تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802951605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دكتر علي خرم در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: نمايندگان در موضوع ديپلماسي هسته اي حساسيت ايجاد نكنند


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: دكتر علي خرم در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»: نمايندگان در موضوع ديپلماسي هسته اي حساسيت ايجاد نكنند
گروه سياسي- مهتاب يوسفي‌مقدم: 15 عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي طرحي را به امضا رساندند كه براساس آن، چنانچه مذاكرات ايران و 1+5 بعد از سال نوميلادي به نتيجه مشخص و معلومي منتهي نشود غني‌سازي تا 60 درصد ادامه خواهد داشت. به گفته حسن آصفري عضو كميسيون امنيت ملي چنانچه طرف‌هاي غربي به مفاد توافقنامه ژنو پايبند نباشند ايران نيز پايبند نخواهد بود و غني‌سازي 60 درصدي جهت سوخت كشتي‌ها اجرايي خواهد شد.

اين در شرايطي است كه براساس توافقنامه ژنو فرصتي شش ماهه به دو طرف داده شده است كه گام‌هاي اعتمادساز و عملي را براي رفع تحريمها همچنين مذاكره براي رسيدن به مرحله نهايي توافق ايجاد كنند اما به نظر مي‌رسد جمعي در مجلس علاوه بر دخالت در امور ديپلماتيك حاضر به ايجاد آرامش در اين مسير نيستند و مي‌كوشند كه جو همچنان ملتهب باشد. پيشرفت در مذاكرات پس از ده سال عدم توافق با 1+5 در شرايطي شكل گرفته كه عزم ديپلماتيك دو طرف با وجود سختي‌ها و مشكلات عميق شده در اين دوره زماني به دنبال حل وفصل مسائل باقي مانده است.

در همين راستا «مردم‌سالاري» با دكتر علي خرم، كارشناس مسائل بين‌الملل و نماينده سابق ايران در سازمان ملل گفت‌وگويي را داشته كه به شرح ذيل است:

ارزيابي شما از اظهارات اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مبني بر توليد سوخت 60 درصدي در صورت نامعلوم بودن وضعيت توافقنامه ژنو چيست؟

اين گفته اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از نگاه قانوني حق قانوني مجلس است كه اظهارنظر كند لذا از اين بابت نمي‌تواند كسي مدعي آن شود كه مجلس شوراي اسلامي چرا راجع به تصميمات مربوط به تفاهم ژنو و يا پرونده هسته‌اي اظهارنظر كرد، همچنان كه در آمريكا هم نمايندگان كنگره ديدگاه خودشان را مطرح كردند ولي توسط رئيس‌جمهور تهديد شد كه وتو خواهد كرد.

آيا در شرايط فعلي اين گونه اظهارات مي‌تواند به توافق ژنو خدشه‌اي وارد سازد يا خير؟

درباره اينكه آيا در اين شرايط اين اظهارنظرها خدشه‌اي به مذاكرات وارد مي‌كند بايد گفت كه از باب داخلي گفته‌هايي از اين قبيل دو اثر مي‌تواند بگذارد؛ يك اثرش بر روي افرادي است كه فكر مي‌كنند تفاهم ژنو بتواند مشكل‌گشاي اقتصاد و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران باشد كه اين امر مي‌تواند تاثير منفي و نااميدكننده‌اي بگذارد. اثر ديگر بر روي افرادي است كه تمايل به سياست خارجي تندتر دارند و يا بازگشت به دوران آقاي احمدي‌نژاد كه سياست تهاجمي همراه با تنش است كه مي‌تواند آنها را ترغيب كند تا بيشتر به ميدان بيايند كه اين اثرات جانبي‌اش بيشتر نگران‌كننده است و البته به خود تصميم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تنها مرتبط نخواهد بود.

بيشترين تاثير اين تصميمات بر روي كدام بخش‌ها خواهد بود و شرايط را به چه سمت و سويي پيش خواهد برد؟

بيشترين تاثير اينگونه تصميمات بر روي اقتصاد ايران خواهد بود يعني ضربه اصلي آن متوجه اقتصاد ايران خواهد بود. يعني هر تصميم تند يا هر تصميمي كه بتواند تفاهم، هماهنگي و همكاري و تعامل ايران و 1+5 را خدشه‌دار كند يا زير سوال ببرد اول از همه روي اقتصاد و سپس روي سياست خارجي ايران تاثير خود را خواهد گذاشت لذا تاثيرات داخلي آن از اين بعد حائز اهميت است.

از نظر اينكه ممكن است كساني كه طرفدار و حامي سياست خارجي هشت سال گذشته بودند احساس كنند كه ميداني فراهم شده و بايد به تندروي ادامه دهند كه در اين صورت آنها هم ممكن است كارهايي كنند كه كنترلش از دست همه در كشور خارج باشد. بنابراين اين دو عامل نگران‌كننده محسوب مي‌شوند نه خود تصميم كميسيون امنيت ملي.

آيا بيان اين گونه اظهارات در فضاي فعلي بين‌الملل مي‌تواند تاثيري داشته باشد؟

همانطور كه اشاره شد دو تاثير منفي اصلي بر روي اقتصاد و سياست خارجي خواهد بود و مي‌تواند اين دو را تحت تاثير خود قرار دهد.

چه راهبردي از سوي مسوولين مي‌تواند بيشترين بهره را براي منافع ملي ما به دنبال داشته باشد؟

به طور كلي طرف‌هاي خارجي مطابق روال، امور را پيش مي‌برند و نياز به بازتعريفي وجود ندارد و تلاش خود را به كار مي‌گيرند.

در داخل كشور هم شايد اجماع‌سازي در محدوده كساني باشد كه مي‌توانند اثر وجودي برروي جناح‌هاي مختلف داشته باشند. يعني آنها بايد در اين حوزه وارد ميدان شوند و اظهار نظر كنند و اگر لازم است نظر مقام معظم رهبري را در اين رابطه جويا شوند. بنابراين اين به مساله داخلي مربوط مي‌شود و ارتباطي به مساله خارجي ندارد چون مسائل خارجي مطابق روال در جريان است و نياز به تغييري در ديپلماسي احساس نمي‌شود.

فضاي فعلي حاكم در 1+5 را چگونه مي بينيد و آيا تعهدي كه لازم است در اين گروه وجود دارد؟

آنها منتظر هستند تا مذاكرات كارشناسي ما با آژانس و 1+5 به نتيجه برسد و وقتي به نتيجه رسيد و كليد پروژه زده شد آنوقت مي توانيم بگوييم كه تفاهم ژنو در اين مدت موقت شش ماهه وارد مرحله اجرايي شده است. بنابراين خوش‌بيني به اين معنا كه در عمل باشد آن موقع حاصل خواهد شد و الان منتظر رسيدن به نتايج هستند. عملكرد 1+5 تاكنون هم مشكلي نداشته و به ويژه نگراني‌اي كه ما از سوي آمريكا داشتيم و يا در 10 سال گذشته آن بازيگري كه با اتحاديه اروپا موافقت نمي‌كرد كه پرونده هسته‌اي ايران به نتيجه برسد آمريكا بود لذا الان برخلاف 10 سال گذشته اين اقدام در حال انجام است كه اين بدان معناست كه جاي خوش‌بيني وجود دارد و مي‌شود با اطمينان گفت كه وقتي بازيگر اصلي همراهي مي‌كند، همچنان كه رئيس‌جمهور آمريكا جلوي كنگره ايستاد و تاكيد كرد كه اگر آنها تحريم‌هاي كشنده عليه ايران را تصويب كنند رئيس‌جمهور وتو خواهد كرد. اينها همه ناشي از عزم و اراده رئيس‌جمهور و دولت آمريكاست كه مي‌خواهد اين مذاكرات به نتيجه برسد بقيه اعضاي اتحاديه اروپا هم خودشان جزو موافقين هستند بنابراين آنها هم مشكلي از اين بابت ندارند.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن