تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبهه افزايش كتابخانه‌ها به شهرداري‌ها فراموش شده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شبهه افزايش كتابخانه‌ها به شهرداري‌ها فراموش شده است
شبهه افزايش كتابخانه‌ها بر شهرداري با توجه به مسكوت ماندن اين طرح در مجلس و دولت علي رغم ادعاهاي مكرر فراموش شده است.


مجدالدين معلمي، معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد عمومي كتابخانه‌هاي كشور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: برخي از نماينده‌هاي مجلس در تقريبا 2 سال گذشته و از زمان دولت گذشته به صورت غير سازمان دهي شده طراحي داشتند كه نهاد به مجموعه شهرداري‌ها اضافه شود.

وي افزود: ايده اضافه شدن نهاد كتابخانه عمومي بر شهرداري‌ها در هيچ يك از كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي بررسي تخصصي نشد اما از آن جايي كه ايده مطرح شده در مجلس بود ايده‌هاي مانده در مجلس به دست اندركاران دولت جديد انتقال داده شد.

معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ادامه داد: وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در اولين مصاحبه اشاره شد مخالفتي با ايده اضافه شدن نهاد كتابخانه‌هاي عمومي بر شهرداري‌ها ندارد.

معلمي تصريح كرد: هنگاميكه ايده اضافه شدن نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به شهرداري‌ها بخواهد به طرح و به عنوان مصوبه تبديل شود بايد مراحل تبديل به لايحه يا طرح را در درون مجلس طي كند و هيچ يك از اين دو مسير در دولت و مجلس با هم طي نشده است.

وي با اشاره به اينكه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي قانون مضوب مجلس را دارد عنوان كرد: هر گونه تغيير حقوقي در هويت حقوقي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي نيازمند مصوبه مجلس است با توجه به اظهارات صريح دو روز گذشته معاون پارلماني و حقوقي وزارت ارشاد درباره اين طرح شبهه‌اي ذكر كردند و تحقق آن را نادرست دانستند.

معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به نظر كارشناسي دولت بيان كرد:

تصور ما اين است كه نظر كارشناسي دولت به اين سمت رفته كه هويت حقوقي جديدي براي نهاد كتابخانه‌هاي عموي ايجاد نشده و به همان صورت قبل بماند.

معلمي اظهار داشت: در هر صورت اگر تصميم اضافه شدن نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به شهرداري‌ها در دولت مصوب شود به طور طبيعي متوليان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي تابع خواهند بود اما اگر كار به حوزه كارشناسي كشيده شود و نظر كارشناسي را از متوليان امر بخواهند تصور و باور ما اين است كه پيوستن كتابخانه‌ها به شهرداري قدم مثبتي براي توسعه فضاي كتاب و كتابخواني لحاظ نمي‌شود.

وي افزود: شهرداري‌ها غير از چند شهرداري كلانشهرها به طور معمول توان مديريت حجم عظيم كتابخانه‌هاي عمومي را ندارند.

به گفته معلمي كتابخانه‌هاي عمومي در تمام نقاط كشور پراكنده شده و نمي‌شود با اتكا به توانايي مالي شهرداري تهران، كتابخانه‌هاي شهرستانهاي اطراف تهران را به شهرداري واگذار كرد.

معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به اينكه مديريت فضاي كتاب و كتابخانه يك مسئله كاملا تخصصي است.

تصريح كرد: با توجه به مشكل بزرگ حقوقي توزيع كتاب، در كشور كه در عمل شهرهاي پيراموني را از دسترسي به كتاب محروم كرده لذا مي‌طلبد يك سازمان مركزي وجود داشته باشد تا در حوزه تهيه منابع بتوان اقدام كند.

معلمي ادامه داد: بحث ديگر اين است كه كتاب و كتابخواني نيازمند تبليغات و اقدامات فرهنگي است تا ارتقا پيدا كند.

وي گفت: به طور طبيعي شهرداري‌هايي كه در حوزه خدماتي و عمراني تعريف شده نمي‌توانند دغدغه جدي در حوزه فرهنگ مطالعه داشته باشد شايد استدلال اين شود كه كتابخانه‌ها در كشورهاي ديگر زير مجموعه شهرداري تعريف شده‌اند.

معلمي در قالب پاسخ به اين ادعا عنوان كرد: در كشورهاي ديگر شهرداري‌ها متولي تمام امور شهر هستند و همه شئون شهر در اختيار شهرداري‌ها قرار دارد.

معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با مقايسه كشور ما در شهرداري‌ها با بنيه مالي ممكن و شهرداري‌هاي كشورهاي ديگر اظهار داشت: مقايسه شهرداري‌هاي برخوردار از بنيه مالي قوي با ساير شهرداري‌ها امري نادرست است، در عين حال هر كس بخواهد اقدامي براي تغيير حقوقي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور كند بايد فكر كند كه 6هزار پرسنل نهاد چشم انتظار تأمين حقوق و مزاياشان هستند كه بعيد است شهرداري‌ها توان تأمين آن را داشته باشند.

معلمي همچنين با اشاره به سابقه 10ساله فعاليت نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، تغييرات مكرر حقوقي براي چنين سازمان نوپايي را آسيب‌زا دانست.

وي در ادامه افراد منتقد از نحوه عملكرد نهاد كتابخانه‌هاي عمومي را محق طرح نقد خود دانست و خاطر نشان كرد: آسيب شناسي فعاليت هر سازماني لازم است اما راحت‌ترين راه براي نقد عملكرد چنين مراكزي از بين بردن يك قوه متمركز است كه اين امر كار درستي به حساب نمي‌آيد.

لازم به ذكر است؛ كه بنابر گفته‌هاي معاون توسعه كتابخانه و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در مجموع با توجه به مسكوت ماندن طرح اضافه شدن كتابخانه‌ها به شهرداري در مجلس و دولت اين شبهه كاملا فراموش شده است.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن