تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805051982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سردبير خبرگزاري اي پي: ماجراي رابرت لوينسون يك رسوايي بزرگ براي سازمان سياست


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سردبير خبرگزاري اي پي: ماجراي رابرت لوينسون يك رسوايي بزرگ براي سازمان سياست
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/23
00:00:00.10
سردبير خبرگزاري اي پي در مصاحبه با شبكه پي بي اس، ماجراي رابرت لوينسون را يك رسوايي بزرگ براي سازمان سيا دانست.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مركزي خبر و به نقل از شبكه «پي بي اس» رابرت لوينسون مامور بازنشسته اف بي آي در سال 2007 در ايران ناپديد شد. دولت آمريكا سالهاست كه ادعا مي كند لوينسون يك شهروند عادي بوده و براي يك سفر كاري به ايران رفته بود. اما گزارش هاي جديد حاكي از آن است كه اين فرد در گذشته پيمانكار سازمان سيا بوده است.
خبرنگار پي بي اس گزارش داد: حدود هفت سال از ناپديد شدن لوينسون در جزيره تفريحي كيش ايران مي گذرد. انتشار يك فيلم ويدئويي در سال 2010 نشان داد كه لوينسون زنده است. او در اين فيلم از دولت آمريكا تقاضا كرد خواسته هاي گروگانگيران را براي آزادي اش اجابت كند. خانواده لوينسون نيز درخواست كمك كردند. در حالي كه دولت آمريكا دائماً مي گفت كه لوينسون به سفر كاري رفته است، خبرگزاري آسوشيتدپرس فاش كرد كه اين فرد وقتي اسير شد، پيمانكار سيا بوده است. خبرگزاري اي پي به مدت سه سال اين خبر را فاش نكرد اما حالا تصميم به انتشار آن گرفته است.كاخ سفيد از انتشار اين خبر انتقاد كرده و آن را غيرمسئولانه خوانده است.
تد بريديس سردبير خبرگزاري آسوشيتدپرس در مصاحبه با خبرنگار پي بي اس در اين باره گفت:« رابرت لوينسون مامور بازنشسته اف بي آي و كارشناس در امور مربوط به پولشويي و جنايت هاي سازمان يافته بود. او بعد از بازنشستگي در صدد برآمد يك منبع درآمد براي تامين هزينه هاي تحصيل هفت فرزند خود پيدا كند و در اين راه به سيا رسيد و پيمانكار اين سازمان شد. سيا دو بخش دارد: بخش ماموران و بخش تحليلگران. بخش ماموران همان بخش جاسوسي است. بخش تحليلگران اطلاعات رسيده از بخش جاسوسان را دريافت و تجزيه و تحليل مي كند. لوينسون با بخش تحليلگران قرارداد داشته است. لوينسون در اين شغل چند مسئوليت در جمع آوري اطلاعات داشته است. او در كار خود بسيار تبحر داشت. لوينسون مارس 2007 به ايران رفت و ناپديد شد. تحليلگران سيا آن زمان مي گفتند كه با لوينسون تماس نداشتند. علت اين بوده است كه لوينسون با ايميل شخصي آنها ارتباط داشته است. قرارداد او آن زمان هنوز تمديد نشده بود. اما همه مي دانستند كه او به ايران مي رود تا به نمايندگي از طرف تحليلگران سيا با يك فراري تحت تعقيب آمريكايي ملاقات كند.»
بريديس افزود:« اين ماجرا يك رسوايي براي بخش تحليلگران سيا بود و باعث شد سه تحليلگر كار خود را از دست بدهند. هفت نفر نيز تنبيه شدند. در پي اين ماجرا، ساز و كار بخش تحليل در سيا و نحوه تماس تحليلگران با نيروهاي خارجي و قراردادهايشان به كلي تغيير كرد.»
وي درباره دو ميليون و پانصد هزار دلاري كه دولت به خانواده لوينسون داده است، گفت:« دولت فوراً كل مبلغ قرارداد لوينسون را علاوه بر دو و نيم ميليون دلار ديگر به خانواده اش پرداخت كرد.»
وي درباره اين كه دولت همچنان تاكيد مي كند لوينسون در استخدام دولت نبوده است، گفت:« از نظر فني اين گفته درست است زيرا پيمانكاران، نيروي استخدامي دولت به حساب نمي آيند. همچنين آن زمان قرارداد لوينسون هنوزتمديد نشده بود. اما به هرحال او به ايران مي رفت و تحليلگران سيا نيز از اين قضيه خبر داشتند و قرار بود لوينسون از سفر خود به ايران گزارشي به سيا بدهد.»
او درباره اين كه چرا خبرگزاري اي پي الان و بعد از سه سال تصميم به انتشار اين خبر گرفته است، گفت:« اي پي در سال 2010 به رابطه لوينسون و سيا پي برد. ما به دولت گفتيم كه احساس مي كنيم خبر اين رسوايي و سوء مديريت در سيا بايد فاش شود. اما دولت از اي پي خواست فعلاً دست نگه دارد و خبر را منتشر نكند بلكه شايد لوينسون آزاد شود. اما اين اواخر دولت توجيه قابل قبول به ما ارائه نمي كرد و فقط مي گفت كه روي كار آمدن دولت جديد در ايران و بهبود روابط ممكن است گشايشي در اين پرونده ايجاد كند. اما ما شاهد هيچ نوع پيشرفت ديپلماتيك در سه سال گذشته در اين خصوص نبوديم. ما هنوز نمي دانيم لوينسون كجاست و چه كسي او را ربوده است. برخي مي گويند كه سپاه پاسداران ايران او را در اسارت دارد اما اين يك تحليل قديمي است. به هرحال در نبود مدركي دال بر مردن لوينسون، دولت بايد تصور كند كه او هنوز زنده است و تلاش هايش را براي آزادي اش تشديد كند. »

00:08:11.23

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن