تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803292450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيروز مجتهدزاده‌ در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: حالا توپ در زمين آمريكايي‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: پيروز مجتهدزاده‌ در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: حالا توپ در زمين آمريكايي‌هاست
گروه سياسي- مهتاب يوسفي‌مقدم: اقدام وزارت خزانه‌داري آمريكا در اضافه كردن برخي افراد و شركت‌هاي ايراني به ليست سياه تحريم‌ها با واكنش‌هاي متفاوتي همراه بود به طوري مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 در وين براي مشورت با پايتخت‌ها قطع شد و دو طرف روز جمعه به كشورهايشان باز گشتند كه البته يك دليل ديگر قطع اين مذاكرات هم واكنش تيم ايراني به اقدامات وزارت خزانه‌داري آمريكا بود. به هر صورت اين اقدام فرصتي ايجاد كرد برخي منتقدان داخلي در ايران به دولت و دستگاه سياست خارجي يك بار ديگر همچون سه ماه اخير لب به سخن بگشايند و بهانه‌تراشي‌هايي را در اين زمينه از سرگيرند.دكتر پيروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با مردمسالاري به تحليل و بررسي اين رويداد پرداخته است كه در ادامه مي‌آيد:

تصميم وزارت خزانه‌داري آمريكا با اينكه قابل دفاع نيست اما چنين اقدامي بار ديگر فرصتي را ايجاد كرد كه برخي تندروها تلاش كنند كه با انتقاد از سياست خارجي دولت فضايي جديدي را در اين ميان به نفع خود رقم بزنند، تحليل شما از اين اتفاقات چيست؟

نمي‌توان تنها به دليل آنكه مبادا افراطيون در اين طرف يا آن طرف ماجرا تحريك نشوند از منافع ملي و موقعيت استراتژيك و همچنين اهميت آن دست كشيد. البته ممكن است چنين لطماتي به وجود آيد ولي اين لطمات را بايد توجه داشت كه تنها به يك طرف وارد نمي‌شود بلكه به هر دو طرف وارد مي‌شود لاجرم هر دو طرف مطابق توافق ژنو موظف هستند كه دست از حركاتي بردارند كه مي‌تواند روح آن توافق‌ها را با شكست مواجه كند؛ اقدامي كه ايالات متحده آمريكا انجام داد در حقيقت روح توافق ژنو را خدشه‌دار كرد و حال هرچقدر هم كه بگويند اين تحريم‌ها ادامه تحريم‌هاي تصويب شده در گذشته بوده است اين گفته فايده‌اي ندارد چون وقتي آن تحريم‌ها در گذشته تصويب شد به دنبال آن در ژنو توافق شد كه دست به هيچ اقدامي زده نشود.

آنچه كه اتفاق افتاد افزودن بر تحريم‌هاست چه در گذشته تصويب شده باشد و چه حال تصويب شده باشد در هر حال اين خلاف تعهدات سپرده شده از هر دو طرف است. حال بايد پرسيد آيا اگر ايران سانتريفيوژهاي خريداري شده و برنامه‌ريزي‌شده از قبل را الان نصب مي‌كرد آمريكا به ايران انتقادي وارد نمي‌كرد؟ قطعا وارد مي‌كرد. اما ايران در قياس تعهدات دوجانبه از افزودن و به كار گرفتن سانتريفيوژهايي كه از قبل خريداري كرده همه را متوقف نگه داشت آمريكا هم مطابق همين تعهدات بايستي اجراي اين تحريم‌ها كه از قبل گفته مي‌شود كه تصويب شده را متوقف مي‌كرد.

خوب اين اقدام با توجه به سخناني كه گفتيد چگونه بايد مورد بررسي قرار گيرد؟

مساله ديگر كه بايد مورد توجه آمريكايي‌ها قرار گيرد آن است كه اين توافقات در ژنو براي مدت شش ماه بوده است آيا آمريكا نمي‌توانست شش ماه در اجراي تحريم‌هاي جديد صبر كند، چنانكه 10 ماه در گذشته صبر كرد؟ پس اين استدلال ما را متوجه اين وضعيت مي‌كند كه آمريكا تحت فشارهاي سنگين لابي صهيونيست دست به كارهايي بر خلاف تعهدات بين‌المللي خواهد زد و همين امر باعث سلب اعتماد از سوي ما خواهد شد كه ما اگر اين توافق‌ها را نهايي كنيم چه تضميني در كار هست كه آمريكا مجددا تحت فشارهاي سنگين اسرائيل دست به اقدامات مشابه نزند؟نمايندگان بسيار كار بجا و درستي كردند كه مذاكرات كارشناسي را ترك كردند آقاي كري مي‌گويد كه آمريكا مي‌خواهد مذاكرات ادامه پيدا كند اما اين خواستن نمي‌تواند به صورت يكجانبه عملي شود بلكه بايد اين مساله دو طرفه باشد، در اين صورت آقاي كري بايد توجه داشته باشد كه دست به اقدامي براي خنثي كردن تحريم‌هاي جديد بزند.

با اين حال توافقنامه ژنو گام آغازين براي رسيدن به يك توافق پايدار است و نبايد اينطور فضاسازي كرد كه توافق ژنو قابل اتكا نيست؛ اين موضوع را چگونه مي‌بينيد؟

به طور كلي اين تحريم‌ها حسن‌نيت‌ها را زير سوال برده و من فكر مي‌كنم كه توضيحاتي كه وزارت خارجه ايران و هيات مذاكره‌كننده ايراني طي دو سه روزه اخير ارائه دادند كاملا واضح است كه با اقدامات جديد آمريكا اعتماد ايراني‌ها را نسبت به دوام و بقا و ادامه تفاهمات سلب كرد؛ آقاي كري و اوباما حرف‌هاي ضد و نقيضي را مطرح كردند كه برخي اهانت آميز هم بوده ولي طرف ايراني عكس‌العمل واقعي نشان نداد جز اشاراتي به احترام و رعايت اصول را كرد ولي اقدامي كه صورت گرفت اقدامي عملي در شكستن تعهدات به حساب مي‌آيد بنابراين براي آن بايدكاري كرد و نمي‌توان از ايران توقع داشت كه اين رفتار را ناديده بگيرد و مجددا خود را درگير تعهدات ديگر كند در حالي كه طرف مقابل آمريكايي‌ها هستند ظاهرا به هيچ تعهدي پايبند نيستند. لذا آنها بايد اعتمادسازي كنند و دست به اقدامي بزنند كه سوء‌تفاهم به وجود آمده برطرف شود. تا اين تاريخ هيچ طرفي از 1+5 صحبتي از خطاي ايران به ميان نياورده و تنها خطاي آمريكايي‌ها در شكستن تعهدشان مطرح است.

در اين شرايط چگونه مي‌توان توافقات را پيش برد؟

من معتقدم ايران واكنش معقولي را دراين خصوص از خود نشان داد و در اين زمينه نه راه افراط و نه راه تفريط در پيش گرفته شد و كاملا عاقلانه بحث شد كه با اين اقدام آمريكا سلب اعتماد شد و بايد اين اعتماد مجددا جلب شود، تكليف روشن است و توپ در زمين آمريكايي‌هاست لاجرم اوباما و كري بايد در وضعيت موجود تجديد نظر كنند و به تعهداتشان برگردند؛ اگر آنها نتوانند به تعهدات خود طي شش ماه عمل كنند چطور مي‌شود كه ايران و بقيه كشورهاي 1+5 به آمريكا اعتماد كنند كه نسبت به تعهدات متقابل براي دراز مدت يا هميشگي پايبند باشد؟حال اين وضعيت را آمريكايي‌ها برهم زده‌اند و خودشان هم بايد آن را درست كنند.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن