تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820610616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه‌اندازي بورس ايده دي‌ماه در فرا بورس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: راه‌اندازي بورس ايده دي‌ماه در فرا بورس


قرار است در اين بازار فكر فروخته شود. براساس گفته‌هاي مديرعامل فرابورس معاملات اين بورس از دي‌ماه آغاز مي‌شود. اگر فكر و ايده‌اي داريد مي‌توانيد آن را در فرابورس بفروشيد.

به گزارش همشهري، بورس ايده مكاني است براي مبتكران، مخترعان و صاحبان فكر كه ايده‌هايي دارند و نمي‌توانند آنها را به توليد انبوه برسانند اما در فرابورس خريداران بزرگي وجود دارند كه حاضرند پول خوبي بابت اين ايده‌ها بپردازند. شركت‌هاي تجاري بزرگ، هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري و خيلي از شركت‌هاي حقوقي دنبال اين ايده‌ها هستند اما مشكل اصلي اين است كه اولا اين ايده‌ها در يك بازار متشكل و سازمان‌يافته، نمايش داده نمي‌شود. دوما نحوه قيمت‌گذاري و سازوكار مشخصي براي قيمت‌گذاري اين ايده‌ها در يك فضاي رقابتي و عادلانه وجود ندارد.

همين حالا كه بورس ايده هنوز در فرابورس راه نيافته است سالانه دست‌كم ميليارد‌ها تومان دارايي فكري در يك بازار غيرمتشكل خريدو فروش مي‌شود و كسي از نحوه سازوكار و قيمت‌هاي آن خبري ندارد؛ مثلا شركت‌هاي داروسازي حاضرند براي خريد يك فرمول جديد دارو مبالغ زيادي را در يك بازار غيررقابتي پرداخت كنند. از طرف ديگر نبود يك بازار متشكل براي ايده‌اي بكر و ناب، موجب شده خيلي از مخترعان و مبتكران ايراني ايده‌هايشان را به شركت‌هاي خارجي بفروشند. هنوز رقم دقيقي كه مشخص كند حجم و ارزش كل اين بازار چقدر است وجود ندارد اما با راه‌اندازي بورس ايده مشخص مي‌شود كه چقدر ايده در ايران وجود دارد و قيمت هر ايده چقدر است. پيش‌بيني مي‌شود با راه‌اندازي بورس ايده، بازار ايده‌هاي جديد هم روزبه روزداغ ترشود و فكرهاي جديدتر و زياد تري توليد شوند.

در چنين شرايطي و با وجود فقدان يك بازار متشكل و كارا چندي پيش مسئولان فرابورس پيشنهاد راه‌اندازي بورس ايده را ارائه كردند. پس از بررسي‌هاي زياد نهايتا كميته فقهي سازمان بورس هم در آخرين نشست خود به لحاظ شرعي راه‌اندازي اين بورس را مورد بررسي قرار داد و منعي براي راه‌اندازي آن شناسايي نكرد. قرار است اين بورس دي‌ماه امسال راه‌اندازي شود. روش كار به اين شيوه است كه يك نوع اوراق بهادار مبتني بر ايده‌اي كه توليد شده است منتشر مي‌شود و اين ايده در قالب آن اوراق بهادار يا سهام به فروش مي‌رسد.

از امير هاموني، مديرعامل فرابورس درباره زمان راه‌اندازي اين بورس پرسيدم. او توضيح داد: با موافقت كميته فقهي براي راه‌اندازي بورس ايده، اين بورس تا پايان دي‌ماه در فرابورس راه‌اندازي مي‌شود.او درباره نحوه فروش ايده‌ها يا دارايي‌هاي فكري گفت: اين دارايي‌ها در قالب 4قرارداد فروخته خواهد شد؛ مانند واگذاري قطعي ايده، مشاركت، معاوضه در مدت معين و همچنين اجاره ايده كه در مورد اجاره ايده كميته فقهي سازمان بورس اعلام كرده است بايد از مراجع استفتاء دريافت شود.

به گفته او گام‌هاي نهايي راه‌اندازي اين بورس در حال انجام است و فقط تصويب دستورالعمل معاملات اين بورس توسط سازمان بورس و اوراق بهادر باقي مانده است. اما پرسش اينجاست كه اساسا اين بورس محل تلاقي چه گروه‌هايي است؛ يعني عرضه كننده‌ها و متقاضيان خريد چه كساني هستند؟ هاموني در اين‌باره پاسخ داد: طراحان، مخترعان و كساني كه طرح، ايده و فكر جديدي توليد كرده‌اند به‌دليل ارائه اين ايده يك حقوق مادي برايشان درنظر گرفته مي‌شود كه اصصلاحا به آن دارايي فكري گفته مي‌شود؛ بنابراين طرف عرضه اين دارايي‌هاي فكري مخترعان هستند و طرف تقاضا هم گروه‌ها و شركت‌هايي هستند كه به آن ايده نياز دارند و حاضرند آن را بخرند.

هاموني همچنين در پاسخ به پرسش ما درباره اينكه اين بورس چه فايده‌اي براي مخترعان دارد؟ گفت: اين بورس منابع مالي لازم براي مخترعان را براي اجراي ايده‌شان در صورتي كه منابع مالي كافي در اختيار نداشته باشند تأمين مي‌كند.شايد سؤال كنيد آيا هر كس كه ايده‌اي داشته باشد مي‌تواند آن را در فرابورس بفروشد؟ پاسخ اين پرسش را مديرعامل فرابورس اينگونه داد: هر كس كه ايده‌اي داشته باشد ابتدا مي‌تواند با مراجعه به اداره كل مالكيت صنعتي آن را به ثبت برساند و سپس براي عرضه يا فروش اين ايده به فرابورس مراجعه كند. اين دارايي فكري پس از تصويب در كميته عرضه فرابورس و طي چند مرحله آماده عرضه در فرابورس مي‌شود. برنامه ما اين است كه دارايي‌هاي فكري در مرحله نخست در قالب سهام در فرابورس فروخته شود.

مديرعامل فرابورس ادامه داد: راه‌اندازي بورس ايده يك همكاري چند جانبه ميان معاونت علم و فناوري رياست‌جمهوري، اداره كل مالكيت صنعتي، سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنين فرابورس بود كه قرار است تفاهمنامه چهارجانبه هم در روز آغاز معاملات بورس ايده ميان اين گروه‌ها به امضا برسد.

از هاموني همچنين درباره نحوه عرضه يا فروش ايده در فرابورس مي‌پرسيم. او توضيح مي‌دهد: عرضه ايده‌ها در 2قالب انجام مي‌شود؛ يكي در قالب سهام و دوم در قالب انتشار اوراق بهادار كه براساس قانون اين ارزش را پيدا مي‌كند كه مورد مشاركت يا واگذاري قرار بگيرد ضمن اينكه عرضه اين اوراق بهادار يا سهام به‌صورت بلوكي انجام خواهد شد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن