تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819636240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصف جهان فقط يك «5 ستاره» دارد!


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: نصف جهان فقط يك «5 ستاره» دارد!
اصفهان، نصف جهان، شهري با شاهكارهايي از معماري دوره‌ي صفوي و نخستين و جذاب‌ترين مقصد گردشگران خارجي در ايران، فقط و فقط يك هتل «5 ستاره» دارد و ديگر هيچ!

البته در اين شهر، طبق آمار اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، چهار هتل «4 ستاره» كه يكي از آن‌ها را معمولا به‌عنوان «5 ستاره» معرفي مي‌كنند، 10 هتل «3 ستاره»، 14 هتل «2 ستاره» و 21 هتل «1 ستاره» هم وجود دارند؛ اما آنچه در اين ميان قابل تأمل است، محدود بودن تعداد هتل‌هاي باكيفيت در اين شهر گردشگرپذير است كه در تمام تبليغات ايران در بُعد خارجي و داخلي، جايگاه ويژه‌اي دارد.

به گزارش ايسنا، بيشتر خارجي‌هايي كه به ايران مي‌آيند، معمولا در هتل‌هاي 5 يا 4 ستاره اقامت داده مي‌شوند كه انتخاب اين هتل‌ها به‌دليل كيفيت خدمات و استانداردهاي ضعيف بيشتر هتل‌هاي ايران حتي در بهترين شهرهاي گردشگري كشور است.

محدوديت اقامت در هتل‌هايي با استاندارد مناسب در شهري مانند اصفهان در چندماه اخير به‌خاطر افزايش تعداد گردشگران خارجي آن‌قدر به‌چشم فعالان حوزه‌ي گردشگري آمده است كه بارها نسبت به اين موضوع اعتراض كرده‌اند. با وجود آن‌كه رييس جامعه‌ي هتلداران ايران اين نگراني‌ها را بي‌مورد دانسته و از شركت‌هاي گردشگري خواسته، توزيع مقصد در سفرها داشته باشند و فقط به چند شهر محدود نشوند، ولي باز هم آژانس‌دارها مي‌گويند نمي‌توانند روي اصفهان با وجود آن‌كه حتي فقط يك هتل «5 ستاره» و چهار هتل «4 ستاره» دارد خط بكشند و مجبورند فعلا با اين اوضاع كنار بيايند يا نهايتا كلا برنامه‌ي سفر گردشگران را به ايران به‌خاطر كمبود جاي خواب مناسب، لغو و آمدن آن‌ها را به زمان ديگري موكول كنند.

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران در اين‌باره مي‌گويد: اين شرايط را بايد مديريت كرد، نگراني‌هاي ما در حال افزايش است، تعداد گردشگران زياد مي‌شود و در شهري مانند اصفهان كه تقريبا گزينه‌ي انتخابي همه‌ي گردشگران خارجي و داخلي است، با كمبود اقامتگاه روبه‌رو شده‌ايم.

البته منظور ابراهيم پورفرج از اقامتگاه مناسب، همان هتل‌هاي 4 و 5 ستاره است كه تعدادشان به اندازه‌ي انگشتان يك دست مي‌رسد.

محمدابراهيم ابراهيمي - عضو جامعه‌ي تورگردانان - هم مي‌گويد: گردشگر خارجي معمولا در خانه‌ي سنتي اقامت نمي‌كند، البته مدل خاصي از گردشگران هستند كه از اين خانه‌ها هم استقبال مي‌كنند، اما بيشتر آن‌ها اقامت در هتل را ترجيح مي‌دهند. اصفهان واقعا از اين نظر محدوديت دارد و به هتل‌سازي نيازمند است.

افشين عزيزي هم تورگردان ديگري است كه به پروژه‌هاي نيمه‌تمام هتل‌سازي در اصفهان اشاره و اظهار مي‌كند: سال‌هاست منتظريم اين هتل‌ها تكميل شوند و از اين شرايط فشار، آن هم در فصل‌هاي شلوغي مانند نوروز خلاص شويم.

اما چرا در شهري مانند اصفهان، روند هتل‌سازي كُند پيش مي‌رود، چه عواملي مانع توسعه‌ي سرمايه‌گذاري مثلا در ساخت هتل در اين شهر شده‌اند؟

احمدرضا مولايي - معاون سرمايه‌گذاري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان - در پاسخ به اين پرسش‌ها صراحتا اعلام مي‌كند كه ساخت هتل‌هاي پنج ستاره در اصفهان، در اولويت نخست نيست. او سپس مي‌افزايد: شهر اصفهان 10هزار تخت اقامتي در بيش از 50 هتل و اقامتگاه دارد كه در چهار - پنج سال اخير به‌خاطر سياست‌هاي استان، پروژه‌هاي زيادي نيز تعريف شده و دو هتل «5 ستاره» هم در حال ساخت است.

او حجم سرمايه‌گذاري در اين دو پروژه را سنگين مي‌داند و ادامه مي‌دهد: اين‌كه بهره‌برداري از اين‌هتل‌ها كند بوده به‌خاطر تأمين منابع از سوي بخش خصوصي و ناتواني در تأمين تسهيلات بانكي بوده است. در واقع، شرايط به‌گونه‌اي است كه نمي‌توان براي بانك‌ها دستور و تبصره آورد، آن‌ها نظام خاص خود را دارند و پروژه‌هاي گردشگري بايد براي بانك توجيه اقتصادي داشته باشد.

مولايي در ادامه اظهار مي‌كند: براساس سياست‌ استان اصفهان در حوزه‌ي توسعه‌ي گردشگري شايد آن اهميتي كه سازه‌هاي مناطق نمونه‌ي گردشگري دارند، بيشتر از ساخت هتل در اصفهان باشد، چون معتقديم ساخت هتل وقتي مي‌تواند موفق باشد كه ضريب اشغال آن نيز بالا رود.

وي اضافه مي‌كند: در اين دو سال تلاش كرديم منابع را به سمت تجهيز كردن جاذبه‌هاي گردشگري سوق دهيم، مثلا در مناطق كويري شهرستان‌هاي اصفهان و براي توسعه‌ي جاذبه‌هاي كويري. البته ساخت هتل «5 ستاره» اولويت نخست ما در استان اصفهان نيست، اولويت ما توسعه‌ي زيرساخت‌هاست تا براي بخش خصوصي نيز هزينه كردن در هتل «5 ستاره» مقرون به صرفه شود.

مولايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تا كنون در اين استان براي ساخت يا افزايش تعداد هتل‌هاي «5 ستاره» اعلام نياز نشده است كه در اولويت نخست قرار ندارد؟ اظهار مي‌كند: اعلام نياز شده، دو سه پروژه‌ي هتلي هم در حال تعريف است؛ ولي اين‌كه همه‌ي همت و منابع خود را جمع كنيم تا هتل «5 ستاره» در مدت يك سال به بهره‌برداري برسد، در اولويت ما نيست.

او ادامه مي‌دهد: ‌هنگامي در استان مي‌توان منابع برگشت‌پذيري از سرمايه‌گذاري هتل داشت كه ديگر زيرساخت‌ها آماده باشد. وقتي در اصفهان نمي‌توان يك رويداد بين‌المللي ورزشي يا علمي برگزار كرد، هتل «5 ستاره» بسازيم كه خالي بماند؟!

مولايي همچنين به ساخت چهار هتل «4 ستاره» در اصفهان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين هتل‌ها زودتر از آن 5 ستاره‌ها به بهره‌برداري مي‌رسند. استان تلاش مي‌كند زيرساخت‌ها را آماده كند، زيرساخت‌هايي مانند ساخت مركز همايش، بزرگ‌ترين شهربازي استان و ورزشگاه نقش جهان.

او در پاسخ به اين پرسش كه مگر اين پروژه‌ها در مسووليت اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان تعريف شده‌اند كه اولويت شما هم نسبت به توسعه‌ي هتل‌سازي روي اين پروژه‌ها متمركز است؟ مي‌گويد: اين‌ها پروژه‌ي سازماني نيستند؛ ولي در اولويت‌بندي كارهاي عمراني استان قرار دارند كه به اين سمت پيش مي‌رويم تا زمينه و زيرساخت فراهم شود و سرمايه‌گذاران بخش گردشگري هم با خيال راحت وارد عمل شوند.

مولايي به اين پرسش كه آيا تفكر در استاني مانند اصفهان با اين همه ظرفيت و جاذبه‌ي تاريخي، فرهنگي و طبيعي به اين سمت پيش مي‌رود كه پروژه‌هاي ديگري مانند بزرگ‌ترين شهربازي را بسازد تا گردشگران و مسافران بيشتري را جذب كند؟ پاسخ مي‌دهد: به‌عنوان دولت، به سمتي مي‌رويم كه آن‌قدر پروژه‌هاي گردشگري، جذابيت داشته باشند تا سرمايه‌گذاران در صف بايستند.
نظر شما:
------------

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن