تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821068395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولين جلوي مصرف جوش شيرين در نانوائيها را بگيرند خميرمايه، عامل ماندگاري و كيفيت نان


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: مسئولين جلوي مصرف جوش شيرين در نانوائيها را بگيرند خميرمايه، عامل ماندگاري و كيفيت نان
مشهد - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: نان، قوت غالب اكثر افراد جامعه به شمار مي‌آيد و جايگاه آن در سبد غذايي مصرفي ما به گونه‌اي است كه در رأس هرم گروه اصلي غذايي قرار گرفته و مي‌توان گفت: غذايي كامل و سرشار از پروتئين، كلسيم، فيبر و مواد غذايي ديگر است كه بخش قابل توجهي از پروتئين و انرژي مورد نياز بدن را تامين مي‌كند.
عرضه يك نان با كيفيت، مستلزم وجود شرايطي از جمله كيفيت يكنواخت و خوب مواد اوليه، توزين دقيق اجزاي تشكيل دهنده و رعايت اصول دقيق فرآيند تهيه، تخمير و پخت مي‌باشد كه بي‌شك توليد نان سالم و بهداشتي تاثير بسيار در حفظ و سلامت جامعه خواهد داشت.
يكي از معضلاتي كه سلامت افراد جامعه را تهديد مي‌كند، مصرف جوش شيرين در نان است كه تغذيه درازمدت با نانهاي حاوي جوش شيرين، باعث بروز بيماريهاي گوارشي و ايجاد سوء هاضمه و به تدريج به بيماريهاي صعب‌العلاج در افراد مي‌شود.
در ادامه به بررسي مضرات جوش شيرين و فوايد خميرمايه در نان مي‌پردازيم.
مضرات مصرف جوش شيرين در نان
مصرف جوش شيرين در توليد نان‌هاي سنتي معضلي است كه در دو دهه اخير بيشتر به چشم مي‌خورد.
پيشينه كاربرد ماده شيميايي جوش شيرين در مواد غذايي، به جنگ جهاني دوم برمي‌گردد كه انگليسي‌ها براي زودتر به عمل آمدن نان براي مصرف سربازان خود از آن استفاده كردند.
از سالها پيش نانواها براي اين كه خمير نان اصطلاحا زودتر "ور" بيايد و بتوانند سريعتر و به تعداد بيشتري نان بپزند، از جوش شيرين استفاده مي‌كردند، چرا كه در حالت طبيعي 3 تا 4 ساعت براي تخمير طبيعي نان، زمان نياز بود.
به عبارتي، براي اينكه نان ظاهري پف كرده داشته باشد، استفاده از آن شايع شد، غافل از اين كه مصرف اين افزودني شيميايي در نان، سبب اتلاف هزينه، تهديد فرآيند تخمير و تيرگي مغز نان و از سوي ديگر موجب ايجاد بو و طعم نامطبوعي در نان مي‌شد و در نهايت نان به سرعت بيات شده و موجب حجم قابل توجهي دورريز نان مي‌شد.
بخشي از فقر و كمبود آهن و كلسيم، ايجاد بيماريهاي گوارشي كه هم اكنون گريبانگير اكثر افراد جامعه است ناشي از تهيه نان‌هايي است كه در آن جوش شيرين استفاده مي‌شود.
مصرف نان حاوي جوش شيرين فقط به مشكلات گوارشي ختم نمي‌شود، بلكه سديم موجود در جوش شيرين، عامل اصلي افزايش فشارخون، مشكلات كليوي و كبدي محسوب مي‌شود و كمبود ريزمغذيهايي مانند آهن و كلسيم و طبخ نادرست نان در نانوايي‌ها نيز عاملي مهم در بيماري‌هاي غيرواگيردار در كشور به شمار مي‌آيد.
با توجه به تبعات مصرف جوش شيرين كه مهمترين آن قليايي كردن PH معده، سوء هاضمه و ترش كردن، عدم جذب ريزمغذي‌هايي مانند آهن، روي و كلسيم ميباشد، بايد يادآور شد كه جوش شيرين موجود در نان سبب اختلال در جذب كلسيم و فسفر و در نهايت باعث نرمي و پوكي استخوان، افزايش فساد دندان و همچنين مانع احياي آهن سه ظرفيتي و تشكيل آهن دو ظرفيتي مي‌شود كه اين اختلال به مرور زمان موجب كاهش مقدار هموگلوبين، كم خوني وكاهش مقدار آهن خون مي‌شود.
با اين اوصاف اگر چه ميزان جوش شيرين در نان‌ها هنوز به صفر نرسيده است، اما مقدار آن بسيار كاهش يافته و هنوز برخي از نانوايان جوش شيرين را جايگزين خميرمايه مي‌كنند و در مصرف خميرمايه به جاي نان مقاومت مي‌كنند و بنا به اظهارات برخي نانوايان، استفاده از آن، قيمت تمام شده توليد نان را افزايش داده و استفاده از آن را مقرون به صرفه نمي‌دانند، غافل از اين كه از مضرات مصرف جوش شيرين در نان مغفول مانده است.
خميرمايه چيست؟
هر ساله با شروع فعاليت كارخانه‌هاي قند و شكر، يكي از محصولات جانبي اين كارخانه‌ها توليد ملاس چغندري و نيشكر است كه به عنوان ماده اوليه در توليد خميرمايه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. خميرمايه در واقع نوعي گياه تك سلولي و يا به عبارتي نوعي قارچ با نام علمي Saccharomyces Cerevisiae است كه در تمام دنيا از اركان اصلي توليد نان به شمار مي‌آيد و مهم‌ترين عامل در عمل آمدن خمير نان محسوب مي‌شود. اين افزودني غذايي، منبعي غني از ويتامينهاست كه تامين‌كننده بخشي از آنزيمها و ريزمغذيهاي مورد نياز بدن بوده و باعث ازدياد جذب مواد مغذي و افزايش هضم و جذب غذا نيز مي‌شود.
خميرمايه نه تنها احياء‌كننده ويتامينها و آزادكننده املاح آرد است، بلكه موجب ايجاد تغييرات بهينه در كيفيت نان شده و براي پوك كردن خمير نانوايي از آن استفاده مي‌شود كه مقدار مصرفي آن به عوامل مختلفي از جمله نوع مخمر، نوع آرد، نحوه زدن خمير نان و روش تهيه خمير، درجه استخراج آرد، دماي مواد اوليه، دماي محيط قوام خمير، مدت زمان استراحت خمير، نوع مخلوط كن و... بستگي دارد و هرچه ميزان مصرف آن بيشتر باشد، خمير در مدت زمان كوتاهتري ور مي‌آيد.
از جمله عواملي كه نشان دهنده كيفيت خميرمايه است، ميزان گازكربنيكي است كه طي فرآيند تخمير چانه تا مرحله پخت از آن توليد مي‌شود. گازكربنيك گازي است بسيار سودمند كه موجب ميشود تا خمير ور آمده و سبب خوشمزه و خوش عطر شدن نان شود.
افزايش 20 درصدي مصرف خميرمايه
آمارها نشان مي‌دهد كه مصرف خميرمايه در كشور به منظور توليد نان در حال افزايش است و سالانه بيش از 31 هزار تن خميرمايه در كشور توليد مي‌شود و هم اكنون 8 كارخانه توليد خميرمايه در كشور وجود دارد كه در سال گذشته در كارخانه‌هاي داخلي موجود توليد اين محصول حدود 20 درصد افزايش داشته است.
نان سالم سر سفره خانواده ايراني
در صورتي كه نان با آرد سبوسي كه به درستي تخمير شده است پخت شود، مطلوبيت، كيفيت و مزاياي فراواني دارد و استفاده از خميرمايه نيز از جمله مواردي است كه موجب كيفيت و ماندگاري بيشتر نان مي‌شود و همچنين از فساد زودهنگام و سفتي آن جلوگيري مي‌كند. در نهايت بايد گفت، نان ارزان‌ترين و كامل‌ترين غذايي است كه پاي ثابت سفره هر ايراني بوده و بيشتر افراد همراه هر وعده آن را مصرف مي‌كنند.، چه خوب است كه براي ارتقاي سلامت خانواده‌ها، مصرف خميرمايه جايگزين جوش شيرين شود.
مشهد - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن