تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829536344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظلم در همه اديان محكوم و مطرود است/اصول اديان ابراهيمي يكسان و تنها شريعت متفاوت است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ظلم در همه اديان محكوم و مطرود است/اصول اديان ابراهيمي يكسان و تنها شريعت متفاوت است
معاون اول قوه قضائيه صبح امروز در همايش ملي جايگاه اديان در نظام‌هاي حقوقي با بيان اينكه همه اديان الهي ريشه در دين حنيف ابراهيمي دارند و اصول و مباني آنها يكي است و تنها شريعتشان متفاوت است گفت: براساس اين نگاه ديگر تعبير اختلاف اديان معنا ندارد بلكه بايد تعبير تكامل اديان را به كار برد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه امروز شنبه 23 آذرماه در همايش ملي جايگاه اديان در نظام‌هاي حقوقي كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اينكه اديان الهي ريشه در دين حنيف ابراهيمي و فطرت خداخواهي و حق خواهي و عدالت خواهي او دارند گفت: اصول مذهب در اديان الهي يكي است و شرايع متفاوت است.

وي تصريح كرد: اصول اديان حضرت موسي(ع) و حضرت عيسي(ع) و وجود مقدس پيامبر عظيم الشأن(ص) يكي و تنها شريعت متفاوت است. اعتقاد و باور ما بايد نسبت به همه انبياي عظام الهي يكسان باشد. «لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ» ما بايد به همه انبياي الهي باور داشته باشيم و هيچ جدايي بين پيامبران الهي و فرستادگان حضرت حق وجود ندارد.

وي افزود: در اثر اين نگاه است كه تعبير اختلاف اديان به وجود آمده است. اگر اصول اديان را يكي و تنها شريعت را متنوع بدانيم تعبير تكامل دين به وجود مي آيد كه شايد تعبير تكامل دين، تعبير رسايي باشد به جاي اينكه بگوئيم اختلاف اديان. چون در مباني و آموزه هاي الهي و در اصول اختلافي وجود ندارد. آنچه هست اختلاف در شرايع است.

رئيسي در ادامه سخنانش اظهارداشت: چرا بحث است كه اختلاف اديان وجود دارد، مگر اختلاف در كفر وجود ندارد. مگر متدينين و اديان الهي تنها با هم اختلاف دارند. دين همواره باعث ائتلاف جوامع است. افرادي كه از اختلاف اديان سخن مي‌گويند بايد از آنها پرسيد مگر كفر و شرك باعث وحدت است كه بگوييم اديان باعث تفرقه است. آنچه از آموزه‌هاي ديني نسبت به انسان داريم اين است كه انسان‌ها بايد رباني و الهي شوند و بتوانند چهار رابطه را رقم بزنند كه شامل رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با ديگران و چهارم رابطه با جهان و محيط زيست است.

معاون اول قوه قضائيه با اشاره به اينكه قرآن كريم انسان را «حي متأله» تعريف مي كند، تصريح كرد: نطق فصل الفصول انسان نيست كه انسان حيوان ناطق باشد. آنچه فصل الفصول انسان است تأله و الهي شدن و صيرورت انسان به سوي رب است. آنچه در اديان الهي آمده اين است كه انسان صيرورت به طرف رب دارد تا انسان رباني و الهي شود و در اين صيرورت الهي كه الي الله المسير است انسان بايد اين چهار رابطه را هم معرفت پيدا كند و هم اين چهار رابطه را رقم بزند.

وي در ادامه سخنانش بيان كرد: در يك سخن نوراني از حضرت امام باقر(ع) آمده هر انساني كه بتواند تعادل در اين چهار رابطه برقرار كند سعادتمند است. برقراري اين رابطه ها نيازمند معرفت است؛ معرفة النفس، معرفة الله، معرفة الحجة و معرفت جهان و هستي و جهان بيني توحيدي است كه بر تمام ذرات عالم اراده ذات مقدس او حكمفرماست. انسان بايد بداند كه لا مؤثر الوجود الا الله.

حجت الاسلام رئيسي در ادامه سخنانش با تأكيد بر اينكه در اديان الهي ظلم به خود، ظلم به خدا، ظلم به ديگران و ظلم به محيط زيست محكوم است، گفت: هيچ كس حق ندارد معتقد به دين باشد و به چيزي يا كسي ظلم كند. ظلم امر مردودي در اديان الهي است و فرقي نمي‌كند كه ظالم، مسلمان، يهودي، مسيحي، زرتشتي و يا متدين به هر دين الهي ديگر باشد و بايد در مقابل ظلم و استكبار كه از سوي هر فرد و مدعي اديان باشد، ايستاد. ظالم هر كه باشد مطرود و محكوم است و در مقابل آن ظلم و استكبار از جانب هر كس و پيروان هر كدام از اديان باشد فرقي ندارد.

وي با اشاره به اينكه پيامبر عالي‌قدر اسلام(ص) مي‌فرمايند حق نداريد عليه اهل كتاب ظلم روا داريد، اذعان كرد: در نظام اسلامي اساس حقوق شهروندي نسبت به مسلمانان، يهوديان، مسيحيان و ساير اديان الهي يكسان است و همه اديان بايد از عدالت و امنيت يكساني برخوردار باشند

وي با اشاره به اينكه آنچه در اين نشست بايد مورد توجه قرار بگيرد روبرو شدن اديان با امواج دگرگون سازي بشري است، بيان كرد: موج مدرن‌سازي، موج عرفي‌سازي و موج جهاني‌سازي امواجي هستند كه در عصر معاصر اديان را دگرگون ساخته‌اند و بايد پرسيد كه تعامل متدينين به اديان در برابر اين امواج چگونه بايد باشد و چگونه مي‌توان دين را در متن و لايه‌هاي زندگي و شئون آن مشاهده كرد و از فرصت‌هاي آن استفاده و از تهديد‌هايش رهايي يافت.

وي با بيان اينكه در نظام اسلامي ايران حقوق اديان برابر است، ابراز داشت: از نظر مؤسس نظام اسلامي كه در آثار و گفتارشان مشهود است همه اديان بايد از حقوق شهروندي، سياسي و اجتماعي برخوردار باشند و عدالت و امنيت براي آن‌ها تضمين شده باشد. در كشورمان اديان الهي داراي نظام حقوقي متناسب با دينشان هستند و در اجراي حقوق شهروندي آنان نيز گام‌هاي اساسي برداشته‌ شده است. يك سري نبايدهايي در شريعت اسلام هست كه در اديان ديگر اين نبايدها وجود ندارد. فقهاي ما تكليف اين مسائل را در جامعه اسلامي روشن كردند. مادامي كه تجاحر امر غير مجاز در جامعه اسلامي نكرده باشند متعرض آنها نبايد شد.

وي با بيان اينكه جريان‌هاي ساخته و پرداخته شده با نام دين را نبايد به حساب اديان الهي گذاشت، گفت: بنام تشيع جريان بهائيت، بنام اهل سنت جريان تكفيري، بنام يهوديت صهيونيسم و بنام مسيحيت سلطه و استكبار را ساخته‌اند كه هم اديان و هم جوامع بشري را تهديد مي‌كنند. آنچه توسط سلفي تكفيري بنام اسلام و مسلماني انجام مي شود تنها پوشش دين دارد اما حقيقتا سلفي تكفيري را مسلمان نمي دانيم.

وي تأكيد كرد: ما تكفيري‌ها را مسلمان نمي‌دانيم، همچنان كه صهيونيسم را يهودي نمي‌دانيم و استكبار را هم مسيحي نمي‌خوانيم، چرا كه با آموخته‌ها و آموزه‌هاي اديان رابطه‌اي ندارند؛ نه آنها به آموزه هاي مسيح(ع) ملتزم هستند و نه اينان با آموخته هاي موسي كليم و نه آن دسته با نبي مكرم اسلام حضرت خاتم انبياء محمد بن عبدالله(ص).

وي با بيان اينكه به نظر ما راهكار گفتگوي بين اديان راهكار بسيار مناسبي است و حتما مي تواند گفتگوها نسبت به مسائل نظري مؤثر باشد، اظهارداشت: امروز بنام حقوق بشر، حقوق انسان‌ها را ضايع مي‌كنند و ما را متهم به نقض آن مي‌كنند. امروزه مغرب زمين نام حقوق بشر را به يدك مي كشد اما حقيقتا بايد گفت بزرگترين ضايع كنندگان به حقوق بشر در كسوت مدعيان حقوق بشر قرار گرفتند.

رئيس تأكيد كرد: ما امروز در جايگاه مدعي و غرب در جايگاه متهم قرار دارد. موارد اتهامي و كيفر خواست بلندي عليه مغرب زمين است براي جرمها و بزه هاي متعددي كه در نقش حقوق انسان مرتكب شدند و در حال مرتكب شدن هستند. حقوق اولي انسانها مانند حق حيات، حق رأي و حق سرنوشت، و بسياري از حقوق ديگر را ضايع مي كنند. لذا به نظرم قبل از هر كس و هر نظام و ديني بايد مسيحيت مدعي كساني باشد كه امروز خود را مسيحي تلقي مي كنند و به بشريت اينقدر ظلم روا مي دارند و قبل از هر چيز بايد متدينين به دين موسي كليم، مدعي صهيونيسم بين الملل باشند و ظالمان به حقوق انسان در فلسطين و ديگر كشورها باشند.

وي افزود: به برادران اهل سنت عرض مي كنيم روزي كه جرياني بهائيت به عنوان يك جريان دست ساخته انگليسي ها به رواج افكار باطله خودشان پرداختند بزرگان ما اعلام كردند تا مردم آنها را بنام دين و تشيع نشناسند و امروز نبايد اجازه داد نظام سلطه در آمريكا و هيئت حاكمه در فلسطين اشغالي بتوانند بنام دين و استفاده ابزاري از آموزه هاي دين اهداف پليد خود را دنبال كنند و اجازه نقض حقوق انسانها را نبايد به آنها داد. شما هم بايد چنين برخوردي را با سلفي هاي تكفيري داشته باشيد.

وي در پايان سخنانش گفت: ‌اي كاش يك دادگاه عادل بين‌المللي در جهان مي بود كه به دور از نفوذپذيري قدرت‌هاي سلطه‌گر آنچه اقتضاي قوانين بين المللي بود نسبت به ظالمان و ستمگران كه با استفاده ابزاري از دين و آموخته هاي ديني براي اميال سلطه گرانه خود ظلم به بشريت را روا مي دارند.

كد خبر: 2195142

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۳:۲۴

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن