و خطرناك خلع سلاح شبه نظاميان را به فرانسه واگذار كرده اند كه تا كنون دو تن از سربازان خود را هم در اين راه از دست داده است. يكي از كارشناسان خبره در اين زمينه خاطر نشان مي كند، «در ساحل عاج نيز همين شرايط برقرار بود. دوازده هزار و پانصد سرباز آفريقايي از طرف سازمان ملل متحد در آن جا حضور داشتند اما كارهاي دشوار بر عهده فرانسوي ها بود. به استثناي سربازان چاد، ديگر نيروهاي آفريقايي اراده و تمايلي براي درگير شدن از خود نشان نمي دادند».
اگر چه نيروهاي آفريقايي كارايي لازمي را كه از آن ها انتظار مي رفت، ارائه نمي كردند، اما فرماندهان آن ها همواره اين نكته را خاطر نشان مي كردند كه اروپايي ها پس از گذشت شصت سال هنوز نتوانسته اند نيرويي مشترك به وجود آورند كه قادر باشد به عرصه هاي خارجي كه ممكن است به امنيت آن ها مربوط باشد يا حقوق بشر را تهديد كند و يا مانند موضوع آفريقاي مركزي احتمال وقوع قتل عامي در آن وجود داشته باشد، وارد شود و مداخله كند.
اگر چه فرانسه از همان فرداي تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در تاريخ پنجم دسامبر، مداخله نظامي خود را در جمهوري آفريقاي مركزي آغاز كرد، اما شركاي اروپايي آن همچنان در اين عرصه غايب بوده اند. البته انگليسي ها وعده ارسال تعدادي وسيله حمل و نقل را داده اند، اما حمايت آن ها هم در همين سطح متوقف شده است. انگليس هنوز هفت هزار سرباز در افغانستان دارد و قصد ندارد ديگر خود را درگير كند. بازي آلماني ها هم روي اين استدلال است كه «كسي از ما چيزي نخواسته است». و اگر به آن ها اصرار شود، خاطر نشان مي كنند، فرانسه كه هميشه بيست و چهار ساعته در مورد همه چيز تصميم گيري مي كند، نمي تواند تصور كند كه شركاي آن مانند گروه هاي پيشاهنگي هميشه آماده باشند. در بهترين شرايط در صورتي كه نيازي احساس شود مي توان اميدوار بود كه بتوان از آن ها يك بيمارستان صحرايي به عنوان كمك دريافت كرد و نه بيشتر. آلمان براي ترميم گذشته متفاوت خود همچنان به منع كردن خود از هرگونه تلاش و مداخله نظامي ادامه مي دهد.
كشورهاي جنوب اروپا مانند ايتاليا و اسپانيا كه مسائلي كه در ديگر سوي درياي مديترانه رخ مي دهد مستقيماً به آن ها هم ارتباط پيدا مي كند، خارج از دسترس به نظر مي رسند. در شمال اروپا البته جاي تعجب است كه خوشبختانه هلند حضور دارد. كشوري اروپايي كه بيش از سايرين در حد واژه اروپايي است و بسته به موارد، ممكن است كمكي به ما بكند. هنگامي كه پاريس در مالي احساس تنهايي و انزوا مي كرد اين هلند بود كه هفتصد سرباز و بالگردهاي تهاجمي خود را براي كمك به فرانسه در عمليات سروال در مالي اعزام كرد.
همانطور كه در رم باستان، حكومت رم نيروهاي كمكي كشورهاي مستعمره را به مرزهاي امپراطوري خود مي فرستاد تا به جاي آن بجنگنند، اكنون فرانسه هم در حال حاضر تا حدودي خودش را در موضع مزدوري براي جامعه بين المللي مي بيند كه به جاي آن وارد جنگ مي شود. اما تا زماني كه فرانسه اين نقش را ايفا مي كند و با توجه مدت زماني كه اين جنگ ها طول مي كشد، لازم است بار مالي اين عمليات آفريقايي دست كم به نسبت ميان همه كشورها تقسيم شود. امري كه تاكنون محقق نشده است.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن